![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
|
![]()
Lufthansa bestiller 25 A320neo, 5 A321neo og 5 777F
http://presse.lufthansa.com/en/news-...icle/1896.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Der kom den ja! Gratulerer til Lufthansa og Airbus (og Boeing da)!! Kan hende det kommer flere A320NEO etterhvert, LH har jo også over 60 B737CL som skal ut i løpet av de neste ti årene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Ikke så uventet, og sikkert et lurt trekk av Lufthansa.
Gratulerer til Airbus, Lufthansa og Boeing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
LH holder nok igjen en del ordrer og venter å ser hva Boeing gjør.
30 fly er ikke mye når vi vet hvor mange 737CL og eldre A320 som skal ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Lufthansa hoppar på NEO tåget, det är logiskt med tanke på den enorma A32X flottan som LH group har.
Grymt med Boeing 777F i Lufthansa målning!! Jag tror Lufthansa kommer ersätta sina 737-500/300 med Bombardier C-Ceries, LH har redan 30 C-Series beställda med option på ytterliggare 30st. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
C-Serie er - sett fra kapasitet - ikke god egned er erstatte de 737CL pa en 1:1 basis, siden det bare kan tilby dagens kapasitet, ergo gir ingen rom for fremtidlig vekst. Etter NEK-modifikasjon vil LH sine 735 har 120 seter, sa en mulig erstatter for disse fly skulle ha 140-150 seter. Og dette kan Bombardier per idag ikke tilby. Mitt tip er at alle 737CL blir erstatted med dette hva Boeing kommer a lansere i Paris. Og jeg vil ikke vaere overrasked dersom vi ser LH som European Launch Customer. Mye snakk blant skulte dörer...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Nej, 797 är inte alls lika logiskt för SAS.
En ny Boeing 797 lär inte ha något gemensamt med dagens Boeing 737 som i grunden baseras på den snart 60 år gamla Boeing 707. Med en 737NG rating lär det förhoppningsvis inte gå att flyga frantidens 797. A320NEO kommer däremot ha mycket gemensamt dagens A32X.. LH ägda Swiss och Austrian tar fortfarande leverans av nya A32X..så i framtiden kommer nog även NEO dit också. De 30 optionerna som LH har på C-Series tror jag mycket väl kan ersätta LHs B737-500 under de kommande 10 åren. På lite längre sikt tror & hoppas jag LH väljer att ta leverans av de återstående 20 optionerna på 747-8i och fler 777F för att succesivt ersätta 747-400 & MD-11 flottan. Tror ni LH kommer välja GE-90-110B eller -115B till framdrivning av sina 777F? Last edited by L-1011; 16-03-2011 at 23:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
Hvorfor i all verden skal LH kjøpe B797 når de allerede har bestilt 30 A32XNEO? Det høres heller ut som noe SK kunne funnet på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Fleet commonality er overrated. Særlig når vi snakker så store flåter. Fleksibiliteten mer enn oppveier for ekstrakostnadene, som i denne sammenhengen er ubetydlige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Lufthansa er såpass gode i regning at de nok velger den løsningen som er mest lønnsom for deres situasjon. Last edited by Dag Viking; 16-03-2011 at 23:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Hur kan flera på detta forum känna till så mycket om Boeing 797???
Sist jag kollade på Boeings hemsida www.boeing.com så fanns det inget flygplan med beteckningen 797. Lustigt, i tråden om varför DY valde 737-800 & inte A320 som 737-300 ersättare var det flera som pekade på "Fleet commonality" mellan 737-300 & 737-800 som ett av flera skäl till att valet blev 738. Varför skulle Fleet commonality vara mindre viktigt för Lufthansa Group än DY? Lufthansa har aldrig haft några A320-100. Det tillverkades bara 21st A320-100 och de enda bolagen som flög dem var Air France & British Airways. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Hvem har skrevet at Lufthansa har A320-100?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Dag Viking skrev att LH har A320-100
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
|
![]()
Dag Viking presiserte aldri at det var A320, han skrev A32X. Sist søndag fløy jeg en gammel, og slitt A321-100. Men komforten, og lydnivået var behagelig.
BU662, jeg slet med noen av utsagnene. Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Ser vi 797 som en helt-ny fly, sa vil det vaere overlegen i forhold til A320NEO. Dette overlegenhet vil i sa fall vaere fordel - ikke at Buchholz og hans team evaluerer nöktern. Den nye cockpit i 797 vil - selv om dette er nytt - ha den Boeing grunn-filosifi. Derfor ser jeg ingen problem med dette. Jeg for min del er likevel 99,9% sikkert at LH vet alrede en god del om hva 797 kommer a se ut...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]()
B777 F, skal de erstatte noen av de MD-11 F LH cargo allerede har i flåten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
LH var en sen MD-11 kund och har de allra sista byggda MD-11F.
De behöver nog inte ersättas än på 10-15 år. LH brukar flyga sina widebody länge. De 5 Boeing 777F kommer nog i början vara för expansion snarare än ersättare för MD-11F. Jag är fortfarande inte helt säker på att 797 kommer inträffa än. Kommer 797 vara tillräckligt överlägsen A32XNEO för att rättfärdiga en investering på 100-200 miljarder? Givet att NEO och 797 kommer ha samma motorer måste denna överlägsenhet i bränsleförbrukning främst komma från 797s aerodynamiska design. Med tanke på de många korta rutter dagens 737NG & A32X flyger så kan det bli svårt att få till en sådan stor överlägsenhet i bränsleförbrukning för 797 VS NEO. Boeing kanske tom lanserar en B737NEO för att konkurrera mot A32XNEO och en ny större 797 modell för att sikta in sig den stora åldrande flottan av Boeing 757/767-200, Airbus A310/A300. Varken Airbus eller Boeing har någon modell i den storleksklassen i produktion längre. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
CSA bestiller A320neo | Trdfly | Flyforum | 0 | 29-03-2016 19:34 |
Wizz Air bestiller 110 A321NEO | jameson82 | Flyforum | 4 | 14-09-2015 12:59 |
Cebu Pacific bestiller 7 A320 og 30 A321neo | Someone | Flyforum | 0 | 16-06-2011 09:10 |
TAM bestiller A320NEO | jameson82 | Flyforum | 1 | 28-02-2011 14:33 |
Air Atlanta Icelandic bestiller ytterligere 4x 777F | Trety | Flyforum | 1 | 03-01-2006 17:24 |