Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-05-2011, 14:41   #1
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

OBB 19 Arbeidsuke på Stavanger Lufthavn Sola

Hallo, i morgen skal jeg ha min første arbeidsdag på SVG å jeg gleder meg skikkelig!
Jeg har fått programmene for dagene å jeg ser allerede i morgen så skal jeg jobbe ute i ramp. Noe som vet hva det vil si? Jeg vet hva ramp er men jeg vet ikke helt hav jeg skal gjøre... Skal jeg være ute rundt flyene? Han jeg skal være med i morgen jobber for Norport så da får jeg iallefall være rundt NAX? Jeg skal være på ramp 2 dager, innsjekning 2 dager og den siste dagen skal jeg være på gate så da håper jeg at jeg kanskje kan få komme inn i flyene?
Jeg skal ha me kamera på noen av dagene å jeg skal prøve å få litt bilder til, men først må jeg spør om lov av de ansatte. Håper noen kan svare på noen av spørsmålene

-Fredrik F. Olsen
svgspotter is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2011, 14:46   #2
PhilipNH
ScanFlyer Blue

Default Re: Arbeidsuke på Stavanger Lufthavn Sola

Hei!

Uten at jeg skal si noe sikkert, er vel ramp-jobbene pushback, bagasje og slikt?

Lykke til!
PhilipNH is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2011, 15:01   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by svgspotter View Post
Jeg skal ha me kamera på noen av dagene å jeg skal prøve å få litt bilder til, men først må jeg spør om lov av de ansatte. Håper noen kan svare på noen av spørsmålene

-Fredrik F. Olsen
Hvis du har forhåpninger om å få fortsette å jobbe der senere, så tror jeg du bør vurdere å legge kameraet igjen hjemme den uken, og konsentrere deg 100% om å gjøre en god jobb. Bare et tips!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2011, 15:23   #4
Polaris
Free Luigi

Pfff, så lenge gutten viser kløkt i bilde-takinga er det da ikke noe problem å knipse bilder? Er jo mange ramp-folk som gjør det. Om enn er de fast ansatte, men... Ikke ta bilder mens du har arbeidsoppgaver, ta bilder når ingen ser og du har dødtid. Da går det nok helt greit. Ikke ha speilrefleksen rundt halsen, bruk kompaktkamera i lomma og ikke minst (kanskje først og framst) spør om du får lov. Ække verre enn det Man kommer langt med samarbeidsvilje og respekt.

Lykke til, håper det lever opp til forventningene!
Old 17-05-2011, 15:30   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Det handler om førsteinntrykk. Hvis førsteinntrykket er at det eneste en gjør er å ta bilder, rettferdig eller ei, så blir det slik. Er ikke så mye en får vist på en uke, så da blir førsteinntrykket utrolig viktig. Ikke verre enn det. Som sagt igjen, bare et tips, intet fasitsvar.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2011, 21:49   #6
Norwegian15
ScanFlyer Blue

Norwegian15's Avatar

Når jeg hadde arbeidsuke for ett år siden på Sola flyplass, spurte jeg sjefen og de som jobbet der om jeg kunne ta med kamera for å ta bilder. Som svar fikk jeg: Det kan du selvfølgelig.

Det beste er jo å spør om du kan ta med kamera
Norwegian15 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2011, 01:13   #7
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Enkelt og greit Fredrik, hvis du vil ha jobb der etterpå/senere så ville jeg lagt igjen kameraet hjemme.

Får du jobb der inne etterpå så får du MAAAAANGE muligheter til å ta med kameraet
Old 18-05-2011, 03:37   #8
LN-CMN
ScanFlyer Silver

Nå har det seg jo slik at man i en arbeidsuke skal dokumentere arbeidet sitt, så kan jo bruke det som et argument

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2011, 10:39   #9
mindsweeper
ScanFlyer Blue

La kameraet ligge hjemme om du har forhåpninger om jobb senere...

Vi har hatt flere på arbeidsuke i forbindelse med videregående skolegang (Flyfag) som har vært vel opptatt av å se på fly og å ta bilder - de får ikke læreplass når de søker. Når de spør om det er lov å ta bilder så får de nok 'ja' av den som leder de gjennom uken - men i rapporten vedkommende skriver vil det bli notert.

