Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-11-2010, 03:21   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
India Kapteinen gikk på do - så gikk alt til h.......

F/O'en må ha tatt lappen på postordre .... merkelig episode.

Quote:
An Air India Express Boeing 737-800, registration VT-AXJ performing flight IX-212 from Dubai (United Arab Emirates) to Pune (India) with 113 passengers, was enroute at FL370 at Mach 0.76 between waypoints PARAR and DOGET with autopilot A in CMD mode and autothrottle engaged. The captain decided to take a short break to visit the washroom and left the cockpit, however noticed the washroom was occupied and wanted to return to the cockpit, when he noticed the airplane was pitching down. He attempted to enter the cockpit, the cockpit door however did not open. He used the emergency access code to open the door and re-entered the cockpit about 40 seconds after he had left the cockpit. He observed the airplane's attitude was 26 degrees nose down and 5 degrees left bank, the speed in the red band, the mach overspeed clackers sounding. He disengaged the autopilot, arrested the descent, switched the engines to continous relight and resumed level flight before climbing back to FL370 and joining the assigned track again. The captain then engaged LNAV and VNAV modes and engaged the autopilot. The airplane continued to Pune for a safe landing, no injuries and no damage occurred.
http://avherald.com/h?article=433d30d2&opt=0
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 29-11-2010, 07:50   #2
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Kapteinen gikk på do - så gikk alt til h.......

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
F/O'en må ha tatt lappen på postordre .... merkelig episode.
Om det var noen FO der i det hele tatt, da...
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2010, 08:07   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Kapteinen gikk på do - så gikk alt til h.......

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Om det var noen FO der i det hele tatt, da...
Skulle tro det ja.
Quote:
The incident occurred due to inadvertent handling of the control column in fully automated mode by the copilot which got compounded as he was not trained to recover the aircraft in automated mode.
Hva skal man si? Det finnes de som får lappen på postordre ja. Både rating og x antall timer erfaring kan kjøpes for penger.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2010, 09:06   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
Default Re: Kapteinen gikk på do - så gikk alt til h.......

Skremmende historie! Kan det være hele sannheten da?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2010, 10:01   #5
Jostein
ScanFlyer Blue
 
Jostein's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Abu Dhabi
Posts: 100
Default Re: Kapteinen gikk på do - så gikk alt til h.......

Det viser bare at Kapteinen ikke har noe på "Vaskerommet" å gjøre

Men, det finnes nok en del ekstra informasjon om hva som skjedde og hva som gjorde at Styrmannen ble sittende der alene med en flymaskin ute av kontroll.
Jostein is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2010, 12:41   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
Default Re: Kapteinen gikk på do - så gikk alt til h.......

Trykk paa linken. Det er grundig beskrevet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 29-11-2010, 14:50   #7
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Kapteinen gikk på do - så gikk alt til h.......

"Interessant" sak dette...
Man må formode at FO'en ikke var akutt syk eller forsøkte seg på et "stunt" som i den Egypt-Air-saken (FO'en kjørte kontrollene full forward bevisst mens CPT var ute på lavatory..)

Teoretisk kan jo slike saker skje over alt, men jeg tror det er en kjensgjerning at enkelte steder i verden ligger man noe tilbake vedr. bl.a. CRM. I Nord-Amerika, Vest Europa og det meste av Far East+Australia mener jeg at CRM og en generell forståelse ligger godt an. Men noen steder har man enda en klar definert rolle som commander og tilsvarende klar definert rolle som FO. Man får da en veldig bratt vinkel i det cockpitsamarbeidet, og er FO'en fersk, uerfaren og kanskje også egentlig uegnet, så kan slike episoder inntreffe.

I vår del av verden deler man 100 % på oppgavene, og utenom i helt spesielle tilfeller, så flyr man annenhver "leg", får annenhver landing, mens den andre så tar annenhver communication, flight-log etc...Man opparbeider dermed erfaring som FO som gjør at man kan klare seg alene i nær sagt alle situasjoner.

Man vet dog aldri hva som eksakt ligger bak slike saker, og noen ganger kjenner man ikke til "hele bildet". Man skal være forsiktig med å si noe man ikke har dekning for. Uansett godt at det gikk bra her.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2010, 14:58   #8
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
Default Re: Kapteinen gikk på do - så gikk alt til h.......

Litt foruroligende at selv ikke kapteinen heller ikke gjorde de rette tingene...?

Quote:
He did not take control according to take over procedure [...] The captain did not gradually increase control forces [...] opposite forces from the first officer and the captain [...]
Ability of keeping cool under pressure høres ut som noe de burde trene mer på / teste før ansettelse....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2010, 15:27   #9
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,634
Default Re: Kapteinen gikk på do - så gikk alt til h.......

Vill historie, men det passer bra med ting jeg har hørt fra en kamerat som fløy som instruktør på 737 i India.

Blir fristende med link til en annen sak i India http://www.pprune.org/rumours-news/4...ot-things.html
CFM is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2010, 00:50   #10
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Kapteinen gikk på do - så gikk alt til h.......

Spenstig sak, dette!

CFM, man trenger ikke dra til India for å finne slikt (dette var riktignok kun én person, men dog) : http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/f...t-3182498.html
MFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
15.01.18 DY183 HAU-OSL, gikk til GOT Twin Otter Register- og ATC-Forum 1 15-01-2018 13:24
Drømmeferien til USA gikk i vasken: - Elendig service av Norwegian LN-TIB Småprat 52 21-07-2014 22:59
Hvorfor gikk -TUK videre til KKN? Glenn Register- og ATC-Forum 12 01-07-2011 10:32
Flypassasjer gikk amok - slo flyvertinne til blods storg Flyforum 1 12-06-2010 22:56
Ryanair gikk til TRF på grunn av vind i HAU GF1 Flyforum 25 05-10-2009 19:34


All times are GMT +2. The time now is 17:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.