Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-06-2011, 21:21   #1
imm
ScanFlyer Crusty

Default Ugandas president kjøper Gulfstream

Og vestlige skattebetalere betaler.
Jeg er ikke overrasket, men blir fly forbanna hver gang jeg hører i
slikt.

En artikkel om saken fra db.no
http://m.db.no/2011/06/11/nyheter/bi...anda/16888870/

Imm
Old 12-06-2011, 21:43   #2
T.A.K
ScanFlyer Blue

Default Re: Ugandas president kjøper Gulfstream

Du er ikke alene om å irritere deg over slikt. Sånn går det når man lar regjeringene der nede selv ta ansvar for distribusjonen av midler.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2011, 21:59   #3
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Her burde det også ligge litt etikk ifra selger...
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2011, 23:05   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Tror du flyselgere er noe bedre enn bilselgere?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2011, 23:57   #5
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Jeg vet nå ikke. Afrika er et enormt kontinent og har ikke like gode offentlige kommunikasjoner som vi er vant til i Europa.

Uansett om vi liker denne presidenten eller dette regimet, jeg kjenner ikke noe til noen av dem, er det sikkert bra for Uganda at de har et regime som prøver å fungere, og da kanskje det er greit at presidenten kan reise dit embedet krever?

Afrikanske presidenter har sikkert ikke hørt om janteloven, og det skal de bare være glade for.
Old 13-06-2011, 07:04   #6
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tror du flyselgere er noe bedre enn bilselgere?
Har mine tvil der, men det er ikke som å kjøpe en ny bil til 2-300 k, bare gå inn i shappa med lappene inni skjorta. Er vel en hel del papirarbeid med fly, og her burde det vært mye vanskeligere å selge til land som mottar bistand, for å holde hodet over vannet.

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg vet nå ikke. Afrika er et enormt kontinent og har ikke like gode offentlige kommunikasjoner som vi er vant til i Europa.

Uansett om vi liker denne presidenten eller dette regimet, jeg kjenner ikke noe til noen av dem, er det sikkert bra for Uganda at de har et regime som prøver å fungere, og da kanskje det er greit at presidenten kan reise dit embedet krever?

Afrikanske presidenter har sikkert ikke hørt om janteloven, og det skal de bare være glade for.
Om Afrika er ett stort kontinet eller ikke, så synes jeg det hjelper det lite når slike presidenter/eneherskere/diktatorer osv. bruker landets sårt tiltrengte penger til å kjøpe seg/landet privat fly, selv ikke Norges statsminister tar seg råd til eget fly(selv om det nok sikkert er enklere å leie fly i Norge).

Tviler på om Airbus, Boeing osv. bryr seg om forholdene i landene de selger til, så lenge det ikke finnes FN vedtak ol. mot slikt. Selv om etikken burde slått inn her, desverre.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2011, 09:52   #7
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue

Norge Re: Ugandas president kjøper Gulfstream

Nå er jeg veldig enig i at dette kan se ut som i overkant flott pengebruk fra Ugandas president, men sammenligningen med Jens sier kanskje vel så mye om synet på business aviation i Norge.
Det at staten Norge ikke "tar seg råd til" eget fly er i mine øyne meget rart. Se f.eks. siste dagers flom-situasjon hvor det var påkrevet at statsministeren viste seg og de fløy rundt i leid helikopter. Hva hvis dette hadde skjedd i nord-norge? Da ville det vært vanskelig å komme seg dit med justisminister, rådgivere osv på kort varsel uten å chartre et fly. Desverre har statsministeren en avtale med Air Alsie som har base i Danmark, og responstiden blir da deretter ved en krisesituasjon. Hva med miljøsiden av saken når flyet må flys tomt tur/retur Danmark hver gang regjeringen bruker det?

Norge burde helt klart erstattet forsvarets Falconjets med noe nytt som kunne brukes som det arbeidsverktøyet et fly faktisk er. Ikke nødvendigvis noe så stort og flott som Gulfstream, men noen i mellomstørrelsen som kunne brukes av regjering og kongehus ved offisielle reiser. Samt et helikopter stasjonert i Oslo.

Jeg er av den oppfattning at det vil være god økonomi for A/S Norge hvis landets ledelse kunne bruke tiden på reise til å arbeide og diskutere, noe de ikke alltid kan ombord i et rutefly. Ikke alt som kan diskuteres med "de uvaskede masser" tilstede.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2011, 10:28   #8
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post

Han må gjerne kjøpe fly, men bidragspengene bør gå til mat og utvikling av helse, skole og infrastruktur! Men han investerer jo i infrastruktur på seg selv da...

Last edited by amatør; 13-06-2011 at 15:49.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2011, 17:29   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Har mine tvil der, men det er ikke som å kjøpe en ny bil til 2-300 k, bare gå inn i shappa med lappene inni skjorta. Er vel en hel del papirarbeid med fly, og her burde det vært mye vanskeligere å selge til land som mottar bistand, for å holde hodet over vannet.
Jeg antar at presidenten i Uganda ikke er noen amatør når det gjelder korrupsjon, så hans egne penger er vel stukket unna alle andre steder enn Uganda. Er det staten som er kjøper, så blir det litt vanskelig å skulle overlate etikken til private firmaer som har et produkt å selge, det være seg bruktbiler eller fly.
Reply

Posting Rules