![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
"Når et flyselskap setter opp rutene sine, planlegges flyvningene ut fra at det aldri er storm på Vestlandet, at det ikke forkommer vulkanutbrudd på Island og at det aldri skjer noe annet uventet. Selvfølgelig er det feil."
Interessant artikkel på Forskning.no: http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/268178 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]()
Det han sier er at hvis man har litt overflod, f. eks. ekstra materiell som står i reserve, så kan dette bli mer lønnsomt utover en lang periode enn å drive med små feilmarginer - iallefall ifølge modellen hans (som ser ut til å ikke involvere luftfart, men å handle om linjegods). Hvorvidt man kan få dette til å stemme i virkeligheten er nok en annen sak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
|
![]()
Lurer på hvordan man skulle planlegge for vulkanutbrudd på Island?
Dette gjøres av alle flyselskap, men på forskjellige måter. Norwegian har jo stort sett alltid lenger flytid en SAS, de har dermed større mulighet til å "fly inn tid" mens SAS antakelig har flere reservefly, som er gamle og nedbetalte, som koster lite å ha stående i beredskap, men er litt dyrere i drift. Når DY til neste år, har en ren 738 flåte, så er det definnitivt en del av denne planleggingen. Det er bedre økonomi å ha 50 fly på tett skjema og 5 fly inne til vask, bytte av leselys, eller rep av annet enkelt ikke sikkerhetsrelaterte feil, en å ha 55 fly ute med bedre tid mellom avgangene, da får man jo ikke vedlikeholdt noen og skulle et fly få Tech og bli strandet, så har man ingen i reserve. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
WDG, her er den | Lennart | Bilder & foto | 10 | 13-09-2009 23:49 |
Du så den ikke før du hørte den. Og da var den vekk, | Desk pilot | Flyforum | 1 | 19-12-2007 16:11 |
UA aapner DEN-LHR-DEN med 777 | Tommy777 | Flyforum | 5 | 06-11-2007 10:45 |
Den enes død, den annens brød | jb1 | Flyforum | 2 | 19-03-2007 12:35 |
Her er den. | Airbus 330 | Flyforum | 3 | 28-06-2005 19:27 |