Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-10-2005, 21:09   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Slo ut flyvindu i lufta

www.db.no

- Han våknet brått og snudde seg mot passasjeren ved siden av. Han hevet en knyttet hånd til skulderhøyde, som om han skulle slå medpassasjeren, før han plutselig snudde seg og slo til vinduet, heter det i et etterforskningsdokument fra FBI.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2005, 21:25   #2
Supersonic
Newcomer
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 16
Default Re: Slo ut flyvindu i lufta

Er det ikke fysisk umulig for et menneske å slå ut et vindu i lufta pga lufttrykk og sånt?
Supersonic is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 12:10   #3
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Slo ut flyvindu i lufta

Om du følger linken og leser de få linjer i Dagbladet....

"Mannen knuste den indre plastruta som beskytter vinduets glassrute"
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 12:23   #4
Supersonic
Newcomer
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 16
Default Re: Slo ut flyvindu i lufta

Jeg vet det, jeg bare lurte på om mannskapet hadde noen grunn til bekymring om at han kunne slå ut det ytre vinduet.
Supersonic is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 21:28   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Slo ut flyvindu i lufta

Da jeg hadde vært og besøkt LN-KGL på Holmen Leir i 1981 (vi kjente ikke hverandre da, men det er morsomt hvordan man har krysset hverandres spor de siste 30 åra-dc-8-63 og jeg var på et kurs sammen på gymnaset), skulle vi tilbake til FBU med LN-NPB da en i troppen min klarte å stikke AG3-en sin gjennom det indre glasset. Kapteinen kom og sjekket det, men det var visst ikke et problem for ham. Det ble for oss for det trakk forferdelig kaldt fra det vinduet...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 22:12   #6
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Slo ut flyvindu i lufta

Lufttrykket er jo større inni flykroppen så det vil jo bare hjelpe til med å hive ut ruten. Dog skal det nok litt til før den går ut / i stykker (snakker nå om det ytre laget), og om det er mulig å slå den ut med nevene er jeg usikker på. Men lufttrykket vil ikke hjelpe til med å motvirke dette, tvert imot.

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 22:28   #7
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Slo ut flyvindu i lufta

Quote:
Originally posted by Supersonic
Jeg vet det, jeg bare lurte på om mannskapet hadde noen grunn til bekymring om at han kunne slå ut det ytre vinduet.
Ja, det lurte jeg faktisk også litt på. Har vanskelig for å tro at det skulle være så lett. Hadde det vært lett så hadde vel ikke denne plastruta vært så lett å knuse? Denne er vel mer til isolasjon en beskyttelse?

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 09:20   #8
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
Default Re: Slo ut flyvindu i lufta

Dette indre "vinduet" er bare en del av interiøret, faktisk, og har ingen strukturell funksjon (bærer ingen belastning). For de interesserte kan jeg klippe og lime litt fra "B737 Maintenance Manual":
A. Passenger cabin windows are located between the fuselage frames in those
areas of the cabin where passenger seating is provided. The passenger
cabin windows consist of outer and middle structural panes (Fig. 1). The
innermost pane is nonstructural and is mounted in the cabin sidewall
lining (AMM 25-21-46/401, Sidewall Lining). The outer and middle
structural panes are each capable of taking the full cabin pressurization
load. Fail-safe structure is ensured by the middle pane which is
designed for 1.5 times the normal operating pressure at 70 degrees
Fahrenheit. The outer pane is made of stretched acrylic for increased
strength. The middle pane is made of a cast acrylic. The inner
non-structural pane in the sidewall lining is made from polycarbonate.
B. The windows are designed as plug type windows subject only to the
pressure acting on them. The outer pane of stretched acrylic plastic is
rectangular in shape with rounded corners and a beveled outer edge to fit
the window frame. The pane is curved to fair with the fuselage contour.
The middle pane made of modified acrylic plastic sheet is similarly
shaped like the outer pane, but with an unbeveled edge. The middle pane
is contained in the window seal. A small breather hole is located near
the bottom of the middle pane. The window seal is a molded ethylene
propylene seal with six alignment tabs, staggered beads, and an integral
masking feature which is removed following installation. Bonding is not
required on installation of the seal.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 09:36   #9
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Slo ut flyvindu i lufta

Korrekt, det indre vinduet er til beskyttelse for selv vinduet slik at man ikke skal ripe det opp osv, samtidig som det er isolering. Det er som oftest et lite hull i det indre "vinduet" for at lufttrykket og kondens ikke skal bli fanget imellom.

Så spm'et her er om man kan klare å knuse det ytre vinduet med bare knyttneven eller om man kan klare å presse ut vinduet med bare nevene (uten å knuse det). Jeg har mine tvil om at det er mulig, men det er nesten en flytekniker bedre kvalifisert til å svare på enn meg.

LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 09:43   #10
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
Default Re: Slo ut flyvindu i lufta

Selvfølgelig er det mulig, teoretisk sett. Men knyttneven er vel ikke akkurat nok. (Hvis man ikke er amerikansk filmskuespiller, da.... )
Så med noe tungt og skarpt går det nok, men det er vel sterkt nok til å stå imot det meste av "uhell" med vanlig verktøy.
Så det er ingen grunn til bekymring!
Stone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
GoPro på flyvindu ble til vanvittig fargespill TigerBlack Bilder & foto 0 01-09-2015 14:02
SAS slo egen punktlighetsrekord FlightDeck Flyforum 42 06-09-2011 22:08
Flyspottersyken slo ut i dag... ENGM 911 Bilder & foto 10 28-03-2011 15:41
Tyven slo til på businessklasse Concorde Flyforum 10 08-01-2010 00:38
Slo dereguleringen feil? LN-MOW Flyforum 2 26-10-2005 07:21


All times are GMT +2. The time now is 23:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.