Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-03-2011, 18:49   #1
Polaris
Free Luigi

Smil Liten gladhistorie fra de små gule Beechene

Nå er ikke denne TR'en fra meg per definisjon, men etter å ha besøkt min kjære bestemor fikk jeg lyst å skrive et par ord for å på en måte hedre LT's flyvende ambulanser - men også vise hverdagsmiraklene som kanskje går skjult for de ansatte.

Min kjære bestemor har i alle år vært husmor, vokst opp på landet og alt opp kyr og sau, samt en skokk unger. Hun flyttet ikke til byen før hun var godt voksen, og er derfor svært lite bereist. Har vært av typen som trives best med å være hjemme, velge det trygge og generelt ikke ta noen sjanser.

Derfor synes hun at det er rimelig skummelt når undertegnede drar ut med småfly, og fly generelt. MEN - hun har alltid kommet med kommentaren "jaja, jeg er nå så gammel at jeg aldri får opplevd det". Hun har nemlig aldri flydd selv.... Faktisk, har hun uttalt, hadde det jo vært litt gøy å prøve - men så falt hun alltid tilbake på at det var umulig så dårlig til beins som hun var. Flere ganger har hun nevnt det, jeg har tenkt og fundert - men ikke funnet noe løsning på det.

Nå skulle det gå så ille at min kjæreste bestemor har falt og brukket en del bein, forslådd seg kraftig. I hjembyen hadde de ikke kompetanse til å gjøre noe med det, så hun måtte sendes til Tromsø. Jeg var i all hemmelighet spent på hvordan hun skulle sendes hit....

Det var noen tindrende øyne som møtte meg når jeg nå var og besøkte henne, de kunne fortelle meg at til tross for all elendigheten så hadde hun faktisk fått fly! Hun kunne fortelle at "de var så kjekke de der flyverne" og sykepleieren hadde vært svært hjelpsom under hele turen. Hun synes også det var veldig god ordning på hvordan de hadde fått henne inn i flyet. Det hadde visst blitt litt varmt og klaustrofobisk, men alt i alt var hun rimelig stolt. Ble litt stolt inni meg jeg også, for snilleste bestemoren min har fått oppleve å fly til tross for sin ganske sene "debut" - og de noe leie omstendighetene.

Takk til ansatte i Lufttransports avdeling "luftambulanse" (jeg blir litt forvirret av alle disse begrepene, "norsk luftambulanse" er vel bare helikoptre?) - i dag har et menneske på tross av mye elendighet fått oppfylt en drøm, på en flott utført måte!
Old 21-03-2011, 19:04   #2
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: Liten gladhistorie fra de små gule Beechene

Fantastisk med en sånn glad (tross benbruddene) historie i disse krig/naturkatastrofe tider. Ønsker bestemoren din god bedring og er glad jeg lever i ett land der flinke luftambulanse piloter hjelper folk som trenger hjelp
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2011, 22:54   #3
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Herlig og rørende historie!

Slike besteforeldre skulle alle hatt.
God bedring til beste!
Old 25-03-2011, 15:59   #4
eirikma
>>>>><<<<<

eirikma's Avatar

Det er flott at hun har fått øynene opp for det vidunderlige i livet - fly!!!

All honnør til luftambulansen! Hadde det ikke vært for de, hadde ikke søstra mi kommet seg så fort til sykehus som hun trengte! Pga luftambulansen har hun berget livet, og det tre ganger! Derfor er jeg uendelig glad for det tilbudet som fins for oss "vanlig dødelige" når det kommer til medisinsk transport.
Old 27-03-2011, 13:36   #5
Polaris
Free Luigi

Takk for at andre også skriver hyggelige tilbakemeldinger, det fortjener de som står på vakt døgnet rundt

Etter en liten berg og dal-bane ser ting ut til å stabilisere seg nå, så hun skal nok tilbake med et lite gult ett i løpet av neste uke.
Old 05-04-2011, 15:40   #6
Skipskatta
ScanFlyer Blue

En rørende historie! Det var vel en lignende historie på Trip-report-forumet her ganske nylig. En forumist som p.g.a. omstendighetene måtte fly med disse luftens helter!
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules