Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-10-2008, 20:55   #1
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Boka til kapteinen kan lastes ned her:

http://home3.inet.tele.dk/stefan-g/STEFANBOG.pdf

(Blant annet hans inntrykk av nødlandingen.)
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2008, 21:16   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Likte denne kommentaren

At flyve moderne flyvemaskiner er dog ikke, som det var engang.
De mange trykknapper og automatiske systemer kræver en benhård
selvjustits for ikke at falde i søvn...
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2008, 14:37   #3
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Fantastisk godt skrevet og med hvilken følelse og innlevelse!
Dette er en må ha bok.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2008, 18:56   #4
JørnA
Newcomer
 
JørnA's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Skøyen, Oslo
Posts: 11
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Helt enig, veldig bra skrevet. Kjente pulsen stige når jeg leste om SK751.
JørnA is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2008, 21:59   #5
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Har selv fløyet med Stefan en rekke ganger på F-27 i COD. Av og til hadde jeg en følelse av at forholdet til passasjerene tok over fremfor selve flygeriet. Han er en meget sosial og utadvendt person, og jeg kan tenke meg at dette blir reflektert gjennom boken. Må ha!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2008, 22:27   #6
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Fantastisk bok! Er egentlig rart hvor uvirkelig en sånn hendelse kan være hvis du er midt inni den og hvor mye det forandrer deg som person.
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2008, 15:29   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Yderst interessant historie og meget levende fortalt, men jeg synes nu ikke han skriver specielt godt...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2008, 19:32   #8
mrbthomassn
Newcomer
 
mrbthomassn's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Evenes
Posts: 36
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programs...rtikel=2057489

Radiodokumentar som kan lastes ned..
mrbthomassn is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2008, 20:07   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Har selv fløyet med Stefan en rekke ganger på F-27 i COD. Av og til hadde jeg en følelse av at forholdet til passasjerene tok over fremfor selve flygeriet. Han er en meget sosial og utadvendt person, og jeg kan tenke meg at dette blir reflektert gjennom boken. Må ha!
Hva står forkortelsen COD for? Ellers en flott bok. Har skummet gjennom den i ettermiddag. Flott skildring av den forferdelige opplevelsen. Glad for at det gikk så godt med Pax og mannskap.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2008, 20:42   #10
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,936
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Hva står forkortelsen COD for?
Divisionen kom til at hedde Commuter Operation Division, i daglig tale blot COD.
Den blev operativt placeret under SAS’ Operation Division.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2008, 21:25   #11
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Divisionen kom til at hedde Commuter Operation Division, i daglig tale blot COD.
Den blev operativt placeret under SAS’ Operation Division.
I see! Takk for info.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2008, 22:27   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Hva står forkortelsen COD for?
Cancelled Or Delayed,
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2008, 22:51   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Så Stein fløy med Stefan i Cancelled Or Delayed? Finurlig navn på et commuterselskap
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2008, 10:25   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Har fått lest det meste (minus alt det personlige sakene innimellom). Og til de som ikke har lest boken, det står ikke bare om havariet, men også en del om hva han mener om SAS organisering og administrasjon.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2010, 23:51   #15
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Har omsider fått lest denne boken selv, spesielt fascinerende lesning den delen som angår selve ulykken og Rasmussens egne tanker og handlinger underveis.

Sett fra sidelinjen gjør man seg noen tanker etter å ha lest gjennom. Piloter trenes i å mestre ulike situasjoner for å holde hodet kaldt når utfordringer oppstår. Rasmussens egen skildring av de kritiske minuttene bærer slik jeg tolker det tydelig preg av at det raknet mentalt, mer eller mindre. En slik situasjon hadde han og kollegaene heller ikke blitt trenet i, med unntak av en tilfeldighet i simulator. Han gjør tidlig i boken et poeng ut av at man har gjort sitt beste dersom man benytter erfaring og kunnskap til å gjøre de rette valgene i en gitt situasjon, og går derfor langt i å frikjenne seg selv for eventuelle ting som kunne være gjort annerledes, om det skulle vært noe.

Noen har ment at cockpit og kaptein bar preg av å være handlingslammet midt oppe i det hele og at både passasjerer så vel som flight crew mer eller mindre har vært hjelpeløse tilskuere med på turen nedover - der hell i uhell avgjorde resultatet.

Saken er gammel og har vært møysommelig diskutert, undersøkt og konkludert i for lengst, uansett er det interessant å lese egne ord direkte fra de involverte.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2010, 23:58   #16
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Ulykken skal nå også bli til en episode i National Geographic sin serie om flyhavari: http://www.aftenposten.no/reise/article3878868.ece
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2010, 00:10   #17
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,528
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

En sak har jo alltid 2 sider, her er Vi Menn's artikkel om Per Holmberg

http://www.klikk.no/produkthjemmesid...icle438345.ece
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2010, 00:43   #18
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Noen har ment at cockpit og kaptein bar preg av å være handlingslammet midt oppe i det hele og at både passasjerer så vel som flight crew mer eller mindre har vært hjelpeløse tilskuere med på turen nedover - der hell i uhell avgjorde resultatet.
Hils denne "noen" og si at undertegnede mye heller sitter på med flightcrewet som glidelandet en MD-80 på et jorde uten at noen mistet livet, enn med etterpåkloke skribenter (-:

Om dette crewet klarer en slik prestasjon når de er handlingslammet, vil de nok kunne gjøre det i blinde og med hendene bundet på ryggen når de ikke er handlingslammet!
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2010, 10:00   #19
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Hils denne "noen" og si at undertegnede mye heller sitter på med flightcrewet som glidelandet en MD-80 på et jorde uten at noen mistet livet, enn med etterpåkloke skribenter (-:
Tipper de fleste er enige i dét.
Denne "noen" jeg tenkte på var også inne i cockpit som tredjemann, og har vel selv blitt kritisert for å ha tatt seg frem dit.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2010, 10:18   #20
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: SAS-havariet utenfor Stockholm i desember 1991; kapteines bok

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Hils denne "noen" og si at undertegnede mye heller sitter på med flightcrewet som glidelandet en MD-80 på et jorde uten at noen mistet livet, enn med etterpåkloke skribenter (-:

Om dette crewet klarer en slik prestasjon når de er handlingslammet, vil de nok kunne gjøre det i blinde og med hendene bundet på ryggen når de ikke er handlingslammet!
"LIKE" knapp savnes!
73H is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TV-alert: SAS-ulykken i 1991 på TV. C130 Spotteralerts 0 10-10-2012 20:35
Småflystyrt utenfor Stockholm Trdfly Flyforum 0 05-06-2012 22:30
SAS legger ned Stockholm-Örnsköldsvik 15. desember MD90 Flyforum 6 18-11-2008 15:17
BAe146 for SAS - Executive Summary (1991) HansJ Flyhistorisk forum 4 15-05-2008 16:03
SAS Sverige starter Stockholm-Stavanger og Stockholm-Tromsø MD90 Flyforum 41 19-12-2007 14:29


All times are GMT +2. The time now is 21:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.