Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-04-2011, 23:31   #1
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Kostnad for en flygning

Jeppjepp, da var bruker endelig opprettet etter å ha hengt her inne en del

Tenkte jeg like gjerne skulle debutere med å spør om hva en flygning egentlig koster for flyselskapene, for eksempel med B738 mellom to norske storbyer.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2011, 23:53   #2
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: Kostnad for en flygning

Hvis du bruker tallene fra f.eks. Norwegian vil du se at de hadde en kostnader på omtrent 8200 millioner i 2010. For det fikk de 17804 mill passasjerkilometer. Det gir en enhetskost på 46 øre per passasjerkilometer. For å finne gjennomsnittskost for f.eks. Oslo - Trondheim enlelt tur blir den 0.49 x 189 seter x 500 km = 43470 kroner.

OBS! Enhetskost varierer veldig mellom flyselskapene, flytyper og flydistanse.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Capture.JPG
Views:	801
Size:	36.2 KB
ID:	29265  
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 00:25   #3
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: USA
Posts: 1,515
Default Re: Kostnad for en flygning

37044 på OSL-TRD. Det er bare 400km
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 03:06   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kostnad for en flygning

Typisk rundt 40 000 altså
Blir det ikke feil å gange med 189 når langt ifra alle flygninger har 100 % belegg?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 10:27   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kostnad for en flygning

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Typisk rundt 40 000 altså
Blir det ikke feil å gange med 189 når langt ifra alle flygninger har 100 % belegg?
Kostnadene er tilnærmet de samme om det er 30 eller 189 ombord. Inntektssiden blir derimot en helt annen.

Det du skal være obs på, og som er nevnt allerede, er at enhetskostnadene er tildels ganske mye høyere for korte flygninger, så om DY opererer med en enhetskostnad på ca 0,45kr (setekostnad per km) så er dette et gjennomsnittstall basert på en gjennomsnittlig flygelengde på ca 1000km. Siden OSL-TRD er betydelig kortere så er det nok rimelig å legge på en god del i forhold til 0,45kr per setekilometer. Akkurat hvor mye vet jeg ikke, men se litt på figuiren som ble lagt ut over her.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 10:32   #6
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: Kostnad for en flygning

Det blir riktig å gange med 189 fordi det er nesten like dyrt å fly et tomt fly som et fullt. En så enkel beregning blir selfølgelig aldri helt korrekt. Tallet 0.46 er basert på et rent gjennomsnitts tall for Norwegians operasjoner. Oslo - Trondheim er nok en mye kortere leg enn Norwegians gjennomsnitts tur. Derfor er nok faktoren 0.46 en god del høyere for de korte rutene mellom norske byer. Faktorern er også basert på en omtrentlig 50% mix av 737-300 og 737-800. I år vil Norwegian operere med langt fler 737-800 og faktoren presses ned. Men høyere oljepris drar den også noe opp igjen.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 18:12   #7
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kostnad for en flygning

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
Hvis du bruker tallene fra f.eks. Norwegian vil du se at de hadde en kostnader på omtrent 8200 millioner i 2010. For det fikk de 17804 mill passasjerkilometer. Det gir en enhetskost på 46 øre per passasjerkilometer.
Var vel egentlig beregning av enhetskost jeg ikke fikk helt til å stemme tror jeg, men når det er såpass stor forskjell på enhetskost etter distanse gir det vel i alle tilfeller liten mening å regne slik på det.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 18:22   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Er lufthavnsafgifter regnet med i enhedsomkostninger?

På den front vil der jo være stor forskel på at flyve med 30 eller 189 pax.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 18:29   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kostnad for en flygning

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Er lufthavnsafgifter regnet med i enhedsomkostninger?

På den front vil der jo være stor forskel på at flyve med 30 eller 189 pax.
Det er medregnet i total operating expenses, så ja, de er med i beregningen av enhetskostnader. Det betyr at antall passasjerer har en betydning, men de store kostnadene er vel på litt andre faktorer.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 18:30   #10
Christianz
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Trondheim
Posts: 187
Default Re: Kostnad for en flygning

Velkommen til forumet Mjolnir!
__________________
Christianz is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 21:58   #11
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Kostnad for en flygning

Takk for det!

Mener jeg så en tråd med kostnadsnedbrytning tidligere. Vet ikke om jeg klarer å finne den igjen, men mener å huske følgende utgiftsbolker:
- Drivstoff
- Flyplassavgift basert på flyets vekt og/eller motorstyrke
- Passasjeravgift. Beløp som faktureres for hver passasjer som faktisk er med flyet.

Passasjeravgiften kan vel forsåvidt enkelt holdes utenfor de generelle omkostningene som oppgis for flygningen da denne ligger inne som en del av prisen på hver enkelt billett.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 22:05   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kostnad for en flygning

Jeg tror at jeg ville lagt til en del flere komponenter; lønn, leasing cost, handling costs, samt avsetning til vedlikehold.

Spørsmålet er hva du trenger denne oppstillingen til. Du kan skille mellom variable og faste kostnader, og noen av de overnevnte er faste på kort sikt (men variable på lenger sikt). Totalt sett er f.eks. lønnskostnader drøyt 40% av SK sine totale operating expenses; en ikke ubetydelig del.

På rutenivå kan det også være et poeng å skille mellom driftsavhengige (f.eks., direkte henførbare handling- og markedsføringskostnader) og driftsuavhengige faste kostnader. Hvilken kostnaderinformasjon du trenger er avhengig av hvilket formål du har med analysen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2011, 00:02   #13
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: Kostnad for en flygning

F.eks. fra Norwegians tall. For å bruke de igjen som eksempel.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Capture.JPG
Views:	267
Size:	51.6 KB
ID:	29277  
Spacetime is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Forlengelse av SEP-rettigheter -kostnad flugger General Aviation og sjøfly 13 21-07-2013 17:46
Extra kostnad for sammenhengende bilett. Tobistyle Småprat 13 24-02-2013 00:04
Kostnad internett ombord scandi Småprat 30 09-09-2012 14:42
Kostnad på ekstra bag US-EU med LH(UA) espeno Reiseforum 0 24-03-2011 17:10
Kostnad å chartre en Dash-8 300? Fokker 50 Flyforum 5 17-12-2008 22:04


All times are GMT +2. The time now is 06:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.