![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
Ordren er på 75 A320NEO og 25 A321NEO. ILFC blir dermed den første til å bestille A321NEO Samtidig bestiller de 33stk 737-800 med sky interiør http://www.flightglobal.com/articles...-737-800s.html Last edited by jameson82; 08-03-2011 at 20:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
|
![]()
Hmmm. Jeg trodde at ILFC hadde fått levert første A380 jeg. Nærmere bestemt A6-EDH som skal være leaset fra ILFC. De bestillte vel 10 maskiner, og nå ser det ut til at 9 ikke er levert... Vanskelig å avbestille ett fly som er levert... Noe feil i systemene til airfleets eller???
http://www.airfleets.net/flottecie/E...ctive-a380.htm
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2007
Posts: 348
|
![]()
Dette var vel en sale-leaseback som ikke var en del av ordren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
|
![]()
Kjempefin ordre for A32XNEO dette...
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan Last edited by LTH; 08-03-2011 at 23:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
A32XNEO verkar bli en stor succe. Till Paris Air Show kan Airbus mycket väl ha över 500 beställningar på NEO i orderboken!
Fortsätter det i samma tempo kommer Airbus ha flera tusen A32X NEO beställningar innan första kärran har levererats. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
|
![]()
Ligger ikke både 737 og A320 på et par tusen i bestilling?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Ved utgangen av februar var ståa for uleverte ordre følgende:
A32X = 2357 B737 = 2136
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Hvordan er rangen til 321 Neo? Er den like elendig som naavaerende 321?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Range för A321NEO bör rimligen vara längre än nuvarande A321 eftersom bränsleförbrukningen kommer minska märkbart.
Varför tycker du A321 har en eländig range? Vad jämför du den med? Visst jämfört med Boeing 757-200W har den betydligt kortarare range men också avservärt lägre bränsleförbrukning. A321 klarar det den var byggd för alldeles utmärkt, nämligen att flyga kors och tvärs över Europas alla hörn. Spanair pushar A321 range o flyger Luleå-Las Palmas med A321 och Novair ARN-KWI-GOI med maxad A321... Last edited by L-1011; 09-03-2011 at 10:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Jetblue sine 320 hadde ofte fuelstop på dager da Southwest sine 73G fløy nonstop. Nyere versjoner med høyere MTOW bør klare det. 321NEO med 3450nm rekkevidde (eller hva den nå ender opp med) bør klare det meste som 752 gjør i dag (bortsett fra de verste hot&high og transatlantisk) Last edited by Dag Viking; 09-03-2011 at 10:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() Quote:
Mange av disse ordrene vil nok også være konverteringer fra dagens 'ikke-neo' maskiner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
A32X togs under 1980-talet fram primärt för Europas flygbolags behov och resultatet blev bra.
Det viktigaste målet för Airbus var inte att klara att flyga NYC-LAX med A32X. Vilka av Airbus kunder i Europa efterfrågade en range? Knappast Air France eller Lufthansa. Däremot efterfrågade Lufthansa och Air France ett plan med ungefär samma range och passagerar kapacitet som Boeing 727-200 men med betydligt lägre bränsleförbrukning och med en bättre arbetsmiljö för såväl flight crew, cabin crew och ground crew. Resultatet blev Airbus A320. Boeings kunderbjudande vid denna tid för denna seatclass var 737-300/400/500 som inte heller klarade transcon. Boeing erbjöd 757-200 som trans-con plan och 752 var betydligt mer bränslesnål än dåtidens vanliga trans-con plan DC-8 och B707. På tyngsta trans-con linjerna flög de flesta USA bolagen DC-10-10 eller L-1011-1. När United och Northwest under tidiga 1990-talet började titta efter ersättare till sina 25-30 år gamla Boeing 727-100/200 kunde Boeing bara erbjuda 737-300/400. Airbus erbjöd sin topmoderna A319/A320 till UA och NWA som Boeing 727 ersättare. Valet för bägge var enkelt...A319/A320 var den överlägset bästa Boeing 727 ersättaren vid denna tidpunkt. Jag har aldrig hört att NWA eller UA tittade på A321. Bägge bolagen hade relativt nya 757-200 som skötte trans-con alldeles utmärkt. Last edited by L-1011; 09-03-2011 at 12:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Markedet skriker etter en 757 erstatning og man har fått 737-900ER, mens Airbus ikke har klart å levere. Det skal bli interessant å se hvordan Airbus kommer til å gjøre det nå i nord amerika med 320 serien. Jeg tviler sterkt på at Delta kommer til å ta levering av 320 slik NWA gjorde. I tillegg er det ganske så klart at nye United kommer til å bestille 737NG inntil 797 er klar. Tipper at 320 serien til United kommer til å bli erstattet med 797. AA og Southwest (med 600+ maskiner og rask vekst) er soleklare all Boeing. Da står US Airways igjen sammen med Air Canada som valgte å vrake sin Airbus langdistanseflåte. Siden deres shorthaul busser er relativt nye, tipper jeg vi ser 797 der også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Time will tell.
