![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Siter å leser om formelfeil i beregningsystemer hos SK, noe som kan føre til "big time lack of crew". Redningen kan være sammenslåing av halvfulle avganger og dermed kansellering av deler av ruteprogrammet som ikke kan leveres uten wetlease og/eller massiv overføring av ressurser fra andre SK baser.
Vet ikke om dette er et problem som akkurat har dukket opp, da jeg etter en kjapp titt på OSL' sider viser at SK allerede kansellerer massivt i forhold til DY. Om en ser bort fra "Askemåneden" April 2010 (som i den siste delen i stor grad består av irregularitet for begge parter), kommer jeg frem til at SAS har kansellert 205 avganger mens DY har kansellert 75. Ser en på siste måned (sept -10) SK/53 vs DY/18. Hva kommer det av at SAS sålangt i år kansellerer forholdsmessig mye mer enn DY? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
SAS kansellerte jo senest fly til Spania mens DY fortsatte å fly..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er jo enkelte som har hevdet at f.eks. FR heller kansellerer avganger enn å gå for sent, men om det samme gjelder SAS vet jeg ikke.
![]() I tillegg vet vi jo fra sannhetsvitnet Kjos at SAS flyr med gammelt materiell, så det er vel ikke usannsynlig at det blir mer tekniske kanselleringer pga av dette... ![]() (NB! For ordens skyld før noen SAS ansatte korsfester meg: Dette er skrevet med et par glimt i øyet) Jeg antar kanselleringenes omfang er tilfeldige. Mitt inntrykk er at SAS ikke kansellerer så mange av sine avganger (husker ikke statistikken, men svært stor andel av produksjonen gjennomføres vel). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det har jo allerede flere ganger vært nevnt at det har vært mye tekniske kanselleringer i det siste. Særlig -500-flåten skal det ha vært mye problemer med. (For ordens skyld - dette er ikke innsideinfo, men bare kommentarer jeg har lest her og andre steder.)
Man skal forøvrig ikke snakke for høyt om -800 og teknisk regularitet. Jeg kjenner ikke tallene fra hverken SAS eller DY, men i ATA slet vi tungt med disse. Svært mye teknisk i forhold til alder på maskinene .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Nei, jeg sier ikke dette for å si at SK gjør det rett og DY feil, men mener man må se på helheten. En forsinkelse kan noen ganger være bedre enn en kansellering, eller omvendt. Årsakene til problemet kan være de samme.
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Noterer meg at produksjonen i antallet flybevegelser over OSL sept-10 ligger på samme nivå som sept-09. Om produksjonen gjennomføres med betydlig færre fly er jo dette positivt med tanke på mer effektiv utnyttelse av flyflåten. Slik som tilstanden var ett år tilbake var jo nærmest uhørt dårlig utnyttelse. Ser en tilbake til 2008, har 24% av avgangene forsvunnet dvs. 906 avganger/mnd. Er flyflåten redusert tilsvarende? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Vedr. kabinfaktoren så har det vist seg optimalt at den ikke er for høy, rett og slett fordi man da har slakk i systemet ved irr-ops. Så et glimrende foredrag om det en gang der Southwest ble brukt som "matematisk" eksempel på korrekt kabinfaktor.
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
For min del forteller det meg at SAS kansellerer av kommersielle årsaker og dermed annonserer høyere frekvenser enn det som gjennomføres..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Les det som du vil ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, om man ønsker å tyde noe negativt er det ingen problem å få det til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Faktum er at SAS over OSL kansellerer tilnærmet 3 ganger flere planlagte avganger enn konkurrenten. Vet ikke hvordan faktumet kan vris til å tolkes positivt - her tar jeg selvfølgelig imot input såfremt det har med tiltro i markedet å gjøre (ikke miljø) ![]() Om mine påstander i avsnittet over er feil, dvs at kanselleringene skyldes f.eks snag og eller crewmangel er dette interessant. Spesielt når en leser at 7-8 flyindivider er ute av produksjon. Aner heller ikke om disse var planlagt å være i produksjon (regner med at enkelte er til planlagt vedlikehold) så - skyt meg gjerne ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
At man, ved eventuelle kanselleringer, tar hensyn til hvor kanselleringene rammer minst hardt i forhold til kundene tar jeg som gitt dersom selskapet har anledning til å flytte rundt på individene. I så måte er det forsåvidt kommersielle hensyn som kan diktere hvor man kansellerer, selv om det kan være andre bakenforliggende årsaker til kanselleringene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er jo en annen streng som snakker om mangel på besetningsmedlemmer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Gunnar
|
![]()
Men om vi snakker i prosent av antall avganger er det vel DY som kansellerer flest? Disse punktlighetsmåligene som kommer hver måned viser nå iallefall det! Mener det er missvisende å kun se på antall, og ikke prosent!!!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Edit: Har funnet frem til Aug 2010, og der er situasjonen motsatt: DY kansellerer 0.26%, mens SK bare 0.15%. Last edited by TOS; 03-10-2010 at 11:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
DY er vel størst, så hvis du trodde det hadde noen innvirkning så hadde det vært enda verre i prosent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gunnar
|
![]()
For januar var tallene 0,69% for SAS, og 1,46% for DY. Mens ANTALL var 121 for SAS mot 78 for DY. Dy begynner nok å bli større i antall pax, men har vel litt igjen med tanke på antall flighter??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Her er alle de tørre tall:
Avgang Selskap Type Planlagt (ant) Gjennomf. (ant) Innstilt (ant) Regularitet (%) Forsinket (ant) Punktlighet (%) Gjens. fors. (min) SAS Rute 3753 3700 53 98.6% 246 93.4% 3 Norwegian Rute 2956 2937 18 99.4% 262 91.1% 4 Ankomst SAS Rute 3755 3697 58 98.5% 236 93.7% 3 Norwegian Rute 2957 2935 21 99.3% 308 89.6% 5 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EA24: SAS vurdert mer trygg enn Norwegian | vegardg | Småprat | 2 | 15-06-2013 05:32 |
Har SAS hatt mer enn 3 daglige til CDG? | AN0510 | Småprat | 1 | 12-06-2013 19:12 |
50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly | GFL | Flyforum | 10 | 17-11-2010 05:12 |
sasbraathens kansellerer mer en norwegian | LN-HAT | Flyforum | 27 | 16-04-2005 16:30 |
Vi digger danskebåt mer enn SAS og NSB | sail4fun | Flyforum | 6 | 04-11-2004 16:30 |