![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Aftonbladet.se
SHK Rapporten Skarp kritik efter flygtillbud Haverikommissionen: ”Orsakades av brister i rutinerna” I sista stund upptäckte piloterna i SAS-planet att något var fel. Nosen gick till väders på tok för tidigt i starten och planet höll på att lyfta av sig själv - utan att piloterna gjort något. Nu kommer kritiken mot SAS för allvarliga brister i rutinerna. En flygledare, som varit i tjänst i 13 timmar, uppmärksammade heller inte ett varningsmeddelande. Händelsen inträffade på en chartrad Boeing 737 på resa från Salzburg till Göteborg och Stockholm. Ombord vid starten i Salzburg fanns 180 passagerare, och planet var nästan fullt. I Göteborg gick dock 59 passagerare av och de resterande 121 satt kvar – samtliga satt längst bak i planet. På grund av brister i rutiner och datasystem fick piloterna felaktig information om passagerarnas placering, vilket fick till följd att planets tyngdpunkt befann sig långt bakom det område där den ska ligga, beskriver Haverikommissionen i sin rapport om händelsen. Reste sig självt När planet sköt fart på startbanan och skulle lyfta mot Stockholm, gjorde den felaktiga tyngdfördelningen att planet reste sig av sig självt, långt innan det uppnått den hastighet som behövs för att det ska kunna lyfta. När piloterna upptäckte vad som höll på att ske avbröt de starten och händelsen avlöpte utan skador på vare sig passagerare eller flygplan. Men haverikommissionen, som under nästan två års tid utrett vad som orsakade tillbudet, konstaterar allvarliga brister i rutinerna: Markuppehållet blev längre än planerat bland annat på grund av problem med tankningen, och stämningen blev irriterad. Felaktigt lastbesked Men vad som är allvarligare är att på lastbeskedet som befälhavaren fick strax före start så stod det att passagerarna var jämnt fördelade i karbinen. Problemet var att lastbeskedet, på grund av brister i datasystemen, var baserad på felaktiga uppgifter. Denna felaktighet syntes bara som ett diskret meddelande på en printer i ledningscentralen på Arlanda, men uppmärksammades inte av flightens flygledare. Haverikommissionen konstaterar dels att det inte fanns någon instruktion att bevaka just denna typ av meddelanden. Dels hade befattningshavaren ifråga varit i tjänst i cirka 13 timmar, vilket kan ha minskat hans uppmärksamhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Nå vil jeg ABSOLUTT ikke at dette skal fremstå som at jeg anklager noen for noenting, men er dette kanskje noe cabin crew ev kunne ha tenkt på? Seate pax grunnet trim og vekt er vel noe det har vært borte i før.
Som sagt, dette er kun ett spørsmål, som sikkert noen av våre flyvende kan svare på. Jeg forstår altså meget godt at det ikke er CAene sin jobb å regne vekt og balanse, og jeg legger ikke noe som helst ansvar (som jeg uansett ikke er i en posisjon til å gjøre) på dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Så da varslet cabin crew, men en valgte å stole på papirene....ikke uventet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Letar efter SAS fly | sas_bobby | Samlerhjørnet | 2 | 11-02-2016 21:27 |
BLL og AAL efter 29/102008 | Jan | Flyforum | 45 | 17-12-2008 11:05 |
Stewarder i panik efter styrtdyk | Bll spotter | Flyforum | 13 | 23-09-2005 10:49 |