Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2011, 11:36   #1
mckvakk
ScanFlyer Blue

Default Flyselskap til tyskland som ikke krever pass som id

En kollega har klart å glemme igjen passet sitt i en innsjekkingsskranke i Berlin. Passet har deretter blitt overlevert politiet der nede. Disse kan ikke sende passet i posten til han, men kan sende det til ambassaden i Oslo etter at passet har ligget 5 uker i en skuff i tilfelle han kommer for å hente det(!).

Siden han skal ut og reise ganske snart er 5 uker for lenge og han må derfor dra til berlin for å hente det.

Siden han ikke har så lyst til å betale 900kr for et nødpass (britisk) så lurer han på om en av selskapene (sas/lufthansa/air berlin/andre som kan fly han til berlin) krever pass ved innsjekking eller gate i Oslo eller om han kan komme seg nedover uten dette dokumentet. Han har andre former for ID tilgjengelig.

Noen som vet?

Last edited by mckvakk; 09-02-2011 at 11:40.
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 12:20   #2
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Default Re: Flyselskap til tyskland som ikke krever pass som id

Ja, så sant... I Schengen er det jo "passfritt"; england er ikke med i schengen.
Fra OSL skal man alltid sjekke legitimasjon; jeg ville heller bedt kollegaen din ta kontakt med sin ambassade for å få skrevet ut et midlertidig (ikke pass) ID-dokument slik at han kan reise ned dit for å hente det.

Jeg ønsker ikke å dra opp pass/ikke pass schengen-diskusjon, men jeg ville ha påpekt at å reise uten gyldig ID/pass blir på eget ansvar til pax som reiser utenfor norden.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 12:20   #3
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Air Berlin vil la han reise på eget ansvar. Men du sier passet er britisk. Dvs at han er eu borger. Og har sikkert et førerkort fra uk. Det er helt ok i så tilfelle.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 12:32   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty

Er det ikke billigere og enklere aa benytte et noedpass i perioden det tar foer passet sendes tilbake til ambassaden - eller skal han til Tyskland uansett?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 13:13   #5
mckvakk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
Air Berlin vil la han reise på eget ansvar. Men du sier passet er britisk. Dvs at han er eu borger. Og har sikkert et førerkort fra uk. Det er helt ok i så tilfelle.
Flotte greier. Skal hilse og si takk

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Er det ikke billigere og enklere aa benytte et noedpass i perioden det tar foer passet sendes tilbake til ambassaden - eller skal han til Tyskland uansett?
Jeg vet ikke hvordan det britiske er, men det norske nødpasset er jo kun gyldig for en reise (rett meg gjerne hvis jeg tar feil).
Han har antagelig minst to reiser i perioden før passet kommer tilbake, og da er det billigere å betale en 1000-1500,- for en tur til tyskland. Da får man jo i tillegg en tur ut av det.
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 13:39   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Reglene er jo litt annerledes for land som har godkjente nasjonale ID-kort. Norge har jo ikke dette, og det er derfor man maa ha med passet, ikke fordi det er passplikt.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2011, 13:48   #7
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Ta båten til Kiel og tog videre derfra. I Oslo holder det med å vise ID når du henter billetten, og jeg har aldri opplevd noen ID kontroll ved ankomst Kiel.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules