![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Turen går ikke ukjent (se tidligere poster og signatur) til Spania og landets hovedstad Madrid. En reise fra søndag til lørdag, med Lufthansa 75% av tiden, og codeshare SAS 25% av tiden - dette med SAS vil bli siste leg (FRA-OSL).
Dette er min debut i TR med fly her, har en trønderlagstur med bil som ligger litt bakover i arkivene siden FFene lett tar over, hehe. Så ikke skyt meg og spør senere, men gi heller en tilbakemelding om hva som du gjerne ville ha sett/ikke ville ha sett så kan det bli bedring til neste flytur som deles her på forumet. Nok om det, her er hva som virkelig skjedde… Dag -1: "Det skal ikke være lett!" Da var man (forhåpentligvis) sjekket inn online hos Lufthansa til slutt. Etter mye om og men på siden, telefonringing og troubleshooting har vi fått reservert seter til første flight i morgen tidlig. Allerede FØR reisen virkelig har startet får vi problemer i det vi venter i spenning på seteplasser 23 timer før avgang. Selv vekkeklokka var satt på for å sikre seg plasser sammen alle tre (mor, søster og meg selv som reisefølge ned + pappa på vei tilbake). Men hvis du aldri har fløyet med Lufthansa før så tro om igjen om du trodde det var LETT å sjekke inn på nett. For det var det overhodet ikke. Først prøvde vi ut forskjellige funksjoner på LHs side med hell under My Bookings eller noe i den duren. Her kom det flott opp hvor vi skulle, når og med hva slags maskin. Men noe setereservasjon eller check-in fikk vi derimot IKKE lov til. Tilslutt etter mye diskusjon innad i familien fant vi frem telefonrøret og snakket med en engelsktalende mann med høy Tyskaksentfaktor. Han kunne meddele at vi måtte sjekke in hos SAS siden de tok seg av det på flighter fra skandinavia. SAS.no ble det og der møtte vi en ny vegg. Ettersom min mor har et annet etternavn enn min søster og jeg hadde bestillingen delt seg opp i to. Vi fant ut hvor vi ville sitte aka rad 19DEF i en A320. Vi har transfer i MUC og dermed et nytt fly - dette med kun tre raders business så det ut til ettersom vi fikk valget fra og med rad 4 til og med 28. Vi fant ut at 7ABC ville passe fint, min mor fikk 7C mens vi to andre fikk visst ikke lov og fikk beskjeden "seter vil bli utdelt på flyplassen". "Jasså?" tenkte vi, og ringte SAS, som var stengt kl 17 på lørdager. Så nå sitter visstnok jeg på rad 12 på andre leg. Det får vel bli en fin samtale i innsjekkskranken i morgen tidlig. Nå kaller derimot senga om jeg skal kunne orke så mange timer på reisefot før sola har sagt hei i dette allerede ganske mørklagte land... natta... (fortsetter)
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III Last edited by Halvorsn; 02-10-2010 at 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jah, klokka er nå litt over tre på natta og reisedagen har allerede begynt. Vi tar forhåndsregler og velger å ta 04:35-toget fra Skøyen som skal ankomme OSL kl 05.07, for så å legge bagasje på løpende bånd og ta en prat om seteplassering på andre leg idag. Det vil nok ikke bli noen oppdateringer eller bilder før jeg har returnert til vårt kjære hjemland for å kunne fokusere på skrivingen og at den er god og ikke minst riktig. Så god ferie til dere alle og vi snakkes!
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
God tur og lykke til.
Når det gjelder nett-innsjekk så står det veldig tydelig på lufthansa.com: Quote:
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Og DER var man hjemme igjen. 6 dager og 23 timer senere har man endelig ankommet Oslo og HJEM. 12 timer med forsinkelser, nye flighter, gleder og sorger og et h*lvettes kjør... Gleder meg til å prøve IC etterhvert :P Ferdiggjørelsen av T/Ren vil komme når man har sovet 12-14 timer, istedet for 12-14 sekunder på flyene -______-
God natt og gled dere til mer skriving og bilder ![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
skal følge med. Men må vel sove litt først jeg også
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ser frem til fortsettelsen! En god innledning, det skal du ha
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Da har man summet seg iallefall LITT. Morgendagen byr på skole, så derfor legger jeg meg nå, med leg 1 av 2 ferdig skrevet.
