![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
I 2008 reiste jeg til USA med Lufthansa/United. Turen gikk fra Stavanger via FRA og til SFO. Hjem fra Las Vegas via LAX og LHR til SVG. Reiste økonomi.
Totalt fikk jeg 13.880 poeng for denne turen. Jeg reiste nettopp til USA via SAS og United og turen var SVG-CPH-IAD-LAX og hjem LAX-ORD-CPH-SVG. Også økonomi. Totalt 3980 poeng eller deromkring. Med andre ord nesten 10.000 poeng i forskjell..... Har SAS/Eurobonus blitt kjipere med poengene, eller svarer det seg å reise med samarbeidspartnere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Både og. Problemet er at det finnes forskjellige opptjeningsklasser innen økonomi. i 2008 reiste du tydeligvis på en klasse som gav 100% opptjening, mens du sist reiste på en klasse som kun ga 25% opptjening.
Hvilke klasser som girr 25% og 100% varierer fra selskap til selskap |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tommelfingerregelen når du flyr til USA, er at du må ha bookingklasse V eller høyere for å få 100% opptjening med EuroBonus, men det er variasjoner mellom selskapene. Sørg for å sjekke på EuroBonus sine hjemmesider hvilke bookingklasser som opptjener 100% hos det selskapet du flyr med før du booker billett. Kjøp aldri billett via SAS.no (med mindre du kjøper Economy Extra eller høyere), fordi det da er bingo hvilken bookingklasse du får.
Bruk Wideroe.no, og skriv i kommentarfeltet at du ønsker en konkret bookingklasse, så priser de ut billetten for deg deretter. Unngå codeshare-flighter fordi det er umulig å vite hvor mange poeng du tjener. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Jeg bestilte dessverre via sas.no, og min erfaring er også at det bingo hvilken bookingklasse det blir. Jeg hadde langt fra den billigste økonomibilletten heller på min siste tur, uten at det ser ut til å ha noen betydning. Men nå har jeg lært noe nytt i dag også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja det er alt for dårlig, når man vet at man har booket billetter
som absolutt ikke er de billigste på economy - og allikevel kun blir avspist med kun 25%. Som man ser i denne oversikten fra SAS: http://www.sas.no/no/EuroBonus/Medle...k-/Opptjening/ har ganske mange klasser blitt flyttet ned i "25%-gruppen", nå er det: W, U, K, L, G, T, O som alle tilhører denne gruppen når man reiser IC (ca. midt på siden).
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hos Lufthansa (IC) er det V klasse som er laveste klasse som gir 100 % EB poeng.
Kan for øvrig legge til at V klasse ikke er tilstrekkelig hos Swiss på IC, da må man opp ytterligere klasser. For min kommende reise med Swiss i september (LAX-ZRH-OSL) er H klasse rimeligste med 100%.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mitt inntrykk er at de har blitt kjipere ja. Spesielt hvis en reiser på de billigste billettene til SAS, LH etc så er det ikke mange poengene en får. Det er nesten slik at en får mer poeng med å bruke SAS mastercard enn selve flyturene :-)
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det som faktisk gir flest poeng per krone nå om dagen er å handle hos Norgesgruppen med trumf visa......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Gå over til Miles & More. Fly med LH. Da vil du tjene bra poeng per flyvning i forhold til Eurobonus programmet til SAS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Nei, du får 125 poeng hos M&M, og etter at LH sluttet å selge U-class billetter i desember, får du bare 125 poeng når du flyr med LH i Europa også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor har KSU-OSL (SK2308) har blitt kansellert? (25/07/14) | bufo222 | Småprat | 4 | 29-07-2014 20:14 |
Jobben vil ha Eurobonus-poengene | TRDmiler | Reiseforum | 9 | 09-04-2013 19:51 |
En drøm har blitt virkelighet! | Twin Otter | Flyforum | 31 | 21-06-2007 19:00 |
En drøm har blitt virkeliget | catocontrol | Flyforum | 18 | 29-10-2005 21:42 |