![]() |
|
![]() |
#1 |
Guest
Posts: n/a
|
![]()
SAS overrasker positivt på drift og inntekter, men klarte ikke helt å innfri når det gjelder resultat før skatt.
http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet....44&cat=100 Hele rapporten her |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
590 MILLER er griet, men det spørs om vi klarer noe mer enn nullresultat på hele året:
SAS Group Interim Report January-June 2005 SAS Group Interim Report January-June 2005 Positive earnings for Q2 2005 · Operating revenue for the first half amounted to MSEK 29,033 (27,710), an increase of 4.8%. · Number of passengers in the first half rose by 3.2% to 16.7 million. · Income before depreciation and leasing costs for aircraft (EBITDAR) improved by MSEK 700 and reached MSEK 2,193 (1,493) in the second quarter and MSEK 2,372 (1,449) in the first half. · Operating income (EBIT) increased for the second quarter by MSEK 698 to MSEK 949 (251) and amounted to MSEK -99 (-1,006) for the first half of the year. · Income before capital gains and nonrecurring items improved by MSEK 526 and amounted to MSEK 579 (53) in the second quarter. Earnings for the first half amounted to MSEK -733 (-1,535). ·Income after financial items for the second quarter was MSEK 590 (44), and MSEK -700 (-1,496) for the first half. · Net income for the period amounted to MSEK 499 (147) in the second quarter and MSEK -472 (-1,227) for the first half. · CFROI for the 12-month period July 2004-June 2005 was 11% (8%). · Earnings per share for the SAS Group in the first half of the year amounted to SEK -2.85 (-7.40). Equity per share was SEK 72.28 (72.67). · Total unit cost adjusted for currency effects for Scandinavian Airlines Businesses decreased by 2.3% in the first half despite higher fuel prices. Adjusted for increased fuel prices, the unit cost fell in the same period by 6.4% and by 5.5% in the second quarter. · Continued uncertainty regarding development in the airline industry gives reason to be cautious, but subject to unchanged yield, favorable traffic development and provided there are no important changes in the business environment or further significant increases in jet fuel prices, adopted business plans indicate positive earnings for 2005. · "Second-quarter earnings were, as anticipated, positive and in line with the profitability plan for the SAS Group. Continued unit cost reductions and new commercial ventures are important factors for success and we are now taking the next step on European routes," says President and CEO Jørgen Lindegaard. All reports are available in English and Swedish and can be ordered from SAS, SE-195 87 Stockholm, telephone +46 8 797 00 00, fax +46 8 797 51 10. The reports can be accessed and ordered via the Internet www.sasgroup.net The SAS Group's monthly traffic and capacity statistics are normally published on the fifth working day of each month. A financial calendar is available from www.sasgroup.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
etter å ha lest litt i rapporten, ser jeg at Scandinavian Airlines som enhet i gruppen fikk et resultat før skatt på 396 millioner i Q2, fordelt slik:
SAS Braathens + 329 millioner SAS Danmark + 49 millioner SAS Sverige - 61 millioner SAS Int. + 49 millioner |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
fra SAS Braathens:
Pluss 206 mill. kroner for SAS Braathens i 1. halvår [17. august 2005 kl. 08:17] SAS Braathens hadde en resultatfremgang på 364 millioner norske kroner (MNOK) i første halvår i år i forhold til samme periode i fjor. Resultatet før poster av engangskarakter ble 206 MNOK. - En varm takk til alle medarbeidere for at de har bidratt til denne fremgangen. Også i internasjonal sammenheng er det et godt resultat, sier Petter Jansen. Han påpeker at SAS Braathens i årets første seks måneder transporterte 150.000 flere passasjerer enn i samme tidsrom i fjor. - De reisende velger oss fordi de ser på oss som pålitelige og fleksible, samtidig som de anser at det både er blitt enklere og rimeligere å reise med oss. La meg også legge til at den positive utviklingen har fortsatt så langt i tredje kvartal, sier han. SAS Braathens' trafikk, RPK, økte i første halvår med 3,3%. Økningen var størst på Europa-rutene med 11,8%. Det var først og fremst rutene til og fra Sør-Europa