Dag 1: "God (gjesp) morgen" SKØ (Skøyen, Oslo) - OSL avg kl 04:35 ank kl 05:07 Flytoget Kabinfaktor: 110% (aka folk STOD tett) Første flytoget til OSL var stappet, men fikk akkurat seteplass. Noen ikke fullt så greie folk vandret omkring i togkabinen, og personalet tok dem på fersken med en sjålen koffert. Var ganske redd for kofferten da de gikk forbi oss. Reisefølget fikk seg et par-tre minutters søvn før man ankom flyplassen Knyttnevetesten såvidt bestått ![]() Fremme på OSL var det nok av folk som skulle rekke sine charterflighter - noe jeg visst godt på forhånd ettersom jeg sjekket hvilke flighter som gikk på den tiden. Tiden for kø hadde altså ankommet, og ved SAS/Star Alliance var det rundt 20 minutter i kø før vi fikk tildelt boardingpassene til leg 1 og 2. Setene for første flygningen var sikret, men på den andre var det som nevnt problemer. Det var plutselig plass 4C og 12 EF, men fikk tildelt som ønsket på rad 19 sammen. Hyggelig og effektiv besetning selv så tidlig må jeg si jeg er imponert over. Flott levert! Sikkerhetskontrollen var 10-12 minutters venting, og gikk som smurt igjennom. Jeg tok meg turen innom en totalt tom innlandsterminal. Veldig stilig! Siden det var nesten to timer til flighten gikk tok jeg meg en spasertur helt til enden, og fikk med meg litt trafikk idet tårnet åpnet for det. Tiden gikk, og utland begynte å tømmes etter 07-flygningene. Ble ikke noe mat på OSL på meg siden jeg orket å innta frokost kl 03:30. Stemningsfullt og spøkelsesaktig på innlands såpass tidlig ![]() OSL-MUC scheduled 07:40 (actual 07:39 fra gate) scheduled 09:50 (actual 09:40 touchdown) Lufthansa A320-214 D-AIZB (Navn ikke gitt ennå), levert 9 des 2009 (cn 4120) Sete 19F Kabinfaktor ca 100% Spurte pent om flytur i cockpit - fikk pent nei. Likevel fikk jeg en tur inn i cockpit før boarding complete og snakket om godt og blandet med pilotene ![]() Flyet bar preg av å være veldig nytt og pent. ![]() Eneste problemet dette førte med seg var at setene var nokså harde, men de var likevel gode. Dette var en deilig start på en litt vel tidlig dag. Sola begynte å lysne opp skyene med noen røde farger da vi boardet, og ikke lenge etterpå takset vi ut til rwy 19L for takeoff. <object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/lMFQPA7xxwU?fs=1&hl=nb_NO&rel=0&hd=1&a mp;color1=0x3a3a3a&color2=0x999999"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/lMFQPA7xxwU?fs=1&hl=nb_NO&rel=0&hd=1&a mp;color1=0x3a3a3a&color2=0x999999" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object> ( http://youtu.be/lMFQPA7xxwU?hd=1 ) Soloppgangen fikk vi etter rundt 10 minutter med skylag og humpedumpe, før vi gjenntatte ganger mistet kontakten med omverdnen da vi gikk gjennom nye, høyereliggende skylag. Men da vi hadde nådd cruise var det null problemer før vi fikk maten… hvis man kan kalle det vi fikk mat, vel å merke… For dette var en av de kjipere frokoster jeg har sett på en stund. Selv hjemme en stressende morgen kl 07 kan jeg gjøre maten min mer tiltrekkende. Et tørt, smakløst smørbrød med hauger av smør og litt skinke på midten var det jeg ble servert. Da jeg TILSLUTT fikk det, da. Rad 19 virket det som om ble totalt utelatt av purserne. Det tok 27 rader før vi fikk maten, og det samme med drikke. Jeg var skrubbsulten og uttørka, men jeg venta vel tilsammen rundt et kvarter før jeg fikk første bit i meg (nekter å starte på ei tørr skive uten drikke). Dette var skuffende, men ellers var flighten helt grei uten de store påvirkningene av luft. Vi cruiset på rundt 32 000 fot så det ut til. Den kjipe frokosten ![]() Det var mye skyer over nordre deler av europa denne morgenen ![]() Det blei fælt lite soving på flyet, kanskje en 5-10 minutters tid, men det fikk gå. Tiden gikk greit med iPod og div spill på den, og vi var nå på vei ned. Da jeg snakket med pilotene i cockpit sa de at det ville være svært lavt skydekke over ankomststed, og visst hadde de rett. Ikke engang tårnet fikk utsikt under skyene, og jeg må si jeg kvakk til da jeg fikk se et par fly stående på holding da vi suste forbi. ( http://youtu.be/qBOjMzcIoGo?hd=1 ) <object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qBOjMzcIoGo?fs=1&hl=nb_NO&rel=0&hd=1&a mp;color1=0x3a3a3a&color2=0x999999"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/qBOjMzcIoGo?fs=1&hl=nb_NO&rel=0&hd=1&a mp;color1=0x3a3a3a&color2=0x999999" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object> Vi takset inn til parking på motsatt side av terminal 2-bygget. Vi ble busset inn til Terminal 2, hvor også vår transferflight ville være. ![]() Fortsettelse følger når videoer og bilder er ferdige...
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III Last edited by Halvorsn; 11-10-2010 at 12:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Widerøe dash'en er LN-WIR hvis det er av interesse.
Ellers blir det spennende med fortsettelsen |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott rapport til nå og nydelig skarpe bilder!
Men skal si dere måtte opp ekstremt tidlig for å rekke første flyet til MUC ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Browncoat
|
![]()
Bra bilder! Likte spesielt godt kabinbildet.
Gleder meg til fortsettelsen ![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Veldig flott start på denne tripreport'n.. Ser frem til resten, og bildene er ikke ille de heller
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Leg 2
Jeg fant gate og tid for transferflighten til MAD kjapt etter inngang i Terminal 2 etter å blitt busset i rundt 4-5 minutters tid. Da vi kom opp kom jeg over denne installasjonen ![]() Og røykebokser sponset av tobakkselskaper er også et hyppig syn på MUC og tyske flyplasser generelt ![]() MUC-MAD scheduled 11:35 (actual 11:47 fra parking) scheduled 14:10 (actual 14:20 touchdown) Lufthansa A320-211 D-AIPT Cottbus, levert rundt 1997 (cn 117) Sete 19F Kabinfator ca 95% Etter å ha blitt busset ut fra gate på terminal 2 til parkering to plasser bortenfor flyet vi hadde fløyet med steg vi ombord bak for en gangs skyld. ![]() Flyet var på langt nær nytt, men setene holdt samme standard og utseende som foregående fly. Setene var selvsagt ikke over 13 år gamle, men de var faktisk veldig komfortable - akkurat passe nedsitti så det ble litt mykere. Knyttnevetesten ble selvsagt bestått ![]() Kabinen sett fra rad 19 ![]() Vi hadde på vår høyre side først en a321, for så en a346, noe som var ganske merkbart forskjell på (noe resten av reisefølget også reagerte på, hehe). ![]() Terminal 2 med diverse flytyper og flyselskaper ![]() Vi var litt forsinka ut, taksinga tok 10-12 minutter og køen 5-7, men vi kom da oss av gårde til slutt http://youtu.be/QWtqTjnzPgY?hd=1 (takeoff MUC) Cruise ble etterhvert inntatt ![]() Noen andre fly som flyr over Tyskland ![]() Maten ombord var overraskende bra. God, smakfull og deilig krydret gryte som var varm. Drikke fikk skuffende nok vann og cola ettersom jeg ikke har leg til å få meg øl helt ennå (men under halvåret igjen ![]() ![]() Turen i seg selv var grei nok den, passe lengde og som vanlig god service, men det var noget. Raden vår fikk, som på forige flygning, sist servert mat og drikke, noe som irriterte meg endel. Jeg var sovende da crewet passerte meg 1. gang denne gangen, men ble vekket av et av reisefølgene for å få mat - noe som tok sin tid. Især drikkevogna brukte uhorvelig lang tid på å nå raden vår. Her kunne det vært en god del bedre! Da maten endelig skulle intas var det store problemer. Denne gang grunnet ganske kraftig turbulens, selv på rundt 40 000 fot (kapteinen sa aldri ifra, men virket veldig høyt). Det gjaldt å time når gaffelen skulle mot munnen og var man heldig fikk man med seg kvartparten av hva man hadde planlagt… Approachen var humpete og ganske skyfull, med noen få glimt av Guadarramafjellene og Madrids CTBA (oversatt: Fire Tårn Business Område) på final. http://youtu.be/QWtqTjnzPgY?hd=1 (landing MAD) Etter 10 minutters taksing forbi Terminal 4 og alt annet kom vi frem til gate på Terminal 1. Cottbus på gate T11 ![]() Bagasjen blir røft behandlet av spanjolene, og hadde mye riper da koffertene (heldigvis hardshell) rullet frem på bagasjebåndet. Det ble så å gå til enden av Terminal 2 for å ta meteroen inn til hotellet i sentrum av sentrum, nemlig Sol (midten av Madrid og Spania generelt, faktisk) Vet ikke om det er av interesse å ha et innlegg med info/bilder av selve oppholdet i Madrid? Hva synes leserne? (og ja, det vil iallefall bli innlegg med tilbaketuren - for det blei dramatikk på vei hjem) Andre lekkerbisker: ![]() ![]() Mange av disse bildene er tatt med et kompaktkamera (Canon Poweshot SX210 IS for de som lurer) så jeg beklager om kvaliteten på noen av bildene er værre enn forventet. Ellers kan jeg opplyse om at noen av bildene er tatt med speilrefleks (Canon EOS 400D (siden det er mindre enn 40D) og Canon EF-S 10-22mm (supervidvinkel))
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III Last edited by Halvorsn; 12-10-2010 at 23:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Begynner å bli noen år siden jeg var i madrid sist (2007) så et par bilder med litt kvalitet gjør meg nada
![]() Du har en flott og informativ måte å skrive på! Det settes pris på når man leser |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Veldig bra TR - takker og bukker. Har fått kjedeligere frokoster enn det du fikk hos LH. Mellom HAM og FRA fikk jeg f.eks. et glass juice, that's it. De serverer kanskje ikke mat i det hele tatt innenriks?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ai, Ai AI! detta var en råbra TR Halvor
![]() Da er det bare å vente på bildeserien fra MAD ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Man takker for hyggelige tilbakemeldinger så langt
![]() ![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er noen bilder som jeg har utelatt denne posten. De, og flere andre kan finnes her: http://www.flickr.com/photos/hsnjerv...th/5085924703/
uansett, her kommer noen bilder fra oppholdet vi hadde der nede i 6 dager Segovia ![]() Spanish Landscape by Halvor S.N., on Flickr ![]() Segovia by Halvor S.N., on Flickr ![]() Segovia by Halvor S.N., on Flickr andre bilder fra Madrid og omegn ![]() Madrid sunset by Halvor S.N., on Flickr ![]() Spanish woods by Halvor S.N., on Flickr ![]() Shop hall in Madrid by Halvor S.N., on Flickr ![]() Madrid by Halvor S.N., on Flickr ![]() Madrid by Halvor S.N., on Flickr ![]() Paea by Halvor S.N., on Flickr ![]() CTBA view by Halvor S.N., on Flickr utsikt fra takterrassen vår kl 08 og soloppgang ![]() Madrid by Halvor S.N., on Flickr ![]() Madrid by Halvor S.N., on Flickr ![]() Madrid by Halvor S.N., on Flickr ![]() Spanish landscape suburb Madrid by Halvor S.N., on Flickr Som sagt, det finnes mer hvis du vil se mer: http://www.flickr.com/photos/hsnjerv...th/5086524512/ Hjemreisen kommer om ikke lenge ![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hjemreisen, dag 6. "j*vla spanjoler!"
