![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
47 1/2 time etter at jeg ble plukket opp paa hotellet i Indy, var vi tilbake i USA etter en innholdsrik tur til Afrika.
Jeg ble for en ukes tid siden forespurt om jeg kunne foelge en charterflygning for DHS (Dept. of Homeland Security) til Accra og Monrovia. Eventyrlysten er ennaa ikke helt borte, saa etter aa ha rekruttert svigerfar som barnevakt var turen i boks. Foerste etappe gikk til Indianapolis hvor jeg skulle plukke opp cash for betaling av handling og avgifter. Jeg ankom med en Delta MD88 tirsdag ettermiddag og etter aa ha landet, maat vi vente paa denne takeoff'en foer vi kunne takse til terminalen: ![]() Grytidlig onsdag morgen var det overfoeringsflyvning til San Antonio med meg og to piloter, og etter aa ha takset rundt i 45 minutter, fant vi endelig en rullebane med RVR paa tillatt nivaa. Mao - ertesuppe .... Jeg satt i cockpit den siste delen av turen, og vi gjorde en vakker landing i SAT: ![]() ![]() Paa rampen i SAT sto disse to krabatene - 747'en skal til Transaero. ![]() ![]() Etter aa ha lastet opp 51 avviste afrikanere og deres vakter, bar det foerst avgaarde til San Juan, og deretter til Las Palmas. Begge steder var det moerkt, og i LPA ble vi parkert saa langt fra folk som det var mulig aa faa oss. Etter aa ha byttet crew, bar det videre til Accra hvor de foerste gjestene skulle av: ![]() I Accra sto det lagret en Ghana Airways-tier og diverse gamle niere. ![]() ![]() Ellers var det en del FN-trafikk, og sannelig kom det ikke en 330 fra Emirates ogsaa! Maa ha vaert god plass ombord. Det var ikke mange som gikk iland.... ![]() ![]() ![]() ![]() Security var ikke noe glade i kameraer og truet to av vaare vertinner med doed og fordervelse da de tok noen bilder paa tarmac. Hekdigvis saa ingen meg... Det tok oss to timer aa faa fuel .. Vi hadde forhaandsbetalt til Total i Frankrike, men det var ikke mulig aa faa tak i noen der som kunne bekrefte dette til den stedlige representanten i Ghana. Men endelig kom vi oss videre i retning Monrovia. Vi hadde faatt beskjed om at vi skulle v aere eneste jetfly paa bakken der, men da vi landet sto det en stor og fin A330 fra SN Brussels ved terminalen med teknisk. Like etter oss landet det en A330 til som brakte inn mekanikere og reservedeler, saa da var vi tre fly som maatte dele den ene flytrappen som fantes. Liberia staar foran nytt presidentvalg, saa security'en var hoey. Landet er heller utrygt for utlendinger, men flyplassen voktes av FN-styrker fra diverse land: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Da vi forlot Monrovia var lettelsen stor, og det var fri bar og party for vaktene. De toget av i Las Palmas med kurs for Hotel Melia, og da vi fikk det gamle crewet tilbake for ferryflighten hjem, var det paa tide aa gaa til ro der man kunne finne seg en behagelig soveplass. ![]() Siste leg'en ble endret til nonstop MDW - en tur paa 8 1/2 time. Etter nesten to doegn paa beina var det godt aa faa slengt seg ned paa en treseter og sovet litt. Jeg sov hele veien. Dette var vaar karjol, fotografert i Las Palmas: ![]() Etter aa a landet klokken 04:00 fredag morgen, bar det over til Delta og en 05:40 CRJ til Atlanta. Last edited by LN-MOW; 07-08-2008 at 04:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,347
|
![]()
Fantastiskt rapport og sikkert en utrolig opplevelse - selv på så kort tid...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 652
|
![]()
Jøss... Må bare si meg enig i at dette var en fantastisk rapport!
Hørtes ut som en spennende og interessant tur. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
Jeg digger slike reportasjer
Du er HELDIG du LN-MOW ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Finn ga oss noen forvarsel på hva du skulle ut på under vår Fly&Vin. Glad du kom like hel tilbake fra et slikt DHS-oppdrag. Dette var en kjemperapport!
Lurer litt på om det er andre regler for håndbagasjevekt på ATA? ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Glimrende beretning i ord og bilder! Ser ut til at du har funnet deg en spennende nisje i ATA, som gjør at du ikke går helt ledig
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Takk for flott reportasje Andreas.
Synes dette er en såpass interessant reportasje at den lett kunne dukket opp i Airways eller Airliner World magazine.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
TOP-Report
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 652
|
![]() Quote:
Reportasjen er absolutt interessant nok til å fortjene å bli publisert et eller annet sted... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Veldig bra, Andreas!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,347
|
![]()
DC-8`ern fra UPS må være ukens blinkskudd...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 566
|
![]()
Jeg ligger visst litt etter her - men det var en skikkelig bra rapport dette, spennende tur
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flying Blue Club Africa | LN-REF | Reiseforum | 6 | 12-06-2013 20:34 |
«Africa Space Research Programme» | Fredrik Propell | Småprat | 4 | 05-12-2011 20:42 |
Savipix goes Africa | Savipix | Reiseforum | 2 | 15-03-2010 07:45 |
To Africa we go...... | LN-MOW | Flyforum | 4 | 13-09-2005 08:55 |
TRAFIKKTALL JUNI 2005 / TRAFFIC FIGURES JUNE 2005 | sail4fun | Flyforum | 5 | 09-07-2005 11:22 |