som utviklet seg positivt. Kapasiteten sank i perioden med 0,2%, hvilket medførte at kabinfaktoren bedret seg med 2 prosentenheter til 61,1%. Yielden (valutajustert) gikk opp med 1,2% i første halvår på grunn av innførte drivstofftillegg. Konkurransen er fortsatt hard, med et underliggende prispress i markedet. Omsetningen økte i første halvår med 3% til 5 174 (5 333) MNOK. I andre kvartal økte omsetningen med 9%. Passasjerinntektene økte i første halvår med 206 MNOK til 4 280 MNOK. Økningen skyldes god trafikkutvikling og yield på SAS Braathens' ruter. EBITDAR økte med 91% til 709 (371) MNOK. Lavere driftskostnader med 179 MNOK skyldes gjennomførte tiltak i Turnaround 2005 samt synergier fra fusjonen av Scandinavian Airlines Norge og Braathens. SAS Braathens totalt ligger noe etter planen i Turnaround 2005 og fokuserer fremover på å forbedre produktiviteten ytterligere. Resultatet før poster av engangskarakter økte med 364 MNOK til 206 (-158) MNOK. I andre kvartal ble resultatet før poster av engangskarakter 379 (39) MNOK. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
INteressant at DK og intercont nu er i plus - det er da vist noget nyt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 377
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Men ingen tvil om hvor SAS tjener pengene sine.....i Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,365
|
![]()
Veldig hyggelig..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Ja det store problembarn SAS DK går i plus - det må gøre ondt på visse personer...
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Geir |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
SAS DK har hård konkurrence ud af CPH og hvad jeg hører har de arbejdet benhårdt for at forbedre situationen i forhold til første kvartal der vist godt kan kaldes mindre godt. Så måske er SAS DK ved at gå væk fra rollen som problembarn...
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,365
|
![]()
Pssst! Konkurransen har kommet til Oslo og Stockholm også...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
Men hvis det endelig er - så kan vi vel blive enige at SAS pt. er underlagt den hårdeste konkurrence på CPH (ser bort fra Indenrigs da den er næsten ikke eksisterende i DK) . Om det ændrer sig med Sterling/Maersk må tiden vise...
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Hyggelig tall dette her. Spennende å se om de klarer + i 2005.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det er ingen tvil om at SAS DK, eller Hub CPH, er det selskapet i SAS som er hardest presset av konkurrenter på alle kanter. SAS Braathens har stabil konkurranse i DY på innenriks, og "normale" konkurrenter på de største Europa-rutene. SAS SE har det tungt innenriks, men på Europa-rutene er konkurransen mindre. Båe SE og NO har store domestic-markder og feed fra domestic til international. SAS DK har så gost som ingen innenrikstrafikk, lite domestic feed og hard konkurranse på alle sine tunge ruteområder. Forhåpentligvsi vil et samlet NB/DM operere noe mer ansvarlig i markedet, men de blir til gjengjeld en konkurrent som er dobbelt så stor som NAS og tre ganger så stor som LF/FLY
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Har inte haft möjlighet själv (ännu) att läsa halvårsrapporten men den lär innehålla en uppgift om att en McDonalds MD-80 har sålts. Med eller utan cheese ... ? (Det kanske har varit uppe på forumet tidigare? Har varit bortrest.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,365
|
![]()
m.a.o så er kanskje ikke tallene så bra alikevel!!! salg av tre fly gir vel inntekter - og hva er det da igjen av overskuddet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Tänkte själv närmast på stavningen: tydligen lär det stå McDonalds och inte McDonnell Douglas !!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
McDonald Douglas MD-80 and two Boeing 737s." (sitat fra halvårsrapporten) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian og SAS på LAX - tall | BraathensSafe1985 | Flyforum | 2 | 07-10-2017 16:35 |
SAS Q3 tall | darkcho | Flyforum | 2 | 30-10-2012 11:43 |
SAS Q3-tall | Someone | Flyforum | 23 | 08-11-2011 13:28 |
Tall-nerd?? SAS wants you! | CK | Flyforum | 0 | 30-06-2008 12:14 |
Første oktober-tall ute - CPH med sterke tall | LN-KGL | Flyforum | 8 | 09-11-2005 18:46 |