Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-03-2011, 17:00   #1
Peterfsx
ScanFlyer Blue

SAS AES til ALC med SAS

Dette blir min andre Tripreport på forumet, tar gladelig imot konstruktiv kritikk og ros . Bakgrunnen for denne reisen var treningsleir på La Manga, nok snikk snakk "let`s get to work".

Turen begynte grytidlig natt til Lørdag den 26 Februar 2011. Jeg hadde skrudd på to vekkeklokker for å vere sikker på at jeg klarte å stå opp klokken 3.15 om natta/morgenen. Etter 5 timer søvn var jeg klar som et egg for reise. Jeg tok meg en dusj og gjorde meg klar, deretter var det rett inn på Wideroe.no for å sjekke hva fly som var oppsatt. Jeg gikk ned på fergeleiet og puttet bagasjen min inn i bilen jeg skulle sitte på med til Vigra AES. Etter 25 minutt ferge og en halv time kjøring var vi på Vigra, ingen av skrankene var åpne og det var helt folketomt.

Vigra midt på natta

Som du ser var det ingen der.

Etter litt fikk jeg hentet ut boardingkort og bag-drop startet, det var ikke mye folk i terminalen nå helder så alt gikk super raskt. Inne på gateområdet satte jeg meg ned i en stressless mens jeg hørte på musikk. Tiden gikk sånn passe fort.

Inne på gateområdet.

Dato: 26.02.11
Fra: AES
Til: OSL
Fly: 737-600 LN-RPZ
Sete: 12F
Rutenr: SK1313

Boarding startet i god tid og jeg kom meg raskt ombord. Flyet var greit nok inni, ikke så veldig slitt.

Knyttnevetesten bestått.

Push var rett før tid klokka 6.57 og 7.00 var oppsatt. Vi taxet til rullebane 25, flyet tok av mot sørvest. Kabinbelegget lå på ca 90% på denne korte flygningen. Takeoffen gikk knirkefritt og det var minimalt med risting, alt lå and for en fin tur. setebelteskiltet gikk fort av etter takeoff og vi fikk utdelt continental breakfast.

Frokost

Maten var grei nok, men det var ikke noen kulinarisk mat opplevelse. Flyturen var veldig rolig på marsj høyde og vi så soloppgangen.

Fint flyvær.

Litt etter litt begynte vi å gå ned mot en tåkefyllt flyplass, Gardermoen i kjendt stil eller hva? Fekk usedvanelig mye øretopp på denne nedstigningen, men ingenting å klage over. Vi landa silkemykt på rullebane 19R rett etter rutetid. Vi taxa rolig til gate 23, har lagt merke til at til og fra AES blir denne gaten mye brukt.

Jeg kom ut av flyet og spaserte bort til Bookshop for å kjøpe Airliners bladet, men av en eller annen grunn hadde de det ikke så jeg kjøpte Flynytt i steden. Jeg gikk bort til Tax-free kaoset, men det var lite som fristet så jeg sto over for denne gang. Gardermoen så slik ut i dag.

Lite folk.

Jeg gikk bort til Pizzahut der jeg spiste et par stykker pizza, det var godt med litt magefyll ja.
Det var lite trafikk på Gardermoen i dag men jeg måtte ta et bilde av Embraeren til KLM.

Flott fly

Fortsettelsen kommer i morgen.
Peterfsx is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2011, 16:02   #2
Peterfsx
ScanFlyer Blue

SAS Re: AES til ALC med SAS

Så var det på tide med fortsettelsen av turen.

Dato: 26.02.2011
Fra: OSL
Til: ALC
Fly: 737-800 LN-RRU
Sete: 17F
Rutenr: SK4675

Ved gate 39 sto som forventet LN-RRU, dette er en litt eldre 737-800 maskin uten winglets. Boarding startet ca et kvarter før avgang og alt gikk knirkefritt. Kabinbelegget lå på ca 95%

Knyttnevetesten bestått.
Det var push rett etter tid, det var et annet SAS fly og Embraeren fra KLM forran oss i køen på rullebane 19L i dag. Etter kun få minutt var det klart for takeoff, det var lite risting under takeoff så alt i alt var det bra. Vi kom igjennom tåka og opp i det store blå.

