Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-10-2005, 22:38   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Skarp kritik efter flygtillbud

Aftonbladet.se

SHK Rapporten

Skarp kritik efter flygtillbud
Haverikommissionen: ”Orsakades av brister i rutinerna”

I sista stund upptäckte piloterna i SAS-planet att något var fel.
Nosen gick till väders på tok för tidigt i starten och planet höll på att lyfta av sig själv - utan att piloterna gjort något.
Nu kommer kritiken mot SAS för allvarliga brister i rutinerna.
En flygledare, som varit i tjänst i 13 timmar, uppmärksammade heller inte ett varningsmeddelande.
Händelsen inträffade på en chartrad Boeing 737 på resa från Salzburg till Göteborg och Stockholm. Ombord vid starten i Salzburg fanns 180 passagerare, och planet var nästan fullt. I Göteborg gick dock 59 passagerare av och de resterande 121 satt kvar – samtliga satt längst bak i planet.
På grund av brister i rutiner och datasystem fick piloterna felaktig information om passagerarnas placering, vilket fick till följd att planets tyngdpunkt befann sig långt bakom det område där den ska ligga, beskriver Haverikommissionen i sin rapport om händelsen.

Reste sig självt
När planet sköt fart på startbanan och skulle lyfta mot Stockholm, gjorde den felaktiga tyngdfördelningen att planet reste sig av sig självt, långt innan det uppnått den hastighet som behövs för att det ska kunna lyfta.
När piloterna upptäckte vad som höll på att ske avbröt de starten och händelsen avlöpte utan skador på vare sig passagerare eller flygplan.
Men haverikommissionen, som under nästan två års tid utrett vad som orsakade tillbudet, konstaterar allvarliga brister i rutinerna:
Markuppehållet blev längre än planerat bland annat på grund av problem med tankningen, och stämningen blev irriterad.

Felaktigt lastbesked
Men vad som är allvarligare är att på lastbeskedet som befälhavaren fick strax före start så stod det att passagerarna var jämnt fördelade i karbinen. Problemet var att lastbeskedet, på grund av brister i datasystemen, var baserad på felaktiga uppgifter. Denna felaktighet syntes bara som ett diskret meddelande på en printer i ledningscentralen på Arlanda, men uppmärksammades inte av flightens flygledare.
Haverikommissionen konstaterar dels att det inte fanns någon instruktion att bevaka just denna typ av meddelanden. Dels hade befattningshavaren ifråga varit i tjänst i cirka 13 timmar, vilket kan ha minskat hans uppmärksamhet.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2005, 15:26   #2
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Default Re: Skarp kritik efter flygtillbud

Nå vil jeg ABSOLUTT ikke at dette skal fremstå som at jeg anklager noen for noenting, men er dette kanskje noe cabin crew ev kunne ha tenkt på? Seate pax grunnet trim og vekt er vel noe det har vært borte i før.

Som sagt, dette er kun ett spørsmål, som sikkert noen av våre flyvende kan svare på.

Jeg forstår altså meget godt at det ikke er CAene sin jobb å regne vekt og balanse, og jeg legger ikke noe som helst ansvar (som jeg uansett ikke er i en posisjon til å gjøre) på dem.
Old 03-10-2005, 17:02   #3
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by The Ticketor
Nå vil jeg ABSOLUTT ikke at dette skal fremstå som at jeg anklager noen for noenting, men er dette kanskje noe cabin crew ev kunne ha tenkt på? Seate pax grunnet trim og vekt er vel noe det har vært borte i før.

Som sagt, dette er kun ett spørsmål, som sikkert noen av våre flyvende kan svare på.

Jeg forstår altså meget godt at det ikke er CAene sin jobb å regne vekt og balanse, og jeg legger ikke noe som helst ansvar (som jeg uansett ikke er i en posisjon til å gjøre) på dem.
Kanskje det var nettopp det kabinbesetningen trodde VAR gjort siden alle skulle sitte bak i flyet
DY is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2005, 18:21   #4
RolfL
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by The Ticketor
Nå vil jeg ABSOLUTT ikke at dette skal fremstå som at jeg anklager noen for noenting, men er dette kanskje noe cabin crew ev kunne ha tenkt på?
Efter att mycket kortfattat ha läst rapporten så tror jag att cabin crew just reagerade på detta och också informerade cockpit crew. Av olika orsaker blev det ingen uppföljning av det faktum att passagerarna satt längst bak och cockpit crew presenterades ett loadsheet med balans "within limit".
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2005, 19:11   #5
DY
ScanFlyer Dusty

Så da varslet cabin crew, men en valgte å stole på papirene....ikke uventet.
DY is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules