![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,842
|
![]()
Hadde et femiliråd i dag om sommerferien. Sommerhus er booket i Cannes samt fleksibel leiebil og fly. Tenkte å avbestille de to siste å kjøre ned? Er det egentlig en lit kul ide? "Sparer" 45-50.000 på leiebilen og fly.
Pluss: - Masse opplevelser - Se mange nye steder - Kulere bil der nede (Sixt skal ha 120.000 for en ribbet Range Rover i to uker) - Sparer faktisk penger på det. Minus: - Leie unger - Bil går i stykker - Kiel fergen møkkadyr (23.000 NOK t/r) Noen meninger råd? Dekker reiseforsikring noe som helst på bilen? ALternativer til Kiel-fergen? Bilen er perfekt til langkjøring, men elendig kvalitet. Den har garanti som sikkert gjelder i Europa og man melder seg vel inn i NAF osv? Kul rute å ta nedover? Takk Last edited by SudCaravelle; 15-04-2023 at 18:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
Alternativer til Kielfergen kan være Stena Line Gøteborg-Kiel. Har muligens ikke helt det samme «cruiseskip»-stempelet som Color Line fra Oslo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,025
|
![]()
Man trenger jo heller ikke ta Kielferger begge veier? Heller da legge inn et stopp i København eller noe?
Det er jo veldig mye å se på veien, så handler vel i bunn og grunn hva man ønsker å se. Og hvor lang tid man vil bruke, vs rene transportetapper Men jeg mistenker dine barn (og kone) er mer behagelig på langtur enn mine, selv om de har 50% fler ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]()
Kjør på:-) Selv har vi planer (2024) om å ta Stelvio`n på tur til nettopp Stelviopasset. Nedover tipper jeg vi kjører hele veien…og gjerne så langt øst vi tenker det er trygt å kjøre. Hjemover har vi ikke sett på ennå…men har tidligere kjørt Frankfurt-Bologna t/r og på hjemveien kjørte vi gjennom Sveits…det blir liksom aldri feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,842
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
Du har også Holland Norway Lines, som navnet til trodd seiler mellom Norge og Tyskland. Du må kjøre til Kristiansand først, men starter bilturen videre et lite hakk lenger syd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,842
|
![]() Quote:
![]() Hadde en tur for 20 år siden gjennom Sveits og det var jo minner for livet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,842
|
![]()
Oj... Den var spennende..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,025
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Funker fint å ta superspeed fra Larvik. Da bruker man ca 9 timer fra Oslo til grensa Danmark Tyskland. Sen avgang begge veier er både billigere og mindre full av barnefamilier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
|
![]()
Kjøp tysk bil og kjør ned….
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,992
|
![]()
Støttes! De siste tre årene har vi tatt Hurtigruten fra BGO-TOS/Finnsnes/BOO i hhv. 2020/21/22 og kjørt hjem. Helt magisk, og sendte kid + kone med fly TRD-BGO i 21 og SSJ-TRD-BGO i 22/fjor slik at jeg kunne cruise over Dovre, Sognefjellet m.m. i eget tempo
![]() I år er tyskeren for fullt tilbake på båten, så da kjører jeg opp til AES alene, flyr og møter de andre på hytta (Mandal, dermed KRS) for så å fly tilbake til AES alle tre. Bil for fly gir som du og andre er inne på utrolige opplevelser og er mye billigere enn fly+leiebil. Kanskje ta med en kid nedover, og annen oppover, mens dragen flyr med resten? Eller en annen kombo. Planlegg stopp strategisk med backups ift. vær - badeland er digg når det regner f.eks. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,343
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,883
|
![]()
Bilen må ikke nødendigvis være tysk, bare man har en mekaniker som Greger Strøm funker allt unntatt Toyota !
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,614
|
![]()
Tut og kjør! Hele veien. Min høyst personlige oppfatning er at Kielfergen er svært sterkt oppskrytt. I tillegg er den støggdyr, spesielt hvis du skal ha med bil og drage. Hvis du pingler ut og må ta ferge (Det går da for svarte sammenhengende firefeltsvei helt til Slemdal..!) så ville jeg tatt Larvik-Hirtshals, evnt. Kristiansand-Hirtshals.
Som det har blitt nevnt, om du sender dragen og en/to/tre arvinger luftveien og tar transportetappen som en guttetur (med Porschen?) kan det jo bli gøy. Her kan du få både flyplasser, flymuseer, bilmuseer (Autostadt i Wolfsburg f.eks) og selveste Nürburgring «gratis» med på kjøpet. Og fri fart. Hamburg er vond å unngå, og her er timing essensielt. Fritzen har fått det for seg at alt som er av trafikk i Nord-Tyskland (og det er ganske mye!) bør få seg en tur gjennom Hamburg, og da spesielt Elbtunnel på A7. For å gjøre det mer interessant har de stengt to-tre av fire løp i evigheter. «Wir bauen für Sie» påstår de. «Wir bauen für jemand im Zukunft» passer nok bedre. Nuvel, tenk over når på døgnet du vil passere nåløyet. Med stort pågangsmot og tung pedalfot er det mulig å ta hele turen innafor ett døgn, men sett nå av en natt eller to/tre og kos deg både nedover og oppover. Da kan du utforske litt utenfor hovedveiene, og kose deg på noen småveier gjennom Alpene. Vel verdt en omvei. Og du trenger jo heller ikke kjøre samme veien begge veier. Nok å velge mellom. Vel verdt er det også å søke på brukbare restauranter og hoteller litt unna motorveiene. Tror jeg har til gode å oppleve noe annet enn sur/likegyldig service og ulike varianter av stuet grevling med pommes frittes på veikroene nedigjennom. Greit nok å stoppe for drivstoff, cola/kaffe og baguett, men ikke noe mer. God tur! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,000
|
![]()
Og husk at det er kun i Tyskland dette skiltet finnes. Det gir jo anledning til å prøve bilens farts ressurser uten å risikere bot.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,383
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,883
|
![]()
Nei dette er en historisk fyr som fikk selv kjedelige Ford’er til å yte ting Ford ikke var klar over at en Cortina / Escort kunne
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,883
|
![]() Quote:
Er ikke bekymret overhodet for neste tur fra NJ med IKKEFUCKINGTOYOTA til Seattle ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2 | 737-405 | Reiseforum | 29 | 24-04-2012 11:42 |
ARN-SYD 19.200 SEK / OSL-SYD 17700 NOK i C-klasse | Discus | Reiseforum | 2 | 30-12-2009 11:11 |
Det gode liv i EU - en rundtur i Mellom-Europa | Discus | TripReports | 16 | 01-11-2008 06:36 |
Nytt alternativ mellom LAX og SYD | Tommy777 | Flyforum | 27 | 24-08-2008 07:31 |
Oekt reiselyst mellom USA og Europa | LN-MOW | Flyforum | 0 | 11-07-2006 14:42 |