![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Jeppjepp, da var bruker endelig opprettet etter å ha hengt her inne en del
![]() Tenkte jeg like gjerne skulle debutere med å spør om hva en flygning egentlig koster for flyselskapene, for eksempel med B738 mellom to norske storbyer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Hvis du bruker tallene fra f.eks. Norwegian vil du se at de hadde en kostnader på omtrent 8200 millioner i 2010. For det fikk de 17804 mill passasjerkilometer. Det gir en enhetskost på 46 øre per passasjerkilometer. For å finne gjennomsnittskost for f.eks. Oslo - Trondheim enlelt tur blir den 0.49 x 189 seter x 500 km = 43470 kroner.
OBS! Enhetskost varierer veldig mellom flyselskapene, flytyper og flydistanse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: USA
Posts: 1,515
|
![]()
37044 på OSL-TRD. Det er bare 400km
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Typisk rundt 40 000 altså
![]() Blir det ikke feil å gange med 189 når langt ifra alle flygninger har 100 % belegg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Det du skal være obs på, og som er nevnt allerede, er at enhetskostnadene er tildels ganske mye høyere for korte flygninger, så om DY opererer med en enhetskostnad på ca 0,45kr (setekostnad per km) så er dette et gjennomsnittstall basert på en gjennomsnittlig flygelengde på ca 1000km. Siden OSL-TRD er betydelig kortere så er det nok rimelig å legge på en god del i forhold til 0,45kr per setekilometer. Akkurat hvor mye vet jeg ikke, men se litt på figuiren som ble lagt ut over her. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Det blir riktig å gange med 189 fordi det er nesten like dyrt å fly et tomt fly som et fullt. En så enkel beregning blir selfølgelig aldri helt korrekt. Tallet 0.46 er basert på et rent gjennomsnitts tall for Norwegians operasjoner. Oslo - Trondheim er nok en mye kortere leg enn Norwegians gjennomsnitts tur. Derfor er nok faktoren 0.46 en god del høyere for de korte rutene mellom norske byer. Faktorern er også basert på en omtrentlig 50% mix av 737-300 og 737-800. I år vil Norwegian operere med langt fler 737-800 og faktoren presses ned. Men høyere oljepris drar den også noe opp igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Er lufthavnsafgifter regnet med i enhedsomkostninger?
På den front vil der jo være stor forskel på at flyve med 30 eller 189 pax.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er medregnet i total operating expenses, så ja, de er med i beregningen av enhetskostnader. Det betyr at antall passasjerer har en betydning, men de store kostnadene er vel på litt andre faktorer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Location: Trondheim
Posts: 187
|
![]()
Velkommen til forumet Mjolnir!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Takk for det!
![]() Mener jeg så en tråd med kostnadsnedbrytning tidligere. Vet ikke om jeg klarer å finne den igjen, men mener å huske følgende utgiftsbolker: - Drivstoff - Flyplassavgift basert på flyets vekt og/eller motorstyrke - Passasjeravgift. Beløp som faktureres for hver passasjer som faktisk er med flyet. Passasjeravgiften kan vel forsåvidt enkelt holdes utenfor de generelle omkostningene som oppgis for flygningen da denne ligger inne som en del av prisen på hver enkelt billett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg tror at jeg ville lagt til en del flere komponenter; lønn, leasing cost, handling costs, samt avsetning til vedlikehold.
Spørsmålet er hva du trenger denne oppstillingen til. Du kan skille mellom variable og faste kostnader, og noen av de overnevnte er faste på kort sikt (men variable på lenger sikt). Totalt sett er f.eks. lønnskostnader drøyt 40% av SK sine totale operating expenses; en ikke ubetydelig del. På rutenivå kan det også være et poeng å skille mellom driftsavhengige (f.eks., direkte henførbare handling- og markedsføringskostnader) og driftsuavhengige faste kostnader. Hvilken kostnaderinformasjon du trenger er avhengig av hvilket formål du har med analysen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
F.eks. fra Norwegians tall. For å bruke de igjen som eksempel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forlengelse av SEP-rettigheter -kostnad | flugger | General Aviation og sjøfly | 13 | 21-07-2013 17:46 |
Extra kostnad for sammenhengende bilett. | Tobistyle | Småprat | 13 | 24-02-2013 00:04 |
Kostnad internett ombord | scandi | Småprat | 30 | 09-09-2012 14:42 |
Kostnad på ekstra bag US-EU med LH(UA) | espeno | Reiseforum | 0 | 24-03-2011 17:10 |
Kostnad å chartre en Dash-8 300? | Fokker 50 | Flyforum | 5 | 17-12-2008 22:04 |