Etter en rolig dag i byen og litt shiopping med bl.a. en iberisk pata negra-skinke på 7,2 kilo, tok vi de tre metrotogene det kreves for å komme til flyplassen fra stasjonen utafor hotellet, Sol. Vi var svært heldige med å akkurat rekke alle tre, så kommunikasjonen til Terminal 2 var effektiv, noe den ikke var inn til byen. Det å gå med to 15kilos kofferter i undergrunnen i Madrid er ikke å anbefale, men vi kom da oss helskinnet frem. Bare husk å kjøre såkalt Supplemento, før du går på, for når du kommer frem er det alltids noe kødd med de maskinene som står der. Vi fant de første flightboardsene og fant gate og tid for flighten. MAD-FRA Scheduled 16:35 (actual 18:04 på holding point rwy 15L) Scheduled 18:15 (acutal på slaget 20:00 på touchdown) Lufthansa A320-214 D-AIZF (navn ikke gitt ennå), levert 30/4 2010 Sete 28F (bakerst) Kabinfaktor ca 100% Da vi endelig hadde kommet frem til innsjekk hos LH på terminal 1 oppstod det vi ikke hadde trodd. Det var over to timer til flighten skulle gå, og alle setene var opptatt bortsett fra 27C og 28DEF, noe vi tvunget måtte velge. Reisefølget ble litt skuffet, mest meg, men vi hadde ikke noe annet valg… Innsjekk ble gjort unna på ca 15 min i kø uten overvekt ettersom vi valgte å sette inn 4 kofferter (hvorav iallefall 1, kanskje til og med 2 kofferter hadde overvekt) på én bestilling (eller iallefall slik at alle reisefølgenes kilo ble lagt sammen, og vi klarte det med 6,5 kilo, hehe). Sikkerhetskontrollen tok ikke lange tiden, mellom 5 og 10 minutter, men han foran meg ble stoppet, og bedt om å åpne sekken sin, ble tatt inn til full kontroll og tok et par-tre minutter av min tid… Vi fikk begge bestått iallefall! Gate og departure ble sjekket atter en gang, og tiden var inne for taxfree som vi brukte god tid på, siden vi hadde god tid. Tre store poser senere stod vi på gate og ventet. Og ventet. Og ventet. Flyet vårt hadde stått der hele tiden vi hadde vært der, men likevel ble det en sen boarding grunnet seine spanjakker. Siste setet i flyet ble inntatt, og vis a vis oss spansk familie med spedbarn. Dette skulle vise seg å bli j*vlig gøy resten av turen…… ehm… merker faktisk at jeg blir litt sint her jeg sitter. Uansett. Snakket også med kapteinene før boarding complete i cockpit, og de sa det ville bli "slow taxi, and apron has big probs today. The weather's not good either". ![]() Lufthansa a320-214 D-AIZF by Halvor S.N., on Flickr Knyttnevetest greit bestått! ![]() Lufthansa a320 D-AIZF legroom by Halvor S.N., on Flickr Allerede nå hadde jeg bange anelser. Og med god grunn. Våre nabogater fikk etterhvert clearance, mens vi hadde status quo. Kapteinen kom gjenntatte ganger inn på høyttalerne og sa at vi snart ville få klarering og taxi. Til slutt, rundt en 20-30 minutter sene fikk vi push, og ikke lenge etter taxet vi sikkert opp imot 3 knop bortover mot køen som nå hadde oppstått. ![]() Sit her og dreg i tida by Halvor S.N., on Flickr Reisefølget begynte nå å bli skeptiske om vi ville rekke transfer i FRA ettersom vi kun hadde 1 time og 5 minutter på oss om vi hadde gått on time. Da vi passerte første rullebane fikk vi beskjed om at det var rundt 10-12 fly foran oss, og at den rullebanen vi nå så var for vestlige