Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-08-2005, 11:01   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Boeing 747SP

Noen som vet hvorfor Boeing i sin tid gikk til det skritt på bygge raringen B747SP ?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 11:18   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: Boeing 747SP

Den här websidan kanske kan vara till hjälp

The 747SP website
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 11:32   #3
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Boeing 747SP

Den historien jeg har hørt var at South African trengte et extended range fly for å klare å fly til London i de tider da de ble boikottet av alle afrikanske land. Det er LANGT å fly rundt Kapp Verde for å komme seg til Europa.

Løsningen var visst ellers å file flightplan til Lisboa og så diverte til Heathrow. Hver morgen.
For å være sikker på å komme seg ned sørget de for å være først i køen da Heathrow åpnet om morgenen kl 0600 eller noe sånt.

Kyrre

atck is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 11:53   #4
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Re: Boeing 747SP

Iran Air fløy vel på Osl med SP mener jeg å huske!..(?)
FBU is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 16:52   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Boeing 747SP

Farmer, for å gjøre en lang historie kort - PanAm hadde behov for en long-range utgave av 747 og her finner du masse mer info Pan Am Historic Foundation

Her er litt fra PanAm direkte
Quote:
With the 747 dominating the skies around the world, Pan Am ordered another permutation: one that could fly nonstop, with a full load, the 6754 miles between New York and Tokyo. To meet this goal, Boeing shortened the 747's fuselage by 46 feet, reducing its weight by 17 tons and the capacity to 233 passengers, and increased the fuel capacity. The result yielded a 7000 mile range, and the 747SP --- for Special Performance --- made the nonstop flight in just 13 hours.

1973 - First airline to order the Boeing 747SP
1976 - First airline to operate the Boeing 747SP
1976 - Record setting round-the-world revenue flight with Boeing 747SP

Manchester 5. September 2004
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 20:39   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,883
Default Re: Boeing 747SP

I tillegg til det som er nevnt her, saa hadde 747SP max altitude rett over 45.000 og opererte "normalt" mellom 41.000 og 43,000ft.....har selv floeyet Pan Am nonstop JFK NRT med SP...og husker at vi var over 44.000ft en god del av flighten....totalt flytid nesten 16 timer....og stort var det med 2! Filmer.....pga hoeyden var luften meget toerr ombord og crewet kom punklig med drikke hver halvtime gjennom hele flighten.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 20:46   #7
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Boeing 747SP

Quote:
Originally posted by atck
Løsningen var visst ellers å file flightplan til Lisboa og så diverte til Heathrow. Hver morgen.
Den metoden ble brukt av flere selskaper på 1970 og begynnelsen av 1980-tallet. SAS hadde blant annet noen ruter langt sør i Europa hvor de egentlig ikke kunne fly om de skulle holde seg innenfor reglene for fuelbeholdning, men løsningen var å file til en flyplass som lå innenfor reglene og deretter diverte til destinasjonen. Noe slikt vil neppe være akseptabelt i dag, men heller ikke nødvendig med mer effektive flytype

....beklager litt off-topic...
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 21:18   #8
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Boeing 747SP

Kan jo også nevne at onde tunger vil ha det til at det eneste selskapet som noen gang har tjent penger på 747SP er Boeing...
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2005, 08:57   #9
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Boeing 747SP

Denne metoden med å diverte til LHR og har flightplan til LIS, vil ikke det gjøre at fuelbeholdningen ble ubehagelig lav? Tenker på marginer her,spesielt hvis man mot formodning skulle bli liggende i holding el. likn. over London. Å diverte fra LIS til LHR er jo et stykke.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 747SP modell!! SE-SAM Samlerhjørnet 11 04-01-2015 16:30
747SP i Zurich 11/2? SQ 777 Småprat 6 13-02-2014 22:42
747SP NZ83 Flyforum 2 12-05-2011 23:18
Boeing 747SP - VP-BLK (Ex TWA) på OSL i dag SK917 Bilder & foto 21 29-05-2010 16:05
747SP+777 Motard Bilder & foto 20 27-05-2010 21:54


All times are GMT +2. The time now is 02:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.