Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-11-2010, 22:50   #1
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,122
Default Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Lurer på hvordan Norwegian (og sas) benytter flymannskapet sitt på såpass lange ruter som til Kanariøyene og Dubai. Er det samme crew som flyr tur\retur, eller har de mannskap på ankomstdestinasjonen som tar over flyet på returen til Norge. Blir i såfall lange turer. Tar fort 12 timer det. Og hva da når det blir forsinkelser, f.eks grunnet værforhold. Charterselskapene bytter vel crew på returen. Har ihvertfall opplevd det. Muligens de flyr tur\retur på kortere turer.

Og hva med Thais ene daglige avgang. Det crewet må vel overnatte i Oslo til returen neste dag, pga hviletiden. Continental må vel det pga den korte snutiden på sin rute.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2010, 23:00   #2
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

På dubai bytter de ja. De som flyr ned mandag fra oslo, flyr tilbake til stockholm dagen etter.
steel is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 01:27   #3
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

DY flyr DXB fra OSL, ARN og CPH. De som flyr ned fra f.eks OSL flyr til ARN eller CPH neste natt. Canaries varierer, noen ganger flyr samme crew tur retur og noen ganger flyr de hjem dagen etter.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 01:33   #4
LN-VIN
Newcomer
 
LN-VIN's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 13
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Da lurer jeg på hva Thomas Cook Scandinavia crewet gjør når de flyr til Phuket, der det kun er 3 ukentlige avganger.
LN-VIN is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 01:35   #5
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Quote:
Originally Posted by LN-VIN View Post
Da lurer jeg på hva Thomas Cook Scandinavia crewet gjør når de flyr til Phuket, der det kun er 3 ukentlige avganger.
Ekstra crew, flyr crew med andre selskaper eller så får crew slikke sol i en dag eller tre.
(Skudd i mørket)
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 03:33   #6
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Ekstra crew, flyr crew med andre selskaper eller så får crew slikke sol i en dag eller tre.
(Skudd i mørket)
Om dere følger med i gomorgen trådene så vil dere se at TallyHo har et døgn eller to å komme seg på før turen går hjem fra Thailand.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 05:51   #7
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Tjenestegjøringsreglene (JAR subpart Q) sier at vi skal ha min tre døgns nedhviling på en slik langtur (eks. OSL-HKT (Phuket) og hjem igjen. For vårt tilfelle kan noen av turene gå hjem via Dubai (A333), og da er turene på rundt 5 døgn. Med 17 ukentlige Thomas Cook avganger fra Skandinavia til Thailand, går slingeprogrammet dit greit. Annerledes på små destinasjoner, der crewet kan bli liggende med pax en uke (men det er dyrt for firmaet).

Vedr. Kanariøy-slingene. Det er en risiko at noen selskaper (DY, og troligvis også SAS) legger crewet på t/r samme dag. Dette gjøres i alle fall i en viss utstrekning, og faren er stor at man må gjøre en såkalt "extension" på tjenestegjøringen, for å få det til å henge sammen. En slik "extension" var ikke ment å brukes planleggingsmessig, men kan fort bli redningsplanken for å få flyet hjem derfra. Det skal ikke mer til en en slot eller deicing-kø på OSL før man er der. Og det er ikke mye krutt igjen i folket etter en sånn t/r arbeidsdag.

For billettprisen er dette sef. OK. Men på et eller annet tidspunkt blir man utslitt (fatique), og da kan strikken ryke. Det koster å holde standbycrew, ha nytt crew hjem, hotell, transport, dietter etc, men man får glade medarbeidere som holder ut i jobben sin.
Og får man en streik eller annen uforutsett forsinkelse (som sist uke), ja da har man ikke malt seg inn i et hjørne om man har noen som har mulighet å ta maskinen hjem.

Så - om alt går på skinner, så funker det for disse selskapene. Men man tåler altså ingen overraskelser.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 07:29   #8
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

CO-crew har 24 timers stopp på første maskin, CO39/38 og 48 timer på sommerruten.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 09:35   #9
Stoarn
ScanFlyer Silver
 
Stoarn's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Annen spørsmal (om SAS):

Kanskje alle husker bra trist historien med flyvertinne Vera som ble dodat i Radisson Amager. I aviser stod det at hun var basert i OSL, men tjenet mest paa lange distanser (denne dagen CPH-PEK).

Er det oft och regelbundet hos SAS at kabinpersonal fra en hovedstad pendler til annen til jobbet? Deadheading + hoteller det maaste koste mye mye...
__________________
LOT oss fly!

