![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Meget dramatisk da et fly fra City Airlines skal ha fall 9000 meter på drøye 2 minutter. Hva har skjedd her montro?
Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Ikke mye mer informasjon i The Aviation Herald, men "mechanics suspect a control malfunctioned."
http://avherald.com/h?article=435a2028&opt=0 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
|
![]()
For meg høres det ut som en "standard rapid descend" etter at de har mistet lufftrykket i cabin.
Oppleves nok som svært dramatisk for passasjerene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Er ikke dette en rimelig standard manøver ved tap av kabintrykk? Dvs. raskt ned til lavere høyde med "brukbar atmosfære"?
Edit: Wig-wag slo meg der ser jeg... Edit 2: Se også wikipedia for beskrivelse av "time of useful conciousness". Dette ser ut til å stemme med 50 sekunder tid tilgjengelig for den oppgitte høyden. Last edited by SpotOn; 03-01-2011 at 13:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Det er en imponerende descendrate om de tallene som står i adressa stemmer. Fester vel litt mere lit til tallene i avherald. Da var de i FL330, ca. 10000m og gikk i første omgang ned til ca. 3000m som vil være normalt i en slik situasjon. De 50 sekundene er viktige for å få på seg masken. Det er også det første man bør gjøre ved rapid decompression.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Samme "Time of Useful Consciousness" står skrevet i en "AOM" (crew-manual) jeg har, samt at man kan forvente skader på "the tympanic membrane" - eller trommehinnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,805
|
![]()
Jeg vet ikke helt, men jeg føler det blir litt feil bruk av ordet "falt", ettersom det viste seg at flyet slettes ikke falt, men hadde en emergency descent?
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Det kan tyde på at dette var en emergency descent men passasjerer og slett ikke media er klar over hva dette er for noe. Avisen skriver også at denne manøveren ble gjort for at flyet skulle holde seg i luften, men det blir jo også feil. Maskinen er fullt flyvedyktig selv om kabintrykket forsvinner.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,805
|
![]() Quote:
Maskinen er fullt flyvedyktig selv om kabintrykket forsvinner.. Hvor flyvedyktige flight crewet er ved tap av kabintrykk, er en annen sak.
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Cockpitcrew har egen prosedyre ved trykkfall og egne oksygenmasker med surstoff som umiddelbart skal taes i bruk.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,555
|
![]()
Hva kan årsaken til et slikt fall i kabintrykket være, og hvor fort forsvinner trykket ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
Rapid decompression: Umiddelbart trykkfall som følge av hull/stor skade på flykroppen. Pressure leak: Trykkfall er gradvis, kommer snikende. Tar noe lenger tid og man merker dette på vondt i ørene, svimmelhet etc.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,555
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Hurtig nedstigning ( emergency descent ) foretas umiddelbart når det er indikasjon på trykkfall uansett årsak. Etterforskningen her vil avdekke hva som har skjedd.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
|
![]()
Folk blir jo alltid vettaskremt av dette, så jeg lurte på om det rett og slett burde vært opplyst under sikkerhetsgjennomgangen, at hvis maskene kommer ned, går flyet alltid raskt ned? Altermativet får meg til å tenke på Helios Airways Flight 522, og er mye skumlere...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
Diverse evakueringer viser jo at folk drar med seg taxfree-poser, brekker beinet fordi de hopper ut med høye hæler ("ingen fortale meg at de måtte av") osv. Se på bildene fra Hudson, der stod folk på vingen uten vest, men med stresskoffert.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige | Tertit54 | Flyforum | 30 | 09-09-2020 16:36 |
Dramatisk nødlanding for 787 | PhilipNH | Flyforum | 2 | 10-11-2010 18:14 |
Dramatisk himmel og fantastisk lys | Harald Oanes | Bilder & foto | 16 | 19-10-2010 21:01 |
Flykrasj i Nord-Sverige (PA-32) | IL-2 | Flyforum | 0 | 01-10-2010 13:39 |
Overlevde dramatisk flystyrt | RuneGaus | Flyforum | 3 | 23-09-2007 01:13 |