![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
www.db.no
- Han våknet brått og snudde seg mot passasjeren ved siden av. Han hevet en knyttet hånd til skulderhøyde, som om han skulle slå medpassasjeren, før han plutselig snudde seg og slo til vinduet, heter det i et etterforskningsdokument fra FBI. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Oct 2005
Posts: 16
|
![]()
Er det ikke fysisk umulig for et menneske å slå ut et vindu i lufta pga lufttrykk og sånt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Om du følger linken og leser de få linjer i Dagbladet....
"Mannen knuste den indre plastruta som beskytter vinduets glassrute" |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Oct 2005
Posts: 16
|
![]()
Jeg vet det, jeg bare lurte på om mannskapet hadde noen grunn til bekymring om at han kunne slå ut det ytre vinduet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Da jeg hadde vært og besøkt LN-KGL på Holmen Leir i 1981 (vi kjente ikke hverandre da, men det er morsomt hvordan man har krysset hverandres spor de siste 30 åra-dc-8-63 og jeg var på et kurs sammen på gymnaset), skulle vi tilbake til FBU med LN-NPB da en i troppen min klarte å stikke AG3-en sin gjennom det indre glasset. Kapteinen kom og sjekket det, men det var visst ikke et problem for ham. Det ble for oss for det trakk forferdelig kaldt fra det vinduet...
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Lufttrykket er jo større inni flykroppen så det vil jo bare hjelpe til med å hive ut ruten. Dog skal det nok litt til før den går ut / i stykker (snakker nå om det ytre laget), og om det er mulig å slå den ut med nevene er jeg usikker på. Men lufttrykket vil ikke hjelpe til med å motvirke dette, tvert imot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Hilsen, Laurenz |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
|
![]()
Dette indre "vinduet" er bare en del av interiøret, faktisk, og har ingen strukturell funksjon (bærer ingen belastning). For de interesserte kan jeg klippe og lime litt fra "B737 Maintenance Manual":
A. Passenger cabin windows are located between the fuselage frames in those areas of the cabin where passenger seating is provided. The passenger cabin windows consist of outer and middle structural panes (Fig. 1). The innermost pane is nonstructural and is mounted in the cabin sidewall lining (AMM 25-21-46/401, Sidewall Lining). The outer and middle structural panes are each capable of taking the full cabin pressurization load. Fail-safe structure is ensured by the middle pane which is designed for 1.5 times the normal operating pressure at 70 degrees Fahrenheit. The outer pane is made of stretched acrylic for increased strength. The middle pane is made of a cast acrylic. The inner non-structural pane in the sidewall lining is made from polycarbonate. B. The windows are designed as plug type windows subject only to the pressure acting on them. The outer pane of stretched acrylic plastic is rectangular in shape with rounded corners and a beveled outer edge to fit the window frame. The pane is curved to fair with the fuselage contour. The middle pane made of modified acrylic plastic sheet is similarly shaped like the outer pane, but with an unbeveled edge. The middle pane is contained in the window seal. A small breather hole is located near the bottom of the middle pane. The window seal is a molded ethylene propylene seal with six alignment tabs, staggered beads, and an integral masking feature which is removed following installation. Bonding is not required on installation of the seal. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Korrekt, det indre vinduet er til beskyttelse for selv vinduet slik at man ikke skal ripe det opp osv, samtidig som det er isolering. Det er som oftest et lite hull i det indre "vinduet" for at lufttrykket og kondens ikke skal bli fanget imellom.
Så spm'et her er om man kan klare å knuse det ytre vinduet med bare knyttneven eller om man kan klare å presse ut vinduet med bare nevene (uten å knuse det). Jeg har mine tvil om at det er mulig, men det er nesten en flytekniker bedre kvalifisert til å svare på enn meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
|
![]()
Selvfølgelig er det mulig, teoretisk sett. Men knyttneven er vel ikke akkurat nok. (Hvis man ikke er amerikansk filmskuespiller, da....
![]() Så med noe tungt og skarpt går det nok, men det er vel sterkt nok til å stå imot det meste av "uhell" med vanlig verktøy. Så det er ingen grunn til bekymring! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
GoPro på flyvindu ble til vanvittig fargespill | TigerBlack | Bilder & foto | 0 | 01-09-2015 14:02 |
SAS slo egen punktlighetsrekord | FlightDeck | Flyforum | 42 | 06-09-2011 22:08 |
Flyspottersyken slo ut i dag... | ENGM 911 | Bilder & foto | 10 | 28-03-2011 15:41 |
Tyven slo til på businessklasse | Concorde | Flyforum | 10 | 08-01-2010 00:38 |
Slo dereguleringen feil? | LN-MOW | Flyforum | 2 | 26-10-2005 07:21 |