Last edited by mindsweeper; 18-05-2011 at 10:42.
mindsweeper is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2011, 12:39   #10
laurenz
ScanFlyer Molded

Tydeligvis mange forskjellige meninger om dette med kamera. Jeg ville sett på det som veldig naturlig at noen tok med seg kamera. Faktisk så vil jeg si at det viser at man er interessert i det man driver med. Dessuten er det jo bare snakk om en arbeidsuke, det er vel ikke sånn at han har valgt dette som sitt yrke og skal satse alt på det?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2011, 13:33   #11
anders320
ScanFlyer Silver

Voldsomt til sterke meninger om kamera her?

Om jeg ikke tar feil, er trådstarter 14 år og skal ha arbeidsuke som 9. klassing på Ungdomskolen.
Om han da kommer tilbake om 7 år, tviler jeg sterkt på om de i det hele tatt vil huske at han hadde kamera. Et annet spørsmål er om han heller vil sitte i cockpit om 7 år? Eller om sjefen i dag er den samme i 2019!
Skjerpings
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2011, 13:39   #12
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Voldsomt til sterke meninger om kamera her?

Om jeg ikke tar feil, er trådstarter 14 år og skal ha arbeidsuke som 9. klassing på Ungdomskolen.
Om han da kommer tilbake om 7 år, tviler jeg sterkt på om de i det hele tatt vil huske at han hadde kamera. Et annet spørsmål er om han heller vil sitte i cockpit om 7 år? Eller om sjefen i dag er den samme i 2019!
Skjerpings
Jeg hadde trykket på "like" om det var mulig. Gå å kos deg på SVG Fredrik!
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2011, 13:57   #13
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Quote:
Originally Posted by Norwegian15 View Post
Når jeg hadde arbeidsuke for ett år siden på Sola flyplass, spurte jeg sjefen og de som jobbet der om jeg kunne ta med kamera for å ta bilder. Som svar fikk jeg: Det kan du selvfølgelig.

Det beste er jo å spør om du kan ta med kamera
ÅÅ? hva gjorde du da når du var der?
Old 18-05-2011, 14:00   #14
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Jeg hadde trykket på "like" om det var mulig. Gå å kos deg på SVG Fredrik!
Ja det var mange gode ord takk å jeg skal kose meg så mye jeg kan !

Last edited by svgspotter; 18-05-2011 at 14:02.
Old 18-05-2011, 15:03   #15
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ja, det blir nok en fin erfaring. Enig med de over som anbefaler kompaktkamera i lomma. Et speilrefleks vil også være upraktisk og tildels en fare hvis du blir tildelt arbeide i nærheten av rullebånd og slikt. Men det går jo an å ha det i sekken likevel.

Ha det gøy!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-05-2011, 16:36   #16
TH-HJE
Newcomer

TH-HJE's Avatar

Hei svgspotter!

Her er det bare å glede seg masse Jeg jobber i Norport Handling på Flesland og har selv hatt med meg 9. klassinger på arbeidsuke før! Siden de to første dagene er på ramp, og ramp er mitt område, så kan jeg fortelle litt av hva du mest sannsynlig kommer til å få være med på. Når du jobber på rampen har du ikke lov til å gå rundt alene. Dette har med at du kommer til å ha et midlertidig ID-kort som krever følge av en med fast ID-kort. Så du kommer nok til å få være med en av stuerne en dag og se litt hva det går i på ramp. Når jeg har hatt med meg folk på arbeidsuke, så får de være med å kjøre rundt i trekker, laste av og på fly, være med inn i lasterommet og laste av og på, være med under pushbacker og sikkert få kikke litt rundt på flyene på tarmac om du selv ønsker det.

Når det gjelder kamera, ta for all del med kamera Her kommer du til å få se og oppleve mye du ellers ikke får se, så da er det jo naturlig å ta med seg kamera for å ta vare på minnene! Det passer best å ha med kompakt kamera av praktiske årsaker. Vil anbefale deg og spørre om lov til å ta bilder for høflighetens skyld Vet ikke hvordan det er på Sola i og med militærtrafikk, men på Flesland går det veldig bra!

