Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-04-2011, 20:22   #1
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Wet, damp, moist eller dry lease?

Sommeren 1999 fløy jeg med verdens trangeste 733, som Novair, i følge det store internettet, hadde wetleaset fra islandske Air Atlanta. Det rare var at de som jobbet i kanbinen var Novair-crew, og minst en av to lystige karer som jobbet foran i "rorbua" var norske. ("Mine damer og herrer, her er siste nytt fra rorbua ... Dere sitter trangt, men det er billig. Nå flyr vi over Hviterussland, eh.. vent litt... nei, vi tror visst vi er over Ukraina.)

Jeg trodde at utleie av fly uten crew for å fly egne ruter var dry lease, jeg. Er det noen her som har nærmere kjennskap til hva som foregikk hos Novair sommeren 1999, og hva slags leieavtale det var de hadde inngått om dette flyet?

Her er litt facts og bilder:
Flyet var en 737-3U3 opprinnelig tilhørende Garuda. Deretter hadde det vært innom Winair, før Air New Zealand overtok det. Air Atlanta Islandic leide det så ut til Novair i 1998 og 99, før Air New Zealand selv tok det i bruk.

Flyet var stasjonert på OSL i sommersesongen 1999.
Reg. var ZK-NGE.
På den ene siden så det sånn ut:


På den andre siden så det sånn ut:

Begge Foto: Ole Johan Beck, OSL 7.7.1999

Last edited by RWY 24; 18-04-2011 at 11:28.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2011, 22:21   #2
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Det er kanskje fortsatt snakk om wet leasing, selv om utleieren ikke stiller med crew, så lenge han stiller med fly, forsikring og vedlikehold, og tar betalt for blocktid? Er det dette som er moist/damp leasing?
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2011, 00:57   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,563
Default Re: Wet, damp, moist eller dry lease?

Her har du en oversikt over definisjonene ...

http://www.globalplanesearch.com/vie...easing-def.htm
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-04-2011, 08:18   #4
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Takk skal du ha, MOW! Da er jeg kanskje inne på noe i post nr. 2, da?

Spent på om noen kjenner til hva som skjedde helt konkret. Jeg husker jeg hadde forventet en splitter ny -800, og fikk relativt lang nese da jeg fikk øye på -300-en med klistremerker med reklame for kommende vinters Las Vegas-turer. Seteryggene var ekstremt lave, og seteradene sto så tett at passasjerer over 182,5 måtte ha matbrettet i fanget. Tok du ned bordet, ble det liggende å hvile oppå knærne i 45° vinkel. Men det var billig

Last edited by RWY 24; 18-04-2011 at 08:27.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om SAS og wet-lease av Braathens/Estonian Dash Flyforum 6 27-04-2015 13:05
DY wet-lease BU662 Flyforum 63 15-11-2008 21:43
Norwegian wet lease OSL-Orly? kristian Flyforum 1 12-09-2007 09:14
Widerøe flyg wet-lease (?) for SAS? wf145 Flyforum 5 10-06-2007 15:03


All times are GMT +2. The time now is 19:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.