![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2005
Posts: 221
|
![]()
Boka til kapteinen kan lastes ned her:
http://home3.inet.tele.dk/stefan-g/STEFANBOG.pdf (Blant annet hans inntrykk av nødlandingen.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Likte denne kommentaren
At flyve moderne flyvemaskiner er dog ikke, som det var engang. De mange trykknapper og automatiske systemer kræver en benhård selvjustits for ikke at falde i søvn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]()
Fantastisk godt skrevet og med hvilken følelse og innlevelse!
Dette er en må ha bok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Nov 2007
Location: Skøyen, Oslo
Posts: 11
|
![]()
Helt enig, veldig bra skrevet. Kjente pulsen stige når jeg leste om SK751.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Har selv fløyet med Stefan en rekke ganger på F-27 i COD. Av og til hadde jeg en følelse av at forholdet til passasjerene tok over fremfor selve flygeriet. Han er en meget sosial og utadvendt person, og jeg kan tenke meg at dette blir reflektert gjennom boken. Må ha!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Fantastisk bok! Er egentlig rart hvor uvirkelig en sånn hendelse kan være hvis du er midt inni den og hvor mye det forandrer deg som person.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Yderst interessant historie og meget levende fortalt, men jeg synes nu ikke han skriver specielt godt...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
Join Date: Sep 2008
Location: Evenes
Posts: 36
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,936
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Så Stein fløy med Stefan i Cancelled Or Delayed? Finurlig navn på et commuterselskap
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Har fått lest det meste (minus alt det personlige sakene innimellom). Og til de som ikke har lest boken, det står ikke bare om havariet, men også en del om hva han mener om SAS organisering og administrasjon.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Har omsider fått lest denne boken selv, spesielt fascinerende lesning den delen som angår selve ulykken og Rasmussens egne tanker og handlinger underveis.
Sett fra sidelinjen gjør man seg noen tanker etter å ha lest gjennom. Piloter trenes i å mestre ulike situasjoner for å holde hodet kaldt når utfordringer oppstår. Rasmussens egen skildring av de kritiske minuttene bærer slik jeg tolker det tydelig preg av at det raknet mentalt, mer eller mindre. En slik situasjon hadde han og kollegaene heller ikke blitt trenet i, med unntak av en tilfeldighet i simulator. Han gjør tidlig i boken et poeng ut av at man har gjort sitt beste dersom man benytter erfaring og kunnskap til å gjøre de rette valgene i en gitt situasjon, og går derfor langt i å frikjenne seg selv for eventuelle ting som kunne være gjort annerledes, om det skulle vært noe. Noen har ment at cockpit og kaptein bar preg av å være handlingslammet midt oppe i det hele og at både passasjerer så vel som flight crew mer eller mindre har vært hjelpeløse tilskuere med på turen nedover - der hell i uhell avgjorde resultatet. Saken er gammel og har vært møysommelig diskutert, undersøkt og konkludert i for lengst, uansett er det interessant å lese egne ord direkte fra de involverte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Ulykken skal nå også bli til en episode i National Geographic sin serie om flyhavari: http://www.aftenposten.no/reise/article3878868.ece
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,528
|
![]()
En sak har jo alltid 2 sider, her er Vi Menn's artikkel om Per Holmberg
http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle438345.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]() Quote:
Om dette crewet klarer en slik prestasjon når de er handlingslammet, vil de nok kunne gjøre det i blinde og med hendene bundet på ryggen når de ikke er handlingslammet!
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]() Quote:
![]() Denne "noen" jeg tenkte på var også inne i cockpit som tredjemann, og har vel selv blitt kritisert for å ha tatt seg frem dit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TV-alert: SAS-ulykken i 1991 på TV. | C130 | Spotteralerts | 0 | 10-10-2012 20:35 |
Småflystyrt utenfor Stockholm | Trdfly | Flyforum | 0 | 05-06-2012 22:30 |
SAS legger ned Stockholm-Örnsköldsvik 15. desember | MD90 | Flyforum | 6 | 18-11-2008 15:17 |
BAe146 for SAS - Executive Summary (1991) | HansJ | Flyhistorisk forum | 4 | 15-05-2008 16:03 |
SAS Sverige starter Stockholm-Stavanger og Stockholm-Tromsø | MD90 | Flyforum | 41 | 19-12-2007 14:29 |