Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-04-2011, 14:51   #1
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Forvent den uventede

"Når et flyselskap setter opp rutene sine, planlegges flyvningene ut fra at det aldri er storm på Vestlandet, at det ikke forkommer vulkanutbrudd på Island og at det aldri skjer noe annet uventet. Selvfølgelig er det feil."

Interessant artikkel på Forskning.no: http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/268178
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2011, 22:06   #2
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: Forvent den uventede

Quote:
De kunne i stedet for å bruke deterministiske modeller ha brukt såkalte stokastiske modeller som produserer fleksible og robuste løsninger.
Jeg skjønner ærlig talt ingenting, men dette virker veldig teoretisk. Tviler han vet så mye om hva som skjer i et flyselskap.
mo is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2011, 23:03   #3
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Forvent den uventede

Det han sier er at hvis man har litt overflod, f. eks. ekstra materiell som står i reserve, så kan dette bli mer lønnsomt utover en lang periode enn å drive med små feilmarginer - iallefall ifølge modellen hans (som ser ut til å ikke involvere luftfart, men å handle om linjegods). Hvorvidt man kan få dette til å stemme i virkeligheten er nok en annen sak.
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2011, 23:13   #4
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
Default Re: Forvent den uventede

Lurer på hvordan man skulle planlegge for vulkanutbrudd på Island?

Dette gjøres av alle flyselskap, men på forskjellige måter. Norwegian har jo stort sett alltid lenger flytid en SAS, de har dermed større mulighet til å "fly inn tid" mens SAS antakelig har flere reservefly, som er gamle og nedbetalte, som koster lite å ha stående i beredskap, men er litt dyrere i drift. Når DY til neste år, har en ren 738 flåte, så er det definnitivt en del av denne planleggingen.
Det er bedre økonomi å ha 50 fly på tett skjema og 5 fly inne til vask, bytte av leselys, eller rep av annet enkelt ikke sikkerhetsrelaterte feil, en å ha 55 fly ute med bedre tid mellom avgangene, da får man jo ikke vedlikeholdt noen og skulle et fly få Tech og bli strandet, så har man ingen i reserve.
Futura is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
WDG, her er den Lennart Bilder & foto 10 13-09-2009 23:49
Du så den ikke før du hørte den. Og da var den vekk, Desk pilot Flyforum 1 19-12-2007 16:11
UA aapner DEN-LHR-DEN med 777 Tommy777 Flyforum 5 06-11-2007 10:45
Den enes død, den annens brød jb1 Flyforum 2 19-03-2007 12:35
Her er den. Airbus 330 Flyforum 3 28-06-2005 19:27


All times are GMT +2. The time now is 02:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.