![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Fant denne på youtube, må si at det der er vanvittig med skills for å lande der gitt..:O
På IFJ på Island. Lurer på hvordan det må være å sitte på som pax på noe sånt. Utrolig bra jobba av pilotene da, å svinge 230 grader for å lande, i en dal! http://www.youtube.com/watch?v=Fv_c6...eature=related
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,691
|
![]()
Kult
![]() Atter en dag på jobb for dem, hvertfall med det været. Du får ta deg en Norge-rundt med WF i finvær så tipper jeg du ser en og annen short-cut da også
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Dette er ingen "short cut", Discus. Dette er standard innflyging til Isafjørdur. Det er kult å sitte i cockpit og se vinduet fylles av fjell i det du sikter på haugen der du skal svinge inn på final. Utflygingen er like spennende med "glaset fullt av fjell". Jeg har noen bilder liggende av det også, men her er i alle fall noen kart.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Samme type approacher finner man inn til flere av kortbaneplassene her i Norge (typisk der det bare er en vei inn/ut fra flyplassen), og det krever ingen vanvittige skills. Det er stort sett en vanlig dag på jobb og man følger etablerte prosedyrer
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Flott film det der! Lignende innflyvninger kan jo oppleves til Sørkjosen og Alta for å nevne et par. Litt OT: jeg er sikker på at cruiseskipet som ligger til kai er en Fred Olsen skute, enten "Black Watch" eller "Boudicca"...
![]() http://www.fredolsencruises.com/plan...and/isafjordur
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,260
|
![]()
Tenkte også umiddelbart Sørkjosen - samt muliggens Narvik (ikke i en dal, men still). Vi gjorde vel også en 180grader når vi kom fra Brønnøysund og landet i Sandessjøen.
Fint var det nå å se på uansett, har ikke Islandske flyplasser sånne "tangenter" ("touchdown sone" eller hva det nå heter)? Det var jo ikke noe markeringer på den rullebanen, annet enn midtstripa og retning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Ísafjörður ligger ikke i en dal, men innerst i en sidefjord til en fjord som pussig nok heter Ísafjarðardjup. Sammenligningen med fjordene på Vestlandet og i Nord-Norge er innertier.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Tittelen på denne tråden er da sterkt misvisende. Det var da ikke noe vannvittig over denne landingen, det var en meget vakker landing.
Den ser nok annerledes ut i dårlig vær, kan aldri tenke meg at denne lufthavnen har særlig høy regularitet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
|
![]()
Brukeren som laget videoen i post #1, har laget en film fra take-off:
http://www.youtube.com/watch?v=viuzgYaVCXo
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Filmeren har tydeligvis stått svært strategisk plassert - flott å se på både landing og takeoff!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,260
|
![]() Quote:
![]() ![]() Ingen som kan si noe mer om manglende rullebanemerking her da? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
|
![]()
Veldig bra filmet, og vakkert å se på !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
SDN:Tror nesten jeg skal ta med kamera og klatre opp i åsen øst av Anda , og filme ned/bort på WF ved landing, kan bli kuult.
Det er jo neste så man føler at man kan stikke armen ut å plukke blåbære ved landing østfra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Hva mener du? Jeg synes jeg ser noen hvite striper på banen, jeg. De var der sist jeg var der også selv om det begynner å bli noen år siden...
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,260
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Det er helt andre krav til merking av en rullebane som er godkjent for ILS CAT III kontra en rullebane som kun brukes ifm. visuelle operasjoner.
Les og lær: ICAO Annex 14 Aerodromes. Sjekk kapittel 5.2. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Nå er vel ikke BIIS en bane som kun brukes ifm. visuelle operasjoner (litt avhengig av hva du mener med visuelle operasjoner kanskje). Merkingen er forskjellig fra norske kortbaner som vel BIIS kan sammenlignes med
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
Islandsk AIP. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
|
![]()
F-50'n er virkelig en nydelig flymaskin
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fotografering under landing. | Norge Rundt På 14 Dager | Bilder & foto | 17 | 19-06-2015 08:29 |
Ex BU DC-6B - Siste landing | Gandalf | Flyhistorisk forum | 2 | 29-12-2010 13:27 |
Barsk landing | Trety | Flyforum | 7 | 10-06-2006 00:45 |
Hard Landing | Airbus 330 | Flyforum | 7 | 29-05-2006 13:22 |
Skeiv landing | EB | Flyforum | 19 | 03-12-2005 22:22 |