![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: May 2010
Posts: 3
|
![]()
Heisann, et spørsmål fra en ikke-flynerd (status kan diskuteres da jeg poster i dette forumet...).
Leser i disse dager at flymotorene skal gå mest mulig på tomgang under hele innflyvningssesjonen mot Gardermoen. Hva betyr egentlig tomgang for en jetmotor? Jeg regner med at den fremdeles genererer skyvekraft(?). Setter pris på en folkelig forklaring, men innslag av fag/teknisk prat er velkommen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Samme som når du starter bilmotoren din og ikke gir gass. Da er den på tomgang. Altså, man har trukket gasshåndtakene i flyet helt tilbake.
Motoren vil hele tiden på idle(tomgang) generere litt skyvekraft. Last edited by Dreyer; 14-04-2011 at 15:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: May 2010
Posts: 3
|
![]()
Oi, takk for raskt svar! Kanskje jeg trenger en mer faglig forklaring likevel for å forstå det...På en bil vil vel tomgang typsik være når den ikke skal produsere noe kraft for bevegelse av bilen, kun til å holde funksjonene i motoren i gang til raskere reaksjon enn å slå av motoren mellom hver gang man trykker inn kløtsjen.. blir det på samme måte med en jetmotor; at den kunne vært slått av og det ville hatt samme effekt på skyvekraft etc?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Okei.
På fly har du noe som heter for ground idle og flight idle. I lufta så holder flight idle endel prosent høyere turtall for å være i idle. dvs f.eks 30% av motorturtallet er flightidle, mens på bakken kan det være 20% av turtallet. Når man har startet opp motorene og man er klare for å taxe til rullebanene, vil du høre at motorturtallet går opp endel slik at man får nok skyvekraft til å faktisk bevege seg. Enkelt fly som f.eks B757 har nok skyvekraft på tomgang på bakken hvis de er lette slik at dem kan taxe på tomgang, da resulterer det ofte i varme bremser før takeoff. I lufta drar man motorene tilbake til idle slik at man sparer drivstoff, dvs "grønnere innflyvinger". De generer fortsatt skyvekraft, men ikke mye da luften er noe tynnere, det er grunnen til at de må holde et høyere turtall i luften enn på bakken. Kort forklart, man bruker IDLE under descent slik at man sparer inn drivstoff med at man prøver få en nokså rett nedstigning uten noen steder man trenger flate ut, da må man opp i turtall igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Konseptet er jo like for alle typer motorer. Når man starter opp en motor vil den kun generere nok kraft til at den holder seg statisk. Ellers måtte man jo ha holdt bremsene inne hver gang man startet opp.
![]()
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Også en bilmotor vil jo utføre arbeid og kunne føre bilen framover/bakover med motoren på "tomgang". Dette merkes spesielt på motorer med stort dreiemoment på lavt turtall (typisk dieselmotorer - mens små bensinmotorer har en tendens til å "kveles" om de skal dra last ved tomgang). Så arbeidet som genereres ved tomgang er ikke neglisjerbart - hvilket er grunnen til at man ikke starter en bilmotor uten at clutchpedalen er i bunn eller giret i fri (eller "P" om man har automatgir).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Nå må gjerne andre arrestere meg, men min hukommelse tilsier at F-100 motoren i F-16 har en idle speed på rundt 70% (av maks RPM)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva betyr "Delegated air traffic service"? | Mariushb | Flyforum | 3 | 16-07-2016 21:47 |
Hva betyr "cancellation after departure" i billetten? | Fnate | Reiseforum | 2 | 04-11-2015 17:47 |
airBaltic med "732" - hva skal fly egentligen? | Stoarn | Flyforum | 7 | 09-04-2010 21:53 |