Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-06-2011, 13:06   #1
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Swiss Spørsmål ang. Swiss til MIA ++

Hei, sitter og ser på en tur til Miami / Florida i vinterferien 2012. Får opp OSL-ZRH-MIA med Swiss, med en time connection i Zürich før direkteflight til MIA. Er én time tilstrekkelig nok, når jeg får servert dette reiseforslaget og hele ruten opereres av Star Alliance? Dersom dette blir for snaut er jeg nødt til å ta andre reisedatoer.

Får også opp andre forslag med Lufthansa, blant annet via Düsseldorf med connection på 0:35 på vei mot USA. Dette er vel for snaut?

Det er ganske mange routinger man får opp på Expedia etc., så det er ganske mye å velge mellom. Alternativet er SK907 og SK908, en dag tidligere enn planlagt.

Last edited by Hermann SF; 01-06-2011 at 14:53.
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 13:09   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,559
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

1t i ZRH er en lovlig connection og mange av Swiss sine connection fra OSL og videre å IC er korte, og stort sett så går det bra.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 13:12   #3
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,910
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Quote:
Originally Posted by Hermann SF View Post
Hei, sitter og ser på en tur til Miami / Florida i vinterferien 2012. Får opp OSL-ZRH-MIA med Swiss, med en time connection i Zürich før direkteflight til MIA. Er én time tilstrekkelig nok, når jeg får servert dette reiseforslaget og hele ruten opereres av Star Alliance? Dersom dette blir for snaut er jeg nødt til å ta andre reisedatoer.

Får også opp andre forslag med Lufthansa, blant annet via Düsseldorf med connection på 0:35 på vei mot USA. Dette er vel for snaut?

Det er ganske mange routinger man får opp på Expedia etc., så det er ganske mye å velge mellom. Alternativet er SK907 og SK908, en dag tidligere enn planlagt.
Vi har booket denne ruten nå i Juli og er meget komforteble med en time connection. Regner faktisk med å rekke en liten pils før neste økt.

Jeg har nevnt det før - men vi valgte denne ruten ned (for å slippe connection på EWR og deretter flyr vi via EWR hjem med SAS. Dett er en routing jeg finner ganske praktisk. Dette gjorde vi ved å ringe Widerøe som satt dette opp for oss.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


ATH, SFO, NCE, ATH, ATH, BLR, ATH, MIA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 13:14   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Swiss selger billetter med 0:45 connection i ZRH. Det stort sett veldig fint. Dette er en meget effektiv flyplass. Hvis LH selger billetter med 0:35 i DUS, så går nok det greit det også. De selger tross alt billetter med 0:45 connection i FRA, og det er strengt tatt over kanten, men det går likevel stort sett det også.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 13:18   #5
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Quote:
Originally Posted by Hermann SF View Post

Får også opp andre forslag med Lufthansa, blant annet via Düsseldorf med connection på 0:35 på vei mot USA. Dette er vel for snaut?
Jeg har selv hatt svært kort tid både i CPH og DUS på transatlantiske flighter. Det har gått fint, og det er selskapets ansvar å få deg til din destinasjon om du ikke rekker videreforbindelsen dersom du har gjennomgående billett.

Sist jeg fløy til DUS husker jeg det var en gjeng på business som skulle rekke MIA-flyet, og ettersom vi var litt forsinket fra OSL skaffet kabinpersonellet oversikt over hvem som skulle videre. Hun var særlig opptatt av de som skulle til MIA, og gav beskjed til kapteinen om dette. De rakk (så vidt jeg vet) flyet, og LH opptrådte veldig profesjonelt og hjelpsomt ved denne lille forsinkelsen. DUS er uansett en nokså effektiv lufthavn.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 13:25   #6
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Vi har booket denne ruten nå i Juli og er meget komforteble med en time connection. Regner faktisk med å rekke en liten pils før neste økt.

Jeg har nevnt det før - men vi valgte denne ruten ned (for å slippe connection på EWR og deretter flyr vi via EWR hjem med SAS. Dett er en routing jeg finner ganske praktisk. Dette gjorde vi ved å ringe Widerøe som satt dette opp for oss.
Ja, akkurat dette ser jeg på. Får opp reiseforslag OSL-ZRH-MIA med Swiss, og hjem igjen med American MIA-EWR og med SK908 EWR-OSL. Virker ganske greit. Har også fått opp SK907 OSL-EWR, American EWR-MIA og samme routing tilbake, men den ruten har visst gått opp i pris.
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 13:27   #7
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,910
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Litt OT, men det som til stadighet facinerer meg med ved korte connections er at da forsvinner (bank i bordet - for meg så langt) aldri bagasjen. At de faktisk klarer i alt virrvarret å få riktige kofferter i riktige fly osv. Selv ved forsinket ankomst og 20-25 minutter på bakken. Godt jobbet av flyplassene.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


ATH, SFO, NCE, ATH, ATH, BLR, ATH, MIA
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 13:29   #8
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Litt OT, men det som til stadighet facinerer meg med ved korte connections er at da forsvinner (bank i bordet - for meg så langt) aldri bagasjen. At de faktisk klarer i alt virrvarret å få riktige kofferter i riktige fly osv. Selv ved forsinket ankomst og 20-25 minutter på bakken. Godt jobbet av flyplassene.
Betryggende å høre

Swiss og SAS IC holder vel ganske lik standard?
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:15   #9
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Swiss Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Quote:
Originally Posted by Hermann SF View Post
Betryggende å høre

Swiss og SAS IC holder vel ganske lik standard?
Etter min mening er Swiss bedre enn SK, både på IC og kortere ruter.
1 time connection skal holde, har selv reist med Swiss til BKK, og da hadde jeg 45 min connection, og det gikk helt fint.

Jeg har også reist med Swiss til Sofia flere ganger med 1 time connection i ZRH, og det funker bra.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:31   #10
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver
 
Robbiedeluxe's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Marbella
Posts: 651
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Hadde 1 time i ZRH på vei til SFO og selv om vi måtte busses inn til terminalen rakk jeg både flighten og ikke minst (kanskje viktigere) en øl i loungen.
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:35   #11
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Takk for utrolig god informasjon! Da er det bare å høre med de hjemme hva de mener.

På hjemreisen får jeg opp routing MIA-IAD (American) IAD-EWR (United Express) og EWR-OSL (SAS). Høres det logisk ut, eller kan man støte på kjente problemer ?
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:37   #12
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Quote:
Originally Posted by Hermann SF View Post
Får også opp andre forslag med Lufthansa, blant annet via Düsseldorf med connection på 0:35 på vei mot USA. Dette er vel for snaut?
Vet ikke hva som er MCTDUS, men så lenge en connection selges, så er den lovlig. Rekker du evt. ikke flyet, så bookes du om.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 14:49   #13
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Litt OT, men når vi først er i gang, og det er så mange erfarne her inne. Ser at FLL ligger helt kliss inntil cruiseområdet i Fort Lauderdale, og vil nok være mye enklere for oss som skal på sjøen med Fort Lauderdale som avgangshavn. Hvordan er taxi/transportprisene der i området (Miami - Fort Lauderdale)?
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 15:01   #14
panerai
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 218
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Quote:
Originally Posted by Hermann SF View Post
Litt OT, men når vi først er i gang, og det er så mange erfarne her inne. Ser at FLL ligger helt kliss inntil cruiseområdet i Fort Lauderdale, og vil nok være mye enklere for oss som skal på sjøen med Fort Lauderdale som avgangshavn. Hvordan er taxi/transportprisene der i området (Miami - Fort Lauderdale)?
Vi dro rett til FLL etter endt cruise, og jeg husker ikke helt hva vi betalte, men jeg mener det var under $100 for 9 personer og en hel haug med baggasje. Før Cruiset leverte vi bilen på FLL og tok taxi tilbake til byen, det kostet oss rundt $15.

Utenfor Cruiseterminalen stod det folk som hjalp med transport til flyplassen, eller hvor du ellers mått ønske å dra. Så vidt jeg husker kunne også RCCL hjelpe med det. Men deres buss gikk mye tidligere.

Vi hadde forhåndsbetalt (sikkert overpris) shuttle til cruiseterminalen fra hotellet. Begge deler var booket gjennom RCCL.
__________________
Canon EOS 450D m/Grep
Canon 18mm-55mm f3,5-5,6 IS | Canon 55mm - 250mm f4-5,6 IS | Canon 50mm f1,8 II | Canon Speedlite 430 EX II
http://www.flickr.com/photos/kaffekoppen/
panerai is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 15:10   #15
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Litt off topic, men:

Ved overbooking og forsinkelser innad i Europa har jeg enkelte ganger blitt flyttet en klasse opp på flighten som man bookes om til (i tillegg til kontanter).

Noen som har erfaring fra forsinkelser (på feed flight) eller overbooking (på IC flighten) som gjør at du ikke kommer med på den interkontinentale flighten med LH og LX? Hva har dere mottatt i kompensasjon?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 16:10   #16
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Quote:
Originally Posted by panerai View Post
Vi dro rett til FLL etter endt cruise, og jeg husker ikke helt hva vi betalte, men jeg mener det var under $100 for 9 personer og en hel haug med baggasje. Før Cruiset leverte vi bilen på FLL og tok taxi tilbake til byen, det kostet oss rundt $15.

Utenfor Cruiseterminalen stod det folk som hjalp med transport til flyplassen, eller hvor du ellers mått ønske å dra. Så vidt jeg husker kunne også RCCL hjelpe med det. Men deres buss gikk mye tidligere.

Vi hadde forhåndsbetalt (sikkert overpris) shuttle til cruiseterminalen fra hotellet. Begge deler var booket gjennom RCCL.
Transport gjennom cruiserederier har jeg hvert fall boikottet for lengst , med mindre man har booket en total pakkereise med fly, cruise og transport.

Men, hva kan prisen på taxi/transport være fra Miami International Airport til Fort Lauderdale (cruisehavn)? Hvis valget faller på Swiss.. Frister ikke så særlig med 0:35 i Düsseldorf, da foretrekker jeg heller direkte ZRH-MIA framfor mellomlanding i EWR.
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 16:19   #17
K3nn7
ScanFlyer Blue
 
K3nn7's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Rødtvet i Oslo + Filtvet i Hurum
Posts: 355
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Jeg var på cruise ut fra Ft. Lauderdale med landing i Miami i desember i fjor. Tok taxi, og det kosta vel en 80-100USD et eller annet sted. Vet ikke om du har tenkt over det, men vil vel ikke anbefale å ankomme samme dag som dere skal avgårde med båt. Jeg bodde på Hilton Fort Lauderdale Marina, et hotell som var bra, både kvalitets- og prismessig. Hotellet ligger 5 minutter kjøring fra der skipene ligger, og det går shuttle derfra på avgangsdager.
__________________
Siden mai 2004:

Upcoming: 17.01.2019 BA767 OSL-LHR | 17.01.2019 BA105 (Opb. KF) LHR-DXB | 21.01.2019 BA106 DXB-LHR | 21.01.2019 BA762 LHR-OSL
K3nn7 is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 16:33   #18
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Quote:
Originally Posted by K3nn7 View Post
Jeg var på cruise ut fra Ft. Lauderdale med landing i Miami i desember i fjor. Tok taxi, og det kosta vel en 80-100USD et eller annet sted. Vet ikke om du har tenkt over det, men vil vel ikke anbefale å ankomme samme dag som dere skal avgårde med båt. Jeg bodde på Hilton Fort Lauderdale Marina, et hotell som var bra, både kvalitets- og prismessig. Hotellet ligger 5 minutter kjøring fra der skipene ligger, og det går shuttle derfra på avgangsdager.
Har planlagt to eller tre netter før cruiset starter, kommer an på om vi velger Swiss eller reisen via Düsseldorf, og om vi velger å fly til MIA eller FLL...

Takk for tipset om hotell, skal se på det!
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 19:09   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Litt OT, men det som til stadighet facinerer meg med ved korte connections er at da forsvinner (bank i bordet - for meg så langt) aldri bagasjen. At de faktisk klarer i alt virrvarret å få riktige kofferter i riktige fly osv. Selv ved forsinket ankomst og 20-25 minutter på bakken. Godt jobbet av flyplassene.
På en hub har man som regel egne folk som passer på short connections, og når man ser at det blir problemer, kommer det en og henter bagasjen og kjører den rett til neste fly. Dette går langt raskere enn å gå gjennom terminalen som regel.

En liten sidenote her: Det var SAS på FBU som i sin tid satte dette i system og det var mange selskaper innom og så på hvordan Rune & Co. på 'LB' jobbet. ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 00:26   #20
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Spørsmål ang. Swiss til MIA

Okay, da er turen bestillt!

OSL-ZRH-MIA med Swiss og FLL-EWR-FRA-OSL med Continental og Lufthansa på siste leg.

Takk for alle tips!
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spørsmål ang. EB og netthandel Mjolnir Reiseforum 5 27-11-2011 14:07
LHR-MIA AA/BA Codeshare spørsmål. SudCaravelle Reiseforum 11 01-07-2011 10:36
Spørsmål ang. TSA krølle Flyforum 0 08-11-2009 18:48
Spørsmål ang DC-10 / MD-11 N-3PB Flyforum 8 02-08-2005 21:18


All times are GMT +2. The time now is 14:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.