Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-01-2011, 19:30   #1
A-380
ScanFlyer Silver

Default Emirates A380 på First, BKK-HKG-BKK

Her følger en TripReport fra Emirates A380 mellom BKK-HKG-BKK på First. Blir fort litt skrift og mange bilder når jeg skriver TR, men det fine med internett er at en bare kan trykke seg vekk hvis en syns det blir for voldsomt. Som alt annet i livet, ting tar tid, derfor vil det komme litt etter litt. Har desverre ikke tid til å få skrevet alt på en gang. Men nå har jeg vertfall lagt press på meg selv til å få det gjort.

Takk til Flyprat.no og Thai C-klasse for tips om billige billeter på denne ruten, slik at den vanlige mannen i gata kan få seg litt luksus en gang iblandt

Så, da kjører vi igang........

Last edited by A-380; 12-01-2011 at 19:48. Reason: skrivefeil, og sikkert ikke den første
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2011, 19:34   #2
A-380
ScanFlyer Silver

Default Re: Emirates A380 på First, BKK-HKG-BKK

Dato: 6/1-2011
Fra: BKK
Til: HKG
Fly: A6-EDL A380-861
Rutenr: EK384

Ankom Suvarnabhumi (fra nå av bare kalt BKK i resten av rapporten) rundt 10.00, noe som betød at jeg var tidlig ute tross at det ble noen øl i Patpong natten før. Taxisjåføren spurte hvilket selskap jeg skulle fly, og han slapp meg av ved inngang 9, der hvor Emirates holder til. Det er ganske greit å hoppe av der hvor flyselskapet har sin innsjekk, for innsjekkingsområdet i BKK er langt.

Ingen folk å se i innsjekkingen for First eller business, verken foran eller bak skranken.

Men på økonomi var innsjekk begynt, og det sto allerede en kø. Stilte meg i business køen siden den var nærmest, og straks det ble ledig ble jeg vinket bort. Ble en del spørsmål om ditt og datt angående denne og videre reiseruter, uten at jeg forstod helt hvorfor hun ville vite det. Og hun forstod nok ikke noe om hvorfor noen vil fly BKK-HKG 6 januar, HKG-BKK 8 januar for så å fly BKK-HKG igjen 9 januar. Billett, som og innehold invitasjon til Emirates Lounge, Voucher for Fast Track sikkerhetskontroll og passkontroll samt en Emirates First class lapp til å ha på håndbagasjen.

Fra innsjekk til Fast Track var det ikke mange meterene å gå, og det var heller ikke noe kø, så alle formaliteter ble gjort kjapt. Så var det bare å bevege seg mot Emirates Lounge som ligger i nærheten av E piren. Godt skiltet var det også.

The Emirates Lounge

Ble ønsket velkommen og gikk inn hvor det var helt folketomt. Rett etter meg kom personalet lett joggende på vei til kjøkkenet, så det virket som om de ikke helt var klar over at folk kunne komme så tidlig før en flight. Men ikke lenge etter var alle varmretter fremme, og et skilt over bekreftet at alt var Halal tilbredt.

Loungen

Business center

Spiseområdet

Litt mat

Selv valgte jeg litt frukt og normalt vann med bobler, etterfulgt av ost og vin og tilslutt noe varm mat som jeg ikke har peiling på hva var.

Passord for nettilgang og god drikke ble skaffet, og så var det bare å sette seg ned ved TV for at par timer.

Boarding skulle etter planen starte 1315, og 5 minutt før gikk jeg for å sjekke status. Ble fortalt at det var en liten forsinkelse på 10 min, altså ikke noe å bry seg om, så pakket sammen og labbet avsted mot gate E8. På denne tiden var loungen rimelig full, men om alle skulle med denne flighten tror jeg ikke, for flere hadde satt seg godt tilrette.

A6-EDL A380-861 Levert Emirates 12/8-2010

Boardingkort ble vist frem, og siden det var First var det bare å gå ombord når det måtte passe. Ellers har Emirates et system som deler kabinen inn i soner med bokstavkoder, og det virket som dette ble respektert av passasjerene.

Inne i broen var det bare å følge skiltingen, og det er alltid en god følelse å gå den slake bakken opp mot upper deck.

Ved døren ble boardingpass fremvist igjen, og jeg ble ønsket velkommen og vist vei til suite 4K.

Flyvertinnen var rask med et brett med diverse drikke på, og som vanlig ble det champagne. Videre fulgte varme kluter, tøfler, vinliste og meny for turen. Dette hadde mer enn nok plass å gjemme seg vekk i, for oppbevaringsrom var det nok av. Det var også lagt frem pledd og puter, noe jeg vertfall ikke kom til å bruke, for jeg syns det var varmt nok fra før.

God beinplass, og håndbagasje hadde en egen krok der de kunne festes med stropper om nødvendig

Flyvertinnen så at jeg satt å knipset bilder så en villmann og spurte om hun skulle ta noen av meg. Som dere ser så takket jeg ja.

