![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Fant en liten lubben sak fra Isle of Man, stående i enden av rullebanen i dag. Syntes litt synd på'n, så jeg tok et par bilder for å få den til å føle seg bedre. Glemte å ta i helprofil, søk opp Private Hawker Beechcraft 4000 om du lurer på hvordan de ser ut i helfigur. De er rimelig lave, og har en svææær mage til ekstra fuel
![]() ![]() Man må bli skitten på knærne for å få de bildene man vil ha, her kryper jeg under vingen og får enda ikke hele halen med. Forbarska...! ![]() ![]() Egentlig ikke mye hauke-preg eller fjærpreg over dette flyet ![]() ![]() Nope, ikke feilfokus! ![]() Ren i lakken er de iallefall! ![]() Fin motor som sa "klirr klirr klirr". Må slite mye på dem å stå og spinne fritt slik i vinden? Skjønner hvorfor man har sånne motorcovers... Er det forresten reverseren vi ser "skinnene" til? Hvordan reverserer de disse motorene? ![]() (Under designprosessen) : Nei farskern, hvor skal vi plassere APU-eksosen?! Den hadde vi helt glemt av! Jaja, vi smeller den bare på den eneste plassen det er ledig, håper ingen ser det ![]() ![]() Hva er disse hullene, er det støydemping? Sitter på platen mellom motor og skrog. ![]() High voltage for sure, det var så håret stod rett opp! ![]() Last edited by Polaris; 10-09-2010 at 22:20. Reason: som = om |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Flotte "close up" bilder! Jeg lurte på hva slags maskin det var som stod der. Hva med den andre (kanskje en EMB-145...??) - noen bilder?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Takk takk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Flotte bilder Polaris!
![]() Men hvordan kommer du inn på området for å ta slike bilder? Jobber du på plassen? ![]()
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Noe slikt som denne: http://www.airliners.net/photo/Belgi...LR)/1772795/L/ Last edited by TOS; 10-09-2010 at 21:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,810
|
![]()
Dette var direkte LEKKERT!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: ENZV/ENBR
Posts: 382
|
![]() Quote:
![]() Hvis du går inn på linken jeg har lagt ved, ser du hvordan motorene reverserer. Som du ser klaffer "skinnene" ( ![]() Noen kan sikkert forklare nærmere? ![]() Flotte bilder forresten! http://www.airliners.net/photo/Hawke...bb3d04f5a7e7d4 Last edited by Iberworld; 10-09-2010 at 22:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
De hullene du spør om kan være dumping av en eller annen type varmluft. Min best guess er dumping av varmluft som har blitt brukt til anti eller de-iceing av motorens luftinntak/evt andre deler av motoren eller flyet, og som ender opp med å gå ut av de hullene på bildet. Dette, fordi hullene er så bra plassert mellom motor og skrog.
Det kan naturligvis være så mye annet.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 10-09-2010 at 23:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,654
|
![]()
Uten å ha direkte kjennskap til flytypen vil jeg si at det med reverseren nok er korrekt. Man kan også se mixeren inni, like bak turbinen, som blander varm "core"-luft med kaldere fanduct-luft, for støydemping.
Grillen under pylon vil jeg tro er exhaust fra precooler. På de fly jeg har vært borti bruker man kald luft tappet fra fanduct til å kjøle bleed air ved behov. Bleed air tappes fra lav- eller høytrykkskompressor (normalt fra høytrykk ved lave turtall og fra lavtrykk ved høye turtall). Høytrykkslufta er jo rimeligvis heller varm og trenger kjøling før den kan brukes i air cycle systemet for air condition og trykkabin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Uten at jeg har kjennskap til denne flytypen egentlig så synes jeg ditt forslag høres sannsynlig ut... Mitt forslag var for øvrig også basert på en annen flytype.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Oi her var det en del interessante svar! Men snakker vi om samme hullene? Det er jo først en firkantet plate med mange små "bumps" - deretter ei rad med 5 avlange hull. Det var forsåvidt mest den plata jeg lurte på (det du Stein kaller for "grill"?), men svar om hva de avlange hullene er - er helt lovlig og godkjent det og....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
|
![]()
Veldig, veldig flotte bilder dette her Polaris!
Men er du sikker på at det en langdistansemaskin? Den har jo ca. samme range som de vanlige i A320-familien ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Langdistanse nok ifht størrelsen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
|
![]()
Det er jeg enig i. Dessuten har den nok lengre rekkevidde enn kjøretøyene mine, og meg selv tilsammen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]()
Imponerende bilder Polaris. Foreslår at du har ei "Separatutstilling" på "Skarven"
![]() Det var et utrolig stilfullt fly. Fikk et bilde av det i helfigur torsdag. Men det er virkelig detaljene som "teller", så jeg skjønner godt at du glemte et i helprofil. Og at et sånt lite fly kan fly like langt som en A-320 er imponerende. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]() Quote:
Her er "fence" bildene av Embraer EMB-145LR som Polaris nevnte. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=72174 Dag |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,654
|
![]() Quote:
Utblåsningen fra engine anti-ice vil som regel være like bak inntaket, det er mulig at det er det vi ser på bilde nr.1 som en liten "flekk" under motoren, helt i forkant. Men som sagt, dette blir bare i beste fall "educated guess".. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Vakkre bilder
![]()
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
|
![]()
Flotte bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair med lav sirkling over Torp 2/8? | Someone | Småprat | 3 | 02-08-2015 14:46 |
Utrolig lav flyby med B52 stratofortress | stefan | Bilder & foto | 0 | 16-03-2012 11:19 |
Lav flyhøyde transatlantisk? | SBT | Register- og ATC-Forum | 10 | 16-02-2011 14:01 |
STERLING med lav cabin factor i nov | Guest | Flyforum | 1 | 22-12-2005 10:00 |
Snakk om lav Approach | Airbus 330 | Flyforum | 9 | 02-04-2005 16:35 |