![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2009
Location: Stjørdal
Posts: 556
|
![]()
Er det noen som vet om det var Braathens Safe F-28 som hadde ruten TRD-KSU i 1979 eller var det Busy Bee F-27 ?
Jeg vet at Busy Bee tok over for Braathens SAFE langs kysten men jeg vet ikke hvilket år. Er det noen som kan hjelpe meg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Jeg mener at Busy Bee ingikk avtale med Braathens SAFE først i 1980 om flyvninger på vestlandskysten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]() Quote:
Busy Bee overtok LN-SUE i november 1975, LN-SUF i april 1976 og LN-SUL i februar 1977 i følge Kay Hagbys bok.
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Uten å ta stilling til årstall for vestlandet:
Hvis jeg husker rett, bl.a. til oljecharter (med mellomlanding/er) til Agadir i Marokko, for Wilh.Wilhelmsens rederi i 1975/76 ![]() Tilføyer litt (delvis hypotetisk): Riggen som omtalte charter gjaldt, boret også i Østersjøen med utreise fra Gotland. Mulig at de også fløy charter dit. Kan jo ha vært bakgrunnen for anskaffelse av F.27, og senere B737 LN-NPB. WW hadde jo forbindelse til første utgave: Busy Bee Air Service, startet med bizjet i 1966?, og skiftet navn til Airexecutive Norway i 1973. WW eide HS125 LN-NPE fra 1968 til 1972. Mannskapsskiftene ble rundt 1976/77 spredt på flere dager, og mindre fly benyttet. WW gikk over til å bruke Paralift/Partnair. Airexecutive Norway skiftet på nytt navn, trolig i 1982 til Busy Bee of Norway, og mindre oljecharter kan jo ha vært årsak til interessen for ruteflyging på kontrakt. Hadde vært moro hvis en BB/NAS-veteran kunne ha skrevet litt i Historisk Forum. Last edited by 1944vintage; 11-05-2011 at 00:57. Reason: Tilføyelse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
|
![]()
Dette har det vel vært skrevet litt om før i Flyhistorisk, dog angående HAU-SVG. Så den biten skal jeg ikke gå inn på.
Men i 1979 var det med 100% sikkerhet BU som fløy TRD-KSU selv med F28. Busy Bee begynte å fly med F27 på Mørerutene (på BU rutenummer) med oppstarten av sommerprogrammet i april 1986. Den sesongen var det ett fly basert BGO som gikk BGO-MOL-KSU-TRD og retur to ganger daglig. Ett var basert TRD og gikk motsatt. Og ett var SVG-basert og tok seg av resten (HAU og TRF og slikt). Men at det kan ha forekommet "oljechartere" med BS til KSU i 1979 er jo selvfølgelig mulig, men BU-ruta var nok BU selv. Forøvrig er det jo korrekt at selskapet het Air Executive Norway da og skiftet ikke tilbake til sitt gamle navn før et par-tre år etterpå, selv om dette tydelig var planlagt, da NPB var i fulle biefarger (dog uten navnet..) da den kom i 1979. Hva BS brukte F27 til før dette er vel kort summert ad-hoc og kontraktscharter (mest olje og shipping) og i stor grad kontraktsflyging for forsvaret. Forsvarets ruter opptok 2-3 F27 mandag til fredag med tilbringerruter innen både Sør- og Nord-Norge, dette inkludert en melkerute SVG-BGO-BOO-BDU-EVE-ANX-TOS-LKL-KKN hver mandag (jada, jeg har kost meg derombord...) og ned igjen hver fredag. Last edited by Stone; 12-05-2011 at 03:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Stone har redegjort greit for KSU rutene, så jeg fortsetter litt, OT med noen klipp jeg fant i arkivet mitt:
FlyNytt 1/1979 LimaNovember av Odd Arnesen: Airexecutive Norway A/S Busy Bee er et av de selskapene som har bygget opp den såkalte oljetrafikken på charterbasis mellom Norge og Storbritannia og som merket en sterk svikt i det opprinnelige chartermarkededt da et britisk selskap i 1974 fikk konsesjon for en rute mellom Aberdeen og Stavanger. Det er i dag 40 ukentlige ruteavganger med Fokker F-27 på denne ruta, og nå har et annet britisk selskap søkt rutekonsesjon på Sumburgh-Bergen. Som første norske selskap har nå AirExecutive Norway A/S søkt Samferdselsdepartementet om rutekonsesjon på strekningene Bergen - Sumburgh og Stavanger -Aberdeen. Hensikten er å fly begge strekningene to ganger hver vei daglig med 44-seters Fokker F-27 Friendship. I og med SAS' rutemonopol i Skandinavia er det tenkelig at rutetrafikk mellom disse 4 oljesentra kan utføres i form av en subcarrieravtale med SAS. Flight International 05.07.1986: Om Busy Bee: The work consists of anything from one-offs like carrying a football team or company staff to a period charter for a special task. An example of the latter would be the five-month contract with the Geophysical Company of Norway, carrying out seismic work based on Beira, Mozambique. Busy Bee was tasked with supplying transport for crew changeovers and supplies. It was quite a job for the F.27s, which set off on Tuesday once every month carrying 40-45 people (Busy Bee average F.27 capacity is 47) and six tons of supplies and called at Crete, Djibouti, and Dar es Salaam en route. They returned on Thursdays. Aircrew changeover took place at Djibouti. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
"Busy Bee Air Service, startet med bizjet i 1966?"
Om Busy Bee's første år: http://kjevik.dk/busybee.htm
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner Last edited by GF1; 12-05-2011 at 08:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]() ![]() LN-SUE var iallefall på Kvernberget 25 mai 1979. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
I 1981/82 var jeg stasjonert ved LFS på Værnes, (og før jeg fikk flyskolen til å fly meg hjem på perm til KB i en av sine Safarier
![]() Jeg sitter også med et bilde av Air Executive/Busy Bee F-27 på KB fra rundt 1979/80, men har en mistanke om at det er snakk om charter i de tilfellene. Sitter også og blar litt i gamle "BU-STIKKA", og så sent som i desember 1982, refereres det fortsatt til F-28 på Vestlandet og Trondheim i årsrapporten. Finner ikke noe konkret info om når Busy Bee skulle ha tatt over .
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
|
![]()
Det kan du trygt påstå. Undertegnede begynte i BU (SVG) høsten -80, da var det bare F28 på denne ruta. 737 var nok også innom på enkelte ruter, men mest på Møre-N.Norge.
Men selvfølgelig, BS fløy jo innimellom, men da bare som subcharter eller ekstraturer (eller charter), aldri fast på BU-ruter. Og da undertegnede flyttet til BGO våren -86 var det nettopp på grunn av opprettelsen av teknisk base der for bl.a. å ta seg av F27'ens overtagelse av disse rutene som nevnt lenger oppe. Så jeg kan garantere at F27 IKKE fløy fast på BU-rute til KSU i 1979! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Busy Bee Congo | raider66 | Flyforum | 11 | 02-05-2018 18:51 |
Busy Bee | fokkeren | Flyhistorisk forum | 1 | 11-09-2011 02:00 |
Busy bee bordvimpel | adressa | Samlerhjørnet | 4 | 19-11-2010 15:30 |
Busy bee 1:400 | S. Holberg | Samlerhjørnet | 4 | 11-01-2009 19:38 |
"The new Fokker Bee-Liners..." (Busy Bee-annons) | HansJ | Flyhistorisk forum | 3 | 24-03-2008 06:44 |