Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-10-2005, 14:20   #1
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Højtflyvende islænding

Her et lille portræt af Hannes Smarason fra berlingske.
Det er kopieret ind som tekst pga. af password på linken!

Mærkværdig fyr denne islænding !


De fleste bestyrelsesformænd bliver nervøse, hvis deres bestyrelser og direktører siger nej med store bogstaver, men ikke den 37-årige islænding Hannes Smarason.

Det er Smarason, der i weekenden brugte 1,5 mia. kr. på at købe det underskudgivende flyselskab Sterling, der selv lige har fået 300 mio. kr. for at overtage flyselskabet Maersk Air, som Danmarks største koncern A.P. Møller - Mærsk måtte opgive at gøre rentabelt igen.
Den 37-årige tidligere McKinsey-konsulent er i løbet af det sidste år sprunget ud som en næsten lige så stor supershopper som sin tidligere rival, Magasin- og Illum-ejeren Jon Asgeir Johannesson, der nu selv er i bestyrelsen for Smarasons selskab - og har stillet sin nordiske direktør Skarphedin Berg Steinarsson til rådighed som ny bestyrelsesformand.

Støtterne går

Smarason ejer 32 pct. af det islandske investeringsselskab FL Group, hvis største aktiv er flyselskabet Icelandair, og hans nye stil har rystet dem, der tidligere var hans nærmeste.

Hans seneste indkøb har fået hans direktør siden juli måned, den 33-årige ingeniør Ragnhildur Geirsdóttir, der ellers var den højest placerede kvinde i Islands erhvervsliv, til at smide tøjlerne.

Før hun gemte sig efter at have forhandlet sine fratrædelsesvilkår på plads, nåede hun at sige til flere medier, at hun ikke tror på at Sterling/Mærsk Air kan forrente 1,5 mia. kr.

Smarason bliver derfor nu selv direktør for FL Group, der med en ny kapitaltilførsel bliver Islands sjette største børsnoterede virksomhed.

I foråret blev der koldt omkring Smarason i FL Groups bestyrelse, hvor han selv var medlem. De seks andre medlemmer gik.

En af de fratrædende, Inga Jona Thoradottir, gift med Islands daværende finansminister og nuværende udenrigsminister Geir H. Haarde, formulerede oprøret med bemærkninger om, at hun ikke var »tryg ved at arbejde med den nuværende ledelse og dens corporate governance«.

Hun frygtede at Smarasons egenrådige stil ville »ødelægge folks tillid til virksomheden,« der er noteret på den lille islandske børs.

De seks afhoppere var rystede over, at Smarason - tilsyneladende uden at tale med dem - havde købt 15 Boeing-fly og 10 pct. af det britiske lavprisflyselskab EasyJet - hvor han nu ejer 13,1 pct.

Blandt dem, der gik, var en af Smarasons venner fra McKinsey-tiden, den adm. direktør for medicinalvirksomheden Vistor, Hreggvidur Jonsson.

Baugur ind

Nye i bestyrelsen blev bl.a. Jon Asgeir Johannesson, hvis selskab Baugur blot et årstid før havde solgt 20 pct. af sine Icelandair-aktier. Ind som bestyrelsesmedlemmer og suppleanter kom også Smarasons far og tre af Johannessons forretningspartnere i England med modemanden Kevin Sanford i spidsen.

Dengang hed det sig, at Baugur skulle købe 10 pct. af FL Group, og at Sanford-konsortiet Katla Group skulle have 17 pct., som skulle overtages fra Landsbanki, men den handel er tilsyneladende aldrig gennemført. Landsbanki står stadig med en ejerandel på 32 pct.

At Smarason og Johannesson pludselig optræder sammen er en nydannelse på Island.

Smarason var efter sin McKinsey-tid bl.a. bestyrelsesformand for den islandske købmandskæde Norvik, hvis største konkurrent er Baugur. Smarason sad måske på formandsposten, fordi han var gift med Steinunn Jonsdottir, hvis far Jon Helgi Gudmundsson ejer Norvik.

Nasdaq-mareridt

Smarason var dengang direktør i en af Islands mest omtalte virksomheder, DNA-forskningsvirksomheden deCode Genetics, som for fem år siden blev børsnoteret på Nasdaq-børsen i USA, men har været en katastrofe for de oprindelige investorer.

Selskabet har aldrig haft overskud, og markedsværdien er i dag omkring en tredjedel af, hvad den var for fem år siden.

Smarason, der er ingeniør fra MIT i Boston, skiftede for et par år siden til det, der nu hedder FL Group.

Da bestyrelsen udvandrede fra FL Group, blev det fulgt op med, at Smarasons ex-svigerfar og ex-hustru solgte deres aktier i Islands trejdestørste bank, Islandsbanki, som Johannesson-klanen gerne ville have fingre i.

De solgte til Baugur-konkurrenten Burdaras, ledet af den 38-årige Thor Bjorgolfsson, der er Islands rigeste mand efter bl.a. at have solgt et bryggeri i St. Petersborg for et milliardbeløb til hollandske Heineken. Burdaras kontrollerer bl.a. Islands næststørste bank Landsbanki, mens Johannesson og Smarason især arbejder sammen med Kaupthing Bank.

