![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Widerøe skal fly på vegne av SAS på ruten TRD-BOO-TOS (v.v.) i sommer. I perioden 27. juni - 14 august blir Widerøe sine Dash-8 Q400NG-maskiner å se på samtlige avganger i begge retninger istedenfor SAS sine B737-500/600-maskiner. Det ser ut til å bli tre avganger i hver retning på hverdager og søndager, i tillegg til en avgang på lørdager. Altså et redusert sommerprogram. Widerøe flyr under SK-prefix (SK4552/4561, osv).
I tillegg vil Widerøe fly TRF-BOO-TOS (v.v.) nesten hver dag i samme periode, som gjør at det blir fire daglige direkteavganger BOO-TOS-BOO med WF i sommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
I tillegg blir det en direkte rundtur TOS-TRD og TRD-TOS. Dette sammen med ruta til Torp som går via Bodø og Tromsø vil gi en liten nedgang i setekapasiteten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Interessant at det faktisk tok hele 2 uker fra vi la ut dette i bookingsystemet til det ble oppdaget her på Forumet ;-)
Samlet antall seter er ikke redusert så mye, og vi snakker her om en spennende "right sizing" , hvor SAS kan bruke sine 737 maskiner på ruter som gir bedre inntjening i sommerprogrammet. En vinn-vinn situasjon ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette høres ut som god kapasitetsutnyttelse for begge selskaper i feriperioden. Høres ut som en god løsning som ikke går ut over frekvensen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Høres ut som en god løsning og skulle ønske det ble gjort (hvis mulig) i enda større grad istedet for å kansellere ruter som SAS ellers driver med i feriene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Spennende utvikling vi ser i SAS konsernet der WF tar mer og mer trafikk fra mainline SK. Denne ruten passer jo perfekt inn i WF's operasjoner. SAS på sin side trenger mye Boeingkapasitet fra TRD grunnet stor charterproduksjon for Apollo. Om dette er årsaken til at WF rykker inn på kystekspressen vet jeg ikke.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk, SAS, nå fikk jeg en grunn, i tillegg til pris, til å velge DY mellom TOS og TRD
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Har Widerøe fått flere fly i det siste i og med at de stadig åpner nye ruter? Eller er alt et resultat av optimalisert drift? Eventuelt kommer det flere fly etterhvert?
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er vel en kombinasjon mellom at WF kan redusere kapasitet på en del av sine tunge business-ruter om sommeren, og ledig flykapasitet ellers. Jeg husker at vi da jeg var i WF droppet OSL-GOT i romjulen - og ingen klaget på det. Om sommeren er det betydelig mindre etterspørsel på business på innenriks, og da er det smart å flytte kapasitet. Når SAS igjen satser på en del leisure-ruter midt på sommeren, som OSL/BGO-MAD, BGO-ALC, BGO-NCE + Split, Dubrovnic og Palma fra Oslo samt ekstra rundturer til Spania, er det fint om WF kan fly wet-lease for SAS fremfor å finne på mer eller mindre suksessfulle sommerruter å fly for å utnytte kapasiteten. Smart moves!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
|
![]()
Hvorfor det? Ingen midtseter og praktisk talt samme reisetid. Bedre plass til beina ogsaa enn den jevne 737 ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
på en kort sektor som TOS-TRD hadde jeg gladelig valgt Q400 over 737 any day (vel om valget er en DY 737 og en WF DH3 er valget det samme.... men jeg er ikke det spor objektiv!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Lenge leve god selvinnsikt!
Bortsett fra det må jo dette være en fjong løsning for alle parter, slik at kabalen går så bra opp som overhode mulig..
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men er det kun flytype som er utslagsgivende har du åpenbart aldri fløyet Q400 tidligere vil jeg tro. Støysvak, rask, og med bedre benplass en både SK og DY sine 737`er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Støttes. Setekomfortet er veldig bra, og støynivået i Q400 er ikke så forferdelig verre enn i en 737 etter min erfaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Q400 er en flott og komfortabel flymaskin, uten tvil. Men angående at den er så støysvak er en sannhet med modifikasjoner. Den er stillere enn Dash 8 - 100/300 men bråker definitivt mye mer enn B737. WF har satt inn flere seter og den originale konfigurasjonen på 72 seter er erstattet med en på 78 seter.
Pitch er 30-32. Dermed samme som SAS B737 og DYB733.
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg synes også at Q400 er en hekt grei maskin, men jeg kan ikke skjønne dere som påstår at den støymessig ikke er særlig annerledes enn en jet. Min erfaring tilsier noe helt annet. Selv om maskinen er grei som sommervikar på nordnorge-rutene fra Trondheim, så hadde jeg ikke blitt det minste skuffet om CRJ-900 dukket opp på TRD-CPH
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Blue1 på Svensk innenriks i sommer | Trdfly | Flyforum | 2 | 10-01-2013 13:49 |
Tor Air flyr for Norwegian i sommer ? | Eidesen | Flyforum | 1 | 26-07-2010 20:12 |
FlyNordic flyr svg - her (Heraklion) i sommer | Vede | Flyforum | 11 | 01-05-2007 18:28 |
Widerøe flyr Oslo-Gotland i sommer | CK | Flyforum | 2 | 30-01-2006 09:35 |