![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kom over bilder fra en ferietur til Danmark i 2006. Har behandlet noen av dem, alle sammen tatt 5. juli 2006 på flyplassen i Billund.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så fortsetter jeg å jobbe videre, i samme mappa ligger bilder både fra Esbjerg og Stauning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Oj dæven det var flott å se Snowflake igjen! Flotte bilder
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Esbjerg 6. juli. Her dominerer oljetrafikken, husker at jeg akkurat misset avgangen til BMI, men fikk med meg litt helikopertrafikk. Ryanair dukket også opp, siden har de trukket seg bort fra Esbjerg.
![]() ![]() ![]() EI-DLJ, levert i mars 2006, så det vil si at flyet var tilnærmet nytt når dette bildet ble tatt. ![]() ![]() ![]() ![]() EC-155B-1 bygd i 2005, snaut ett år før jeg knipset den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fortsetter med bilder fra Danmarks Flymuseum i Stauning, her er et par bilder fra innsiden, regner med at de første flyene er gjenkjennelige:
![]() ![]() ![]() Gloster Meteor, dette flyet er i følge nettsiden til museet restaurert av ungdomsskoleelever. ![]() Spitfire HF Mk. IXE ![]() "Made in Denmark" - KZIII benyttet som ambulansefly frem til 1962. ![]() KZ VIÌI ![]() Første konstruksjon fra KZ (Kramme og Zeuthen), dette er imidlertid en replica. ![]() En Hawker-konstruksjon, opprinnelig kalt Woodcock, men med enkelte modifikasjoner fikk den navnet Dankok i dansk tjeneste. Noen få ble levert fra Hawker, men dette flyet er bygget på lisens i København. ![]() HT-1 Hollscmidt 222. Formålet med denne var å konstruere en maskin som var enkel å bygge, og med to motorer for ekstra sikkerhet. Motorene er Volkswagen bilmotorer. Neste omgang blir flygende KZ ved museets egen gressbane. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Mange gledelige gjennsyn her, skulle gjerne sett Snowflake og Sterling den dag i dag.
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Mye fint her!
Savner egentlig Maersk Air! De hadde en utmerket "foran gardinet" service og setekvalitet! 3+2 på sin 737! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har kommet over et par bilder av Maersk også, men de hører nok hjemme i en annen post. Den neste og siste delen som hører til her får komme i morgen, har ikke somlet meg til å se gjennom de siste bildene enda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hva gjør du når du tilfeldigvis fnner ut at et flymuseum i nærheten skal ha flydag? Jo man møter opp selvfølgelig! Og når man finner ut at dette museet har egen gressbane bak bygningen, jo da blir det sånn:
![]() Fairchild Cornell opps, Chipmunk.... her har jeg vært i min egen verden og vel så det ![]() ![]() Tiger Moth ![]() KZ X - Dette var den siste serieproduserte KZ-type. 12 stk ble levert til den danske hæren 1952-53, men den ble fort tatt ut av tjeneste etter flere uhell inkludert tre krasj. Undersøkelser ved Farnborough frikjente designet, men flyene ble allikvel skrotet i løpet av 50-årene. OY-AOL er prototypen, og er eneste gjenværende. ![]() KZ VII - Prototypen fløy første gang i 1946, totalt 56 ble bygd. ![]() ![]() Plutselig dukket Anton også opp, denne tok av fra banen på selve flyplassen. ![]() Piper J-4 Coupé ![]() ![]() ![]() KZ IV - Konstruert som ambulansefly, to stykker ble bygd. OY-DIZ fløy første gang i -44. Skrev egentlig at dette ble siste del, men har flere bilder fra museet og flyplassen... Last edited by LN-GBM; 04-12-2010 at 13:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flere bilder fra Danmarks Flymuseum i Stauning:
![]() Saab Draken ![]() Burde være velkjent... ![]() Hughes 500 ![]() deHavilland Hornet Moth ![]() Taylorcraft Plus D ![]() Beech F90 King Air N6VJ ![]() Benairs Cessna 550 Citation II, OY-BZT ![]() Terminalen, Stauning lufthavn Da kan jeg nærmest garantere ( ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Mye pene bilder her.. Takk for titten
![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mange pene bilder! Artig når en oppdager nye flytyper
![]()
![]() |
#12 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Vet du om en grei måte å ta seg fram til Stauning og museet uten å leie bil eller ha eget fly? Jeg har lyst til å besøke det, men har ikke funnet noen formuftig reisemåte fra Oslo til Stauning - kanskje det er noen som har tenkt på en flytur ned dit til sommeren og har plass til en passasjer? MVH Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Aviator
|
![]()
Fine bilder! Liten korreksjon: OY-ALD er en de Havilland Chipmunk, ikke en Fairchild Cornell.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------- Oh I have slipped the surly bonds of earth, and danced the skies on laughter-silvered wings; sunward I’ve climbed, and joined the tumbling mirth of sun-split clouds - and done a hundred things you have not dreamed - wheeled and soared and swung... Poetry: Magee. Pilotry: Helge Storflor |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Når jeg reiste ned så var jeg på et feriesenter i Esbjerg-området, ferja til Hirtshals og bil videre. Flymuseet kom jeg over ved en tilfeldighet, og husker ikke hvordan jeg kjørte for å komme meg dit. Men fant siden deres, med kart: http://flymuseum.dk/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lørdagsgodt fra braathens | LN-HFH | Samlerhjørnet | 9 | 10-05-2015 22:50 |
AIP for Danmark | Mariushb | Flyforum | 9 | 06-04-2012 00:10 |
"Luft-Slagt om Danmark", Del 2: Hvordan gar det egentlig med Transavia Danmark??? | BU662 | Flyforum | 9 | 19-01-2010 22:33 |
SAS Danmark tar all inntjening på Norge - Danmark rutene | MartinL | Flyforum | 22 | 15-06-2006 13:50 |