Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-11-2010, 12:49   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

SkyTeam OSL-SVO-OSL med Aeroflot

(Foreløpig bildeløs, men bilder kommer)

Dato: 28.10.10 og 31.10.10
Klasse: Y, økonomi, monkey, turistklasse (kjært barn har mange navn)

Jeg hadde bestemt meg for en stund tilbake å utforske hovedstaden til vårt spennende naboland i øst og jeg ville prøve Aeroflot for anledningen. Turen startet med flybussekspressen ut til OSL. Jeg fant raskt frem til Aeroflot skranka, hvor det var bare en person som tok seg av alt, og jeg begynte å lure på om det sovjetiske servicenivået hadde nådd OSL. Men køen gikk fort unna og det tok ikke lang tid før jeg var igjennom sikkerhetskontrollen. Satte meg ned på Pizza Hut og tok et overprisa pizzastykke og jeg gikk litt omkring i butikkene på OSL før jeg dro ut til non Schengen for boarding.

Vel ombord i flyet synes jeg at beinplassen var bra og flyet var omtrent halvfullt med russere for det meste. Vel oppe i lufta kom de først en runde med drikke (hvor alkohol koster penger) også kom de med maten etterpå. Maten skal dere få bilde av så det beskriver jeg ikke videre, men den smakte middels. Benplassen og servicen var bra synes jeg så de som sier at dette er et sovjetisk flyselskap har kanskje ikke flydd med selskapet på 10-20 år. Ca 40 minutter før landing kom betjeningen med immigrasjonskort som alle utlendinger som besøker Russland må fylle ut. På SVO landet vi til oppsatt ankomsttid som var 19:25. Vi landet på terminal D som sto ferdig for vel ett år siden. I passkontrollen var det ingen kø så jeg kunne bare spasere bort til luka og passkontrolløren var stemplet immigrasjonskortet og passet også var jeg igjennom. No questions asked.

Jeg møtte transporten som jeg hadde bestilt og ble kjørt til hostellet, da jeg ikke hadde noe lyst til å gå meg bort siden det var første gangen min i Russland og Moskva. Denne transporten var forøvrig overprisa noe mye i Moskva er. Tror jeg slutter av der foreløpig så kommer jeg tilbake med mer og bilder. Tommel opp for Aeroflot og terminal D på SVO.

Er bare å kommentere i vei!
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 14:22   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Re: OSL-SVO-OSL med Aeroflot

Bra start och ser fram emot resten! Vilket hostel bodde du på?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 16:57   #3
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold

BU9001/V2.0's Avatar

Greit om du nevner flytype.
Noen fly er mer "sovjetiske" enn andre.
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 17:18   #4
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

"Sovjetisk" og sovjetisk - jeg husker Sovjetunionen, og jeg var der. Servicen var kanskje så som så, men sammenlinger med dagens Russland blir tøysete. Moskva er en av verdens dyreste byer, men ingen skal si noe på konkurransen, så da vet jeg ikke hvor "overpriset" ting er.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 17:19   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

SU opererer 320-familien på OSL ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 19:22   #6
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
"Sovjetisk" og sovjetisk - jeg husker Sovjetunionen, og jeg var der. Servicen var kanskje så som så, men sammenlinger med dagens Russland blir tøysete. Moskva er en av verdens dyreste byer, men ingen skal si noe på konkurransen, så da vet jeg ikke hvor "overpriset" ting er.
Dette blir nesten OT da, men Moskva er så å si to byer, en for utlendinger og en for egne beboere. Alt som har med expats å gjøre er latterlig overpriset. Moskva kommer stadig til topps som en av verdens dyreste byer for forretningsfolk, men når jeg er der på ferie (er opprinnelig defra, og har et sted å bo osv) bruker jeg ca 2/3 av det som jeg må punge ut i Tromsø med omtrent samme forbruksnivå.

Back on topic: venter spent på beskrivelsen av forholdene på Terminal D, har ikke testet denne ut ennå!
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 21:34   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Da var jeg tilbake med del 2 av tripreporten som også inneholder bilder. Beklager virkelig for dårlig kvalitet, alt er tatt med et halvdårlig kompaktkamera.
Starter med pizza og garlic bread på Pizza Hut på Gardermoen:

Så til måltidet ombord. Det besto av et rundstykke, en brødskive, litt ost og litt skinke pluss en kake ved siden av.

Inflight magazines er alltid spennende saker, Aeroflot sitt var ikke noe mindre spennende. Det så ut som de gleda seg til jul.

Og jaggu var det ikke en reklame for norske skiferier der! Det gleder en nordmann å se!

Så et bar bilder fra Moskva sentrum, det var kaldt med slushsnø den her fredagen.

Den røde plass

Så etter noen dager i Moskva var det på tide å komme seg hjem. Tok t-banen til Belorosskaya stasjon for å ta Aeroexpress til SVO.

Moskva har heldigvis logiske stasjonsnavn og fra Belorosskaya skulle man finne tog til Minsk og det fant jeg også.

Aeroexpress er en veldig lett måte på å komme seg fra flyplassene og inn til byen på. Fra Belorosskaya koster det 300 rubler (ca 60 kr) å ta toget til SVO.

Et bilde fra togvinduet tatt mot terminal F like før toget stanser på SVO.

Her ser vi et bilde av toget. Terminal D, E og F er alle i gangavstand fra stasjonen. For B og C må man ta en skyttelbuss. De to terminalene ligger på den andre siden av rullebanen på nordsiden av flyplassen. Veldig moderne tog. Turen fra Belorosskaya til SVO tar 35 minutter.

Det er et stykke å gå helt bort til D (da E og F er nærmest) fra stasjonen, men heldigvis så går man helt forskånet for vær og vind fra togstasjonen til D.

En Transaero boeing 747 parkert ved terminal E. Man kan faktisk delvis se airside terminal E mens man går fra togstasjonen og bort til D.

Checkinhallen i terminal D er veldig fin og moderne.

Hvis dere ser til venstre nøye der vil dere se en grønn kanal. Japp Russland har utgående tollkontroller i motsetning til det som er vanlig i resten av Europa. Men skal man deklarere noe må man gå igjennom den røde kanalen FØR man sjekker inn. Noen skranker ligger bak den røde kanalen. Sjekker man ikke inn på alle de andre skrankene så aksepterer man i utgangspunktet at man ikke har noe å deklarere. Til høyre i bildet ser dere en gjennomlysingsmaskin ved inngangen, men den så ikke ut til å være i bruk. I Tyrkia feks må alt gjennomlyses ved inngangen.

Passkontrollen var like smooth som ved inngående reise, jeg kunne spasere rett bort til luka som da jeg kom. Sikkerhetskontrollen var de dog nøye med. Skoene måtte tas av, men de hadde et opplegg med skoposer og en hall før og etter hvor man kunne pakke inn/ut sakene sine.

Sånn ser altså airside ut i terminal D.

Og en glede for SAS reisende til Moskva. De benytter terminal D! Tror SAS har en avtale med Aeroflot.

beklager dårlig kvalitet igjen blitzen måtte flashe.. Hehe.

Utsikt mot terminal E og F.

Men ikke alt er helt ferdig i terminal D enda selv om den har vært bruk i ett års tid. Dette skal vel bli en fremtidig tax free butikk? Den taxfree butikken de har nå ser bare ut som en kiosk.

Det skal bli airside passasje mellom D og E/F (de har allerede det på common side), i dag må transferpassasjerer ta en shuttelbuss for å komme dit.

Taxiing med utsikt mot terminal B/C

Terminal D kan jeg godt gi en nærmere beskrivelse av. Det er en veldig fin terminal som Aeroflot på sikt skal flytte alle sine flygninger til (domestic såvel som internasjonal), men for meg så virket den litt liten til det for øyeblikket så det er godt mulig de holder fast med D og F som sine huber. KLM/Air France har tatt i bruk terminal E som forøvrig også er ny sammen med D. Så vidt jeg har skjønt så har også F gjennomgått en større renovasjon (tenker da på de gamle skrekkhistoriene fra SVO). Prisnivået på flyplassen var faktisk ganske hyggelig. Endte opp med 200 rubler for en grei lunsj.

Hva Moskva by angår så er det riktig som er påpekt her at noen steder er veldig billige, mens andre steder er veldig dyre. Jeg havna dessverre på noen av de dyrere stedene altfor mange ganger. Hehe. Men sjappa på hjørna for hostellet hadde iallefall et veldig hyggelig prisnivå. 1/2 liter boks der med øl kostet ca 5 NOK. Jeg fant også en kafe i nærheten som også hadde et bra prisnivå. Til Savipix: Jeg bodde på Godzillas hostel i et hyggelig strøk. Kreml, Røde plass osv er to stopp unna med metroen som koster 5 NOK pr tur uansett hvor langt du skal så lenge du holder deg innenfor sperringene.

