![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,122
|
![]()
Lurer på hvordan Norwegian (og sas) benytter flymannskapet sitt på såpass lange ruter som til Kanariøyene og Dubai. Er det samme crew som flyr tur\retur, eller har de mannskap på ankomstdestinasjonen som tar over flyet på returen til Norge. Blir i såfall lange turer. Tar fort 12 timer det. Og hva da når det blir forsinkelser, f.eks grunnet værforhold. Charterselskapene bytter vel crew på returen. Har ihvertfall opplevd det. Muligens de flyr tur\retur på kortere turer.
Og hva med Thais ene daglige avgang. Det crewet må vel overnatte i Oslo til returen neste dag, pga hviletiden. Continental må vel det pga den korte snutiden på sin rute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
|
![]()
På dubai bytter de ja. De som flyr ned mandag fra oslo, flyr tilbake til stockholm dagen etter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
DY flyr DXB fra OSL, ARN og CPH. De som flyr ned fra f.eks OSL flyr til ARN eller CPH neste natt. Canaries varierer, noen ganger flyr samme crew tur retur og noen ganger flyr de hjem dagen etter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Nov 2010
Posts: 13
|
![]()
Da lurer jeg på hva Thomas Cook Scandinavia crewet gjør når de flyr til Phuket, der det kun er 3 ukentlige avganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
(Skudd i mørket) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Om dere følger med i gomorgen trådene så vil dere se at TallyHo har et døgn eller to å komme seg på før turen går hjem fra Thailand.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Tjenestegjøringsreglene (JAR subpart Q) sier at vi skal ha min tre døgns nedhviling på en slik langtur (eks. OSL-HKT (Phuket) og hjem igjen. For vårt tilfelle kan noen av turene gå hjem via Dubai (A333), og da er turene på rundt 5 døgn. Med 17 ukentlige Thomas Cook avganger fra Skandinavia til Thailand, går slingeprogrammet dit greit. Annerledes på små destinasjoner, der crewet kan bli liggende med pax en uke (men det er dyrt for firmaet).
Vedr. Kanariøy-slingene. Det er en risiko at noen selskaper (DY, og troligvis også SAS) legger crewet på t/r samme dag. Dette gjøres i alle fall i en viss utstrekning, og faren er stor at man må gjøre en såkalt "extension" på tjenestegjøringen, for å få det til å henge sammen. En slik "extension" var ikke ment å brukes planleggingsmessig, men kan fort bli redningsplanken for å få flyet hjem derfra. Det skal ikke mer til en en slot eller deicing-kø på OSL før man er der. Og det er ikke mye krutt igjen i folket etter en sånn t/r arbeidsdag. For billettprisen er dette sef. OK. Men på et eller annet tidspunkt blir man utslitt (fatique), og da kan strikken ryke. Det koster å holde standbycrew, ha nytt crew hjem, hotell, transport, dietter etc, men man får glade medarbeidere som holder ut i jobben sin. Og får man en streik eller annen uforutsett forsinkelse (som sist uke), ja da har man ikke malt seg inn i et hjørne om man har noen som har mulighet å ta maskinen hjem. Så - om alt går på skinner, så funker det for disse selskapene. Men man tåler altså ingen overraskelser. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
CO-crew har 24 timers stopp på første maskin, CO39/38 og 48 timer på sommerruten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
|
![]()
Annen spørsmal (om SAS):
Kanskje alle husker bra trist historien med flyvertinne Vera som ble dodat i Radisson Amager. I aviser stod det at hun var basert i OSL, men tjenet mest paa lange distanser (denne dagen CPH-PEK). Er det oft och regelbundet hos SAS at kabinpersonal fra en hovedstad pendler til annen til jobbet? Deadheading + hoteller det maaste koste mye mye...
__________________
LOT oss fly! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Det er kun OSL-basert cabin crew som overnatter i CPH før langrutetur. Om sommeren pleier de å reise ned samme dag. Cabin crew har lengre innsjekkingstid en pilotene, og kan dermed fort ende opp med arbeidstidsproblemer ved forsinkelser, teknisk osv.
SAS flyr tur/retur med samme crew til Kanariøyene, Azorene og Sharm el Sheik. Lange dager. Nok en grunn til å fly langruter. Mine lengste dager er BKK-CPH og NRT-CPH. Ca. 11-11 1/2 time. 12-13 timer i en 737? Fytterakker'n!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
|
![]()
Husk at besetningene på Krabi rutene også ligger på hotell i Phuket. Dvs. at flyr du inn til Phuket, kan det hende du flyr ut fra Krabi og motsatt...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2010
Posts: 101
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Thomas Cook fløy også tur/retur Kanari i DC10(Premiair) tiden på vinteren. Det var selvfølgelig før subpart Q kom inn i bildet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
|
![]()
Fløy med Virgin Atlantic til Havanna og tilbringte onsdag til søndag på samme hotell som crewet. Om de var så mye mer uthvilte til hjemreisen spørs, etter noen dager med heftig fyll og fest. De sa selv at turen hjem pleide å være hard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
SK OSL-LPA-OSL
SK har vel nå 4 ukentlige rutefly + en charter OSL-LPA-OSL Alle disse går med samme crew begge veier Så da er det ci på 4697 0815 [en time før avgang] og co 2150 , som, vel skulle bli en 'arbeidsdag' på 13.35 , altå et par timer mer en CPH-NRT. Da er det greit med ro i huset, satt frem fotbad og et lite glass vin , eller ligge laaaavt. om man skal fly dagen etter så blir det typisk ci en gang litt utpå ettermiddagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
|
![]()
Det er vel slik for at crewet skal slippe å ligge så lenge på hotell. Det er faktisk ikke mer enn en biltur på 2-3 timer mellom Krabi og Phuket...
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Ja, maskinene (DC10'ene) gikk t/r samme dag, men med annen besetning hjem. Om et besetningsmedlem unntaksvis fløy hjem igjen, var det normalt som "passiv" tjenestegjørende. Dog skal man huske at det går en "geografisk linje", som gjør at man f.eks fra København kan klare en slik t/r samme dag, mens Oslo altså ligger i grensesonen. Således opplever man i vårt selskap at kabin-kolleger fra basene i MMX, BLL og CPH må ta t/r til Kanariøyene samme dag (ikke pilotene), mens basene OSL, ARN, GOT og HEL får min. en overnatting. --- Vedr. Thailand; Noen ganger lander man i f.eks. Krabi, men får en samlet nedhviling på 3 døgn, selv om avgangen hjem er fra Phuket. 3 timer med crewbuss mellom de to stedene. Dette skyldes at Krabi fortsatt er en liten destinasjon, mens Phuket har en stor mengde ankomster. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Er det noen som lurer på hvordan det står til med ex. SAS 767? | LN-KGL | Flyhistorisk forum | 33 | 06-07-2024 18:27 |
Når crew gjør det "lille" ekstra | krølle | Småprat | 0 | 19-03-2019 16:36 |
SAS Cabin Crew gjør Harlem Shake | LN-KRF | Småprat | 8 | 04-03-2013 16:30 |
Hvordan jobber crew på long haul? | FreqF | Flyforum | 25 | 18-08-2011 22:44 |
Hvordan organiserer SAS Braathens crew nå? | tosfreight | Flyforum | 11 | 08-11-2004 13:40 |