Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-05-2011, 08:19   #1
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

OBB 8 Taxfree-stopp og utslipp

Norges Naturvernforbund med nytt utspill.

Quote:
Taxfreeordningen er ulogisk. Det er på høy tid at Norge gjør som EU og avskaffer den.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10086615
Old 30-05-2011, 08:34   #2
imm
ScanFlyer Crusty

Default Re: Taxfree-stopp og utslipp

Jeg kjenner ingen som noen gang har kjøpt en flybilletter for å handle taxfree. De handler når de av andre grunner skal fly. Får de ikke mulighet å handle, skal de fortsatt reise.

Dette var et håpløst utspill.

Derimot er det svært stor trafikk over grensen til Sverige. Runden fra Sandefjord til strømstad, med bil til Moss og Bastøferga til Horten... Der er det meget stor trafikk!
Gjør heller noe med prisene her hjemme, så slipper vi å dra utenlands for å handle. Da sparer vi både miljøet og skaper arbeidsplasser i Norge.
Old 30-05-2011, 09:02   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Dette er så idiotisk som det går an å få det. Fanatiske naturvernere som ikke tenker lenger enn til sin egen nesetipp!

For det første: Hvis de avskaffer ordningen vil folk allikevel handle varer i utlandet ettersom det alltid kommer til å være billigere enn her hjemme.

For det andre: Skal de også avskaffe taxfree ved ankomst? Kan ikke akkurat se hvordan det skulle hjelpe miljøet.

For det tredje: Hva vil de tapte arbeidsplassene koste samfunnet?

For det fjerde: Hva sier samfunnet til at det skal stenges kun på flyplassene og ikke på skip?

Snart er det vel noen som tror det er realistisk å forby all innførsel av alkohol og tobakk til Norge! Snart på tide å flytte utenlands???

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 09:11   #4
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Det dukker fra tid til annen opp politiske grupperinger som uttaler seg mot taxfree-salget. Det kan være som disse her, som mener at det bidrar til CO2-utslipp, eller det kan være f.eks. SV som vel mente at det var urettferdig at Avinor "stakk av" med fortjenesten da den helle burde brukes på utbygging av jernbane.

Isolert sett fra de som kommer med disse utspillene sitt ståsted, høres det jo fornuftig ut.

Men det later til at når noen forteller dem at fortjenesten på taxfree-salget faktisk er utgjør en vesentlig del av finansieringen til lufthavner i distriktene, og at det sannsynligvis ikke ville bli så mye flytransport tilgjengelig for folk i Nord-Norge, så hører vi aldri særlig lenge om de enkelte forslag.
Old 30-05-2011, 10:46   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

"Gjør som EU og avskaff taxfree." Hmm, merkelig, jeg har da vitterlig nettopp kjøpt min pose med Dutyfree her på LHR. Trodde det var i EU...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 12:12   #6
SKY-LIMITED
ScanFlyer Blue

SKY-LIMITED's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
"Gjør som EU og avskaff taxfree." Hmm, merkelig, jeg har da vitterlig nettopp kjøpt min pose med Dutyfree her på LHR. Trodde det var i EU...
Vel, hadde du reist internt i EU, mellom forskjellige EU-land, hadde du ikke fått kjøpt Tax Free. Men ettersom du drar ut av EU når du drar hit, så kan du handle taxfree, ettersom Norge som nevnt i artikkelen, fremdeles har taxfree-kvoter.

Tax Free eller ikke Tax Free gjør liten forskjell mener nå jeg. Miljøhensynet ser jeg ikke helt, men heller problematikken med å dekke seg bak EU. Skal man da også endre inførselskvoten til EU-standard? Da blir det trangt i hattehyllene på flyene etterhvert...! :-D
Old 30-05-2011, 12:12   #7
NZ83
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Siden Norge ikke er EU-medlem kan man på Arn/Cph/Ams/Lhr forsatt kjøpe tax-free varer.

Skulle du ha reist Lhr-Bru/Ams, andre EU-land hadde du fått en annen pris.
NZ83 is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 12:25   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Nytt utspill er jo ikke dette, det kommer fra tid til annen....

Ærlig talt, hva er det som er så logisk med at en person som flytter seg fra et land til et annet (en helt normal og hverdagslig foreteelse i 2011) plutselig skal få lov til å kjøpe alkohol og tobakk uten skatter og avgifter??! Og enda mer ulogisk: At norsk infrastruktur skal finansieres ved hjelp av slag av sprit og sigaretter?

