Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2011, 12:55   #1
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Dramatisk i Nord Sverige

Meget dramatisk da et fly fra City Airlines skal ha fall 9000 meter på drøye 2 minutter. Hva har skjedd her montro?

Quote:
Jeg trodde vi skulle styrte, sier David Persson som fikk ødelagt trommehinnene sine da et passasjerfly fra City Airlines fikk problemer i luftrommet over Umeå i Västerbotten i Sverige.

Flyet som kom fra Göteborg fikk store problemer med trykkfall i kabinene ved 11,000 meters høyde i dag tidlig. Flymaskinene som hadde 18 passasjerer ombord pluss mannskap og besetning måtte gjøre en nødmanøver for å holde seg i luften.
http://www.adressa.no/nyheter/utenri...cle1570547.ece
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 12:57   #2
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Ikke mye mer informasjon i The Aviation Herald, men "mechanics suspect a control malfunctioned."

http://avherald.com/h?article=435a2028&opt=0
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 13:00   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

For meg høres det ut som en "standard rapid descend" etter at de har mistet lufftrykket i cabin.

Oppleves nok som svært dramatisk for passasjerene.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 13:00   #4
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Er ikke dette en rimelig standard manøver ved tap av kabintrykk? Dvs. raskt ned til lavere høyde med "brukbar atmosfære"?

Edit:
Wig-wag slo meg der ser jeg...

Edit 2:
Se også wikipedia for beskrivelse av "time of useful conciousness". Dette ser ut til å stemme med 50 sekunder tid tilgjengelig for den oppgitte høyden.

Last edited by SpotOn; 03-01-2011 at 13:04.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 13:10   #5
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Det er en imponerende descendrate om de tallene som står i adressa stemmer. Fester vel litt mere lit til tallene i avherald. Da var de i FL330, ca. 10000m og gikk i første omgang ned til ca. 3000m som vil være normalt i en slik situasjon. De 50 sekundene er viktige for å få på seg masken. Det er også det første man bør gjøre ved rapid decompression.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 13:25   #6
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Samme "Time of Useful Consciousness" står skrevet i en "AOM" (crew-manual) jeg har, samt at man kan forvente skader på "the tympanic membrane" - eller trommehinnen.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 15:07   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,805
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Jeg vet ikke helt, men jeg føler det blir litt feil bruk av ordet "falt", ettersom det viste seg at flyet slettes ikke falt, men hadde en emergency descent?
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 15:23   #8
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Det kan tyde på at dette var en emergency descent men passasjerer og slett ikke media er klar over hva dette er for noe. Avisen skriver også at denne manøveren ble gjort for at flyet skulle holde seg i luften, men det blir jo også feil. Maskinen er fullt flyvedyktig selv om kabintrykket forsvinner.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 15:29   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,805
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Det kan tyde på at dette var en emergency descent men passasjerer og slett ikke media er klar over hva dette er for noe. Avisen skriver også at denne manøveren ble gjort for at flyet skulle holde seg i luften, men det blir jo også feil. Maskinen er fullt flyvedyktig selv om kabintrykket forsvinner.
Det er sant.

Maskinen er fullt flyvedyktig selv om kabintrykket forsvinner.. Hvor flyvedyktige flight crewet er ved tap av kabintrykk, er en annen sak.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 15:50   #10
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Quote:
Originally Posted by Skyteam View Post
Det er sant.

Maskinen er fullt flyvedyktig selv om kabintrykket forsvinner.. Hvor flyvedyktige flight crewet er ved tap av kabintrykk, er en annen sak.
Cockpitcrew har egen prosedyre ved trykkfall og egne oksygenmasker med surstoff som umiddelbart skal taes i bruk.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 16:09   #11
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,555
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Hva kan årsaken til et slikt fall i kabintrykket være, og hvor fort forsvinner trykket ?
C130 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 16:28   #12
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Hva kan årsaken til et slikt fall i kabintrykket være, og hvor fort forsvinner trykket ?
I flybransjen så er det to begrep som beskriver trykkfall:

Rapid decompression: Umiddelbart trykkfall som følge av hull/stor skade på flykroppen.

Pressure leak: Trykkfall er gradvis, kommer snikende. Tar noe lenger tid og man merker dette på vondt i ørene, svimmelhet etc.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 19:01   #13
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,555
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
I flybransjen så er det to begrep som beskriver trykkfall:

Rapid decompression: Umiddelbart trykkfall som følge av hull/stor skade på flykroppen.
Er det da trolig at det er rapid decompression som er tilfelle her da, siden de foretok en så hurtig nedstigning ....?
C130 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 20:12   #14
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Er det da trolig at det er rapid decompression som er tilfelle her da, siden de foretok en så hurtig nedstigning ....?
Hurtig nedstigning ( emergency descent ) foretas umiddelbart når det er indikasjon på trykkfall uansett årsak. Etterforskningen her vil avdekke hva som har skjedd.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 21:35   #15
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Hurtig nedstigning ( emergency descent ) foretas umiddelbart når det er indikasjon på trykkfall uansett årsak.
Folk blir jo alltid vettaskremt av dette, så jeg lurte på om det rett og slett burde vært opplyst under sikkerhetsgjennomgangen, at hvis maskene kommer ned, går flyet alltid raskt ned? Altermativet får meg til å tenke på Helios Airways Flight 522, og er mye skumlere...
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 21:45   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Dramatisk i Nord Sverige

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Folk blir jo alltid vettaskremt av dette, så jeg lurte på om det rett og slett burde vært opplyst under sikkerhetsgjennomgangen, at hvis maskene kommer ned, går flyet alltid raskt ned?
Hva husker folk av gjennomgangen? Jo lenger den blir jo mindre husker man. Viktig at en sikkerhetsgjennomgang er "to the point" på det folk MÅ huske/gjøre, ikke hva som kan være greit å vite. Her tror jeg det er viktigere med en skikkelig debrief i etterkant, det kan bidra til å endre bildet man får i hodet.

Diverse evakueringer viser jo at folk drar med seg taxfree-poser, brekker beinet fordi de hopper ut med høye hæler ("ingen fortale meg at de måtte av") osv. Se på bildene fra Hudson, der stod folk på vingen uten vest, men med stresskoffert.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ni døde i flyulykke i Nord-Sverige Tertit54 Flyforum 30 09-09-2020 16:36
Dramatisk nødlanding for 787 PhilipNH Flyforum 2 10-11-2010 18:14
Dramatisk himmel og fantastisk lys Harald Oanes Bilder & foto 16 19-10-2010 21:01
Flykrasj i Nord-Sverige (PA-32) IL-2 Flyforum 0 01-10-2010 13:39
Overlevde dramatisk flystyrt RuneGaus Flyforum 3 23-09-2007 01:13


All times are GMT +2. The time now is 14:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.