![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
|
![]()
Reiste med SK 4111 fra Bodø i dag (OK, i går). I det vi var fremme ved rullebanen fikk vi beskjed om at det ville bli 5 min. pause pga innkommende fly. Dette syntes jeg var uvanlig lenge. Hadde prima utsikt, og fikk se en F-16 lande rett utenfor vinduet mitt, og til min store overraskelse brukte den bremseskjermen. Det var en del snøføyke, så jeg fikk ikke helt med meg det videre forløpet, men det var tydelig at noen mannskaper var ute og plukket opp ett eller annet fra runway før vi fikk bruke den.
1) Brukes bremseskjermen rutinemessig under forhold med dårlig bremseeffekt? Eller var dette et rent øvelsesmoment (eller et reelt problem)? 2) Må flyet slippe skjermen på RWY? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
|
![]()
1: I dag ble de brukt på grunn av det dårlige været (dårlig bremseeffekt), og fordi ragen/wire i øst er u/s. Skjerm kan også bli brukt om flyet lander tungt eller bare for trening.
2: Skjermen slippes ideelt sett ut fra runway, og da skal det ikke være noe problem, men med en gang de ikke kan se skjermen fra twr vil de kreve at noen plukker den opp |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
1) Bremseskjermen brukes rutinemessig selv med tørre baner. Ikke spesielt at F-16 bruker skjerm når den lander.
2) Skjermen skal aller helst bli sluppet av på kanten av rullebanen, gjerne med et lite gasspådrag for å blåse den inn på gresset ved siden av. Det er mulig å takse med skjerm, men regn med at den blir veldig fort slitt grunnet subbing langs bakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Airborne
|
![]() Quote:
Så kan det være firestripern sier "fem minutter" for å gi bolaget nok margin til å dekke pirkete passasjerhoder ( ![]() Tror nok du bare har bevitnet "just another day at the job"... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bremseskjerm F 5 | Tottr | Samlerhjørnet | 2 | 16-10-2012 12:14 |