![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
De senaste årens ekonomiska stålbad och en allt bättre flygkonjunktur innebär nu att allt fler flygbolag redovisar ökad lönsamhet. Finnairs kvartalsvinst var oväntat hög och SAS väntas på onsdag redovisa vinst
En av SAS värsta konkurrenter, Finnair, förbättrade under andra kvartalet vinsten rejält till drygt 300 miljoner kronor. En stor del av vinstlyftet beror på Finnairs stora Asientrafik, som står för 25 procent av bolagets omsättning. Tidigare har flygbolag som Lufthansa och British Airways redovisat kraftiga resultatlyft och bolagens helårsprognoser pekar på fortsatta resultatförbättringar. - Flyget växer så det knakar och den största expansionen sker österut. Det handlar om Asien och de nya EU-länderna i Östeuropa, säger branschorganisationen Svenskt Flygs generalsekreterare Harald Rosén till TT. - De stora flygbolagen som flyger på de stora interkontinentala linjerna där konkurrensen inte är så hård tjänar bra med pengar på de linjerna. I Europa väntas flygtrafiken öka med 6 procent i år. En stor del av tillväxten tar lågprisflyg som exempelvis Ryanair och Easyjet hand om. Men tillväxten spiller också över på de gamla etablerade flygbolagen i Europa. De senaste året har flygbolagens bränslenotor stigit dramatiskt. Men flygbolagen har delvis lyckats kompensera sig genom att lägga på allt högre bränsletillägg på biljettpriset. När SAS kommer med sin delårsrapport för det andra kvartalet i år ligger förväntningarna på en vinst på runt 300 miljoner kronor. Första kvartalet blev en brakförlust på 1,3 miljarder kronor. - Andra kvartalet och tredje kvartalet brukar vara bolagets bästa kvartal så det är under de kvartalen SAS ska tjäna in pengarna, säger Harald Rosén. Företaget har hittills i år stått fast vid att bolaget kanske ska kunna redovisa vinst för 2005. I så fall är det främst Europatrafiken och den interkontinentala trafiken som ska lyfta resultatet. SAS ska enligt det pågående besparingsprogrammet Turnaround 2005 ha sparat 14 miljarder kronor fram till årets slut. Men SAS-ledningen har flaggat för nya besparingar. - Jag tror att det mycket väl kan bli ett Turnaround 2, säger Harald Rosén dn.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Vil det si at de kan spare mye mere? Hvorfor tok de ikke i kraftigere da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DC-9-21 lyfter med 80 personer ombord, landar med 3! | HansJ | Flyhistorisk forum | 25 | 09-05-2024 17:16 |