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 10:29   #10
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Det er kun OSL-basert cabin crew som overnatter i CPH før langrutetur. Om sommeren pleier de å reise ned samme dag. Cabin crew har lengre innsjekkingstid en pilotene, og kan dermed fort ende opp med arbeidstidsproblemer ved forsinkelser, teknisk osv.
SAS flyr tur/retur med samme crew til Kanariøyene, Azorene og Sharm el Sheik. Lange dager. Nok en grunn til å fly langruter. Mine lengste dager er BKK-CPH og NRT-CPH. Ca. 11-11 1/2 time. 12-13 timer i en 737? Fytterakker'n!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 10:48   #11
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Thomas Cook Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Quote:
Originally Posted by LN-VIN View Post
Da lurer jeg på hva Thomas Cook Scandinavia crewet gjør når de flyr til Phuket, der det kun er 3 ukentlige avganger.
Husk at besetningene på Krabi rutene også ligger på hotell i Phuket. Dvs. at flyr du inn til Phuket, kan det hende du flyr ut fra Krabi og motsatt...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 14:40   #12
Kjetil.L
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 101
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Quote:
Originally Posted by LTH View Post
Husk at besetningene på Krabi rutene også ligger på hotell i Phuket. Dvs. at flyr du inn til Phuket, kan det hende du flyr ut fra Krabi og motsatt...
Dette hørtes veldig bakvendt ut. Vet du hvorfor det er slik?
Kjetil.L is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 15:38   #13
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Thomas Cook fløy også tur/retur Kanari i DC10(Premiair) tiden på vinteren. Det var selvfølgelig før subpart Q kom inn i bildet.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 15:49   #14
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Fløy med Virgin Atlantic til Havanna og tilbringte onsdag til søndag på samme hotell som crewet. Om de var så mye mer uthvilte til hjemreisen spørs, etter noen dager med heftig fyll og fest. De sa selv at turen hjem pleide å være hard.
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 18:20   #15
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

SK OSL-LPA-OSL

SK har vel nå 4 ukentlige rutefly + en charter OSL-LPA-OSL
Alle disse går med samme crew begge veier
Så da er det ci på 4697 0815 [en time før avgang] og co 2150 , som, vel skulle bli en 'arbeidsdag' på 13.35 , altå et par timer mer en CPH-NRT.

Da er det greit med ro i huset, satt frem fotbad og et lite glass vin , eller ligge laaaavt.

om man skal fly dagen etter så blir det typisk ci en gang litt utpå ettermiddagen.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 22:16   #16
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Thomas Cook Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Quote:
Originally Posted by Kjetil.L View Post
Dette hørtes veldig bakvendt ut. Vet du hvorfor det er slik?
Det er vel slik for at crewet skal slippe å ligge så lenge på hotell. Det er faktisk ikke mer enn en biltur på 2-3 timer mellom Krabi og Phuket...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2010, 23:56   #17
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Disponering av crew - hvordan gjør de det?

Quote:
Originally Posted by Kua View Post
Thomas Cook fløy også tur/retur Kanari i DC10(Premiair) tiden på vinteren. Det var selvfølgelig før subpart Q kom inn i bildet.
----
Ja, maskinene (DC10'ene) gikk t/r samme dag, men med annen besetning hjem. Om et besetningsmedlem unntaksvis fløy hjem igjen, var det normalt som "passiv" tjenestegjørende.

Dog skal man huske at det går en "geografisk linje", som gjør at man f.eks fra København kan klare en slik t/r samme dag, mens Oslo altså ligger i grensesonen. Således opplever man i vårt selskap at kabin-kolleger fra basene i MMX, BLL og CPH må ta t/r til Kanariøyene samme dag (ikke pilotene), mens basene OSL, ARN, GOT og HEL får min. en overnatting.
---
Vedr. Thailand; Noen ganger lander man i f.eks. Krabi, men får en samlet nedhviling på 3 døgn, selv om avgangen hjem er fra Phuket. 3 timer med crewbuss mellom de to stedene.
Dette skyldes at Krabi fortsatt er en liten destinasjon, mens Phuket har en stor mengde ankomster.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er det noen som lurer på hvordan det står til med ex. SAS 767? LN-KGL Flyhistorisk forum 33 06-07-2024 18:27
Når crew gjør det "lille" ekstra krølle Småprat 0 19-03-2019 16:36
SAS Cabin Crew gjør Harlem Shake LN-KRF Småprat 8 04-03-2013 16:30
Hvordan jobber crew på long haul? FreqF Flyforum 25 18-08-2011 22:44
Hvordan organiserer SAS Braathens crew nå? tosfreight Flyforum 11 08-11-2004 13:40


All times are GMT +2. The time now is 00:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.