![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vel, siden denne turen ble litt dyrere enn den egentlig kunne ha vært, passet denne klassikeren fra ABBA som tittel
![]() Turen ble bestilt for en uke siden, littegrann spontant, og egentlig var det ganske billig å bestille så sent - selv om jeg da altså valgte å gå for de ikke helt billigste alternativene - kunne f.eks. spart 200 kroner på å ta et tidligere fly, og enda litt penger på en billigere klasse på returen. Dagen i dag, begynte med å atå.. eh, at jeg skulle ha stått opp i 8-tide. Da jeg våknet, viste klokkeradionen 8:53, omtrent samtidig som bussen jeg hadde planer om å ta, forlot holdeplassen borti vegen. Flott. Jeg kom meg opp, fikk kledd på meg, og tok et "krisemøte" over et par karbonader. Neste buss gikk 09:50-ish, og ville gi meg en drøy time på OSL - litt mindre enn hva jeg selv følte komfortabelt. Med bilen kunne jeg være på OSL i løpet av et kvarter, men det å stå på FedEx etter ankomst OSL en sen kveld å skrape is, fristet heller ikke. Hva skulle Europark ha, mon tro? 290 per døgn i P10, som skulle ligge 50 meter fra terminalen? Etter litt, bestemte jeg meg for det alternativet, selv om både buss og parkering på FedEx var betydelig billigere. Nuvel, litt kan man vel unne seg når man skal på tur ![]() Kom meg ned til OSL, og fulgte skiltene mot P10. Er vant til å kjøre til korttid på avgang, så her gjaldt det å hilde seg i rett fil. Fant fram, og kom meg inn, og fant en parkeringsplass, ikke så fryktelig langt fra utgangen, og fant vegen inn i terminalen. Fikk så kommet meg inn, printet boardingkort, levert bagasje, og kjapt gjennom security hvor det ble litt piping og litt beføling av en svensk mann. Deretter var det å samle tingene sine, før jeg fant vegen hit jeg sitter nå. Kjerra jeg skal være med ser også ut til å være i rute fra Heathrow, så vi satser på at man får snudd den, og at man kommer seg avgårde i tidde. Snakkes plutselig ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Koster det ikke 100 kr. døgnet for P4 med shuttlebuss som går hvert tiende minutt eller noe?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Gleder meg til fortsettelsen, Martin..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Har tom. tilgang på gratis parkeringsplass på FedEx (som ligger omtrent ved DY-hangaren), så jeg kunne parkert veldig billig om det var prisen det stod på. Er dog ikke så begeistret for å la den stå der utendørs, bl.a. pga. potensiell snøbørsting og isskraping ved ankomst OSL, så derfor tar jeg stort sett bussen. Denne gangen "måtte" jeg allikevel ta bilen, og valgte da innendørs parkering. Et valg jeg tok vel vitende om hva det koster, samt at det fantes billigere alternativer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Gleder meg til fortsettelsen. Hvor i all verden går ferden????!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Hvor er'n , han er jo vanligvis så flink med fortsettelsen... Lukter han har øl med Staus Quo og har glemt forplikelsene ovenfor oss spente....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Og når jeg ser litt nøyere på halvlitersglasset - eller det som er bak ......
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hmm .. de to siste bildene på FB var av en Ringnes-halvliter ig noe som lignet på Fløybanen ... Er han og besøker Speedy i Bergen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Forsøte å lage en "gjett-hvor-Martin-skal"-rapport. SAS var tom. så snille at flyet jeg skulle være med (LN-RPX) hadde overnattet i London, samt at tidene for ankomst og avgang videre stemte ca. med BA762/763, sånn at det virket logisk at jeg skulle til London med BA. Videre skulle jeg fortsette med at "turen videre varer i litt over 7 timer, og tilbringes på beste klasse ombord", men siden folk nå skjønner at har vært i Bergen, er det ikke så mange alternativer. Sitter nå altså godt plassert i sete 21 på vogn 8 på 12:40-toget fra Bergen til Oslo. Turen videre fra innsjekk gikk forholdsvis greit. hadde i utgangspunktet valgt 10A på LN-RPX, som er en 737-600, hvor 10A har benplass fram til seteryggen på 8A. Flyttet meg dog til 11A, siden 11B var mer ledig enn 10B, og jeg har lært meg å sette vel så mye pris på plass sideveis som forover ![]() På automaten på OSL, kunne jeg dog se at 11B også var blitt okkupert, og på jakt etter et sete med ledig sete ved siden av seg, ble det 18A. 18B forble ledig, og knærne mine fikk bli bedre kjent med sete 17A - traaaangt ![]() Ankom BGO, og fikk kontakt med Speedy, som gav instrukser om hvor jeg kunne finne han, sittende i en "høy gul bil". Jeg gikk dit, fant ingen gule biler, derimot en mørk BMW som kom kjørende mot meg. Dagen ble tilbrakt med litt omvisning på Bergen Aero Klubb, Speedy's arbeisdsplass (som ligger rett ved et sted de lager øl), middag på Friday's, en svipptur opp på Fløien og ned igjen, før det ble øl, gin, tonic, og en ellers hyggelig kveld hjemme hos Speedy. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() ![]() Avslørt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Drikker gutta rum og sprite mens de mimrer over tiden i forsvaret ?
