Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-09-2010, 21:14   #1
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Fant en liten lubben sak fra Isle of Man, stående i enden av rullebanen i dag. Syntes litt synd på'n, så jeg tok et par bilder for å få den til å føle seg bedre. Glemte å ta i helprofil, søk opp Private Hawker Beechcraft 4000 om du lurer på hvordan de ser ut i helfigur. De er rimelig lave, og har en svææær mage til ekstra fuel


Man må bli skitten på knærne for å få de bildene man vil ha, her kryper jeg under vingen og får enda ikke hele halen med. Forbarska...!


Egentlig ikke mye hauke-preg eller fjærpreg over dette flyet


Nope, ikke feilfokus!


Ren i lakken er de iallefall!


Fin motor som sa "klirr klirr klirr". Må slite mye på dem å stå og spinne fritt slik i vinden? Skjønner hvorfor man har sånne motorcovers... Er det forresten reverseren vi ser "skinnene" til? Hvordan reverserer de disse motorene?


(Under designprosessen) : Nei farskern, hvor skal vi plassere APU-eksosen?! Den hadde vi helt glemt av! Jaja, vi smeller den bare på den eneste plassen det er ledig, håper ingen ser det Merk at det også *alltid* er nordavind i Tromsø.


Hva er disse hullene, er det støydemping? Sitter på platen mellom motor og skrog.


High voltage for sure, det var så håret stod rett opp!

Last edited by Polaris; 10-09-2010 at 22:20. Reason: som = om
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 21:17   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Flotte "close up" bilder! Jeg lurte på hva slags maskin det var som stod der. Hva med den andre (kanskje en EMB-145...??) - noen bilder?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 21:19   #3
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Takk takk Den ERJ'en (trur æ det va) va fra RAF (Belgiske Air Force'n) skulle egentlig ikke dra før 17.00, men den sneik sæ faken meg unna 15.55! Så vi kom for seint til den. LN-DAG har derimot et par bilder han snakket om å ha tatt gjennom gjerdet, så det kommer nok noen av den og.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 21:23   #4
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Flotte bilder Polaris! En lekker maskin denne Beech'en.

Men hvordan kommer du inn på området for å ta slike bilder? Jobber du på plassen?
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 21:26   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Takk takk Den ERJ'en (trur æ det va) va fra RAF (Belgiske Air Force'n) skulle egentlig ikke dra før 17.00, men den sneik sæ faken meg unna 15.55!
ERJ mente jeg selvsagt. Jeg så den line opp i sørenden av banen når jeg var på vei hjem fra jobb.

Noe slikt som denne: http://www.airliners.net/photo/Belgi...LR)/1772795/L/

Last edited by TOS; 10-09-2010 at 21:30.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 21:58   #6
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,810
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Dette var direkte LEKKERT!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 22:10   #7
Iberworld
ScanFlyer Blue
 
Iberworld's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: ENZV/ENBR
Posts: 382
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post



Er det forresten reverseren vi ser "skinnene" til? Hvordan reverserer de disse motorene?
Jepp, det er nok "skinnene" til reverseren vi ser
Hvis du går inn på linken jeg har lagt ved, ser du hvordan motorene reverserer. Som du ser klaffer "skinnene" ( ) sammen.
Noen kan sikkert forklare nærmere?

Flotte bilder forresten!

http://www.airliners.net/photo/Hawke...bb3d04f5a7e7d4

Last edited by Iberworld; 10-09-2010 at 22:14.
Iberworld is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 22:59   #8
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