Tenkte å vise deg noen bilder fra når jeg hadde med min lillebror på arbeidsdag og litt fra arbeidsoppgavene du kan få

Ta i mot fly ved gate. Typiske arbeidsoppgaver du får gjøre: Sette på plass kjegler og klosser på hjulene (chocks)

Åpne lasteromsdørene og gjøre klart til tømming av bagasje..

Kjøre inn bagasjen fra flyet og tømme den på bagasjebåndet

Være med i lasterommet og laste opp igjen flyet

Lasting av bagasje

'
Sitte på under pushback av fly

Den dagen jeg hadde min bror med meg på jobb, så hadde vi et Norwegian fly stående på bakken i 1 time uten crew, så da ble det god tid til å utforske flyet. Både i kabinen... og...

..i cockpit!

Så her har du mye å glede deg til svgspotter! Kos deg masse på rampen og lykke til!
TH-HJE is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2011, 18:45   #17
Norwegian15
ScanFlyer Blue

Norwegian15's Avatar

Quote:
Originally Posted by svgspotter View Post
ÅÅ? hva gjorde du da når du var der?
Jeg var hos NorCopter Var med ut på flyplass området å gjorde forskjellige ting, hjalp til inne i hangaren og fikk meg en tur i helikopter den siste dagen
Norwegian15 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2011, 19:00   #18
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Jasså så det var deg jeg hentet i dag morges. Skulle normalt sett ikke være noe problem med bilder av fly som taxer og tar av. Detaljbilder og nærbilder av ting på fly kan det være verre med, men så lenge du ikke legger dem ut er det nok greit. Er nok mest praktisk med et kompaktkamera ja, men har du lyst å ta med speilreflekskamera går det sikkert bra.

Jeg fikk ikke snakket med deg i deg da jeg var opptatt med en Gulfstream hele dagen, men jeg er der mellom 06.00 og 13.30 i morgen.

Hva fikk du gjøre i dag da?
Old 19-05-2011, 00:35   #19
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Jasså så det var deg jeg hentet i dag morges. Skulle normalt sett ikke være noe problem med bilder av fly som taxer og tar av. Detaljbilder og nærbilder av ting på fly kan det være verre med, men så lenge du ikke legger dem ut er det nok greit. Er nok mest praktisk med et kompaktkamera ja, men har du lyst å ta med speilreflekskamera går det sikkert bra.

Jeg fikk ikke snakket med deg i deg da jeg var opptatt med en Gulfstream hele dagen, men jeg er der mellom 06.00 og 13.30 i morgen.

Hva fikk du gjøre i dag da?
Hehe det var nok det ja Først så losset jeg inn bagasjen inn i LN-NOG til (Krakow??) å så fikk jeg meg noen kjøre turer rundt flyplassen å hentet-leverte bagasje, etter det så losset vi et Eastern Saab 340 fly. Til slutt var det den hvite saaben som skulle unloades.. Mye som skulle av dette flyet i dag, mye mer en normalt sa de andre karene. Det var skikkelig drittvær men det var veldig kjekt alikevel Kunne tenke meg jobben allerede men den hvite sabben var forferdelig å jobbe på ellers var jeg litt hit å dit før jeg hopper på bussen hjem til kvernevik Veldig bra opplegg! I morgen skal jeg på sånn innsjekning greier, vet ikke helt hva jeg skal gjøre men jeg håper det ikke blir å sitte på ræva hele dagen.. men uansett så får jeg jo se hvordan de arbeider der skal på innsjekk på fredag også, så skal jeg på ramp igjen på mandag å så skal jeg være ved gate på tirsdag

Last edited by svgspotter; 19-05-2011 at 00:37.
Old 19-05-2011, 00:41   #20
svgspotter
ScanFlyer Gold

svgspotter's Avatar

Fine bilder så veldig kjekt ut veldig fint vær der! Jeg var ikke like heldig med været dessverre Er det bare Norport som tar imot arbeidsuke?
Reply

Posting Rules