![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
http://www.newsweb.no/newsweb/search...ssageId=268292
Quote:
Last edited by branserud; 06-10-2010 at 09:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Yeilden opp i forhold til de siste mnd fra 0.52 til 055
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Jeg er ingen økonom, og har ikke god greie på yield og RASK, men er ikke dette alarmerende dårlig utvikling? At en del av flåten byttes ut i 800 i forhold til 300 gjør at kostnadene reduseres, men vil man virkelig senke inntektene tilsvarende, eller reduseres inntektene rett og slett fordi man "må"? Det beste måtte jo være å innføre en ny og mer effektiv flåte, samtidlig som inntektene var de samme. Fornying til en mer effektiv flåte har pågått for fullt det siste året, og neste år vil ikke se en så stor prosentmessig endring til nyere flåte (antar jeg, har ikke regnet på det), dvs at virkningene av flåtefornyelse bare vil avta og avta. Yield kan ikke fortsette å falle på denne måten, siden man ikke har så mange andre områder der selskapet kan spare. Gjennomsnittslønningene vil vel ikke øke så mye fremover, siden selskapet fremdeles ansetter folk for fullt. Dessuten er det mer og mer fokus på lange ruter, og derfor faller yield. Vil ikke en lang rute være ganske marginal, når det omtrent bare er snakk om fritidsreisende? Den tar LANG tid, bruker mye drivstoff og har lavt potensial for god inntjening, i forhold til f.eks. en rute innen Sør-Norge, til UK, Tyskland, Sverige, Danmark eller Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Yeild er ned i forhold til 2009 men opp i forhold til de siste mnd. Dette er vel positivt..?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Sammenligninger er egentlig bare interessant når det går mot samme mnd året før, eller 12mnd rullerende tall. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
![]() Der er vel uanset tale om en betydelig nedgang ift. sidste år, hvor branchen generelt havde sværere vilkår end i år. Men en fin vækst i pax-tal og positivt at de langt om længe har fået styr på regularitet og punktualitet - det var også hårdt tiltrængt. Synes dog det er noget alarmerende med de store fald i yield og RASK ift. sidste år - specielt i et marked, hvor alle taler om at priserne er på vej op og at det ikke længere er helt så svært at tjene lidt penge. Men det må de økonomiske tal jo vise når de kommer.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]()
Ser ut som NAS vil tjene ca. 150-200 mill i q3 på driften etter skatt. Ikke veldig bra, men er vel helt ok gitt den kraftige ekspansjonen.
Litt heldig vil de være i q3 da de vil få ca. 125 mill i tillegg i valutagevinster (tilsvarende det som ble skrevet ned i q2 pga. dollarfall). Og legger man på 175 mill fra rettsaken mot SAS er nok NAS godt i pluss i 2010 selv med et lite negativt resultat i q4. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Shanghai
Posts: 79
|
![]() Quote:
Er analysen din et speilbilde av hva markedet forventer eller er det mer snakk om et privat anslag? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]() Quote:
Inntektssiden er det som er enklest å forutsi. NAS ligger an til inntekter på ca. 2658 mill mot 2271 i 2009 dvs. 17% økning fra 2009. Når trafikkveksten er 30% sier det seg selv at driftsresultatet ikke blir like bra som ifjor, ref. også lavere yield. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Er det det man ser gjenspeilet i kursen nå ?
Etter en stigning 5.10 , før mnd rapporten, var det nedover i går og videre nedover i dag for NAS ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
|
![]()
Yielden og RASK var jo 19-21% lavere enn september ifjor, er nok det som bekymrer mange.
I tillegg usikkerhet knyttet til IC satsingen til NAS. Men er nok litt overdreven nedgang etter min mening.... NAS har endel penger på bok (ca. 1.8 mrd inkl. penger fra SAS rettsaken) og allerede betalt endel for flyene sine. Market Cap på 3 mrd er det ganske lavt. Spesielt nå som dollaren er lav er NAS ufortjent mye ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Shanghai
Posts: 79
|
![]() Quote:
Akkurat dette ser ut til å være trenden de siste mnd, markedet ser ut til å være mer fokusert på inntekt / setekilometer i mnd som har gått enn at de kanskje klarer å skvise ut mer profitt på de nye passasjerene i fremtiden. Jeg er ingen ekspert på området, men burde det ikke egentlig være en kurstrigger at flyselskapet stadig tiltrekker seg flere passasjerer, bredere kundemasse, som potensielt kan føre til høyere inntekter i fremtiden? Det avhenger selvfølgelig av at NAS klarer å ta seg bedre betalt for billettene / selge flere produkter ved siden av. Slik jeg tolker situasjonen i dag har ikke markedet tro på at NAS vil klare det |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
|
![]() Quote:
Dessuten skal man heller ikke se så mye på hvilket tall de kommer frem til, men heller hvordan de kommer frem til det og argumentene bak, også dra sin egen konklusjon |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
DY var ned 4,2% i går og ned 4.9% i dag med en sluttkurs på 86,75. Analytikerne har oppdatert sine kursmål og anbefaler salg: http://e24.no/boers-og-finans/article3846184.ece
Quote:
La ikke dette bli nok en IC-tråd, men hvis DY nå skulle komme med en IC-satsning samtidig som "mange" andre selskaper også skal satse, så vil antakeligvis heller ikke det telle i positiv retning for aksjekursen. Last edited by TCAS; 07-10-2010 at 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skandinaviske trafiktall mai 2016 | EvakCPH | Flyforum | 6 | 10-06-2016 16:43 |
DY750 25.sept DY 753 26.sept | Eidesen | Register- og ATC-Forum | 0 | 24-09-2013 12:45 |
TRD Buchurest Airlines/Air Bucharest - 13 Aug, 3 Sept og 17 sept. | Trdfly | Spotteralerts | 0 | 06-08-2011 13:45 |
Skandinaviske trafiktall for mars 2010 | Bll spotter | Flyforum | 33 | 13-04-2010 22:24 |
SAS reg 4 sept og 6 sept | oddi | Register- og ATC-Forum | 6 | 07-09-2009 18:10 |