De hullene du spør om kan være dumping av en eller annen type varmluft. Min best guess er dumping av varmluft som har blitt brukt til anti eller de-iceing av motorens luftinntak/evt andre deler av motoren eller flyet, og som ender opp med å gå ut av de hullene på bildet. Dette, fordi hullene er så bra plassert mellom motor og skrog.
Det kan naturligvis være så mye annet.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 10-09-2010 at 23:04.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2010, 23:49   #9
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,654
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Uten å ha direkte kjennskap til flytypen vil jeg si at det med reverseren nok er korrekt. Man kan også se mixeren inni, like bak turbinen, som blander varm "core"-luft med kaldere fanduct-luft, for støydemping.
Grillen under pylon vil jeg tro er exhaust fra precooler. På de fly jeg har vært borti bruker man kald luft tappet fra fanduct til å kjøle bleed air ved behov. Bleed air tappes fra lav- eller høytrykkskompressor (normalt fra høytrykk ved lave turtall og fra lavtrykk ved høye turtall). Høytrykkslufta er jo rimeligvis heller varm og trenger kjøling før den kan brukes i air cycle systemet for air condition og trykkabin.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 00:11   #10
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Uten at jeg har kjennskap til denne flytypen egentlig så synes jeg ditt forslag høres sannsynlig ut... Mitt forslag var for øvrig også basert på en annen flytype.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 00:16   #11
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Oi her var det en del interessante svar! Men snakker vi om samme hullene? Det er jo først en firkantet plate med mange små "bumps" - deretter ei rad med 5 avlange hull. Det var forsåvidt mest den plata jeg lurte på (det du Stein kaller for "grill"?), men svar om hva de avlange hullene er - er helt lovlig og godkjent det og....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 00:53   #12
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Veldig, veldig flotte bilder dette her Polaris!

Men er du sikker på at det en langdistansemaskin? Den har jo ca. samme range som de vanlige i A320-familien
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 00:59   #13
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Langdistanse nok ifht størrelsen
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 01:43   #14
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Det er jeg enig i. Dessuten har den nok lengre rekkevidde enn kjøretøyene mine, og meg selv tilsammen
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 01:45   #15
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist
 
LN-DAG's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Imponerende bilder Polaris. Foreslår at du har ei "Separatutstilling" på "Skarven"

Det var et utrolig stilfullt fly. Fikk et bilde av det i helfigur torsdag. Men det er virkelig detaljene som "teller", så jeg skjønner godt at du glemte et i helprofil.
Og at et sånt lite fly kan fly like langt som en A-320 er imponerende.

LN-DAG is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 02:04   #16
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Ufattelige fine bilder av en drit lekkert fly! Likte måten du tar bildene på.
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 02:35   #17
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist
 
LN-DAG's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
Smil Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Flotte "close up" bilder! Jeg lurte på hva slags maskin det var som stod der. Hva med den andre (kanskje en EMB-145...??) - noen bilder?
Hei!

Her er "fence" bildene av Embraer EMB-145LR som Polaris nevnte.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=72174

Dag
LN-DAG is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 09:04   #18
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,654
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Oi her var det en del interessante svar! Men snakker vi om samme hullene? Det er jo først en firkantet plate med mange små "bumps" - deretter ei rad med 5 avlange hull. Det var forsåvidt mest den plata jeg lurte på (det du Stein kaller for "grill"?), men svar om hva de avlange hullene er - er helt lovlig og godkjent det og....
Som sagt, jeg kjenner ikke flytypen i detalj. Men den plata du snakker om antar jeg er undersiden av precooler, rett og slett en luft-luft radiator. Hva de fem avlange hullene er aner jeg ikke, rett og slett.

Utblåsningen fra engine anti-ice vil som regel være like bak inntaket, det er mulig at det er det vi ser på bilde nr.1 som en liten "flekk" under motoren, helt i forkant. Men som sagt, dette blir bare i beste fall "educated guess"..
Stone is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2010, 12:32   #19
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Vakkre bilder
__________________
MVH Stein Olsen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2010, 11:24   #20
svgspotter
ScanFlyer Gold
 
svgspotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
Default Re: En lav langdistansemaskin, med spørsmål.

Flotte bilder
svgspotter is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair med lav sirkling over Torp 2/8? Someone Småprat 3 02-08-2015 14:46
Utrolig lav flyby med B52 stratofortress stefan Bilder & foto 0 16-03-2012 11:19
Lav flyhøyde transatlantisk? SBT Register- og ATC-Forum 10 16-02-2011 14:01
STERLING med lav cabin factor i nov Guest Flyforum 1 22-12-2005 10:00
Snakk om lav Approach Airbus 330 Flyforum 9 02-04-2005 16:35


All times are GMT +2. The time now is 20:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.