![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei!
Går med planer om å ta småflysertifikat og etterhvert kanskje kjøpe eget fly.. Her hvor jeg bor er det dårlig med landingsmuligheter på land, men her er flere mellomstore innsjøer hvor man fint kan lande et sjø/amfibie fly! Må man ha utsjekk på sjø/amfibiefly eller kan jeg fly det med "vanlig" småflysertifikat? Last edited by Sveinmk; 27-03-2011 at 20:42. Reason: flyttet |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann, og velkommen hit.
![]() Ja, det kreves egen utsjekk. Du må først ta PPL. Deretter kan du ta utsjekk på sjøfly. Det er vel snakk om ca 10 flytimer og teorikurs med prøve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Velkommen!
Leser ditt innlegg som om du ikke har noen form for flysertifikat ?? Dermed er det først nødvendig å oppsøke en flyskole som har annledning til å skole deg frem til et flysertifikat. Det kan gjerne være en flyklubb med skoletillatelse eller en profesjonell skole. Felles for disse er at de ligger på en flyplass og at du må reise dit for å ta de nødvendige kurs og flytimer for å, etter ca 40 skoletimer, kan ta en PPL eller privatlfysertifikat. Utsjekk på sjøfly (og mørkeflyging etc) tar man etter at man er ferdig med å ta PPL. Utifra det du sier om området der du bor så vil jeg kanskje anbefale å titte på muligheten til å ta ut en mikrofly sertifikat. Utdannelsen er enklere og billigere og muligheten til å lande og ta av på "skogsflyplasser" og eventuelt vann er kanskje mere tilstede med et slikt sertifikat. Sjekk gjerne på www.nak.no for info eller spør oss her på forumet. Lykke til
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei igjen!
Har vert i kontakt med både luftfartsskolen og nærmeste flyskole og planen er å begynne på PPL i løpet av sommeren/høsten.. Ikke rare greiene man får med seg i et microfly så det blir nok for lite! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Lykke til!
Men det er ganske strenge/firkantede regler for landing på ferskvann (noe med motorisert ferdsel i utmark).. Sjekk opp om du får mulgheten til å lande på et vann i nærheten av der du bor. I sjøen (saltvann) er det greiere, men der er det korrosjon som er kjedelig, men håndterbart(?)...
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er takket være Brundtland-regjeringen. I Sverige er det hopp og sprett og helt åpent når det gjelder sjøflyging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan jo alltids lande på fjorden her, men da kan som sagt korrosjon være et problem...
Jeg vet at det tidligere har landet sjøfly på det ene vannet her, men om det var med tillatelse eller ikke vet jeg ikke... er mange år siden! Last edited by Sveinmk; 28-03-2011 at 15:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
kjøpe småfly | pyromjaal123 | General Aviation og sjøfly | 4 | 24-02-2016 15:22 |
10 småfly og et større | inger | Bilder & foto | 8 | 21-04-2013 07:53 |
Lydnivå småfly | Lowandslow | Flyteknisk forum | 10 | 14-09-2011 21:42 |
Flysertifikater/utsjekk/"typerating" sjøfly | Seabee | General Aviation og sjøfly | 7 | 06-06-2011 10:24 |