![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei,
Satt i Y (Rad 16) på SK907 i går og la merke til at flyet vibrerte med nesten helt jevne intervaller så lenge det var i marshøyde. Opplevde det samme på CPH-ORD i Mars med samme flytype og lurer på om noen vet hva dette skyldes? Vibrasjonene kommer ca hvert 3-4 sekund og med en gang man har lagt merke til dem blir de ganske irriterende når man forsøker å sove. I går var det Sigrid Viking SE-*** som fløy ruten. Gøy hvis noen har lagt merke til det samme eller har en forklaring på hva det skyldes.. Fløy videre med en 777 fra CO, som i mine øyne er en fantastisk behagelig maskin! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
A330 synes jeg er en av de aller mest behagelige flytypene å være pax i. Langt bedre enn 777, som jeg opplever som mer støyende. Vibrasjon kan jeg ikke si jeg har opplevd i A330.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Nå liker jeg både A330 og 777 veldig godt, og pendler fortiden med AF A330 med sete 23-26A som ikke ulikt der trådstarter satt og har aldri opplevd noen form for vibrasjoner - AF har GE motorer og ikke Rolls<<>$$|#%{ Royce - muligens det kan ha noe å si ? Du er vel nære vingen på Rad 16 hos SAS ? Rad 20-26 er ved vingen hos AF - ellers enig i at A330 er en drøm - og kjempenedtur når AF setter inn A340
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Uten at jeg er jet-ekspert så tipper jeg at det var motorene som var litt ute av synk. Et system synkroniserer motorturtallet på den ene motorene etter turtallet på den andre for å unngå generende støy og vibrasjoner. Kanskje var det dette du opplevde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette fenomenet opplevde jeg i en Asiana B777 i fjor, i ganske ekstrem grad.
Da jeg spurte en av flyvertinnene om dette var normalt fikk jeg beskjed om at dette var et problem i B777-200 på akkurat denne raden. Husker ikke radnummeret, men det var like foran motoren på høyre side. Last edited by Øivind; 26-05-2011 at 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Mulig det bare er jeg som er oversensitiv, men har ikke opplevd tilsvarende på andre TATL flygninger.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Høres mer ut som synkroniseringen på en turbopropp dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har opplevd noe liknende i en A320. Det var ikke vibrasjon, mer en uling i flyet jeg ikke tidligere har hørt (bortsett fra ved når'n gir full gass). Riktignok var det en del turbulens som sikkert førte til kontinuerlig variasjon i motorkraften, men likevel ganske nytt for meg. Da satt jeg på 12A, forøvrig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Da vibrasjonene kun oppstod i marshøyde falt mine tanker med en gang i retning av en slags korreksjon el. av autopiloten, men kanskje dårlig konfigurert? (En lekmanns gjetning) På en av flightene var de således ganske kraftige til tider.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Har opplevd dette selv, det er nok motorene. Prøv å få deg sete lengre vekk fra vingen/motor.
![]() |
#12 |
Free Luigi
|
![]()
Den usynka lyden / vibrasjonen var ganske "ekstrem" på Dornieren! VSJOOOM VSJOOOM - aldri vært borti noe sånt
![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fra tid til annen vil det være vibrasjoner fra motorene. De hydrauliske pumpene kjører i blant (som en kommenterte her), men vibrerer ikke. De hydr. pumpene høres typisk etter landing, på inntaxing på en A330, da man kjører flaps og spoliers opp, og bruker hydr. nesehjulsstyring.
Vibrasjonene skal være "grove" før det har noen operativ betydning, og man har vibrasjonsmålere på flight deck på N1 / N2 (fanblades og kjernemotor) (N3 på R&R-motorer). Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Har en teori her om at vibrasjoner er feil ord å bruke og lav during er mer korrekt.
![]() |
#15 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Standing_waves http://en.wikipedia.org/wiki/Resonance Har hørt dette selv, og ikke bare på fly. Et annet daglig eksempel er om man har en tørketrommel som står på gulv som har noe gi. Da vi lden ved enkelte frekvenser gå helt av skaftet. ![]() Og som beskrevet over, det er noe man hører på helt spesifikke rader/seter i et fly, avhengig av hvilke frekvenser det er og samspillet med mediumet de går igjennom og så videre. Det skulle ikke forundre meg om den elektroniske støydempingen i kabinen på en Q400 driver og leker litt med dette fenomenet, for har man to bølger som kansellerer hverandre hører man ikke noe som helst. -A Last edited by Utflyttet; 28-05-2011 at 00:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vibrasjoner i flaps på A320 | KjetilK | Flyteknisk forum | 7 | 08-05-2013 23:52 |
OSL SU A333 15:30 17/1 | Dreyer | Spotteralerts | 8 | 17-01-2013 22:44 |
SAS A333 og A343 oppfellbare armlener i Y | LN-BEF | Flyteknisk forum | 6 | 25-06-2011 22:19 |
NW A333 og SK A333 | SQ 777 | Flyforum | 4 | 18-10-2005 15:06 |
MYTravel A333 | Airbus 330 | Flyforum | 4 | 14-04-2005 19:26 |