![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
http://www.standby.dk/news/23746
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har personligt ikke sat mine bagdel i et sæde hos Transavia*, KLM eller AF i over 7 år, og på baggrund af denne udmelding fra Transavia, kommer det heller ikke til at ske fremover!
*) bortset fra Air One wetlease CAG-MXP i 2004, operated by Transavia |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er vel generelt et LCC-problem og Transavia er vel ikke meget værre end andre. Kan håbe at SLV også slår ned at alle de andre selskaber, der ikke følger reglerne.
På tide at få ryddet op, så reglerne gælder for alle - og ikke mindst få reglerne gjort tydeligere, så der ikke er plads til mistolkninger.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg mener ikke at have set SLV i så tydelige vendinger direkte over for et flyselskab? Og hvor flyselskabet i øvrigt så bare svarer: sagsøg os!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Forskellen her er vel at de for første gang rent faktisk forsøger at få flyselskaberne til at overholde reglerne, som SLV tolker dem. Det kan naturligvis spille ind, at det også er første gang, at en transportminister offentligt har bedt SLV politianmelde, hvis reglerne ikke overholdes. Det kunne være interessant at få en dom på området - noget der vil gøre det meget lettere at håndhæve i fremtiden og ikke mindst give både flyselskaber og pax nogle håndgribelige regler at forholde sig til. Som reglerne er udformet er der desværre alt for meget plads til tolkninger, som igen gør at mange flyselskaber ikke lever op til lovens intention.
![]() |
![]() |
#6 |
critical mind
|
![]()
Problemet er at EU-lov sier "comparable means of transport". Likevel betyr dette ikke en overføring til neste avgang, uansett hvilked aktør. Og eksakt her ligger den store forskjellen mellom SLV og HV.
Samtidlig skulle man også se litt på antall av berørte pax og ikke skape en storm i vannglass. Vi snakker om mindre enn 3.500 pax fordelt på en mangetall avganger som HV hadde før. SLV må nå i detalj forklare hva de mener er ikke riktig handtert av HV. Dersom de mener at HV skulle ha overført disse berørte pax til de neste flyavgang, selv om dette er en full-service selskap, så vil det komme i strid med EU-Lovgiving. For alle de som vil lese selv, EU-VO 261/2004 er dokument som må googles.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Well, hvis "comparable means of transport" skal tolkes som LCC -> LCC, så har de da et problem ved at overføre til DY. HV tilbyder da 20 kg gratis bagage, men det har DY måske accepteret ved overflytningerne?
HV har i reklamekampagner klart understreget, at de er en del af AF/KLM, og derfor burde de også leve op til flag-carrier-standarder! Og "bare" 3500 pax, synes jeg da stadig er et væsentligt antal. Der har fx været historier fremme i medierne om skoleklasser, der skal på studietur og booket med transavia, der er blevet tilbudt afrejse en uge senere med DY. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det kunne være interessant om man kunne gå mere hårdt til værks. Hvis et selskab nægter at følge reglerne, går sagen i retten, der kan idømme en STOR bøde (gerne millioner i denne her sag). Der skal være et koncernansvar, der i givet fald nægter alle koncernens selskaber adgang til, i det her tilfælde, Danmark, indtil der er betalt bøde og kompensation til alle passagerne.
Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kan da godt forstå at HV ombooker til DY,men hvorfor egentlig ikke via AMS hvor HV jo har sin hovedbase ??
Da HV jo er en del af KL kan de vel nok finde ud af "et eller andet " Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Og ja, netop "comparable means of transport" er problemet, da det åbenbart kan tolkes forskelligt. Det største problem er at lovgivningen er skrevet yderst dårligt. Her burde det være præciseret at der skulle ombookes til andre selskaber på afgange samme dag såfremt der var tilgængelige pladser. Akkurat, som det også burde være præcisieret at pax ikke kan få ekstra omkostninger til f.eks. bags, mad el.lign., hvis forholdene hos den "nye" udbyder er forskellige. I dette tilfælde vil det så kun være bags der er tale om, men det kunne teoretisk være en LH-billet, der bliver ombooket til SK - og så burde LH betale for maden ombord på SK. Det er et skråplan, at man bare kan åbne ruter og så ellers lukke dem ned uden andre omkostninger end refusion. For min skyld kunne man godt skrive ind i reglerne, at de galdt for bookinger f.eks. 6 måneder frem i tid. Alt der er booket mere end denne tidsgrænse kan man nøjes med at refundere eller give tilbud om ombooking på lidt dårligere vilkår, da man må antage at det stadig er muligt at finde billetter til rimelig pris for forbrugeren så lang tid før afrejse.
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Uansett vil det kanskje være bra med en rettslig kjennelse når det gjelder hva flyselskapene plikter å gjøre, både i slike tilfeller vi har her. Men også ved tilfeller som ved askekrisen.