Moskva, SVO og Aeroflot kan anbefales, men som sagt man må være påpasselig med prisnivået. Aeroflot er fullt på høyde med vestlige flyselskaper, de gamle sovjetiske typene er sendt til søppeldynga for det meste og de få som er igjen i Aeroflot brukes ikke internasjonalt. Vil man ha russiske typer må man velge et annet selskap!

Og jeg runder av de med et bilde fra Moskvas metro. Det er kunst satt i system.

Takk for at dere leste rapporten.
Old 04-11-2010, 21:40   #8
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Kan forresten fortelle en artig opplevelse med Aeroflots sjekkinnautomater på SVO. Alt så vel og bra ut, men ingen boardingkort kom ut selv om maskina sa det. Det skal da ikke være mulig å bruke en maskin som har gått tom for papir. Prøvde jeg en annen maskin fikk jeg error melding og jeg gikk da til skranka, men heldigvis så utstedte de boardingkort uten problem.
Old 04-11-2010, 21:54   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Huh! Tror ikke jeg hadde turt å bo hos Godzilla!

Men nå så jo Godzilla litt blid og trivelig ut på hjemmesiden deres:
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 22:32   #10
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Samma hostel som jag bodde på förra året, något spceiell manager men ett trevligt ställe att bo på.

Tack för en trevlig rapport!
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 08:07   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Godzillas kan trygt anbefales hehe, men som nevnt en noe spesiell manager.Det er en amerikaner som er daglig leder, mens eieren er britisk. Men de snakker garantert engelsk der noe som er fordel om man ikke kan russisk.Men jeg vil anbefale alle som drar til Russland at man iallefall tar en titt på det russiske alfabetet samt bruker litt tid på basic ord og uttrykk. I Russland er det meste kun på russisk for å si det slik.

Last edited by Hypern; 05-11-2010 at 08:11.
Old 05-11-2010, 17:49   #12
Erik Geicke
ScanFlyer Blue

Erik Geicke's Avatar

Var på den nye terminalen i September, da kunne de ikke ta VISA kort........kjempeflott!!
Terminalen er en kjempe forbedring fra den forrige.
Som regel er det ikke noe problem og komme inn i Russland, men gud bevares hvor lang tid det kan ta og "slippe" ut igjen :-).
Aeroflot bruker fremdeles IL96-300.

Erik.
Erik Geicke is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 18:40   #13
pgaa
ScanFlyer Molded

Takker for fin rapport
Old 05-11-2010, 18:44   #14
Glenn
ScanFlyer Molded

Takk for en flott tripreport fra Aeroflot og Moskva.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 19:39   #15
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

kanskej første gang eg ser en reiseraport fra moskva uten å se noe russisk stål..hehe..
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2010, 20:30   #16
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Takker for fullstendig rapport. Høy gjenkjennelsesfaktor! Artig at du på bildet av toganviseren på Belorusskij Vokzal har fått med deg reklamen for det nye luksustoget mellom Moskva og Nice i Frankrike, som har avgang hver torsdag klokken 16:17.
Old 05-11-2010, 21:16   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Takker for fullstendig rapport. Høy gjenkjennelsesfaktor! Artig at du på bildet av toganviseren på Belorusskij Vokzal har fått med deg reklamen for det nye luksustoget mellom Moskva og Nice i Frankrike, som har avgang hver torsdag klokken 16:17.
Litt offtopic, men da må vel skifte boggier på vognene et sted? Russland og resten av ex Sovjet + Finland kjører jo bredspor. Hvor går dette toget igjennom forresten?
Ble litt nysgjerrig her nå!
Det er også en vogn som går til Pyongyang fra Moskva to ganger i måneden. Var en fyr fra Østerrike som tok dette toget.
http://vienna-pyongyang.blogspot.com/ nei dette ble fullstendig offtopic.

Last edited by Hypern; 05-11-2010 at 21:18.
Old 05-11-2010, 21:19   #18
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

De skifter boggier i Brest, grensebyen mellom Hvite-Russland og Polen.
Old 07-11-2010, 01:18   #19
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Er det ikke litt merkelig at SAS har direkte flighter fra Moskva til både ARN og CPH, men ingen til OSL?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2010, 08:22   #20
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Er det ikke litt merkelig at SAS har direkte flighter fra Moskva til både ARN og CPH, men ingen til OSL?

BF
ikke mer merkelig enn at SAS har direkterute til KEF fra OSL, men ikke fra CPH og ARN
73H is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules