![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Melding sendt ut av NTB nå:
SAS må betale Norwegian 175 millioner kroner etter industrispionasje, har Høyesterett besluttet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Aces High
|
![]()
Liten link til saken på E24.no
http://e24.no/boers-og-finans/article3834711.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]() ![]() Så bra at rettssystemet fungerer da ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fra Aftenposten:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Pressemelding fra Norwegian:
Norwegian SAS må betale Norwegian 175 millioner for industrispionasje 30-09-2010 11:48 - Det er svært gledelig at det nå endelig kan settes sluttstrek i denne saken etter at Norwegian har fått medhold i tre forskjellige rettsinstanser. Dette viser at rettssystemet fungerer og at uetisk atferd over tid får økonomiske konsekvenser, sier administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos. Norwegian har dermed fått fullt medhold i Høyesterett, og SAS må betale Norwegian 175 millioner kroner i erstatning inkludert saksomkostninger. Høyesteretts ankeutvalg avviste 28. september 2010 SAS’ anke over Borgarting lagmannsretts dom 6. mars 2010, der SAS ble dømt til å betale Norwegian erstatning og saksomkostninger for SAS’ misbruk av Norwegians forretningshemmeligheter. Lagmannsrettens dom er dermed rettskraftig, og tilkjente erstatningsbeløp og saksomkostninger skal nå utbetales. I lagmannsrettens dom ble Norwegian tilkjent kr 160 000 000 i erstatning, samt kr 6 839 770 i omkostninger for tingretten og kr 7 851 472 for lagmannsretten, fra SAS AB og SAS Scandinavian Airlines Norge AS. I tillegg kommer renter. Norwegian er nå også tilkjent kr 637 600 i forbindelse med Høyesteretts behandling av SAS’ avviste anke. Norwegian ble i en svært sårbar oppstartfase for selskapet utsatt for en grov og kynisk industrispionasje fra SAS sin side. Norwegian tapte flere hundre millioner kroner som følge av at SAS på ulovlig vis tilranet seg intern og sensitiv informasjon om Norwegian fra bookingsystemet Amadeus. Det er denne spionasjen SAS er straffedømt for og som via Lagmannsretten endte opp med å bli anket og nå avvist i Høyesterett. Kontaktpersoner: Finansdirektør Frode Foss, tlf 91 63 16 45 Prosessfullmektig, advokat Anders Ryssdal, tlf 90 78 47 94 Norwegian er Skandinavias største lavprisselskap og det fjerde største i Europa med direkteruter innenlands i Norge og til en rekke land i Europa, samt Nord-Afrika og Midtøsten (239 ruter og 94 destinasjoner pr september 2010). Med lave priser og kundevennlige løsninger har selskapet hatt en sterk passasjervekst de siste årene. Norwegian fraktet 10,7 millioner passasjerer og omsatte for 7,3 milliarder kroner i 2009. Selskapet er børsnotert (2003) og har om lag 2 000 ansatte. Norwegian har 52 fly i flåten (september 2010). Selskapet får levert til sammen 73 nye fly av typen Boeing 737-800 i perioden 2008–2014. Norwegian vil ha en av Europas aller mest moderne og miljøvennlige flyflåte når de nye flyene er på plass. Last edited by Toffen; 30-09-2010 at 12:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Pressemelding fra SAS:
SAS is not granted appeal in Supreme Court In March 2010, the Court of Appeal (Lagmannsretten) in Oslo reached a decision in the appeal by SAS and Norwegian Air Shuttle related to the ruling in a dispute from 2008. The Court ruled in favor of Norwegian Air Shuttle but the decision was not unanimous. SAS has submitted a request to the Norwegian Supreme Court for leave to appeal, which was not granted. The decision by the Court of Appeal will have a negative effect on SAS's earnings of approximately MSEK 200 in the third quarter 2010. For further information, please contact Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451 begin_of_the_skype_highlighting +46 8 797 1451 end_of_the_skype_highlighting SAS discloses this information pursuant to the Swedish Securities Market Act and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act. The information was provided for publication on 30 September 2010, at 12.30 p.m. CET. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvor kan man lese dommen(e)?
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Forøvrig kan det vel nevnes at media (og DY) spinner denne litt mer enn hva det egentlig er verdt, siden det ikke er snakk om mer enn at høysterett sier at de ikke vil ta saken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men at Kjosern kommer til å melke denne saken og spikeren for det den er verdt er åpenbart, spesielt i lys av hva han klarte å lire av seg når han snakket om flyflåten og alder. Så dette kommer til å spinne en stund. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Synes det er trist at du omtaler dine tidligere kolleger som idioter. Jeg kjenner to av dem som var involvert i denne saken. Jeg kjenner dem som hedersmenn, og de fortjener ikke noe dårlig ettermæle til tross for denne rettssaken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Var ikke saerlig smart det man her gjorde ihvertfall, men enig i at ordbruken ikke var heldig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det som derimot er viktig her er at SAS nå har en rettskraftig dom mot seg, og en bot som svir. De som i sin tid står bake dette gjorde dette som en bevist handling ( hvis ikke ville man ikke blitt dømt ) Det er etter min mening en idiotisk handling. SAS har aldri vært noen media favoritt, og man burde forstått at dette ikke var spesielt smart. Jeg tviler på at SAS hadde noen økonomisk nytte av dette slik dommen sier, men jeg er ikke dommer. Heldigvis kanskje. Men jeg mener at alle som gjør slike ting ikke er hedersmenn, da er man uerlig. Jeg synes det er idiotisk at jeg og mine kolleger i luften og i SGH er de som i dag må tåle kommentarer og forsøke å forsvare SAS slik det er i dag, etter idiotiske handlinger fra såkalte "hedersmenn" En hedersmann er i mine øyne en som gjør noe hederlig og nobelt, om noen kan komme med noe som gjør dette til en positiv sak for SAS skal jeg gjerne printe ut dette å spise mine ord. Last edited by SAS-Steward; 01-10-2010 at 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Jeg er enig med Tommy777 her at ordbruken kan være noe uheldig. Dårlig skjønsomhet , ja , men å gå lenger enn dette vil være unfair i mine øyne. Forretningslivet kan ofte være komplisert i store selskaper der det kan være en utfordring å skille mellom rett , galt og gråsoner. Det er jo nettopp derfor denne saken har gått så langt som til Høyesterett. At man har fått en klar dom er bra , fordi den er avklarende på et komplisert spørsmål og vil skape presedens for andre selskaper fremover. Begge selskaper hadde gode argumenter i denne saken i rettsforhandlingene , men det ble DY som trakk det lengste strået ut fra bevismateriale. Dette er bra og viser at vi har et rettssystem som fungerer. Leser man dommen derimot vil man finne en del nyanser som også går i SAS favør. Summen er likevel at det ble DY som vant saken. En vinner skal alltid gratuleres uten at taperen skal dømmes nord og ned. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Det jeg mener som jobbet i SAS også da, er at man både da og nå skal være ytterst forsiktig. Noe jeg mener man ikke var denne gangen. Mye i denne saken som skurrer i mine øyne og ører. Men jeg mener at dette burde man forstått kunne være sensitivt, og man burde holdt seg fra å gå inn i dette. Men vårt rettsystem fungerer, og avklarer endel vanskelige spørsmål i denne bransjen. Det er flott. Jeg synes bare det er så utrolig irriterende at det er selskapet jeg jobber for som gang på gang må fronte slike saker, på grunn av handlinger man ikke burde gjort i utgangspunktet. Å jeg er ikke større en at om jeg gjør en feil som er idiotisk, som å blåse en slide eller slike ting ( uten sammenligning forøvrig ) så er det dumt og idiotisk. Jeg burde vite bedre, og se at her er noe som ikke er slik det skal være. Man vet oftest når noe man gjør er galt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det må da jaggu være lov å kalle en spade for en spade...
Men å kalle disse hedersmenn er mye mer upassende etter min mening, det bevitner bare hvilken holdning det finnes i SAS systemet fortsatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Betale for ekstra sete hos SAS? | Chriscross | Reiseforum | 36 | 21-06-2014 13:43 |
Betale med SAS Credits | Basse-HAU | Småprat | 4 | 26-02-2014 00:01 |
- SAS-medarbeiderne skal betale | LN-MOW | Flyforum | 60 | 14-08-2008 23:17 |
SAS tapte ankesaken om industrispionasje | learjet | Flyforum | 31 | 05-10-2007 16:17 |
SAS tiltales for industrispionasje | Utflyttet | Flyforum | 2 | 13-06-2006 15:32 |