![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Er det noen som enkelt kan forklarer hva som er det store med Geared Turbofan (GTF). GTF er jo den nye store revolusjonen, som visstnok skal kunne kutte fuel-forbruket med inntil 25%. Hva er det som gjør dette mulig, og er det mulig å bytte ut dagens CFM56 på f.eks. 737NG med GTF? jeg mener å ha sett et sted Airbus påstå at Boeing ikke kan henge GTF'er på 737 (i motsetning til A320neo) fordi understellet er for kort?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
|
![]()
Slik som jeg har forstått det er det visst slik at siden disse har en større bypass, så da har de større fan og LPT. Det gjør at den optimale hastigheten for fan og LPT ikke er de samme. Det de gjør er at de putter en reduksjons girkasse mellom disse to slik at begge får optimal hastighet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann CK
Quote:
Hvis du husker aa lese noen tidligere innlegg her saa husker du kanskje at vi snakket om "growl" lyden fra viftebladene da vifte tuppen paa disse kommer opp i trans-sonsike hastigheter. Dette er begrensingen til vinkelhastigheten paa en vifta da aerodunamikk lovene er forskjellig i supersonisk flow. Problemet er at viften er koblet til lavtrykksturbinen via en lang aksel og disse maa da selfoelgelig gaa i samme vinkelhastighet. Ideal vinkelhastigheten paa en turbin er som regel langt hoeyere enn hva hastighetsbegrensingen paa viften er og lavtrykksturbinen maa da gaa saktere enn ideal vinkelhastighet. Klarer du aa la lavtrykksturbinen gaa med en ideal vinkelhastighet, uavhengig av viften, har du enorme fordeler og dette kan loeses via en reduction gearbox. Problemet med slike gearbokser er at de tunge, relativt kompliserte og har friksjons tap i tannhjulene, men det ser ut som P&W har loest dette problemet for stoerre motorer. GE ser ut til at de vil jobbe videre med aerodynamiske forbedringer i vifte, kompressor, brennkammer og turbin design... ![]() Nei, det er ikke noe problem aa bytte motorer om man har nok $$$ til dette, men det er ikke alltid en god loesning. Som du ogsaa nevner kan understellet vaere en begrensing da du maa ha bakke klarering, men husk at langt understell ogsaa veier mere og maa plasseres lengre ute paa vingen saa det er ikke bare aa sette paa lange legger... ![]() Haaper denne GTF forklaringen var enkel nok? Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Dag - for en enkel ökonom var din forklaring ganske god. Takk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Her er også en artikkel fra Teknisk Ukeblad om saken:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Veldig interessant og godt forklart, men jeg tror det gikk litt fort i svingene med denne komentaren; Quote:
Saa konklusjonen er at det er sjelden en enkelt loesning paa slike design problemer og jeg ville vaere forsiktig med aa hevde at en loesning er mere avansert enn den andre... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! Last edited by Dag Johnsen; 13-03-2011 at 15:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
GTF er en mulig lösning i en helt nytt generasjon av flymotorer. Disse apner dören for helt-nye narrowbody-familier som vil gi de magiske 25% besparelser.
Likevel gir en Gearbox ikke bare besparelser, men ogsa ökt vekt (-> reduserer payload) og vibrasjoner. Det er ikke uten grunn at A320NEO far en helt ny pylon og trolig ogsa nye wing-to-pylon fittings. Og som en side-note: For en som tenker litt om logistics, spare parts og vedlikeholds-routiner er en gearbox, som kommer i tillegg til all de deler man har alrede idag, kom bare den engelske setning til hodet: ...it gives me the willies
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
PW nærmer seg en Geared Turbofan (GTF) | Someone | Flyforum | 10 | 27-09-2008 16:44 |