»Alt er til salg«

I juli måned var Smarason ved at komme på kant med endnu en af sine faste støtter - chefen for Icelandair, Jon Karl Olafsson.

Olafsson var i den britiske avis Scotsman kommet til at sige, at FL Group ikke var interesseret i at fusionere med EasyJet.

Det var ikke et selskab, han synes at FL Group har meget til fælles med, men blot en investering, der allerede har vist sig god.

Dagen efter blev Olafson underkendt i en børsmeddelelse, hvoraf det fremgik, at den slags skulle han ikke udtale sig om.

Kort efter antydede Smarason selv på Islands TV2 - Stöd2, som kontrolleres af Baugur - at han godt kan forestille sig at komme til at eje mere af EasyJet.

»Alt er til salg,« sagde Smarason.

EasyJet-skaberen Stelios Haji-Ioannous, der stadig ejer 40 pct. af EasyJet, er mere betænkelig.

»Hvis jeg skal sælge, bliver det ikke til hvem som helst, og jeg er lidt forvirret over hvor han (Hannes Smarason) får sine penge fra.«

Det spørgsmål er Smarason blevet stillet mindst en gang før, nemlig af det tyske Handelsblatt.

Smarason tog en slurk af sin cola før han svarede:

»Island tilbyder mange muligheder.«

I København i dag

I dag er Hannes Smarason på gæstevisit i Danmark, og her bliver han nok igen spurgt, hvor pengene til hans højtflyvende ideer kommer fra...

FL Group er ikke selv specielt rige med underskud i to af de sidste fem år - og et overskud i år på knap 400 mio. kr., hvoraf hele 60 pct. omgående blev udbetalt til aktionærerne.
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2005, 15:29   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,407
Default Re: Højtflyvende islænding

Aner vi kontorene av en ny Tjoentveit? :smokin
Underholdningsverdien er iallefall hoey.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 25-10-2005, 18:36   #3
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Højtflyvende islænding

Dette stinker jappetid langt vei. Virker som en liten gjeng finanskåbbåyer herjer med mye av islandsk næringsliv. Dette gr nok til helsike for fler enn noen flyselskaper...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2005, 23:30   #4
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 566
Default Re: Højtflyvende islænding

Interessant! Lurer på hvor stor del av den summen (1,5 milliarder) som var i aksjer... Noe er ikke helt bra i islandsk næringsliv.
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 00:00   #5
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Højtflyvende islænding

Mener å ha lest at 400 millioner var aksjer i FL Group, resten ble betalt kontant.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 07:57   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Højtflyvende islænding

Korrekt, LCH. 1,1 milliarder danske kroner i cash, og 400 millioner i aksjer i FL Group. I følge Smarason skal investeringen firedobles på ett år !!! Prisen er forutsatt at Sterling skal levere et plussresultat på DKK 345 mill. i 2006. Ambisiøse mål!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 08:16   #7
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Højtflyvende islænding

FL Group forlanger en overskudsgrad på mindst 10% når integrationen
med Maersk er fuldført.

(Easyjet ligger på 13-14% og Ryanair over 20! jf. Smarason)
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 10:13   #8
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Højtflyvende islænding

Islands befolkning,455.000 mennesker (mindre enn Oslos befolkning),får ikke SÅ mange milliarder ut av fisk!
Det spekuleres friskt i flybransjen om ikke dette er hvitvasking av russiske mafia-penger.
Det er tydeligvis mange andre som undrer seg om hvor pengene ellers skulle komme fra:
Har SAS luktet lunta og trukket seg fra Icelandair-samarbeidet?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 10:38   #9
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,388
Default Re: Højtflyvende islænding

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER
Islands befolkning,455.000 mennesker (mindre enn Oslos befolkning),får ikke SÅ mange milliarder ut av fisk!
Det spekuleres friskt i flybransjen om ikke dette er hvitvasking av russiske mafia-penger.
Det er tydeligvis mange andre som undrer seg om hvor pengene ellers skulle komme fra:
Har SAS luktet lunta og trukket seg fra Icelandair-samarbeidet?
280 000 mennesker er det som bor på Island ..
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 11:32   #10
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Højtflyvende islænding

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER
Islands befolkning,455.000 mennesker (mindre enn Oslos befolkning),får ikke SÅ mange milliarder ut av fisk!
Ihvertfall ikke av -lovlig- fanget fisk...???
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2005, 13:06   #11
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 566
Default Re: Højtflyvende islænding

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER
Det spekuleres friskt i flybransjen om ikke dette er hvitvasking av russiske mafia-penger.
Det er tydeligvis mange andre som undrer seg om hvor pengene ellers skulle komme fra:
Har SAS luktet lunta og trukket seg fra Icelandair-samarbeidet?
Her er nok kilden til den spekulasjonen:
http://www.guardian.co.uk/marks/stor...507595,00.html

Det lukter litt vondt dette, og det spørs om det er (bare) råtten fisk...
Andrev is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.