På marsj høyde forholdt ting seg rolig, jeg kjøpte meg en Cola som jeg drakk mens jeg las Flynytt. Da vi kom over Alpene ble det litt risting og turbulens, men ikke mye. Turbulensen gikk fort over og vi var tilbake i roligere luftlag. Europa var ganske skyet i dag, men etterhvert som vi kom lenger sør ble det mindre og mindre skyer.

Vi startet rolig nedstignink klokken 13.15. Vi gikk sakte og rolig ned til en solfylt og varm verden. 5 minutt før oppsatt tid landa vi mjukt på rullebane 10. Vi kom oss raskt av flyet og inn i terminalen, det blei en del venting på bagasjen, men vi fikk han til slutt. Vi rusla rolig ut der vi oppdaga att skyssen vår ikke hadde komt enda, vi venta en halv time før vi fannt ut at det var en buss som skulle ta oss til huset. 52 seter på 8 personar var slettes ikke verst.

Etter en og en halv time kom vi oss til huset vi skulle bo den neste uken. Her kommer noen bilder av La Manga.

Etter 8 dager med sykkeltrening og 50 mil på sykkelsetet tilbakelagt var det på tide å reise hjem. Tradisjontro kom det en buss og hentet oss.
Etter en og en halv time var vi på flyplassen, bag-drop gikk raskt og vi gikk til sikkerhetskontrollen. Vi ble vist til fasttrack av ukjent grunn, men vi kom oss uansett fort igjennom der også. Jeg tok meg en tur innom Tax-free i håp om å finne flymodeller. Og det fant jeg, valget sto mellom en 787-800 og A380-800 jeg liker Boeing best så jeg kjøpte 787 i 1:200 skala, veldig fin modell. Deretter ble det inntatt litt mat og drikke på Burger King før vi ruslet til gate 7.

Dato: 06.03.2011
Fra: ALC
Til: OSL
Fly: 737-800 (ettermontert winglet) LN-RRL (Star Alliance livery)
Sete: 23B
Rutenr: SK4676

På gate 7 sto som forventet LN-RRL, jeg var ganske glad for å få fly dette flyet siden det er et Star Allience jubileumsfly i Star Allience dekor.

Flyet på gate i Alicante.

Boarding startet i god tid og jeg kom ombord og fikk meg en liten tur i cockpit. Etter litt snikk snakk med pilotene gikk jeg til setet mitt. Kabinbelegget lå på 100%.

Knyttnevetesten bestått.

Push var 5 minutt før tid og vi taxet til rullebane 10.

MD er nok ikke et uvanelig syn her.

Vi tok av på tid og hadde en fin stigning helt uten risting.

Rett etter takeoff.

Alicante fra lufta.

Vi kom oss opp på marsj høyde over et skyfritt Europa. Jeg kjøpte meg en Cola og en muffin. Det smakte nydelig. Det ble tid til enda mere Flynytt lesing, jeg storkoste meg i lufta. En time ut i flighten ble det litt risting men den gikk fort over. Ellers var det en fin tur som bar oss over Frankrike, Nederland og Danmark.

Europa fra oven.

Vi ble jevnelig oppdatert om VM fra kapteinen under hele turen.

Vi kom inn over sør-Norge og over Oslo

Oslo as you can see.

Det var litt urolig luft, vi landa på rullebane 1L før tid.

Vi taxa rolig til gate 40.
Old 08-03-2011, 16:38   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: AES til ALC med SAS

Flott rapport så langt!
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Old 08-03-2011, 16:50   #4
Novair
ScanFlyer Gold

Novair's Avatar

Fin rapport og flotte illustrasjoner!

Selv tar jeg turen til ALC i forbindelse med påsken, kjenner på meg at det skal bli godt med litt sol og varme.

Har de forresten tatt i bruk den nye terminalen (T3) ? Den skal vel etter planen åpne i løpet av mars måned.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2011, 17:30   #5
Peterfsx
ScanFlyer Blue

T3 er ikke åpen ennå nei, takk for gode tilbakemeldinger, det gjenstår en humpete tur til Vigra
Old 08-03-2011, 18:10   #6
Peterfsx
ScanFlyer Blue

SAS Re: AES til ALC med SAS

Her kommer siste del!

Etter å ha gått av flyet bar det bort til Tax-free shappa for å kjøpe Bueno og Pingvindrops. Etter det var unnagjort måtte vi ta bagasjen av bandet for så å gå opp i terminalen å sjekke inn igjen bagasjen, et veldig tungvint system etter min mening. Heldigvis har jeg vært på Gardermoen før så alt gikk knirkefritt, fra jeg tok bagasjen til jeg var igjennom sikkerhetskontrollen tok under 10 minutter. Inne på innland var det bare å få i seg noe mat, og det kjapt! Magen min skrek etter magefyll så det bar som vanlig til Pizzahut der jeg tok et stykke pizza og litt brus (stive priser).

Dato: 06.03.2011
Fra: OSL
Til: AES
Fly: 737-700 LN-TUH
Sete: 17F
Rutenr: SK1326

Jeg ruslet til gate 15 der boardingen startet 15 minutter før push. Jeg overhørte damen i skranken og det var store problemer fordi det flyet som egentlig var oppsatt (LN-RRB) en 700 ikke fly, så derfor var det overbooket med 5 personer. Men men jeg kom ombord uansett.

Flyet på gate.

Knyttnevetesten var bestått.

Kabinbelegget var på 100%.

Push var 10min etter tid, besetningen virket litt stresset av forstålige grunner. Vi taxet til rullebanen og tok av på rullebane 19R 15 minutter etter tid.

Takeoff!

Sving mot nord.

Der var Gardermoen gitt!

Vi hadde ganske lav marsj for å ta igjenn litt av forsinkelsen, det var litt risting på marsj, men ikke mye å skrive hjem om. Jo nærmere vi kom Sunnmøre jo verre ble været. Når vi kom inn i skyene ristet det ganske heftig, og vi datt flere ganger, men det er bare morro det.

Vi gikk inn for landing, det ble en silkemyk landing på Vigra og alle var fornøyde, vi hadde klart å tatt inn litt på tiden, men ikke altformye.

Rullebanen på Vigra.

Jeg gikk ut av flyet som en av de siste. Jeg tok noen bilder som kommer her:

Etter å ha slått av en liten prat med kapteinen gikk jeg inn i terminalen der de som vanlig var trege med bagasjen. Etter en liten stund var jeg i bilen på vei hjem.

Sliten og trøtt kom jeg hjem å la meg rett i loppekassa, neste dag var det opp på skole.
Håper dere likte rapporten neste kommer i Juni, da skal jeg fly Widerøe til Oslo fra Hovden

Hilsen Peter

Last edited by Peterfsx; 08-03-2011 at 19:47.
Old 08-03-2011, 19:08   #7
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Fin rapport, men -TUH er en -700 (eks Braathens)
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2011, 19:46   #8
Peterfsx
ScanFlyer Blue

aha skulle sjekket opp det litt mere ja lengden er jo ikke helt den samme når jeg tenker over det, takk skal du ha
Old 08-03-2011, 19:57   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Bra gjennomført trip-rapport dette her. Jeg gleder meg allerede til den neste!

Ja, OSL er en tungvint flyplass når man kommer fra utlandet for oss som skal videre i landet. Men dette har vi diskutert en god del allerede her på forumet. Jeg foretrekker nok å bytte fly f.eks på CPH/FRA/AMS. Men det er vel ikke like lett å komme seg dit non-stop fra AES?
Old 08-03-2011, 20:02   #10
Peterfsx
ScanFlyer Blue

Du kommer deg med CRJ med sas fra CHP til AES mye business reisende som tar dette flyet som går direkte, men tidene er jo ikke alltid så grei for oss andre. Ellers så er det ikke mange direkteruter fra utlandet. Annet en Air Baltic til Riga og charterfly.
Old 08-03-2011, 20:17   #11
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Ja, jeg så det. Selv om tidene kanskje ikke er de beste er det vel mulig å komme seg videre til ALC og andre plasser derfra i likhet med OSL.
Old 08-03-2011, 20:32   #12
Peterfsx
ScanFlyer Blue

Ja det er nokk gode muligheter til det ja, men jeg har personelig ikke sett så mye på det.
Old 09-03-2011, 00:42   #13
T.A.K
ScanFlyer Blue

Takker for rapporten. Flott lesning
T.A.K is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules