![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jan 2011
Location: RRS
Posts: 26
|
![]()
Et SAS-fly måtte returnere til OSL etter at en rute i cockpiten på flyet som skulle til Stavanger sprakk. Det var i tillegg røykutvikling i kabinen.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10093717 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Hva var dette slags individ?
Var det LN-RRF som ble tatt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
|
![]()
LN-RCN var det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Jan 2011
Posts: 29
|
![]()
Ser at "som vanlig" er komulikasjonsdirektøren helt på bærtur når det gjelder tekniske ting.
Hva sa han???? 17 lag glass, ja ja har vel vokst opp i et presse miljø og der er jo ikke fakta særlig viktig bare det høres fott ut. Å ta en telefon til teknisk ville vel være særdeles nedverdigende for en direktør, han kunne jo komme til skade for å snakke med en i kjeledress. Vinduet, som et av lagene sprakk i, på grunn av et varme element i vinduet feilet, derfor litt røk en stund, består av 5 lag. For å begynne ytterst. 1 lag herdet glass (slite glass) ikke struktrell styrke i dette. Så et supertynt urethane lag (ikke strukturell styrke) så et gangske så kraftig vinyl lag som er primær strukturen i vinduet. Så et supertynt urethane lag og til sist et ganske kraftig glass innerst som også har strukturell styrke. Og det var det. I det innerste urethanlaget ligger varmeelement og føler. Så manger vi bare 12 lag med glass i henhold til de som kan svare på alt. Flaut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Hvorfor er akkurat denne tråden flyttet til "småprat"...?
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
EKCH
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
|
![]()
Så kom den på Avherald :
SAS B738 near Oslo on May 12th 2011, smoke in cockpit, cracked windshield http://avherald.com/h?article=43c7d617&opt=0 Ulf |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
EKCH
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
|
![]() Quote:
Du virker till å vare på linje virker det som , om mangel af lag se på readers comments her http://avherald.com/h?article=43c7d617&opt=0 By smart cockpit on Friday, May 13th 2011 14:21Z The windows No. 1 & No. 2 consist of glass panes laminated to each side of a vinyl core. The inner glass pane is the primary load carrying member. The vinyl core also acts as a backup load carrying member. The outer pane has no structural significance but provides a scratch resistant surface. A conductive coating on the outer pane permits electrical heating to prevent ice build-up and window fogging. B737 NG : A permanent rain repellent coating is applied to the windows. Ulf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
I de fleste avisene er Vikse blitt sitert med å si "mange lag", så om han faktisk har sagt 17 er vel ikke sikkert. Rekkefølgen er også beskrevet ulikt, men det var etter at et defekt varmeelement som førte til røyklukt i cockpit ble skrudd av, at ruta sprakk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny cockpit DVD: SAS | LN-MTC | Samlerhjørnet | 32 | 13-12-2009 21:35 |
SAS-fly måtte snu da ruta sprakk | Savipix | Flyforum | 3 | 18-02-2006 20:02 |
Kaotisk i SAS cockpit | DY | Flyforum | 7 | 31-10-2004 08:45 |
Kaos i SAS-cockpit | Jan H | Flyforum | 0 | 30-10-2004 15:19 |