Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2010, 08:58   #1
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Trafiktall i sept NAS

http://www.newsweb.no/newsweb/search...ssageId=268292
Quote:
Traffic Development
September Sep-10 Sep-09
Internet bookings* 85 % 86 % -1 p.p
ASK (mill) 1,593 1,201 33 %
RPK (mill) 1,220 927 32 %
Load factor 77 % 77 % 0 p.p
Passengers 1,213,542 1,010,439 20 %
Traffic 12 mth rolling Sep-10 Aug-10
Internet bookings* 88 % 88 % 0 p.p
ASK (mill) 16,719 16,327 2 %
RPK (mill) 12,892 12,599 2 %
Load factor 77 % 77 % 0 p.p
Passengers 12,507,236 12,304,133 2 %
chg
chg
PASSENGER REVENUES
The unit revenue (RASK) is estimated at 0.42 for the period
(-21 %). Approximately 1/3 of the y.o.y. RASK decrease
reflects an adjusted route portfolio with 7 % longer sector
length and the introduction 11 new Boeing 737-800 aircraft
with higher capacity and lower unit cost since September
2009.
Yield & Unit Revenue (NOK) (Estimate)
September Sep-10 Sep-09
Yield 0.55 0.68 -19 %
RASK 0.42 0.53 -21 %

Last edited by branserud; 06-10-2010 at 09:11.
branserud is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 09:10   #2
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Yeilden opp i forhold til de siste mnd fra 0.52 til 055
branserud is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 09:18   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
September Sep-10 Sep-09
Yield 0.55 0.68 -19 %
RASK 0.42 0.53 -21 %
[qote/]
Veldig fine tall når det gjelder passasjerer, ingen tvil om det.
Jeg er ingen økonom, og har ikke god greie på yield og RASK, men er ikke dette alarmerende dårlig utvikling?
At en del av flåten byttes ut i 800 i forhold til 300 gjør at kostnadene reduseres, men vil man virkelig senke inntektene tilsvarende, eller reduseres inntektene rett og slett fordi man "må"? Det beste måtte jo være å innføre en ny og mer effektiv flåte, samtidlig som inntektene var de samme.

Fornying til en mer effektiv flåte har pågått for fullt det siste året, og neste år vil ikke se en så stor prosentmessig endring til nyere flåte (antar jeg, har ikke regnet på det), dvs at virkningene av flåtefornyelse bare vil avta og avta. Yield kan ikke fortsette å falle på denne måten, siden man ikke har så mange andre områder der selskapet kan spare. Gjennomsnittslønningene vil vel ikke øke så mye fremover, siden selskapet fremdeles ansetter folk for fullt.

Dessuten er det mer og mer fokus på lange ruter, og derfor faller yield. Vil ikke en lang rute være ganske marginal, når det omtrent bare er snakk om fritidsreisende? Den tar LANG tid, bruker mye drivstoff og har lavt potensial for god inntjening, i forhold til f.eks. en rute innen Sør-Norge, til UK, Tyskland, Sverige, Danmark eller Nederland.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 09:32   #4
branserud
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Yeild er ned i forhold til 2009 men opp i forhold til de siste mnd. Dette er vel positivt..?
branserud is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 09:35   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Yeild er ned i forhold til 2009 men opp i forhold til de siste mnd. Dette er vel positivt..?
Ja, men det skulle vel også bare mangle, siden de siste mnd før september var juni, juli og august, dvs sommerferie og lite forretningsreisende.

Sammenligninger er egentlig bare interessant når det går mot samme mnd året før, eller 12mnd rullerende tall.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 09:41   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Quote:
Originally Posted by branserud View Post
Yeild er ned i forhold til 2009 men opp i forhold til de siste mnd. Dette er vel positivt..?
Tjaa... Tal er jo taknemmelige

Der er vel uanset tale om en betydelig nedgang ift. sidste år, hvor branchen generelt havde sværere vilkår end i år.

Men en fin vækst i pax-tal og positivt at de langt om længe har fået styr på regularitet og punktualitet - det var også hårdt tiltrængt.

Synes dog det er noget alarmerende med de store fald i yield og RASK ift. sidste år - specielt i et marked, hvor alle taler om at priserne er på vej op og at det ikke længere er helt så svært at tjene lidt penge. Men det må de økonomiske tal jo vise når de kommer.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 11:10   #7
lerik
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Ser ut som NAS vil tjene ca. 150-200 mill i q3 på driften etter skatt. Ikke veldig bra, men er vel helt ok gitt den kraftige ekspansjonen.

Litt heldig vil de være i q3 da de vil få ca. 125 mill i tillegg i valutagevinster (tilsvarende det som ble skrevet ned i q2 pga. dollarfall). Og legger man på 175 mill fra rettsaken mot SAS er nok NAS godt i pluss i 2010 selv med et lite negativt resultat i q4.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 12:28   #8
LN-Capt
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Shanghai
Posts: 79
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Quote:
Originally Posted by lerik View Post
Ser ut som NAS vil tjene ca. 150-200 mill i q3 på driften etter skatt. Ikke veldig bra, men er vel helt ok gitt den kraftige ekspansjonen.

Litt heldig vil de være i q3 da de vil få ca. 125 mill i tillegg i valutagevinster (tilsvarende det som ble skrevet ned i q2 pga. dollarfall). Og legger man på 175 mill fra rettsaken mot SAS er nok NAS godt i pluss i 2010 selv med et lite negativt resultat i q4.
Hei

Er analysen din et speilbilde av hva markedet forventer eller er det mer snakk om et privat anslag?
LN-Capt is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 16:41   #9
lerik
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Quote:
Originally Posted by LN-Capt View Post
Hei

Er analysen din et speilbilde av hva markedet forventer eller er det mer snakk om et privat anslag?
Det er mitt anslag basert på trafikktallene og guidingen på kostnadssiden til NAS.

Inntektssiden er det som er enklest å forutsi.
NAS ligger an til inntekter på ca. 2658 mill mot 2271 i 2009 dvs. 17% økning fra 2009. Når trafikkveksten er 30% sier det seg selv at driftsresultatet ikke blir like bra som ifjor, ref. også lavere yield.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 10:12   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Er det det man ser gjenspeilet i kursen nå ?
Etter en stigning 5.10 , før mnd rapporten, var det nedover i går og videre nedover i dag for NAS ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 10:26   #11
lerik
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 185
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Yielden og RASK var jo 19-21% lavere enn september ifjor, er nok det som bekymrer mange.
I tillegg usikkerhet knyttet til IC satsingen til NAS.
Men er nok litt overdreven nedgang etter min mening.... NAS har endel penger på bok (ca. 1.8 mrd inkl. penger fra SAS rettsaken) og allerede betalt endel for flyene sine. Market Cap på 3 mrd er det ganske lavt. Spesielt nå som dollaren er lav er NAS ufortjent mye ned.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 10:30   #12
LN-Capt
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Shanghai
Posts: 79
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Er det det man ser gjenspeilet i kursen nå ?
Etter en stigning 5.10 , før mnd rapporten, var det nedover i går og videre nedover i dag for NAS ?
Ser vel litt slik ut ja.

Akkurat dette ser ut til å være trenden de siste mnd, markedet ser ut til å være mer fokusert på inntekt / setekilometer i mnd som har gått enn at de kanskje klarer å skvise ut mer profitt på de nye passasjerene i fremtiden.

Jeg er ingen ekspert på området, men burde det ikke egentlig være en kurstrigger at flyselskapet stadig tiltrekker seg flere passasjerer, bredere kundemasse, som potensielt kan føre til høyere inntekter i fremtiden?
Det avhenger selvfølgelig av at NAS klarer å ta seg bedre betalt for billettene / selge flere produkter ved siden av. Slik jeg tolker situasjonen i dag har ikke markedet tro på at NAS vil klare det
LN-Capt is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 11:39   #13
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Quote:
Originally Posted by LN-Capt View Post
Ser vel litt slik ut ja.

Akkurat dette ser ut til å være trenden de siste mnd, markedet ser ut til å være mer fokusert på inntekt / setekilometer i mnd som har gått enn at de kanskje klarer å skvise ut mer profitt på de nye passasjerene i fremtiden.

