Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-05-2011, 16:59   #1
OSLJW
Newcomer
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 45
SAS Vibrasjoner i SAS A333

Hei,

Satt i Y (Rad 16) på SK907 i går og la merke til at flyet vibrerte med nesten helt jevne intervaller så lenge det var i marshøyde. Opplevde det samme på CPH-ORD i Mars med samme flytype og lurer på om noen vet hva dette skyldes? Vibrasjonene kommer ca hvert 3-4 sekund og med en gang man har lagt merke til dem blir de ganske irriterende når man forsøker å sove.

I går var det Sigrid Viking SE-*** som fløy ruten.

Gøy hvis noen har lagt merke til det samme eller har en forklaring på hva det skyldes.. Fløy videre med en 777 fra CO, som i mine øyne er en fantastisk behagelig maskin!
OSLJW is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 17:03   #2
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Vibrasjoner i SAS A333

A330 synes jeg er en av de aller mest behagelige flytypene å være pax i. Langt bedre enn 777, som jeg opplever som mer støyende. Vibrasjon kan jeg ikke si jeg har opplevd i A330.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 18:25   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default

Nå liker jeg både A330 og 777 veldig godt, og pendler fortiden med AF A330 med sete 23-26A som ikke ulikt der trådstarter satt og har aldri opplevd noen form for vibrasjoner - AF har GE motorer og ikke Rolls<<>$$|#%{ Royce - muligens det kan ha noe å si ? Du er vel nære vingen på Rad 16 hos SAS ? Rad 20-26 er ved vingen hos AF - ellers enig i at A330 er en drøm - og kjempenedtur når AF setter inn A340
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 18:28   #4
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Vibrasjoner i SAS A333

Uten at jeg er jet-ekspert så tipper jeg at det var motorene som var litt ute av synk. Et system synkroniserer motorturtallet på den ene motorene etter turtallet på den andre for å unngå generende støy og vibrasjoner. Kanskje var det dette du opplevde.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 19:58   #5
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: Vibrasjoner i SAS A333

Dette fenomenet opplevde jeg i en Asiana B777 i fjor, i ganske ekstrem grad.
Da jeg spurte en av flyvertinnene om dette var normalt fikk jeg beskjed om at dette var et problem i B777-200 på akkurat denne raden. Husker ikke radnummeret, men det var like foran motoren på høyre side.

Last edited by Øivind; 26-05-2011 at 20:04.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 20:37   #6
OSLJW
Newcomer
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 45
SAS Re: Vibrasjoner i SAS A333

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Uten at jeg er jet-ekspert så tipper jeg at det var motorene som var litt ute av synk. Et system synkroniserer motorturtallet på den ene motorene etter turtallet på den andre for å unngå generende støy og vibrasjoner. Kanskje var det dette du opplevde.
Det pussige er at jeg har opplevd dette på 2 ulike flygninger med SAS A330. I går var det SE-REE og er rimelig sikker på at LN-RKH var det andre. Satt hhv på rad 16 og 18. Vibrasjonene var ikke kraftige, men nok til at de utgjorde et frustrasjonsmoment når jeg skulle sove (Og da særlig med ørepropper)..

Mulig det bare er jeg som er oversensitiv, men har ikke opplevd tilsvarende på andre TATL flygninger..
OSLJW is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 20:47   #7
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Vibrasjoner i SAS A333

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Uten at jeg er jet-ekspert så tipper jeg at det var motorene som var litt ute av synk. Et system synkroniserer motorturtallet på den ene motorene etter turtallet på den andre for å unngå generende støy og vibrasjoner. Kanskje var det dette du opplevde.

Høres mer ut som synkroniseringen på en turbopropp dette.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 21:00   #8
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Vibrasjoner i SAS A333

Jeg har opplevd noe liknende i en A320. Det var ikke vibrasjon, mer en uling i flyet jeg ikke tidligere har hørt (bortsett fra ved når'n gir full gass). Riktignok var det en del turbulens som sikkert førte til kontinuerlig variasjon i motorkraften, men likevel ganske nytt for meg. Da satt jeg på 12A, forøvrig.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 21:51   #9
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Vibrasjoner i SAS A333