avganger sukket hele kabinen oppgitt. Med en baby som hylte av ALL sin makt 98% av tiden ved siden av oss og vi visste at ca 30-45 minutter til vi fikk ta av, samt at vi satt bakerst og uvisse om hva som kom til å skje var det utrolig vanskelig å holde seg positiv til Spania og deres folk. Da vi halvannen time forsinket inntok rwy 15L fikk vi vite at det kun var EN på jobb på apron for hele MAD, og jeg merket at jeg begynte å hate spanjoler og var glad for hjemreise. Et fly jet ble veldig glad for å få på brikka! ![]() Iberia a320 EC-HDP Oneworld scheme by Halvor S.N., on Flickr takeoff: http://youtu.be/ufqCP_VOeLQ?hd=1 Ganske kraftig turbulent klatret vi oss opp til 34 000 fot, hvor kapteinen fant det for godt å endre cruise til 36 000 fot for å prøve å unngå den værste turbulensen, noe som funket ganske bra. ![]() Lufthansa a320-214 D-AIZF by Halvor S.N., on Flickr Sola begynte sakte men sikkert å legge seg og det var tid for mat. Og TROR du ikke at vi var sist servert ATTER en gang. Denne gangen var rad 28 nedprioritert, og det begynte å lukte fra andre passasjerer som hadde fortært ferdig maten og skulle gå på do vegg i vegg med mitt 8 graders bakoverlente sete. Godt ute i flighten kom maten, som var en ganske smakløs kyllinggreie som var helt ok. ![]() Lufthansa a320 D-AIZF food by Halvor S.N., on Flickr Jeg var skuffet i forhold til forige mat på LH fra MUC til MAD, men det fikk gå. Tok ganske så lang tid før jeg fikk noe annet enn 0,2L flasken vann jeg ble servert kom. Som vanlig. Maten kom seg ned, sola begynte å gi ut sine siste stråler og doen fikk seg litt pause. Fikk ikke noe søvn på turen, kanskje fordi det var så usikkert om vi rakk transfer, og om da bagasjen ville kunne greie å holde følge. Etter å ha svingt 90 grader fra nord mot øst var det kapteinens tur til å snakke litt igjen. Vi hadde brukt kort tid på flighten i seg selv siden vi hadde veldig medvind, men vi ville nok ikke rekke våre transfers. Derfor ville det komme fortløpende info når evt nye bookings var gjort. Tiden gikk, sola sa hadet og vi begynte nedstigningen mot FRA. ![]() Lufthansa a320 D-AIZF by Halvor S.N., on Flickr Skylagene sprakk opp, lyset forsvant og kapteinen begynte å snakke med oss atter en gang. De hadde booket alle transfers om til nye flygninger. Noen heldigere enn andre (f.eks. noen som skulle fly LOT til Polen måtte vente til 9-10 tiden dagen etter). Da vi som nest siste flight ble ropt opp "SK4758 Scandinavian Airlines flight to Oslo has been rebooked to flight with Lufthansa LH3136 at half past ten (21:30) to Oslo at gate B11". Det gikk ti nye minutter og alle flighter ble repetert, hvor vår nye gate ble endret til "gate B1". Det ble totalt mørkt og vi landet hardt kl 20.00 landing: http://youtu.be/WaPYEZ-Fdg4?hd=1 Vi takset i rundt 4-5 minutter før vi parkerte på gate, og sa hadetbra og takk til crewet som alt i alt gjorde en god jobb mtp situasjonen de ble satt i. Fin kabin selv i eco ![]() Lufthansa a320 D-AIZF Cabin by Halvor S.N., on Flickr Deilig med gate! ![]() Lufthansa a320 D-AIZF @ gate by Halvor S.N., on Flickr
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Leg 2:
Vi gikk raskt mot gates B2-B13, for så å ikke finne veien videre da vi kom til gate B2, og neste var B3. Vi spurte noen sikkerhetsvakter om hvor gate B1 var, og fikk som svar at "nei den gaten ekisterer ikke". Vi gikk til LHs kjempeskranke på gate B2, fikk utdelt nye boardingpass og satte oss ved riktig gate. Da det kom en skrankemann til gaten vår spratt vi opp av stolene og var først i køen til å snakke med han om seteplassering. Han sa han ikke kunne gi oss noen seter ennå fordi flighten var overbooket. Nye problemer støtte vi altså på, og ble satt øverst på venteliste. Det var likevel et litet håp. ![]() Waiting list at Frankfurt by Halvor S.N., on Flickr For åtte av passasjerene hadde ikke sjekket inn, og det ville derfor kunne være plass til oss om de ikke kom. Tiden gikk og gikk, og et par-tre pax som var etter oss i kø på venteliste ble akseptert og fikk tildelt seter. Spenningen steg, og vi hørte til stadighet over høyttalerne flight LH3136 var overbooket og at de søkte frivillige som kunne ta neste flighten morgenen etter kl 07:40 og ville få god kompensasjon (noen hundre euro pro pers). Da det stod gate closing, og det var ingen i kø på gate gikk vi bort og spurte om vi var med eller ikke, og joda, vi fikk bli med vi! FRA-OSL Missed flight SK4758 kl 19:10 (reason: delay), re-booked flight: scheduled 21:35 (actual 21:50 på holding point till rwy) scheduled 23:10 (actual 14:20 touchdown) Lufthansa A320-211 D-AIQN , levert rundt 1994 (cn 269) Sete 12F (skulle hatt 4F på SK) Kabinfator 105% (overbooket, effektivt i flyet ca 100%) Sete 22F, 14DE og 12F ble tildelt som de siste plassene til oss, hvor jeg valgte 12F, raden etter raden med nødutgang og var godt fornøyd der jeg satt med 75% reisefølget bak meg som nå hadde kommet seg til 13EF. Vi ble busset ut til halvt andre siden av flyplassen, noe som tok rundt 5-6 minutter. Vi måtte bl.a. vente på en LH a321 som skulle inn på gate foran oss - et artig syn. Siste ombordstigning via buss på parking ![]() Lufthansa a320-214 D-AIQN by Halvor S.N., on Flickr Vi kom oss endelig ombord, jeg snakket litt med pilotene enda en av flyvertinnene var svært skeptisk og ganske negativ til at jeg fikk ta bilder i cockpit eller i det heletatt kommet meg inn dit. Tre sekunder etter hun hadde sagt det, ble jeg hjertelig velkommet inn av pilotene og sa "se, her kan du ta bilder". Jeg lo litt på vei inn til cockpit, det må jeg si. Vårt fjerde LH A320 denne turen, vår andre -211. ![]() Lufthansa a320-211 D-AIQN cockpit by Halvor S.N., on Flickr Et gammelt fly men med oppdaterte seter, dog litt nedsittet. Likevel, dette var deilig ift harde, dårlige seter ved gate (skulle gjerne hatt en lounge, ja!). Ting gikk virkelig fort, og før jeg visste ordet av det hadde vi pushet og startet opp og ventet bare på crewet som skulle ferdiggjøre safety demonstration. Det ble taxi i rundt 6-8 minutter før vi etter Thai 744 som suste forbi oss snek i køen og kom oss kjapt opp. takeoff: http://youtu.be/cVhvAeYkrtI?hd=1 Det var ikke mye humping og lite korrigeringer på runway, noe som var nærmest uvanlig for oss nå. Etter noen minutter var seatbelt off og cruise på 32 000, fot kan jeg tenke meg, ble inntatt. Ikke lenge etter cruise kom ei halv skive knusktørt brød med "skinke" og no rar smørje imellom på table trayet