![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Noen som vet hvorfor Boeing i sin tid gikk til det skritt på bygge raringen B747SP ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Den historien jeg har hørt var at South African trengte et extended range fly for å klare å fly til London i de tider da de ble boikottet av alle afrikanske land. Det er LANGT å fly rundt Kapp Verde for å komme seg til Europa.
Løsningen var visst ellers å file flightplan til Lisboa og så diverte til Heathrow. Hver morgen. For å være sikker på å komme seg ned sørget de for å være først i køen da Heathrow åpnet om morgenen kl 0600 eller noe sånt. Kyrre |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]()
Iran Air fløy vel på Osl med SP mener jeg å huske!..(?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Farmer, for å gjøre en lang historie kort - PanAm hadde behov for en long-range utgave av 747 og her finner du masse mer info Pan Am Historic Foundation
Her er litt fra PanAm direkte Quote:
![]() Manchester 5. September 2004
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,883
|
![]()
I tillegg til det som er nevnt her, saa hadde 747SP max altitude rett over 45.000 og opererte "normalt" mellom 41.000 og 43,000ft.....har selv floeyet Pan Am nonstop JFK NRT med SP...og husker at vi var over 44.000ft en god del av flighten....totalt flytid nesten 16 timer....og stort var det med 2! Filmer.....pga hoeyden var luften meget toerr ombord og crewet kom punklig med drikke hver halvtime gjennom hele flighten.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
![]() ....beklager litt off-topic... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Kan jo også nevne at onde tunger vil ha det til at det eneste selskapet som noen gang har tjent penger på 747SP er Boeing...
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Denne metoden med å diverte til LHR og har flightplan til LIS, vil ikke det gjøre at fuelbeholdningen ble ubehagelig lav? Tenker på marginer her,spesielt hvis man mot formodning skulle bli liggende i holding el. likn. over London. Å diverte fra LIS til LHR er jo et stykke.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 747SP modell!! | SE-SAM | Samlerhjørnet | 11 | 04-01-2015 16:30 |
747SP i Zurich 11/2? | SQ 777 | Småprat | 6 | 13-02-2014 22:42 |
747SP | NZ83 | Flyforum | 2 | 12-05-2011 23:18 |
Boeing 747SP - VP-BLK (Ex TWA) på OSL i dag | SK917 | Bilder & foto | 21 | 29-05-2010 16:05 |
747SP+777 | Motard | Bilder & foto | 20 | 27-05-2010 21:54 |