![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
En gang i blant får vi Orion fra Andøya på besøk, og da kan den ligge i en time og gjøre circuit.
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]()
Det første headonbildet var utrolig tøft!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 652
|
![]()
Og jeg likte virkelig det siste!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
TØFT! Dette burde være mulig å få godkjent selv på A.net, såpass stilig og spesielt at du bør ha en god sjanse.
![]()
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
ssen er det egentlig med planene for Orion? De begynner vel å dra på siste verset eller?
Pri EN er vel sikkert uansett å skifte ut elgamle Hercules.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Takk folkens
![]() Når det gjelder Orion-statusen så er den heelt annerledes enn Herky Perky siden de første Orionene så vidt jeg husker har blitt skiftet ut (eller var det B'ene som ble P-3N?) og at man har oppgradert de maskinene som er ganske kraftig. Kyrre |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
2 stk P-3B ble konvertert til "P-3N", de andre gikk til spanjakkene. Resten av kjerrene er -C med relativt behagelig antall timer i boka. Den sannsynlige levetiden til Orion i LF er betydelig lenger enn de nåværende C-130enes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
tøffe bilder!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Utrolig tøffe bilder
![]() P3c- Update III ble kjøpt inn på 80'tallet. 5 av de originale P-3b ble solgt (til spania hvis jeg ikke husker helt feil), og det ble kjøpt inn 4 nye (litt usikker på antallet,men det var en mindre inn en ut). Iallefall, de restrerende 2 P-3b ble oppdatert/modernisert til P-3N status. Orion er nok i betraktelig bedre stand en C-130 som såvitt henger sammen. Det er helt utrolig at de ikke har blitt bytta ut for lenge siden. Men det er klart, da må en bruke penger.. noe staten ikke er så veldig glad i at det gjør noe..
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Denne maskinen har eg vasket mange ganger, da spesiellt hjulbrønnene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Heter alle Orionene våre Hjalmar Riiser-Larsen, eller har vi bare en igjen...? Alltid når en Orion rører på seg her til lands, og folk får skutt den med kamera, er det Hjalmar Riiser-Larsen....
![]() ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Ikke alle er "Hjalmar" nei , her er "Bernt" på ENKB
![]() Det er vel ikke alle Oronene som er fullt utrustet for aktiv tjeneste, noen fungerer som trenings/transportfly. Regner med at Hjalmar" er en av disse. De andre tilbringer vel det meste av tiden sin ute i havet for å stirre olmt på Russere og Islendinger.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Ja, det var mye ironi i min kommentar også da....
"Stirre olmt på Russere og Islendinger" sier du.... Stirre er vel et nøkkelord her ja. Dét er vel snart det eneste vi kan gjøre uten å stelle istand bråk... ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Takk for entusiasmen folkens.
Fra før av har jeg blant annet disse: Bernt i mørketid ![]() Ulabrand på touch and go ![]() 3296 må da være Vingtor ![]() Og denne er jeg jomen ikke sikker på! ![]() Så det er nå litt av hvert som kommer på besøk... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Her var det mye lekre bilder! Det er for lite Orion i verden - i alle fall i mitt nærområde!
Hjalmar R-L er vel den eneste igjen av de fem P-3B'ene. De fire andre; 6599, 6600, 6601 og 6602 befinner seg så vidt jeg vet på en base som heter Moron noen få mil øst for Sevilla. Jeg har skrudd mye på disse flyene, men det er leeeenge siden, det! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
|
![]()
Stemmer, 6603 er den eneste igjen av de opprinnelige P-3B'ene. 576 (4576?) ble innkjøpt sammen med 683 i 79-80. Disse, bygget i '66 var eldre enn de opprinnelige 5 (Bygget i '69) og var noen fryktelige "snag-kjerrer" i begynnelsen. Fullstendige buno på dem var altså h.h.v. 154576 og 154683 som altså er tidligere nummer enn 156599-603. Så da ble altså 4576 og 6603 bygget om til "P-3N" og skulle primært brukes til kystvaktoppdrag og trening.
De to årene på systemverkstedet på ENAN satte sine spor, ja.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Ja, det stemmer visst! 576 kom før jeg slutta i -81 (men jeg husker ikke den andre?), og det demrer også noe om at utvalget av hangardronninger var relativt høyt i en periode ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,648
|
![]()
Hvis du slutta i -81 kan man vel regne med at vi har sett hverandre før, Fly high. Jeg var på systemverkstedet i hangar G fra juli '78 til september '80.
Hvor jobba du? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Det har vi helt sikkert! Jeg var på Elektro fra '76 til '81.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Tøft med så mange (ikke mange, men "relativt mange") ex-Andøy-væringer. Jobbet 1 år på 333 ops, så 2,5 på "MASC". Korte trekk: Mission Support, men i utvidet grad.
Savner tilbake til Andøya når jeg ser bildene her! Og glemmer nok aldri 45 minutters stikke-tid i right seat FL280 et eller annet sted over internasjonalt farvann... Hun oppfører seg som et hvilket som helst lydig fly - bare mer stilfullt ![]() De 4 C-modellene heter ei lenger Update III men UIP: Lockheed P-3C UIP Ser ofte på airpics f.eks. at modellen er beskrevet (under respektive bilder) som "Lockheed P-3C UIP IIII" eller liknende... Fantastiske bilder som vises her. Det første er oh- ![]() ![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
C-130 og P-3 Orion | JanSev | Bilder & foto | 14 | 18-04-2011 13:10 |
Orion over Stjørdal 23/3-10 | LTH | Bilder & foto | 3 | 23-03-2010 23:11 |
Orion fly | B767 | Flyforum | 1 | 24-02-2010 19:14 |
Orion | Lennart | Flyforum | 9 | 08-05-2007 07:26 |
Orion ! | ENTO | Flyforum | 3 | 23-01-2007 22:11 |