Setet var veldig behagelig, eneste minuset var at det var skinn, noe som blir veldig klamt. Hadde nok heller foretrukket et sete i stoff. Et eget hefte følger med, slik at en kan finne ut hvordan alt fungerer.

Flightdeck kom på høytalerne og presenterte seg selv, og ut ifra navnene så virket de europeiske. Flytiden ble beregnet til i overkant av 2 timer, men det ville bli en forsinkelse ut fra gate for bagasjen til 3 passasjerer som ikke hadde dukket opp måtte lastes av. Så 15 min for sent ble det pushback og skjermen ble stilt inn på tail cam. Relativt kort taxi til 01L som ligger på samme side av terminalen som gate E8. 4-5 fly i kø, men så snart disse hadde kommet seg i luften var det vår tur.
Old 12-01-2011, 21:12   #3
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Gleder meg til fortsettelsen. Nice!
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2011, 21:15   #4
eirikma
>>>>><<<<<

eirikma's Avatar

*Sitter og trykker Refresh og håper på del 2*
eirikma is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2011, 21:46   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Venter desperat på meny-, mat- og drikkebildene! Takk så langt.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2011, 22:03   #6
A-380
ScanFlyer Silver

Oppe i luften kom den vanlige velkomsttalen og å huske å holde setebeltet festet. Det som derimot imponerte var når det ble ramset opp alle språk som kabinpersonalet kunne, husker ikke alle, men det var blant annet arabisk, engelsk, thai, russisk, indonesisk, fransk og afrikansk. Men sånn blir det jo når folk kommer fra alle verdens hjørner, ganske så smart.
Så snart setebeltet kunne løsnes, begynte besetningen å gå rundt å ta imot mat og drikke ønsker.

Meny

Så for dem som liker å vite hva som drikkes

Champagne

Hvite viner

Røde viner

Dessert vin

Port vin

Forrett og salat ble servert på et brett, ikke fullt så stilig, men en kjapp måte å få det ut på med tanke på den korte turen. Egen skål med forskjellige brødsorter var det også

Startet med anden, veldig godt, men salaten var litt kjedelig

Så fulgte lammet, som og var veldig godt

Og desserten var også god. Så topp mat fra Emirates

Ble spurt om jeg ønsket noe mer, og sa at et glass med champagne kunne friste, og ikke lenge etter dukket Dom Perignon 2000 flaska opp. Glasset ble fylt godt opp.

Spurte om jeg kunne få ta et bilde av henne og flaska. Tja, kunne jo det, men hvis jeg ventet litt så skulle hun hente venninnen som var mye bedre til og posere. Det hele endte med at begge villig poserte, og etterpå var det å se om bildet var bra. Minnet litt om en fest, akkurat sånn jeg liker det.
Old 12-01-2011, 22:42   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Takker for titten. Wow... Emirates kødder ikke med drikkevarene selv på korte turer... Imponert over vinkartet. Hvilken whiskey og cognac hadde de?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2011, 02:16   #8
T.A.K
ScanFlyer Blue

Tipp topp lesning det her! Mulig å spørre hva du betalte for tur/retur? Jeg er nemlig også en "average joe" som kunne tenkt seg litt luksus en gang

EDIT: Fant plutselig den tråden på reiseformuet så bare å se vekk fra selve spørsmålet

Last edited by T.A.K; 13-01-2011 at 02:21.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2011, 10:28   #9
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Artig lesing! Gleder meg kjempemasse til fortsettelsen

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2011, 14:55   #10
MD90
ScanFlyer Blue

MD90's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Takker for titten. Wow... Emirates kødder ikke med drikkevarene selv på korte turer... Imponert over vinkartet. Hvilken whiskey og cognac hadde de?
Enig! Pinot Noir fra Felton Road er en av de beste vinene fra New Zeland. Kan testes på Vinmonopolet for ca 400 kr.
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2011, 14:59   #11
pgaa
ScanFlyer Molded

Kjempebra rapport, venter i spenning på fortsettelsen jeg.
Old 13-01-2011, 16:02   #12
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Herlig! Rett og slett..
Old 13-01-2011, 17:25   #13
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Så nyyyydelig ut.Kan nesten ikke vente til min tur..... Skal se om vi klarer 2 flasker Dumpa på en (kort) tur....... Dvs 4 flasker t/r

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2011, 22:42   #14
Hermann SF
ScanFlyer Silver

Utrolig!
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 00:57   #15
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

Flott lesing dette her
Old 14-01-2011, 13:15   #16
amatør
ScanFlyer Gold

Nyyyydelige damer!
amatør is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 16:47   #17
A-380
ScanFlyer Silver

Etter fantastisk mat og drikke var det på tide å besøke toalettet, eller spaet som Emirates kaller det. Hadde gleden av å prøve Lufthansa sitt First class toalett på A380 for noen måneder siden, og det var enormt. Men Emirates sitt var alle tiders det og, og syns det virket omtrent like stort som LH sitt, selv om de har puttet dusj inn i rommet

Første inntrykket når en kommer inn døren

Og går en helt inn og snur seg, så ser det slik ut

Er det slik at en sitter på do, så kan en følge med på denne skjermen hvor flyet befinner seg

Trenger en kremer eller lignende står dette tilgjengelig

Mellom toalettene finnes trappen ned til økonomi

Og øverst i trappen er det laget et lite vannfall

Tok så en tur i galley, som befinner seg mellom first og business. Spurte om servering var ferdig i business, slik at jeg kunne bevege meg bak i baren uten å forstyre for mye. Joda, var bare å gå der, og måtte bare bli så lenge jeg ville.

