![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei!
![]() Jeg er nå 15 år, snart 16, og går siste året på ungdomsskolen. Jeg har kjempelyst til å bli pilot som voksen. Jeg har søkt studiespes./allmenn på videregående. Men jeg har lest mye om at piloter kommer til å forsvinne i fremtiden pga. automatiske fly som klarer alt selv osv... Jeg klarer ikke helt å se for meg dette enda, men uansett lurer jeg: Er det lurt for meg å bli pilot? Eller er det bedre å få en annen jobb? Fins det fortsatt piloter om 20 år - 30 år - 50 år..? Jeg vil jo også ha en trygg jobb, men dette er en stor drøm for meg ![]() Tusen takk for svar ![]() Last edited by Anders95; 13-02-2011 at 14:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du har neppe noe å bekymre deg for enda, men som alltid så kan det være lurt å ha noe annet i bakhånd hvis det av en eller annen grunn ikke blir noe av pilotdrømmen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Browncoat
|
![]()
Flyene kan ikke fikse segselv i hvert fall
![]() Det finnes flere piloter med mekaniker/avioniker bakgrunn. (i hvert fall 2 ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
snart 3 forhåpentligvis.
![]() Kan anbefale å ta en yrkesretta linje istedet for allmenn så har du noe å falle tilbake på som jeg gjør.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Du kan ha ting å falle tilbake på selv om du ikke velger yrkesrettede fag... Studiespesialisering åpner for flere muligheter til å studere videre og oppnå en universitetsgrad. Dessuten krever forsvaret og UiT studiekompetanse, så å utelukke disse er litt dumt. Evt. kan man ta påbygg til yrkeslinjen..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dessuten vil en grad av en eller annen sort vanligvis øke både valgmuligheter og lønn dersom man ikke vil/kan jobbe som pilot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() ![]()
F-16 AVIONICS MAINTENANCE TEAM ØRLAND Last edited by LN-KFW; 13-02-2011 at 22:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Free Luigi
|
![]()
Det har vel ikke bevist seg at flyteknikeryrket er veldig ettertraktet på markedet det heller....?
![]() Hva med å slå til med en liten bachelor i noe nyttig; f.eks informatikk eller ingeniør i ettellerannet? ![]() Vil tro det er veldig mye lettere å begynne pilotutdanning etter endt bachelor, enn å begynne med noe bachelor etter du har prøvd deg som pilot i noen år... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Du kan jo prøve å bli fly ingeniør etter videregående og så pilot. Det er den veien jeg har tenkt å ta
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() Quote:
Så den påstanden din kan jeg nok ikke støtte, nei... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() Quote:
Men det er klart at markedet for flyteknikere her til lands har blitt atskillig mindre de senere år. Men det man skal huske på er at gjennomsnittsalderen i teknikerkorpset (kanskje spesielt i SAS) er ganske høy, så store kull vil gå av med pensjon innen få år. Så det kan fort endre seg. I tillegg må jeg bare få si at som tekniker ser jeg det som svært mye enklere å forholde seg til flygere som har en viss teknisk bakgrunn og dermed vet hva de snakker om. De tekniske kursene flygere får på typen nå til dags er ikke mye å skrive hjem om. Last edited by Stone; 13-02-2011 at 23:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Fra mitt ståsted så kan jeg bare anbefale deg å satse på å bli pilot. Glem alt om automatiske fly foeløpig og sat på drømmen din.
Det er imidlertid en del ting du bør sjekk ut før du legge for mye penger i dette. Begynn gjerne med seilflyging og/eller en-motors-motorfly for å se om du egner deg og trives med dette. Deretter skal du være helt sikker på at du møter helsekravene , og gjerne de psykotekniske "spesifikasjoner" som settes for å eliminere at det blir det problem for deg senere. Jeg vet ikke om disse testene er tilgjengelig på det åpne markedet, men de tester dine evner til å bla sammarbeid, stressnivåer etc. Når du så har funnet ut at dette VIRKELIG er noe for deg, så er det bare å kaste seg ut i det og regne med å bruke en god sum med penger for å skaffe de nødvendige sertifikater og erfaring. Pilotlønningene er på veg ned men vil nok fstabilisere seg på et godt lønnsnivå også i fremtiden, men regn med merkelige skiftordninger og MYE tid hjemmefra. Lykke til !! ![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tusen takk for svar alle sammen
![]() Mye å tenke på her merker jeg, men tror nok jeg skal satse på å bli pilot en gang i tiden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
CHC/Heli-One og Norsk Helikopter (Bristow) hanket jo inn fra øverste hylle i denne sammenhengen.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Blue1's fremtid | Fysikeren | Flyforum | 0 | 09-02-2012 19:08 |
B777s fremtid | Blubird | Flyforum | 1 | 30-04-2009 18:01 |
SAS' fremtid | Fysikeren | Flyforum | 9 | 06-08-2008 13:51 |
Sterling fremtid | Jan | Flyforum | 0 | 22-05-2007 08:38 |
Fremtid LN-MOW? | viper6 | Flyforum | 3 | 07-11-2004 08:39 |