Jeg er ingen ekspert på området, men burde det ikke egentlig være en kurstrigger at flyselskapet stadig tiltrekker seg flere passasjerer, bredere kundemasse, som potensielt kan føre til høyere inntekter i fremtiden?
Det avhenger selvfølgelig av at NAS klarer å ta seg bedre betalt for billettene / selge flere produkter ved siden av. Slik jeg tolker situasjonen i dag har ikke markedet tro på at NAS vil klare det
Ser sånn ut. I dag reduserte analytikerne anslagene for aksjen til 114. Det er en stor reduksjon, likevel anbefales den. Man blir jo litt forvirret når den i forrige uke ble spådd over 100 prosents oppgang. Er ikke NAS-aksjen litt overpriset uansett? Hvorfor er det så bred uenighet om hvorvidt den vil utvikle seg? I DN idag dømmes den nord og ned, mens den inngår i flere porteføljer som sterkeste kjøpskandidat de siste ukene. Slik er det jo på aksjemarkedet.. Vurderer å selge meg ut dersom nedgang virker mer realistisk enn gevinst. Litt usikker akkurat nå.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 11:46   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
Default Re: Trafiktall i sept NAS

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Ser sånn ut. I dag reduserte analytikerne anslagene for aksjen til 114. Det er en stor reduksjon, likevel anbefales den. Man blir jo litt forvirret når den i forrige uke ble spådd over 100 prosents oppgang. Er ikke NAS-aksjen litt overpriset uansett? Hvorfor er det så bred uenighet om hvorvidt den vil utvikle seg? I DN idag dømmes den nord og ned, mens den inngår i flere porteføljer som sterkeste kjøpskandidat de siste ukene. Slik er det jo på aksjemarkedet.. Vurderer å selge meg ut dersom nedgang virker mer realistisk enn gevinst. Litt usikker akkurat nå.
Nå er det jo ikke noe fasit på dette, og hver analytiker og forvalter har jo sine egne synspunkter og meninger, selv om de ofte sammenfaller. Men pressen liker jo også å høre på de mest ekstreme

Dessuten skal man heller ikke se så mye på hvilket tall de kommer frem til, men heller hvordan de kommer frem til det og argumentene bak, også dra sin egen konklusjon
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 07-10-2010, 17:46   #15
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Trafiktall i sept NAS

DY var ned 4,2% i går og ned 4.9% i dag med en sluttkurs på 86,75. Analytikerne har oppdatert sine kursmål og anbefaler salg: http://e24.no/boers-og-finans/article3846184.ece

Quote:
Thomas Nielsen hos Pareto Securities sier Norwegians rapporterte yield var lavere enn forventet. Meglerhuset nedjusterer aksjen fra hold til selg, med kursmål på 67 kroner .

SEB Enskilda nedgraderer Norwegian fra kjøp til salg, med kursmål 70 kroner.

ABG Sundal Collier opprettholder sin anbefaling om salg av Norwegian-aksjen. Deres kursmål er fortsatt 85 kroner, men er under vurdering.
Artic har imidlertid et kursmål på 140 kroner, og First (med Jacobsen i spissen) har jeg ikke sjekket. Begge disse selskapene pleier å ha gode kursmål på DY.

La ikke dette bli nok en IC-tråd, men hvis DY nå skulle komme med en IC-satsning samtidig som "mange" andre selskaper også skal satse, så vil antakeligvis heller ikke det telle i positiv retning for aksjekursen.

Last edited by TCAS; 07-10-2010 at 17:48.
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skandinaviske trafiktall mai 2016 EvakCPH Flyforum 6 10-06-2016 16:43
DY750 25.sept DY 753 26.sept Eidesen Register- og ATC-Forum 0 24-09-2013 12:45
TRD Buchurest Airlines/Air Bucharest - 13 Aug, 3 Sept og 17 sept. Trdfly Spotteralerts 0 06-08-2011 13:45
Skandinaviske trafiktall for mars 2010 Bll spotter Flyforum 33 13-04-2010 22:24
SAS reg 4 sept og 6 sept oddi Register- og ATC-Forum 6 07-09-2009 18:10


All times are GMT +2. The time now is 08:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.