Etter min mening blir flyselskapene ekstremt skadelidende når noe skjer, spesielt når det ikke er noe man kan gjøre med det. Et eks. er når flyveledere streiker, erstatningsansvaret ligger så langt jeg vet hos flyselskapet. Som må ta den økonomiske smellen for at andre aksjonerer. Er dette riktig? I dette tilfellet kan det se ut som om enkelte må vente til dagen etter for å fly med DY, til tross for at kanskje KLM flyr tidligere, er dette urimelig? Jeg synes en rettslig avgjørelse på dette hadde vært veldig bra, da unngår man mange diskusjoner i fremtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
I øvrigt enig i, at en retskendelse er nødvendig hurtigst muligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
critical mind
|
![]()
Den hovedproblem med 261/2004 er jo at dette reglverk ble ikke skrivet for en slags hendelse som en nedlukking med langt varsel-tid av store deler av operasjoner som HV i Danmark vil gjøre.
261/2004 ble skapt med tanke av disse tre scenarier:
Dette vet også SLV. Og derfor tror jeg dette er ikke helt ok. Intensjonen av denne reglverk ble en annen enn dette hva må nå regles i Danmark. HV har en klart ansvar for sine pax. Så lenge som en pax ikke aksepterer en overførelse/ombooking så lenge forblir dette pax en kunde av HV og har en gjeldende kontrakt med HV. HV må sikkert i noen tilfeller strekker seg lengre enn de har gjørt til nå. Ingen tvil. En uke ventetid kan man rett og slett ikke akseptere. Men noen timer er akseptabelt.
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er det ikke en begrensning på hvor langt fram i tid kanselleringen er for å kunne kreve alternativ transport? Trodde at man kun fikk penga igjen hvis det var over en måned frem ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() Quote:
Ved lovlig streik er ikke selskapene erstatningspliktige overfor sine passasjerer, annet enn det passasjerene eventuelt har forhåndsbetalt. Dvs du får igjen det du betalte for flybilletten, men du kan ikke kreve å få dekket f.eks. hotell eller andre ting. Naturligvis påfører det selskapene et visst tap (siden de faste kostnadene i stor grad fortsetter å løpe), men variable kostnader (fuel, vedlikehold osv) blir jo 0. Streik er en lovlig aksjonsform, så det er litt av gamet.. Men tilbake til tråden..: Jeg er faktisk litt enige med Transavia at man blant annet må få lov til å booke passasjerer om til "egne" fly hvis man har muligheten til det, og det å kreve at passasjerer skal få lov til å reise med "første mulig fly" vil nok føre til utrolig mange penger ved en kansellering. Hvis mitt NAX-fly til Oslo kl 11:00 skulle bli kansellert, skulle jeg da ha krav på å få reise med SAS sitt fly kl 11:30, når det går et NAX-fly kl 12:00? In the end så blir det jo bare dyrere flybilletter... og det vil vi jo egentlig ikke ha... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men det var selskapet jeg fløy med ( ikke SAS ) som måtte sørge for bevertning etc for passasjerer. Å de fleste er vel enig i at det har vært nok av aksjoner fra flyveledere i Europa den siste tiden. Jeg synes uansett det er litt feil at flyselskapene er pliktige til å sørge for alt å alle selv om det er den ene eller andre part som aksjonerer. Lovlig eller ulovlig. Når det gjelder avvikling, så er dette litt mer komplisert, derfor synes jeg en rettslig prøvelse kunne vært bra. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Men i Transavia's tilfælde er det netop selvforskyldt og en helt bevidst handling. De har valgt at nedlægge ruterne og må så også stå ved det ansvar. Et alternativ kunne jo have været at de fløj de ruter de har solgt billetter til og nedlagde CPH-basen med udløb af f.eks. vinterprogrammet - det ville ikke ramme så mange - om nogen. Transavia vælger faktisk at nedlægge med meget kort varsel (ihvertfald for dem der skal flyve fra 1. nov. 2010) og bør også stå ved det ansvar de har og leve op til de kontrakter de har med pax.
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
I realiteten stiller det pax meget forskellige afhængig af om det har booket LCC eller netværksselskab. Her burde være ens regler, så de selskaber, der ikke har til hensigt at ombooke til andre selskaber (i denne sammenhæng kan det være ligegyldigt for pax om de har alliancer eller ej) bliver tvunget til at gøre det - og levere den vare som de har lovet kunden. Som det er nu udnytter selskaber uden aftaler det til at spare/tjene penge på at yde dårligere service til pax end de øvrige selskaber.
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Qatar og Norwegian er best iflg. Airhelp | Fnate | Småprat | 11 | 12-06-2018 08:42 |
Priority for følge? | C130 | Reiseforum | 3 | 25-11-2013 17:37 |
SAS har A320 iflg Seatguru | Bizflyer | Flyforum | 7 | 18-10-2009 00:16 |
Sparker halve arbeidsstokken (iflg E24) | Shadow | Flyforum | 1 | 14-07-2008 20:34 |
Icelandair starter SFO 18 mai iflg a_net | LN-SEK | Flyforum | 23 | 20-05-2005 21:45 |