![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Solo extra super!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det å bare fly t/r OSL-BGO er jo "kjedelig", og jeg ville gjøre litt mer ut av det, og fant ut at det var en god stund siden (ca. 8 år) siden jeg hadde reist med NSB på en strekning som var lenger enn OSL-Oslo S. Billett ble så bestilt, med avgang 12:40 fra Bergen, som skal være fremme på Oslo S rett før klokken 20.
Litt lengre tid tar det nok, men det er ikke feil å sitte på et tog i drøye 7 timer, og bare slappe av, og ikke stresse så fælt. Det ble avreise fra Casa del Speedy rundt klokken 12, og vi ankom Bergen Stasjon ca. 20 minutter etterpå. Vel inne, fant jeg ut at der det før var billettkontor, var det nå en Deli De Luca. Siden jeg allerede hadde hentet ut billetten tidligere i uken, gjorde ikke det noe, så jeg skaffet meg noe brus, sjokolade og biller istedenfor. Etter å ha bunkret opp, var vegen ut på perrongen kort, og der stod toget klart. Bakerste vogn var nærmest, og siden jeg skulle sitte der, var det bare å gå inn, og finne setet mitt som var helt bakerst. Nå har jeg ingen andre planer enn å slappe av de neste timene, og bli kvitt provianten fra Deli de Luca. Snakkes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja - her var det lett å gå fem på! Toget må da være det beste hvis man har tid. Har selv vurdert tog Oslo-Bergen og billigfly tilbake, bare for å få en kveld eller to i Norges beste by. God tur hjem!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Sitter nå på Voss, og kan komme med en artig historie jeg hørte fra en slekting:
Vedkommende kom en gang (sikkert for mange år siden) med toget til Voss, hev sseg i en taxi, og sa "Kjør med til Fleischer's hotell". For de som ikke er lokalkjente, så ligger det hotellet omtrent på perrongen, og i hvertfall ut i fra sånn jeg kunne se det nå så må man gå rundt hotellet for å komme til drosjene ![]() Ellers klarte jeg å booke den ene avgangen i uken som går med halvgammelt tog (i tillegg en som går med enda eldre tog), med en vogntype som heter B5, for de som er interresert i sånt.Egentlig ikke feil, for en som står og kikker ut av "tognerd"-skapet. I følge Wikipedia er de bygget mellom 1977 og 1981, og de blir for øyeblikket pusset opp på et verksted i Ungarn, så de er tydeligvis ikke ferdig i NSB sin tjeneste enda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Med mindre de har stablet inn flere seter enn originalt i de gamle vognene så mener jeg det er bedre beinplass der enn på de nye kjelkene (tm) de bruker. God tur videre!
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Amatør
|
![]()
Tragisk nok skal disse også bygges om til standarden..forøvrig, nå som vi er inne på tog; rett etter klokken 14.00 idag ruller NSBs første eksemplar av Tp. 74 / Flirt over grensebrua sørpå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
Er det satt en dato på når de skal ta dem ut? Siden diesel-trikken kom, så har det bare gått nedover med nordlandsbanen og Ole Tobias. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"The mission of the F-35 is to spend money" | KjetilK | Småprat | 0 | 18-06-2014 09:00 |
Southwest: Free bags makes money | Someone | Flyforum | 1 | 04-05-2010 05:54 |