Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-05-2011, 19:03   #1
stesun
Newcomer
 
stesun's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: RRS
Posts: 26
SAS Rute i SAS-cockpit sprakk

Et SAS-fly måtte returnere til OSL etter at en rute i cockpiten på flyet som skulle til Stavanger sprakk. Det var i tillegg røykutvikling i kabinen.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10093717
stesun is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2011, 19:38   #2
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Rute i SAS-cockpit sprakk

Hva var dette slags individ?

Var det LN-RRF som ble tatt?
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2011, 20:23   #3
Anders95
ScanFlyer Blue
 
Anders95's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
Default Re: Rute i SAS-cockpit sprakk

LN-RCN var det
Anders95 is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2011, 23:06   #4
Nobel hunter
Newcomer
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 29
Default Re: Rute i SAS-cockpit sprakk

Ser at "som vanlig" er komulikasjonsdirektøren helt på bærtur når det gjelder tekniske ting.
Hva sa han???? 17 lag glass, ja ja har vel vokst opp i et presse miljø og der er jo ikke fakta særlig viktig bare det høres fott ut. Å ta en telefon til teknisk ville vel være særdeles nedverdigende for en direktør, han kunne jo komme til skade for å snakke med en i kjeledress.
Vinduet, som et av lagene sprakk i, på grunn av et varme element i vinduet feilet, derfor litt røk en stund, består av 5 lag. For å begynne ytterst. 1 lag herdet glass (slite glass) ikke struktrell styrke i dette. Så et supertynt urethane lag (ikke strukturell styrke) så et gangske så kraftig vinyl lag som er primær strukturen i vinduet. Så et supertynt urethane lag og til sist et ganske kraftig glass innerst som også har strukturell styrke. Og det var det. I det innerste urethanlaget ligger varmeelement og føler. Så manger vi bare 12 lag med glass i henhold til de som kan svare på alt. Flaut.
Nobel hunter is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 06:57   #5
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Rute i SAS-cockpit sprakk

Hvorfor er akkurat denne tråden flyttet til "småprat"...?
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 13:40   #6
scanhorse
EKCH
 
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
Default Re: Rute i SAS-cockpit sprakk

Så kom den på Avherald :

SAS B738 near Oslo on May 12th 2011, smoke in cockpit, cracked windshield

http://avherald.com/h?article=43c7d617&opt=0

Ulf
scanhorse is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 19:38   #7
scanhorse
EKCH
 
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
Default Re: Rute i SAS-cockpit sprakk (Nobel hunter)

Quote:
Originally Posted by Nobel hunter View Post
Ser at "som vanlig" er komulikasjonsdirektøren helt på bærtur når det gjelder tekniske ting.
Hva sa han???? 17 lag glass, ja ja har vel vokst opp i et presse miljø og der er jo ikke fakta særlig viktig bare det høres fott ut. Å ta en telefon til teknisk ville vel være særdeles nedverdigende for en direktør, han kunne jo komme til skade for å snakke med en i kjeledress.
Vinduet, som et av lagene sprakk i, på grunn av et varme element i vinduet feilet, derfor litt røk en stund, består av 5 lag. For å begynne ytterst. 1 lag herdet glass (slite glass) ikke struktrell styrke i dette. Så et supertynt urethane lag (ikke strukturell styrke) så et gangske så kraftig vinyl lag som er primær strukturen i vinduet. Så et supertynt urethane lag og til sist et ganske kraftig glass innerst som også har strukturell styrke. Og det var det. I det innerste urethanlaget ligger varmeelement og føler. Så manger vi bare 12 lag med glass i henhold til de som kan svare på alt. Flaut.
Nobel hunter
Du virker till å vare på linje virker det som , om mangel af lag
se på readers comments her
http://avherald.com/h?article=43c7d617&opt=0

By smart cockpit on Friday, May 13th 2011 14:21Z
The windows No. 1 & No. 2 consist of glass panes laminated to each side of a vinyl core. The inner glass pane is the primary load carrying member. The vinyl core also acts as a backup load carrying member. The outer pane has no structural significance but provides a scratch resistant surface. A conductive coating on the outer pane permits electrical heating to prevent ice build-up and window fogging. B737 NG : A permanent rain repellent coating is applied to the windows.

Ulf
scanhorse is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 20:05   #8
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rute i SAS-cockpit sprakk

I de fleste avisene er Vikse blitt sitert med å si "mange lag", så om han faktisk har sagt 17 er vel ikke sikkert. Rekkefølgen er også beskrevet ulikt, men det var etter at et defekt varmeelement som førte til røyklukt i cockpit ble skrudd av, at ruta sprakk.
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ny cockpit DVD: SAS LN-MTC Samlerhjørnet 32 13-12-2009 21:35
SAS-fly måtte snu da ruta sprakk Savipix Flyforum 3 18-02-2006 20:02
Kaotisk i SAS cockpit DY Flyforum 7 31-10-2004 08:45
Kaos i SAS-cockpit Jan H Flyforum 0 30-10-2004 15:19


All times are GMT +2. The time now is 00:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.