![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
|
![]()
Hei, kjære forumister! Trenger litt hjelp fra dere - hvordan ser dere forskjell på 737-serien? Fant denne listen fra et amerikansk forum:
Quote:
Lag gjerne din egen liste!
__________________
The airport runway is the most important main street in any town... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,516
|
![]()
Hvis du leser gjennom den tråden du linker til, burde du få svar på det meste ...
Litt mer her - med bilder. http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,275
|
![]()
Sådan tenker jeg når jeg ser et fly:
Hvilket livery er det? 1) Norwegian a) uten haledekor, kort og litt ekstra bråkete ved takeoff = 733 b) med haledekor, lang, winglet, grønn ting på nesehjullokket = 738 2) SAS a) lang - 734, 737, 738 (om jeg ser nærmere ser 734 litt tjukkere ut enn 737, og deretter emergency exits) b) kort - 736 c) skikkelig forbanna kort - 735 Sånn gjør jeg det i Norge! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
|
![]() Quote:
![]() Slik som Polaris nettopp sa ![]()
__________________
The airport runway is the most important main street in any town... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 913
|
![]()
Pleier og gjøre som polaris
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyspotter på SVG
Join Date: May 2010
Posts: 986
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Hvis du skal se forskjell på en Classic kontra Next Generation 737 så ser du på motorene, samt vingene om du vet hva du ser etter montro.
Generelt så kan du se på både 400 og 800 (og 900) maskinene at dem har to nødutganger på begge sider, pluss at dem er lange. Hvis du ser en lang en med winglets så er det en 800, da 400 ikke har dette. Samt på 700 og 600 ser du hvor nær motoren er døren foran, da 600 er ganske så mye mindre enn 700. 600 har heller ikke winglets. Håper dette var litt mer behjelpelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Er ikke haleroret til NG en del større/høyere enn på classic'ene, eller er det bare noe jeg har drømt...? :-)
Jeg mener å ha lest at winglets er tilgjengelige også for -400, men om noen har montert dette på vet jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,516
|
![]()
Det er ikke sertifisert. Alaska vurderte å donere en maskin for sertifisering, men droppet det da oljeprisen gikk nedover sist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
|
![]()
Se her ja! Masse gode tips - tusen takk! Nå forstår jeg mer
![]()
__________________
The airport runway is the most important main street in any town... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
|
![]()
Classic vs NG: Motorfestene og haleroret. Haleroret er noe høyere på ng. Motorfestet på classic går delvis over vingen, på NG er hele festet under vingen.
300, 500, 600 og 700: antal vinduer framfor nødutgang. 500 og 600 har færre vinduer framfor nødutgangen en 300 og 700. 400 og 800: motorfestet, eventuel formen på motorene som man ser flyet forfra. motorene på classic er flatere på undersiden en NG sine motorer. Eventuelt vingespennet. NG har lengre vinger en classic. Dette er bare noen av de tingene jeg bruker for å skille dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
http://www.b737.org.uk/history.htm Enjoy! ![]()
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Her er jo nevnt mye fra før og jeg husker vi vært innom temaet før. Kan jo føye til at anti-collision lights er plassert lenger frem på classic(det under flykroppen) enn på NG. Der er det nærmere hovedhjulene. Dessuten kan man se det på blinkingen til disse, på NG blinker de samtidig mens på classicene lever de mer sitt eget liv. Det er også forskjeller på plassering av landingslys på disse flyene.
![]()
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
Join Date: Jun 2011
Posts: 3
|
![]()
Sweet tråd, har lurt på dette selv
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]() Quote:
![]()
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Rocketeer
Join Date: Oct 2007
Location: trd
Posts: 204
|
![]()
Kan vel også nevne Flap fairingen som på Classic er spiss og på NG butt. I tillegg ser man det ganske kjapt på lysene på wingtip`n. En klump på Classic mens smal og butt bak på NG. Greit å vite for å se forskjell på -400 og -800 feks.
Last edited by gilberg; 25-06-2011 at 20:54. Reason: xtra |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Bakfra kan du skille en Classic og en NG ved å se på på APUen. NG har to hull, mens Classic har bare ett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
|
![]()
Her bare strømmer det inn med gode tips! For en ekspertise dette forumet har. Takker nok en gang for alle tips og råd. Dere har virkelig vært til hjelp!
![]()
__________________
The airport runway is the most important main street in any town... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
I tillegg er pitot-rørene plassert rett under bakerste cockpitvindu på Classic, mens på NG er de plassert nærmere snuten. Se her:
http://www.airliners.net/photo/Lufth...e7686c5e7386d5 og her: http://www.airliners.net/photo/KLM--...e7686c5e7386d5 |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]()
Både -400 og -800 har "plugget" to vinduer på babord (ved motoren), mens -400 har plugget to også på styrbord, der er det bare ett som er plugget på -800. Greit triks å bruke om man ser maskinen fra styrbord, i alle fall.
![]() Årsaken er "riser ducts", grundig diskutert i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=72781 Last edited by flappflapp; 29-06-2011 at 16:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien pushback uhell. Germania 737 vs. ElAl 767. 0-1 til ElAl | LN-AFG | Småprat | 1 | 31-03-2018 11:41 |
Minimum hastighet på B 737 og A 320 serien | ATC-flyradar | Flyteknisk forum | 8 | 02-12-2017 13:27 |
Forskjeller på 737-serien (kundekoder) | sukram | Flyteknisk forum | 29 | 05-01-2017 13:56 |
Boeing 737 familien - forskjell? | MariVesela | Flyteknisk forum | 13 | 22-11-2014 17:13 |
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? | ArneAustenaa | Småprat | 10 | 27-09-2011 23:47 |