Fremste delen av business

Bakre del av business, sett fra barområdet

Ett par fra First hadde allerede funnet veien til baren, og sammen med en del fra business gjorde at det var ganske folksomt. At dette og er veien for toalettene og til bakre galley gjorde at det ble ganske kaotisk med folk som stod og drakk, toalett kø, og traller med mat frem og tilbake, Men på en langtur er jo dette en genial måte å få strekket på beina og eventuelt sjekke opp medpassasjerer.

Flyturen nærmet seg slutten, og de hadde begynt å pakke ned glass og drikke

Sittegruppering, ganske behagelig sofa

Utsikt fra Suite 4K. Ikke så mye, da man sitter ganske godt skjermet

Hvis en reiser seg så ser en litt mer

Tilbake i setet ble jeg spurt om hva jeg syns om baren. Sa som det var, at jeg syns det var litt mye folk. Flyvertinnen kontret fort i en spøkefull tone at det var slik en bar skal være, mye folk og gogang. Men hun sa seg enig i at den fungerte bedre på langflygninger. Spurte og om jeg hadde prøvd dusjen. Ifølge henne så var det mulig å bruke den på korte flygninger også. Så da hadde jeg et oppdrag å gjennomføre på returen.

Resten av tiden ombord ble brukt til å fikle med alle mulige innstillinger for sete, lys, persienner og dører.

Bak den personlige baren finnes et smalt, langt og dypt oppbevaringsrom, passer perfekt til bøker, mapper og den slags.

Det er også et oppbevaringsrom rett ved siden av sete

Også rett ved siden av sete står kontrollen for seteinnstillinger, massasje, lys og dører. Denne er trådløs, men batteriet varer ikke så veldig lenge, så det beste er å ha den i ladestasjonen når den ikke brukes. Under er knapper for å styre persienner, lys og for å plinge på crewet

Kontroll for AVOD finner en i armlene. Denne fungerer også som telefon. Og hvis en ikke syns det er kult nok å plinge på crewet, så kan en ringe og snakke med dem ved hjelp av denne. Som sagt styrer denne også AVOD, som Emirates kaller ICE, og dette er veldig bra med godt utvalg av alt. Ønsker en ikke å bruke den lille fjernkontrollen, kan en trykke på den store skjermen, da denne også er touch skjerm, i likhet med setekontrollen

Det nærmet seg landing, og det var på tide å slutte å fikle med ting, og stille skjermen in på tail cam igjen. Ikke noe spesielt fint vær, så for det meste bare skyer helt frem til landing. Litt crosswind, men gutta satte flyet fint ned allikevel, 10min for sent kl 1730.

Litt taxing, og noe tull med å få broene inn til flyet, men kom oss ut til slutt. Utfor stod det skilt med navnene til de som skulle ha sjåfør service, men Emirates tilbyr ikke det for F og C passasjerer som bare flyr BKK-HKG. Derfor ble det rask gange til passkontroll, noe som gikk raskt. Bagasjen kom like etter som en av de første. Tollen hadde andre i kikkerten, og dermed var jeg ute i det fri.

Fikk tatt ut penger og kjøpt meg Octopus kort så ble fylt opp med 200HK dollar, og så var det bare å slenge seg på toget inn til Central, en tur på ca 24min. 2 stopp med MTR ned Island Line til Wan Chai, så ca 90 min etter landing satt jeg på hotellet, helt grei tid det for å være en storby.

Emirates var en fantastisk opplevelse. Ungt og fresh crew som leverer en fantastisk service med et smil. God mat og drikke, sammen med flott fly og interiør gjorde at jeg allerede gledet meg til returen.
Old 14-01-2011, 19:32   #18
Hermann SF
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Resten av tiden ombord ble brukt til å fikle med alle mulige innstillinger for sete, lys, persienner og dører.
Hehe..
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 19:34   #19
A-380
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Du spør en amatør nå....Har rett og slett ikke peiling. Kanskje jeg finner det blant alle menyer og vinkart jeg tok iløpet av ferien. Finner jeg det ut, så skal jeg gi beskjed
Old 14-01-2011, 19:36   #20
A-380
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-FHU View Post
Så nyyyydelig ut.Kan nesten ikke vente til min tur..... Skal se om vi klarer 2 flasker Dumpa på en (kort) tur....... Dvs 4 flasker t/r
Blir ikke noe problem det. De hjelper deg på veien, et glass står aldri tomt. Det er nesten drikkepress ombord. Gud så jeg koste meg
Reply

Posting Rules