Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 30-04-2011, 00:05   #1
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Ryanair "Oslo-Brussel-Oslo"

I januar bestemte jeg og en god venninne oss for å ta en liten storbytur i påsken. Valget falt på Brussel, da ingen av oss hadde vært der før og begge hadde lyst til å se den europeiske hovedstaden. Etter litt leting på nettet vurderte vi to alternativer. Enten Ryanair eller SAS. Sistnevnte skulle ha 1 600 ,- for en tur til Brussel, med mellomlanding i CPH på tilbakeveien. Mens Ryanair skulle ha i underkant av 600 kr, inkludert gebyrer og bagasje. Vi fant ut at det ikke var verdt å betale over 1000kr mer per person bare for å fly SAS, da ver det heller bedre å bruke pengene på noe annet, så valget falt til slutt på Ryanair. I overskriften skrev jeg Oslo-Brussel-Oslo, men det jeg egentlig burde skrevet var: Rygge-Charleroi-Rygge.

21. april ankom vi Rygge ca. 1,5 time før avgang. Køen i BAG-droppen gikk raskt unna, det samme gjorde sikkerhetskontrollen. Det ble tid for en liten snack i kiosken, før det ble å sette seg ned å slappe av litt. Det landet 3 Ryanairfly samtidig, og vi visste at ett av dem var vårt. Boarding startet klokken 10.00, akkurat som planlagt, og gikk smertefritt.

Oslo Rygge - Brussels South Charleroi
Flight FR6099
Departure: 10:30
Aircraft: Boeing 737-800WL

Som sagt, boarding gikk smertefritt, og vi satte oss på nest første rad. Kabinfaktoren tror jeg var ca. 99 %. Flyet tok av på rutetid. Ellers ble det en ganske hendelsesløs tur, flyet landet på CRL 30 min før oppsatt rutetid. Problemet var bare at fordi vi hadde landet før rutetiden, så måtte vi vente 20min før flyet kunne begynne deboarding. Vi skulle imdlertid få oss enda en overraskelse. Ryanair bruker ikke lufthavnen i Brussel, men en lufthavn de kaller Brussels South Charleroi Airport, en flyplass som ligger 60 km (mener jeg at jeg hørte) fra Brussel sentrum. Det var forsåvidt ikke en overraskelse, overraskelsen var at det landet fire fly samtidig, og nesten alle skulle ha billetter til Brussels Shuttle, en buss som går fra Charleroi Airport til Brussel. Og det var (tro det eller ei) kun EN person som solge billetter til alle sammen! Det endte med at vi måtte stå 1 time og 45 min i kø bare for å få kjøpt billetter til bussen! Når vi omsider kom på en buss, var den stappfull, og det var over 30 grader ute, og bussen hadde ikke Air Condition! Ikke noe behagelig tur. Turen tok forøvrig ca. 1 time, de har gode veier i Belgia.

25. April var det tid for retur. Vi ankom Charleroi Airport drøye to timer før avgang, men vi hadde ikke spist noe frokost, så det ble croissonts og Coca-Cola på flyplassen. Charleroi har blitt en lavprishub for Ryanair og Wizz Air har etterhvert også blitt en betydelig aktør ut fra CRL med ruter til Sofia, Warszawa, Bucaresti, Budapest, Beograd og Praha.
Bag-dropp gikk raskt og enkelt denne morgen, men sikkerthetskontrollen gikk utrolig tregt.

Brussels South Charleroi Airport - Oslo Rygge
Flight FR6098
Departure: 11:35
Aircraft: Boeing 737-800WL

Boarding startet når den skulle (11:05) og gikk raskt og effektivt. Vi satt oss ved en rad ved vingen. Kabinfaktoren var på 100 % denne mandagen. Flyet lettet på rutetid. Crewet på denne turen skal ha skryt, for de var veldig blide og positive. Jeg kjøpte en oppvarmet "Ham and Cheese sandwich" med Cola. Tilsammen 6,80 Euro. Det smakte overraskende godt. Ellers var det det vanlige tullet som foregikk, med loddselging osv, men jeg har ikke noe spesielt annet å klage over. Flyet landet på Moss Lufthavn Rygge ikke mindre enn 35 min før oppsatt rutetid.

Konklusjon:

-Selvom Ryanair ikke er et selskap jeg liker å reise med, får man ofte mye for pengene.
-Positivt og hyggelig crew gjør reiseopplevelsen bedre
-Flyplassen Ryanair bruker i "Brussel" er helt forferdelig!

(Ble dessverre ikke mange bildene. Beklager også eventuelle skrivefeil, skal lese skikkelig gjennom det når jeg får tid).
Boeing_fan is offline   Reply With Quote

Posting Rules