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Jeg har opplevd noe liknende i en A320. Det var ikke vibrasjon, mer en uling i flyet jeg ikke tidligere har hørt (bortsett fra ved når'n gir full gass). Riktignok var det en del turbulens som sikkert førte til kontinuerlig variasjon i motorkraften, men likevel ganske nytt for meg. Da satt jeg på 12A, forøvrig.
På 320 er det vel en hydraulic transfer pump som kan lage en uling i alle fall. Det har vært beskrevet noen andre steder, men den skal bare høres i korte perioder etter mye bruk av hydraulik, f.eks. etter gear up.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 22:10   #10
OSLJW
Newcomer
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 45
Default Re: Vibrasjoner i SAS A333

Quote:
Originally Posted by O_K_ View Post
..men den skal bare høres i korte perioder etter mye bruk av hydraulik, f.eks. etter gear up.
Her er det snakk om 6-7 timer i strekk, dog varierende grad på hvor kraftige vibrasjonene er selv om frekvensen hele tiden er konstant. Vibrasjonene ble forøvrig forlenget/konstante når det ble økt thrust (riktig beskrivelse av økning i "gass"?)

Da vibrasjonene kun oppstod i marshøyde falt mine tanker med en gang i retning av en slags korreksjon el. av autopiloten, men kanskje dårlig konfigurert? (En lekmanns gjetning) På en av flightene var de således ganske kraftige til tider..
OSLJW is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 22:18   #11
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Vibrasjoner i SAS A333

Har opplevd dette selv, det er nok motorene. Prøv å få deg sete lengre vekk fra vingen/motor.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 23:54   #12
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,272
Default Re: Vibrasjoner i SAS A333

Quote:
Originally Posted by Dreyer View Post
Høres mer ut som synkroniseringen på en turbopropp dette.
Den usynka lyden / vibrasjonen var ganske "ekstrem" på Dornieren! VSJOOOM VSJOOOM - aldri vært borti noe sånt (Litt OT, men kule flyting ER kule flyting)
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 19:49   #13
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Vibrasjoner i SAS A333

Fra tid til annen vil det være vibrasjoner fra motorene. De hydrauliske pumpene kjører i blant (som en kommenterte her), men vibrerer ikke. De hydr. pumpene høres typisk etter landing, på inntaxing på en A330, da man kjører flaps og spoliers opp, og bruker hydr. nesehjulsstyring.

Vibrasjonene skal være "grove" før det har noen operativ betydning, og man har vibrasjonsmålere på flight deck på N1 / N2 (fanblades og kjernemotor) (N3 på R&R-motorer).

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2011, 21:10   #14
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Vibrasjoner i SAS A333

Har en teori her om at vibrasjoner er feil ord å bruke og lav during er mer korrekt.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 00:55   #15
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Vibrasjoner i SAS A333

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Har en teori her om at vibrasjoner er feil ord å bruke og lav during er mer korrekt.
Eller enda mer korrekt: en stående bølge når frekvensen på to eller flere kilder samenfaller og istedet for å kansellere hverandre så forsterker de hverandre, som vel dekkes av begrepet resonans.

http://en.wikipedia.org/wiki/Standing_waves
http://en.wikipedia.org/wiki/Resonance

Har hørt dette selv, og ikke bare på fly. Et annet daglig eksempel er om man har en tørketrommel som står på gulv som har noe gi. Da vi lden ved enkelte frekvenser gå helt av skaftet.

Og som beskrevet over, det er noe man hører på helt spesifikke rader/seter i et fly, avhengig av hvilke frekvenser det er og samspillet med mediumet de går igjennom og så videre.

Det skulle ikke forundre meg om den elektroniske støydempingen i kabinen på en Q400 driver og leker litt med dette fenomenet, for har man to bølger som kansellerer hverandre hører man ikke noe som helst.

-A

Last edited by Utflyttet; 28-05-2011 at 00:58.
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vibrasjoner i flaps på A320 KjetilK Flyteknisk forum 7 08-05-2013 23:52
OSL SU A333 15:30 17/1 Dreyer Spotteralerts 8 17-01-2013 22:44
SAS A333 og A343 oppfellbare armlener i Y LN-BEF Flyteknisk forum 6 25-06-2011 22:19
NW A333 og SK A333 SQ 777 Flyforum 4 18-10-2005 15:06
MYTravel A333 Airbus 330 Flyforum 4 14-04-2005 19:26


All times are GMT +2. The time now is 00:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.