Hvis det stemmer at en del av utenlandsreisene med fly (og båt) er motivert ut fra dette, synes jeg det er et rimelig ønske at man ønsker det fjernet. De tilsvarende økte inntekter man vi kunne få, etter først å ha reduseret avgiftene noe i Norge, vil jo kunne gå til den samme finansieringen som taxfree i dag blir brukt til.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 13:05   #9
SKY-LIMITED
ScanFlyer Blue

SKY-LIMITED's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Nytt utspill er jo ikke dette, det kommer fra tid til annen....

Ærlig talt, hva er det som er så logisk med at en person som flytter seg fra et land til et annet (en helt normal og hverdagslig foreteelse i 2011) plutselig skal få lov til å kjøpe alkohol og tobakk uten skatter og avgifter??! Og enda mer ulogisk: At norsk infrastruktur skal finansieres ved hjelp av slag av sprit og sigaretter?

Hvis det stemmer at en del av utenlandsreisene med fly (og båt) er motivert ut fra dette, synes jeg det er et rimelig ønske at man ønsker det fjernet. De tilsvarende økte inntekter man vi kunne få, etter først å ha reduseret avgiftene noe i Norge, vil jo kunne gå til den samme finansieringen som taxfree i dag blir brukt til.
Største temaet er vel ikke tax free eller ikke, for i de fleste tilfellene er ikke forskjellene på txe/tax free varer ute i Europa så voldsomme. Det vil jo da heller gå ut over taxfree-sjappene i Norge, der forskjellen på varer tax/non-tax er vanvittige.
Det at noen i dag motiverer en reise (primært da flyreise) med taxfreekjøp høres søkt ut, tror kanskje de fleste ser på taxfree-handelen som en slags gode. Men at det skal "motivere" til utenlandsreiser, stiller jeg meg strekt tvilende til.

Men at det snart er på tide med en generell debatt om vi skal tilpasse oss EU med innførselskvoter, er hevet over enhver tvil. Vi ligger jo mange år etter alle andre her....
Old 30-05-2011, 16:55   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by NZ83 View Post
Siden Norge ikke er EU-medlem kan man på Arn/Cph/Ams/Lhr forsatt kjøpe tax-free varer.

Skulle du ha reist Lhr-Bru/Ams, andre EU-land hadde du fått en annen pris.
Det vet jeg da, men det jeg vil frem til, er at det ikke er avskaffet tax-free i EU, som det står i artikkelen. At det kun gjelder på ruter ut av EU er en annen sak, men tax-free finnes det fortsatt.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 22:36   #11
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Ærlig talt, hva er det som er så logisk med at en person som flytter seg fra et land til et annet (en helt normal og hverdagslig foreteelse i 2011) plutselig skal få lov til å kjøpe alkohol og tobakk uten skatter og avgifter??!
Har selv lurt litt på det, og syns det blir belyst ganske fint på http://en.wikipedia.org/wiki/Duty-free_shop#Legal_basis.

At tax-free er et incentiv til utenlandsreiser kan jeg tro på, men 9 % reduksjon uten tax-free har jeg null tro på. I tilfelle må de ha beregnet en ganske heftig økning av flyplassavgiftene som følge av at inntektene fra tax-free forsvinner.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 08:34   #12
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Dette er norske politikere i et nøtteskall, det partiet som går for å avskaffe Taxfree kommer garantert aldri til å sitte i regjering de neste 50 årene mht. nordmenns forkjærlighet til taxfree =)

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 08:58   #13
C130
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Dette er norske politikere i et nøtteskall, det partiet som går for å avskaffe Taxfree kommer garantert aldri til å sitte i regjering de neste 50 årene mht. nordmenns forkjærlighet til taxfree =)
Nordmenn er også verdensmestere i å glemme alt dat gale politikerne har gjort på valgdagen.
Så dette vil garantert aldri få noe å si for noen politikere overhodet.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2011, 11:34   #14
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Dagens
Old 31-05-2011, 11:37   #15
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Nordmenn er også verdensmestere i å glemme alt dat gale politikerne har gjort på valgdagen.
Så dette vil garantert aldri få noe å si for noen politikere overhodet.
Det vi trenger i dette landet er et realt opprør mot politikernes svada halve året når landets represanter ikke har ferie eller er på studieturer.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules