Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-02-2011, 13:50   #1
Anders95
ScanFlyer Blue
 
Anders95's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
OBB 19 Pilotyrket - Fremtid?

Hei! (litt usikker på hvor jeg skal poste dette)

Jeg er nå 15 år, snart 16, og går siste året på ungdomsskolen. Jeg har kjempelyst til å bli pilot som voksen. Jeg har søkt studiespes./allmenn på videregående.
Men jeg har lest mye om at piloter kommer til å forsvinne i fremtiden pga. automatiske fly som klarer alt selv osv...
Jeg klarer ikke helt å se for meg dette enda, men uansett lurer jeg: Er det lurt for meg å bli pilot? Eller er det bedre å få en annen jobb?
Fins det fortsatt piloter om 20 år - 30 år - 50 år..? Jeg vil jo også ha en trygg jobb, men dette er en stor drøm for meg

Tusen takk for svar

Last edited by Anders95; 13-02-2011 at 14:00.
Anders95 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 14:01   #2
AggTouchdown
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Du har neppe noe å bekymre deg for enda, men som alltid så kan det være lurt å ha noe annet i bakhånd hvis det av en eller annen grunn ikke blir noe av pilotdrømmen.
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 20:15   #3
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Flyene kan ikke fikse segselv i hvert fall

Det finnes flere piloter med mekaniker/avioniker bakgrunn. (i hvert fall 2 )
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 20:39   #4
LN-KFW
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Brekstad, Norway
Posts: 194
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

snart 3 forhåpentligvis.

Kan anbefale å ta en yrkesretta linje istedet for allmenn så har du noe å falle tilbake på som jeg gjør.
__________________
F-16 AVIONICS MAINTENANCE TEAM ØRLAND
LN-KFW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 21:10   #5
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Quote:
Originally Posted by LN-KFW View Post
snart 3 forhåpentligvis.

Kan anbefale å ta en yrkesretta linje istedet for allmenn så har du noe å falle tilbake på som jeg gjør.
Du kan ha ting å falle tilbake på selv om du ikke velger yrkesrettede fag... Studiespesialisering åpner for flere muligheter til å studere videre og oppnå en universitetsgrad. Dessuten krever forsvaret og UiT studiekompetanse, så å utelukke disse er litt dumt. Evt. kan man ta påbygg til yrkeslinjen..
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 21:14   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Quote:
Originally Posted by Keypoint View Post
Du kan ha ting å falle tilbake på selv om du ikke velger yrkesrettede fag... Studiespesialisering åpner for flere muligheter til å studere videre og oppnå en universitetsgrad. Dessuten krever forsvaret og UiT studiekompetanse, så å utelukke disse er litt dumt. Evt. kan man ta påbygg til yrkeslinjen..
Støtter denne. For det første vil vanligvis flygerutdanning og spesielt ATPL gå lettere dersom man har studert almenne fag. Det er ikke så mye hva man lærer seg som er viktig, men å lære seg studieteknikk og struktur.
Dessuten vil en grad av en eller annen sort vanligvis øke både valgmuligheter og lønn dersom man ikke vil/kan jobbe som pilot.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 22:37   #7
LN-KFW
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Brekstad, Norway
Posts: 194
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Quote:
Originally Posted by Keypoint View Post
Du kan ha ting å falle tilbake på selv om du ikke velger yrkesrettede fag... Studiespesialisering åpner for flere muligheter til å studere videre og oppnå en universitetsgrad. Dessuten krever forsvaret og UiT studiekompetanse, så å utelukke disse er litt dumt. Evt. kan man ta påbygg til yrkeslinjen..
Tenker i mitt tilfelle så får jeg studiekompetanse om ett år, da jeg begynner på LFBS, så den er hvertfall ikke noe problem for meg. Og kan ikke annet enn og anbefale å gå flyteknisk heller!
__________________
F-16 AVIONICS MAINTENANCE TEAM ØRLAND

Last edited by LN-KFW; 13-02-2011 at 22:39.
LN-KFW is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 22:55   #8
LN-ALX
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 103
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Quote:
Originally Posted by LN-KFW View Post
snart 3 forhåpentligvis.

Kan anbefale å ta en yrkesretta linje istedet for allmenn så har du noe å falle tilbake på som jeg gjør.
+1!
Det er på ingen måte feil og ha teknisk/avionikk bakgrunn som pilot
LN-ALX is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 22:55   #9
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Det har vel ikke bevist seg at flyteknikeryrket er veldig ettertraktet på markedet det heller....?

Hva med å slå til med en liten bachelor i noe nyttig; f.eks informatikk eller ingeniør i ettellerannet? Det tar 3 år. Da står du ti ganger sterkere om pilotoplegget går åt helvet, og det er trossalt ikke så sjeldent at man begynner trafikkflygarutdanningen etter fylte 21 år heller. Noen begynner vel enda senere enn det igjen.

Vil tro det er veldig mye lettere å begynne pilotutdanning etter endt bachelor, enn å begynne med noe bachelor etter du har prøvd deg som pilot i noen år...
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 22:59   #10
Norwegian15
ScanFlyer Blue
 
Norwegian15's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: ENZV
Posts: 415
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Du kan jo prøve å bli fly ingeniør etter videregående og så pilot. Det er den veien jeg har tenkt å ta
Norwegian15 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 23:17   #11
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det har vel ikke bevist seg at flyteknikeryrket er veldig ettertraktet på markedet det heller....?
Det vrimler av tidligere flyteknikere i olje- og oljeservicebransjen. Interessen for de som ble uten jobb da BTS (Braathens Technical Services) ble lagt ned var ikke akkurat laber, for å si det sånn. Det gikk ikke lang tid før omtrent alle hadde ny jobb, for en stor del i oljerelaterte selskaper.
Så den påstanden din kan jeg nok ikke støtte, nei...
Stone is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 23:20   #12
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Det vrimler av tidligere flyteknikere i olje- og oljeservicebransjen. Interessen for de som ble uten jobb da BTS (Braathens Technical Services) ble lagt ned var ikke akkurat laber, for å si det sånn. Det gikk ikke lang tid før omtrent alle hadde ny jobb, for en stor del i oljerelaterte selskaper.
Så den påstanden din kan jeg nok ikke støtte, nei...
Jo sånn sett, jeg tenker mer på at de fikk en jobb i det "de skulle" - nemlig som flyteknikere... Er jo det du nevner jeg siktet på.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2011, 23:27   #13
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jo sånn sett, jeg tenker mer på at de fikk en jobb i det "de skulle" - nemlig som flyteknikere... Er jo det du nevner jeg siktet på.
Du har et poeng der. Mange fikk jo også jobbe med hysteriske palmer.. (helikoptere heter det visst..) og vi har fått ganske mange tilbake til bransjen igjen etter hvert. De savnet visst at det de jobbet med hadde vinger.
Men det er klart at markedet for flyteknikere her til lands har blitt atskillig mindre de senere år. Men det man skal huske på er at gjennomsnittsalderen i teknikerkorpset (kanskje spesielt i SAS) er ganske høy, så store kull vil gå av med pensjon innen få år. Så det kan fort endre seg.

I tillegg må jeg bare få si at som tekniker ser jeg det som svært mye enklere å forholde seg til flygere som har en viss teknisk bakgrunn og dermed vet hva de snakker om. De tekniske kursene flygere får på typen nå til dags er ikke mye å skrive hjem om.

Last edited by Stone; 13-02-2011 at 23:56.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 16:20   #14
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Fra mitt ståsted så kan jeg bare anbefale deg å satse på å bli pilot. Glem alt om automatiske fly foeløpig og sat på drømmen din.

Det er imidlertid en del ting du bør sjekk ut før du legge for mye penger i dette. Begynn gjerne med seilflyging og/eller en-motors-motorfly for å se om du egner deg og trives med dette. Deretter skal du være helt sikker på at du møter helsekravene , og gjerne de psykotekniske "spesifikasjoner" som settes for å eliminere at det blir det problem for deg senere. Jeg vet ikke om disse testene er tilgjengelig på det åpne markedet, men de tester dine evner til å bla sammarbeid, stressnivåer etc.

Når du så har funnet ut at dette VIRKELIG er noe for deg, så er det bare å kaste seg ut i det og regne med å bruke en god sum med penger for å skaffe de nødvendige sertifikater og erfaring.

Pilotlønningene er på veg ned men vil nok fstabilisere seg på et godt lønnsnivå også i fremtiden, men regn med merkelige skiftordninger og MYE tid hjemmefra.
Lykke til !!
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2011, 19:15   #15
Anders95
ScanFlyer Blue
 
Anders95's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Tusen takk for svar alle sammen
Mye å tenke på her merker jeg, men tror nok jeg skal satse på å bli pilot en gang i tiden
Anders95 is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2011, 21:06   #16
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Pilotyrket - Fremtid?

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Det vrimler av tidligere flyteknikere i olje- og oljeservicebransjen. Interessen for de som ble uten jobb da BTS (Braathens Technical Services) ble lagt ned var ikke akkurat laber, for å si det sånn. Det gikk ikke lang tid før omtrent alle hadde ny jobb, for en stor del i oljerelaterte selskaper.
Så den påstanden din kan jeg nok ikke støtte, nei...
Hadde ikke alle tilbud om ny jobb i god tid før 31/8-06 da? Hvis ikke kan det ikke ha vært snakk om mange som ikke hadde tilbud.

CHC/Heli-One og Norsk Helikopter (Bristow) hanket jo inn fra øverste hylle i denne sammenhengen.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Blue1's fremtid Fysikeren Flyforum 0 09-02-2012 19:08
B777s fremtid Blubird Flyforum 1 30-04-2009 18:01
SAS' fremtid Fysikeren Flyforum 9 06-08-2008 13:51
Sterling fremtid Jan Flyforum 0 22-05-2007 08:38
Fremtid LN-MOW? viper6 Flyforum 3 07-11-2004 08:39


All times are GMT +2. The time now is 11:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.