Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-09-2010, 16:39   #1
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
Default Todelt rudder på A380?

Ref dette bildet fra A380-bildekonkurransen; http://fartsfoto.com/A380/IMG_3362.jpg - har A380'en "todelt" rudder? Så igjennom alle de andre bildene, og det så ut til at det var en strek på midten.

Hva er årsaken til dette? Hva slags pros / cons er det med et slikt todelt rudder? Er det bare den nedre delen som egentlig kan beveges på? Er det kun A380'en som har denne "featuren"?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2010, 16:57   #2
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Todelt rudder på A380?

Det første som slo meg var at den nedre halvdelen brukes over en viss hastighet for å minske kreftene. Under lave hastigheter brukes vel begge to samtidig.
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2010, 17:15   #3
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Todelt rudder på A380?

Et todelt ruddersystem er ofte gunstig når man har store rorflater som må flyttes. Mange fly har et slikt system, der det øvre og nedre roret har hver sitt hydrauliske system koblet til seg. Hvis det ene systemet skulle svikte eller låse seg (som kalles en rudder hardover), vil man alikevel kunne noenlunde kontrollere flyet med det andre roret. Hvis man "mister" et hydraulisk system, er det også lettere for det/de andre å bevege en mindre rorflate.

En annen grunn til at man deler opp, er som du ser at den nedre delen beveges mer enn den øvre delen. Til lenger bort fra lengdeaksen fra flyet du setter et sideror, desto større roll-moment gir dette som en uønsket sekundæreffekt til yaw-moment. Det vil si at i tillegg til den horisontale bevegelsen av nesen du ønsker å oppnå ved å bruke pedaler, vil også flyet legge seg i større bank på grunn av avstanden fra rudderet til lengdeaksen (fra hale til nese) av flyet.

Se også denne historien fra en 747-kaptein som får rudder hardover:
http://jalopnik.com/5629528/how-i-sa...-from-crashing
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2010, 19:23   #4
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
Default Re: Todelt rudder på A380?

Om ikke du får A på fysikkeksamen er det bare Ruth Esser sin feil!

Takker og bukker, da har jeg lært no nytt i dag og.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2010, 12:38   #5
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Todelt rudder på A380?

Hehe... Dette lærte vi vel på barneskolen?
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2010, 12:59   #6
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
Default Re: Todelt rudder på A380?

Ikke være frekk nå!!
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Qatar Airways' A380 vil få 517 seter (statustråd QR A380) OEH Flyforum 33 01-12-2014 18:35
Nye A380 operatører 2011 (splittet fra A380 inn på Paris-Montreal) mach.86 Flyforum 18 15-10-2010 11:05
air transat rudder-incident Blubird Flyforum 11 18-03-2005 16:39
Deler av rudder på Air Transat A310 falt av Blubird Flyforum 3 08-03-2005 13:05


All times are GMT +2. The time now is 12:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.