![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
SAS vil spare 450 millioner kroner ekstra før de går til styret i november med en plan om å ekspandere på langruter... Les mer i dagens DN...
Bare de ikke sparer seg til fant... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det var jo ikke lange tiden å spoare 450 millioner på da!
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Avtalene skal sikre mer effektive ansatte, billigere handling på destinasjonene og bedre drivstoffrabatter...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
http://www.dn.no/forsiden/article580860.ece |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banned
|
![]()
Skulle ikke component virksomheten selges også? Det ville jo gitt pææng i kassa...hørte nå at dette er blitt utsatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
SAS sparer nok inn dette beløpet forholdsvis raskt så da er det duket for flere langruter. Gode avtaler er sikkert ikke dumt nei.
Ifølge DN: "Produktiviteten til pilot- og kabinpersonalet på langdistanseflygingene skal opp et sted mellom 20 og 30 prosent. Dette vil trolig gi det største bidraget." Aner vi aksjoner fra Danmark måske? 30% økning i arbeidsmengde hørtes mye ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ikke har de lange stopp ute, og noen dager fri skal de ha etter hjemkomst. Men det er visst max 3 dgr. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvor stor var forbedringen i SAS delen av SAS Braathens da tro , om man ser på både
Lønnsnedgang, og økt utnyttelse ? /G |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
(indlægget blev vist lidt langt da jeg først kom igang med at skrive ;-)
Jeg kan heller ikke se hvordan kabinepersonalet skal kunne klare give 20-30 procent mere. Jeg har ikke meget kendskab til de som flyver langrute, men for de som flyver kortrute så er det svært at give mere. I forvejen kan de arbejde 42 timer pr. uge (5 timer mere end den ugentlige arbejdstid i andre brancher) - dertil kommer den ekstra tid på nightstop osv. Hvis der skal øges endnu mere så vil de da aldrig have muligheden for at liv med familien. Jeg tror SAS skal fokusere andre steder. F.eks. på at udnytte personalet bedre når de er på job fremfor bare at kræve og kræve. Min bedre halvdel er selv flyvende og oplever meget ofte at sidde både 3 og 4 timer i CPH og vente på næste flyvning - ligesom hun heller ikke er blevet kaldt på næsten 50 pct. af sine standby-dage det sidste halve år. Hvis SAS starter med at få styr på scheduleringen så ville de komme langt og ville med lethed kunne hente en betydelig produktionsøgning, men det kan næsten ikke lade sig gøre at presse de ansatte mere som det ser ud nu. Tidligere har de haft rigtig gode vilkår (og produceret alt for lidt) - men der er ifm. Turn-around blevet givet meget fra både piloter og kabinepersonale. CAU i Danmarks har (ud fra SAS egne tal) regnet ud at en 25 pct. besparelse på kabine personalet kan nedsætte billetprisen med 5 kroner i Europa og 60 kroner på oversøisk. Ud fra disse tal kunne det tyde på at man måske skulle spare andre steder - eller ihvertfald gøre nogle andre afdelinger meget mere effektive. Mit bud måtte være at man fokuserede på scheduleringen og fik udnyttet den arbejdskraft man har langt bedre. De schedules jeg ser fra både min bedre halvdel og hendes kolleger kunne ihvertfald være lavet af et barn på 7 år uden de store matematik-kundskaber. I sidste uge fløj hun kun 4 ture på 4 dage, men hun er afsted nu og godtnok denne gang bliver udnyttet 100 procent med 18 ture på 3 dage og kun meget korte nightstops - så på denne tur kan man da tale om en udnyttelse i top. Så er man altså også træt når man kommer hjem. Så kan man jo altid diskutere om man som passager har lyst til at lægge sit liv i hænderne på en der har fløjet 18 ture på så kort tid. Jeg er overbevist om at hvis SAS spørger personalet, så vil alle være mere end villige til at flyve max. når de er på job fremfor at sidde i SAS Huset og kede sig. De flyvende jeg kender vil ihvertfald gå meget langt for at få SAS på ret kurs igen, men at give mere fritid (som SAS har lagt op til i de nye forhandlinger) er praktisk taget umuligt. Omvendt er det også demoraliserende altid at få skyld for at være ineffektiv og for dyr, når man faktisk ikke selv har indflydelse på hvordan ens schedule ser ud. Jeg vil lade være med at gå i detaljer omkring hvor lidt indflydelse de flyvende har på valg af fridage og ferie - for så kommer det bare til at lyde som om de jeg kender ikke er glade for deres job. Til trods for alle de problemer, så har jeg kun hørt tilfredshed omkring jobbet, men der er vel en naturlig grænse for hvor meget man kan presse folk. Personligt mener jeg hellere SAS skulle fokusere på at give kunderne et bedre produkt og satse på en øget indtægt istedet (eller ihvertfald have en god undsjyldning for at kunne opretholde et rimeligt prisniveau). Man har desværre skåret så meget i serviceniveau osv. at der ikke længere er nogle gode grunde til at vælge SAS fremfor lavprisselskaberne. Også på business er kvaliteten blevet under al kritik. Hvis man nu anlagde en anden indgang til at få kunderne til at betale mere samt få mere tilfredse kunder, så kunne det være tingene så anderledes ud. kig f.eks. på Lufthansa og BA - der stadig opretholder et fornuftigt niveau - det tjener faktisk også penge. Tror desværre SAS er igang med at spare sig ihjel - ifølge min opfattelse kunne man få flere kunder i butikken ved at vælge en mere aktiv og fremadrettet stil. Blot mine 2 cents....
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fra "Vi relanserer service" til "Din tur" | EB | Flyforum | 51 | 24-12-2015 12:11 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
I serien: "How low can you go" - UA "forbedrer" seg igjen | Tommy777 | Flyforum | 78 | 22-09-2008 19:44 |