Hoppas Boeing lyckas få till sin 797 bra. Airbus är i en dröm position nu där bolagets A32XNEO säljer jättebra. Boeing måste bygga en helt ny kärra för kanske 100-200 miljarder för atr konkurrera mot NEO medan Airbus kan vänta och se hur 797 blir. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Me thinks Airbus is running straight into another A350(1st version) vs 787 debacle.
The A320NEO will get new engines, a new pylon, winglets and a few tweaks. Result up to 18% fuel saving. But, it is still the plain design from the mid 80s. Same old wing, same old systems architecture, same old materials. The 797 will be an all-new plane. Same new engines as the NEO, but new wing, new materials, new aerodynamic set-up and all-new systems architecture derived from the 787. Resulst should be around 25% fuel saving. Surely, Airbus got nice, and also large orders for the NEO. But they did not win a crucial customer. Not yet. All the big guys in the game are waiting. UA, AA, DL, LH, each of them good for a 200+ aircraft order. And there is a reason why they wait. Why buy the second best solution with a 10% price add on the A320 when you can have a even more appealing product in 3-6 months?!? The big question for Airbus will be: What happens when 500 NEO are sold and Boeing launches the 797 with massive orders from the big guys, reaching 1.000+ easily. Will they accept a 2:1 split on long time or will they - once again - be forced to follow with an own all new design. At the end, it is well about this 7% that make the difference between 18% and 25%, but it is also about offering a totally new product with state-of-the-art technology. And exactly that is what all the big customers demand. A state-of-the-art new plane, with new materials, new wings, new engines and a substancial fuel-burn reduction.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Glöm inte tillgängligheten.
Alla flygbolag kan inte vänta 10-12 år från idag på att få sina nya flygplan...vilket det garanterat kommer ta innan Boeing har levererat +1000 797. När tror du 797 börjar flyga för flygbolagen? Jag tror det kommer dröja uppemot 10 år innan 797 är färdig(inklusive alla kommande förseningar av 797 programmet) 787 programmet dras med ENORMA förseningar...uppemot 5 år snart. I samma stund som 797 lanseras kommer förmodligen 737NG i nuvarande form vara tämligen död vad gäller framtida stor orders. UA, AA, DL är dessutom i finansiellt katastrofalt dåligt skick. Samtliga var konkurrsmässiga för bara några år sedan. Jag tror inget av dem har råd att lägga beställningar i +200 antal. Airbus A330 säljer extremt bra just nu trots att både B787 och A350 sedan länge är lanserade. År 2010 var det bästa året i A330ns historia vad gäller antal beställningar. OM Airbus klarar att leverera A350 XWB på tid tror jag bolaget därefter kommer ägna sig åt A380-900 och sedan ersättaren till A32X. Risken finns att Boeing snart måste lansera en helt ny maskin för att ersätta även 777 när A350 börjar flyga. Klarar Boeing av att utveckla en 777 ersättare och en 737 ersättare samtidigt utan att gigantiska förseningar upptsår? Utvecklingen av 787 och 747-8 samtidigt har varit en katastrof... Jag har ingen aning om HUR Boeing kommer lyckas nästa gång...time will tell. Last edited by L-1011; 10-03-2011 at 00:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,610
|
![]()
Prøv 2 1/2 - 3 .....
Quote:
AA er vel den eneste som sliter litt ... DL og UA driver svært lønnsomt nå og vil ikke ha problemer med å bestille det de trenger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Når det var snakk om erstatter til 727-200 var det klart at det toppmoderne A320 var det overlegent beste valget med ny teknologi.
Når det er snakk om ersatter til MD-80 og 737CL er det klart at A320NEO er det beste valget pga tilgjengelighet. Er dette meninger som er begrunnet i fakta, eller fordi man har så tykke airbus-briller at man knapt ser meteren foran seg? Det er snakk om VELDIG store ordre som kommer fra landet over dammen, spesielt når Southwest skal erstatte flere hundre 737, American skal erstatte flere hundre MD80 og United skal erstatte flere hundre A32X og 737. Boeing må gjøre dette riktig, å forte seg for å være først mulig tilgjengelig er ikke veien å gå |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Azul bestiller 63 A320neo | Trdfly | Flyforum | 2 | 15-03-2018 15:03 |
CSA bestiller A320neo | Trdfly | Flyforum | 0 | 29-03-2016 19:34 |
China Eastern bestiller 15 A330, og avbestiller 787 mot 737 | Someone | Flyforum | 4 | 18-10-2011 08:46 |
TAM bestiller A320NEO | jameson82 | Flyforum | 1 | 28-02-2011 14:33 |
FedEx avbestiller A380 | Isbamse | Flyforum | 2 | 08-11-2006 11:05 |