i tillegg til en liten mars. ![]() Lufthansa a320 D-AIQN food by Halvor S.N., on Flickr Cola og vann passa bra til å skylle ned dette. iPod er ens beste venn med litt smooth jazz, og det ble rundt 10-20 minutters søvn på meg denne begivenhetsløse aftnen over nordeuropa. Vi kom inn sørfra og fikk approach over Oslo. Vi møtte på et skydekke som skulle vare helt til 1,5 minutt før landing på 01L faktisk. landing: http://youtu.be/sdB2grZwDeE?hd=1 En NAX 738 rakk såvidt å vacate runway før vi suste nedover stripa. Taxitid på OSL blir svært kort når du har brukt 1,5 time på å komme til departure litt før på dagen, og vi var glade for det alle sammen. Mye trafikk denne kvelden og alle bagasjebåndene ble tatt i bruk og var flyte til randen. Men det var NOK et uromoment i turen vår. Nemlig bagasjen! Vi var veldig usikre på om bagasjen i det heletatt hadde kommet med siden vi hadde en så usikker transfer. Vi stod lenge og ventet ved bånd 8, og ble virkeli lettet da vi så den første av alle koffertene, denne tilhørende minstekvinne i reisefølget. Tok litt tid før vi fikk siste koffert opp på tralla, så halvparten av reisefølget var allerede i taxfree og frådset. Vi hadde planer om å rekke 00:36-toget, noe vi AKKURAT ikke gjorde grunnet en KNØL av en veileder ved validering av bilett for flytoget. For det hadde for N'te gang oppstått problemer på denne reisen. Nå var det at Flytoget ikke gikk lenger enn til Lillestrøm grunnet arbeider på plattformen på Oslo S. Så vi prøvde å få kontakt med denne Hedmarkingen som tok seg gooooooooooooooood tid til å snakke med noen sinnsykt treige, eldre nordmenn og da vi endelig brøt igjennom for å spørre om togene gikk fikk vi som svar at "ja 00:36 toget går om tre sekunder det no". Så takket være inkompetanse måtte vi vente nye 20 minutter i hva vi anså som skikkelig frost, men som var rundt 3-4 grader nede på plattformen. ![]() Flytoget FAIL by Halvor S.N., on Flickr Vi brukte tiden til å omrokkere på innhold i kofferter for å jevne litt ut, og vips så kom toget og vi steg ombord. Fremme på lillestrøm litt forsinket grunnet rødt lys på veien (å jada!) var vi lattermilde etter speaker på toget sa feil hele tiden. Vi gikk ned og fant bussen til Skøyen og videre sørvestover. Bussturen var grei den, men fikk noen eldre damer bak meg som lukta noe så i granskauen j@vlig, med noe sterk parfyme som skulle dekke over som minnet mer om dritasjuke med "odour spray" oppå enn edle lukter. Så etter 25 minutter med dette bak meg var frisk, god vestkantlukt kvart på to på natta et paradis. Etter 8-10 minutters gange var man hjemme på Hoff rundt kl 02. 12 og en halv time etter vi dro ned til Metroen i Madrid.
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Dette var en bra rapport, takk for den
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Med A340 fra MAD til LHR | EspenRR | Bilder & foto | 0 | 04-11-2014 13:37 |
MAD og BCN til salgs | Someone | Flyforum | 0 | 06-09-2011 11:19 |
FR5422 MAD-RYG til Torp? | Glenn | Register- og ATC-Forum | 0 | 30-10-2009 21:37 |
LCCs har gitt ideer til MAD TV | Cecilie | Flyforum | 1 | 23-08-2009 19:27 |
Spanair går til EU for å få innpass i nye Terminal 4 i MAD | MD90 | Flyforum | 3 | 28-01-2005 12:44 |